Nytt bredband via ADSL ( behöver hjälp! )

Permalänk
Medlem

Nytt bredband via ADSL ( behöver hjälp! )

Hej!
Jag har hittills använt Alltele där jag köpt ut 8 Mbit/s men jag får bara ut ungefär 2Mbit/s (problemet ligger antingen i routern som jag fick av dem eller något annat fel). Jag har nu kommit fram till att köpa nytt bredband och jag tycker detta bredband ser bra ut http://www.universal.se/bredband/via-telejacket/?produkt (solo versionen på länken). jag har försökt att leta lite recensioner på företaget Universal Telecom och de jag har läst har varierat från sjukt bra till urdåliga.
Snälla hjälp antingen med att skriva en bättre deal eller bara recensera och skriva vad Du tycker om UVTC eftersom jag inte vet vad jag ska köpa

MVH Max Janiuk

Permalänk

Ring till Alletele och hör om dom överbokat dig, vilket dom brukar göra ibland. Ofta så kan han återgärda det över telefon så kan du få ut en högre hastighet närmare till den du faktiskt betalar för.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Lego Master

Är du säker på att det inte är avståndet till telestationen som sätter gränsen för din uppkoppling? Isåfall spelar det ingen större roll vilken operatör du har, det kommer vara kasst ändå.
Jag skulle hellre välja en operatör som åtminstone är stabil och har bra kundtjänst, även om hastigheten inte förbättras.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

tja... jag bor i innerstan i stockholm så jag tror inte att jag bor så långt ifrån en telestationen.

Permalänk
Skrivet av Max.J:

tja... jag bor i innerstan i stockholm så jag tror inte att jag bor så långt ifrån en telestationen.

Bor du i innerstan i Stockholm och har adsl?

Antagligen så använder dom samma station så förvänta dig ingen monsterhöjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max.J:

tja... jag bor i innerstan i stockholm så jag tror inte att jag bor så långt ifrån en telestationen.

Då bör du få betydligt mer än 2 Mbps, du ska utan problem kunna få ut dina 8.
Ring AllTele, felanmäl och kräv dina 8 du betalar för.

Permalänk
Medlem

Ja jag ska ringa dem fast jag tycker att 8 mbit/s är väldigt lite för 250 kr per månad, så jag ska antagligen uppgradera till 24 mbit/s för samma pris, eftersom jag ser att jag inte kan lita på alltele undrar jag om man kan lita på universal telecom
Tack för hjälpen

Permalänk
Rekordmedlem

Undersök om du inte kan få vdsl eller bättre, att du bara skulle kunna få adsl låter konstigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max.J:

Ja jag ska ringa dem fast jag tycker att 8 mbit/s är väldigt lite för 250 kr per månad, så jag ska antagligen uppgradera till 24 mbit/s för samma pris, eftersom jag ser att jag inte kan lita på alltele undrar jag om man kan lita på universal telecom
Tack för hjälpen

Varför kan du inte lita på AllTele? Du kan nog inte begära att de ska fixa din adsl om du inte ens ringt och felanmält.

Skrivet av mrqaffe:

Undersök om du inte kan få vdsl eller bättre, att du bara skulle kunna få adsl låter konstigt.

Har för mig att Telia har max 1500m för deras 30M-vdsl. Andra borde ha ungefär lika långt.
Och det är nog inte helt ovanligt att du kan få så lång kabelsträcka även i innerstan.
Men visst, de skadar inte att kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Undersök om du inte kan få vdsl eller bättre, att du bara skulle kunna få adsl låter konstigt.

jag vet inte hur jag ska få veta om jag kan ha vdsl ? Har du kanske någon länk till en review eller något ? Jag får internet via telejacket så jag kan inte ha fiber iaf

Permalänk
Rekordmedlem

Du tar kontakt med teleoperatörerna och frågar dem om de kan leverera vdsl till dig, många har en automatisk tjänst för att kolla sånt, gå in på deras hemsida och sök, man matar in telenummret och så får du ett besked om det går att kolal uautomatiskt, annar brukar systemet be dig kontakta kundtjänst för manuell kontroll typ
https://www.tewss.telia.se/privat/bredband/supersok/controlle...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack !
vad jag ser kan jag bara ha 24 mbit/s men jag vet inte om det är vdsl eller adsl.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Max.J:

Tack !
vad jag ser kan jag bara ha 24 mbit/s men jag vet inte om det är vdsl eller adsl.

Vad du kan få kan skilja beroende på operatör, beroende på vad de har för delar i telestationen, men 24 Mbit/s är troligen adsl 2

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

du får också 100/100 fiber av universal för 299kr i månaden

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Al3xswe:

du får också 100/100 fiber av universal för 299kr i månaden

Det blir svårt via adsl som verkar vara det enda alternativet utan att dra in fiber, och ska mana dra fiber så blir det 10-30 tusen i kostnad på installationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

aa fiber är nog inte en lösning. Kan man få veta på något sett hur långt ifrån man har en telestation ?
vore bra att veta vilket företag som har sin telestation närmast

Permalänk
Rekordmedlem

Du är fysiska kopplad till en station av Skanova som äger kabeln som går hem till dig, så operatörerna har troligen lika långt på nån meter när, men de kan ha olika saker i stationen, det går ibland att byta station men det är inte så vanligt, du kan säkert få ett svar på avståndet om du kontaktar kundtjänsterna det brukar de kunna se.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok! Tack för all hjälp ni hjälpte verkligen!