Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken sorts internetkabel är den bästa? (prisvärda)

Permalänk
Inaktiv

Vilken sorts internetkabel är den bästa? (prisvärda)

Hallå där!

Tänkte köpa en 5-7meters internetsladd(vad heter det?) som når ut till balkongen. Kommer endast att ha den till min laptop för surf och streaming, alltså ingen nedladdning. Som jag har förstått finns det tydligen olika sorters kablar, jag trodde det bara fanns en standard. Så vilken ska jag välja? (Har sett att det bla finns Cat5 och Cat6)

Jag vill helst komma under 100-lappen.
Har kikat på denna http://cdon.se/hemelektronik/diverse_kbl_tp_7m_gr%C3%A5%2fcat...

Permalänk
Inaktiv

Japp, den är bra. Brukar kallas TP kabel eller nätverkssladd. Cat5 eller Cat6 spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

Ethernet.

Permalänk
Medlem

Varför inte köra trådlöst?

Permalänk
Medlem

cat 5 = certifierad för upp till 100Mb/s hastigheter, cat 5e = certifierad för upp till 1000Mb/s, cat 6 = certifierad för upp till 1000Mb/s med andra krav på störningar och sånt. Tror jag det var (men även all annan utrustning i nätet måste klara de hastigheterna för att någon skillnad ska märkas)

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Rekordmedlem

Kablarna är för olika hastigheter (cat) men med en kort kabel så är det inga problem, en cat 6 kabel är styvare än en cat 5 eller cat5e så ska den flyttas ofta så välj 5 eller 5e, hastigheten mot internet via en 5m kabel kommer inte att påverkas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av niclasc:

Varför inte köra trådlöst?

Når inte ut dit, har försökt. Cementväggar är problemet tror jag

Permalänk
Medlem

Cat 6 kabeln är skärmad, dvs används vanligtvis industrier etz där det förekommer mycket störningar. Finns ingen vits att ha den i hemmet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av imo:

Cat 6 kabeln är skärmad, dvs används vanligtvis industrier etz där det förekommer mycket störningar. Finns ingen vits att ha den i hemmet.

Det finns inget krav på skärm i cat 6 så de finns både oskärmade och skärmade, däremot cat 7 har krav på skärm.
Cat 6 innebär däremot en kärna som håller fast innerledarna och det gör kabeln betydligt styvare och mindre smidig om man ska flytta på kabeln ofta som det troligen blir i det här fallet, därför bör man kanske undvika cat 6 för just den här tillämpningen eftersom cat 5 löser uppgiften lika bra och är mer lättböjlig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.