Windows "Blue" innehåller global sökning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Kul att i alla fall något går åt rätt håll, även om det är komiskt att de bara "stoppar tillbaka" något som redan funkade i Windows 7.

Glömde du läsa artikeln du kommenterade eller? Integrering med en sökmotor på internet är inte precis något som finns i Windows 7.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Windows 8 må ha färre versioner än vad Windows 7 hade (Starter, Home Basic, Home Premium, Professional, Enterprise, Ultimate), men jag tycker ändå Window 8 känns mer spretigt. För det första finns ju bara OEM- och uppgraderingslicenser att köpa, inte riktigt "retail", och för det andra fattar jag fortfarande inte vad Windows Blue ska vara för något. Jag antar att det är som ett service pack? Och kommer det att släppas gratis, eller är ryktena om att man får betala för det sanna?

Plus att det kanske ska släppas mot slutet av året känns väldigt märkligt. Borde de inte skynda på Blue, då Windows 8 fått så dålig kritik?

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Glömde du läsa artikeln du kommenterade eller? Integrering med en sökmotor på internet är inte precis något som finns i Windows 7.

Förhoppningsvis kommer man kunna stänga av den funktionen. Gissningsvis lär man dessutom kunna välja andra sökmotorer än Bing, annars lär de få EU på sig.

Det jag syftade på var global sök. Det fanns och funkade i windows 7. Det finns inte och fungerar inte i Windows 8, men, enligt artikeln kommer det finnas och fungera i Windows 8.1. Så jo, jag har läst artikeln. Har du?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Förhoppningsvis kommer man kunna stänga av den funktionen. Gissningsvis lär man dessutom kunna välja andra sökmotorer än Bing, annars lär de få EU på sig.

Det jag syftade på var global sök. Det fanns och funkade i windows 7. Det finns inte och fungerar inte i Windows 8, men, enligt artikeln kommer det finnas och fungera i Windows 8.1. Så jo, jag har läst artikeln. Har du?

Du skrev "Kul att i alla fall något går åt rätt håll, även om det är komiskt att de bara "stoppar tillbaka" något som redan funkade i Windows 7."

Notera *bara*. Det är ett faktafel eller ett medvetet fel. Gör om gör rätt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Windows 8 må ha färre versioner än vad Windows 7 hade (Starter, Home Basic, Home Premium, Professional, Enterprise, Ultimate), men jag tycker ändå Window 8 känns mer spretigt. För det första finns ju bara OEM- och uppgraderingslicenser att köpa, inte riktigt "retail", och för det andra fattar jag fortfarande inte vad Windows Blue ska vara för något. Jag antar att det är som ett service pack? Och kommer det att släppas gratis, eller är ryktena om att man får betala för det sanna?

Plus att det kanske ska släppas mot slutet av året känns väldigt märkligt. Borde de inte skynda på Blue, då Windows 8 fått så dålig kritik?

Licensmodellen är uppdaterad i Windows 8. Retail finns inte längre, och behövs inte heller då man får flytta på OEM licensen. Men det är numera en personlig licens, och alltså inte knuten till dator.

Med tanke på hur dålg kritik developer preview och consumer preview fick borde i så fall Windows 8 aldrig släppts. Men de ville väl slippa "windows 8 försenat igen"- rubriker.

Skynda sig tycker jag inte heller att de ska göra, då just stress och hophafsning verkar ha haft stor inverkan på Windows 8. Det är bättre att de tar det lugnt och lyssnar på kritiken och gör färdigt det. PR-mässigt har de inte råd med två floppar i rad. "varannan bra-varannan dålig"-dynamiken skulle dessutom sättas ur spel om de släpper två dåliga operativsystem på raken

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du skrev "Kul att i alla fall något går åt rätt håll, även om det är komiskt att de bara "stoppar tillbaka" något som redan funkade i Windows 7."

Notera *bara*. Det är ett faktafel eller ett medvetet fel. Gör om gör rätt.

Ja, i teorin har du väl rätt där. Jag la inte så mycket vikt vid just sökmotorbiten, som sagt, utan tänkte mest på global sök. Det var som sagt det jag syftade på. nyheten med sökmotorsök gör ju varken till eller från om man inte vill använda den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Talesättet "Gör om, gör rätt" passar rätt bra in här ..

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Global sökning och resultat från webbtjänster låter lite som Unity i Ubuntu.

Det låter också väldigt mycket som Apples patent på "unified search" som satte käppar i hjulet för Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det är såå jobbigt att behöva klicka på respektive kategori? Tycker det är skönt för då kan man verkligen sortera ut det man söker på och slippa få upp 1000000000filer som inte ens är relevanta till den sökning man gör.

Jag säger detsamma fast åt det omvända hållet. För det är sååååå jobbigt att klicka UR varje kategori man inte vill ha med?

Klart som korvspad att som standard så ska man få upp allt. Inte vill du gå in på komplett.se och söka på färdiga datorer som förstaval?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phrusher:

Det låter också väldigt mycket som Apples patent på "unified search" som satte käppar i hjulet för Android.

Fast den stämningen gick på S3 och Samsung och inte Android vad jag vet. Som sagt Unity har detta sen ett par år tillbaka samt Krunner och GnomeDo samt även Launchy om jag inte minns fel har denna funktion flera år.

Dock kan man välja olika sökmotorer samt om man kan stänga av det vore också en fördel och förhoppningsvis implementerat vid launch.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phrusher:

Det låter också väldigt mycket som Apples patent på "unified search" som satte käppar i hjulet för Android.

Helt sjukt att Apple kan få patent för deta.

Meta sökmotorer och sökresultatsaggregering har ju funnits hur länge som helst...

Permalänk
Medlem
Citat:

I föregångaren Windows 7 presenteras sökträffarna i en gemensam lista, men i det nya operativsystemet måste användaren välja mellan att söka i appar, inställningar eller filer.Läs artikeln

Det här väl inte riktigt bra eller ens helt rätt formulerat, utan öppnar för missförstånd? Har för mig att även Emil uttryckte sig på samma sätt när han inte tyckte om Sök, och då missförstod iaf jag hur det fungerade, ungefär "Måste jag göra om sökningen för varje grupp, tre sökningar alltså? Helt idiotiskt.". Kan tänka mig att fler missförstår på samma sätt som jag gjorde.

För så illa är det nu inte.

När man använder sök i Win8 söker man visst i både Appar, Inställningar och Filer samtidigt. Antalet träffar visas för resp Appar, Inställningar eller Filer, men de specifika sökresultaten visas bara för just den grupp man för tillfället valt. Man får byta grupp såklart, men inte alls så överdrivet jobbigt som det kan verka med formuleringen i texten, och det går fort.

Permalänk

Windows Blue kan använda sig av denna låt till Svensk release.

Passar väldigt bra till deras sätt att göra operativsystem.

Fast Windows 7 har inte direkt någon vettig sökfunktion heller.

Då man har en del filer nergrävda i mappar och vill veta eller komma till mappen smidigt och använder sig av adressfältet så möts man av detta.

search-ms:displayname=Search%20Results%20in%20MAGI%20CORE%20(C%3A)&crumb=System.Generic.String%3Anvidia&crumb=location:C%3A%5C

Istället för detta

C:\

Så mycket skrottext för en fil som ligger direkt på C:\.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Kul att i alla fall något går åt rätt håll, även om det är komiskt att de bara "stoppar tillbaka" något som redan funkade i Windows 7.

Fast nu är ju inte sökfunktionen lik den gamla långsamma sökfunktionen i W7, W8 hittar saker bra mycket fortare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu vill vi ha ett nytt OS som har en Orka knapp, som man trycker på när man inte orkar mer. Den gör så att datorn avinstallerar BING och annan bloatware tills man bara har skalet kvar, och kvar finns bara valet mellan att söka i kategorier eller allt på en och samma gång.

Problem solved.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Fast nu är ju inte sökfunktionen lik den gamla långsamma sökfunktionen i W7, W8 hittar saker bra mycket fortare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har aldrig haft problem med hastigheten i sök i varken Windows 7 eller Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag behöver ingen sökfunktion, vet precis vart allt ligger på min dator.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomas_88:

Jag behöver ingen sökfunktion, vet precis vart allt ligger på min dator.

Du har helt missförstått vad man använder sökfunktionen till.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fast den stämningen gick på S3 och Samsung och inte Android vad jag vet. Som sagt Unity har detta sen ett par år tillbaka samt Krunner och GnomeDo samt även Launchy om jag inte minns fel har denna funktion flera år.

Det är inte många stämningar som är riktade direkt mot Google när det gäller Android, allt verkar riktas mot mobiltillverkarna. Det stämmer att det var bland annat Samsung (och även HTC har jag för mig) som råkade ut för stämningarna men funktionaliteten var standard i Android. Galaxy Nexus var en av mobilerna som utsattes för säljstopp och den har standardversionen av Android.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skuggan74:

Fast nu är ju inte sökfunktionen lik den gamla långsamma sökfunktionen i W7, W8 hittar saker bra mycket fortare.

Indexering är inte på default i Win 7. Du måste själv lägga till de platser du vill indexera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Jag säger detsamma fast åt det omvända hållet. För det är sååååå jobbigt att klicka UR varje kategori man inte vill ha med?

Klart som korvspad att som standard så ska man få upp allt. Inte vill du gå in på komplett.se och söka på färdiga datorer som förstaval?

Men hur tänker du nu ? om du gör en sökning i en mapp eller dylikt måste du sortera på typ eller likanade, eller vad menar du?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Licensmodellen är uppdaterad i Windows 8. Retail finns inte längre, och behövs inte heller då man får flytta på OEM licensen. Men det är numera en personlig licens, och alltså inte knuten till dator.

Oj, wow! Är det så det är nuförtiden? Det låter ju väldigt najs. Tack för notisen! Kanske jag köper Windows 8 trots allt.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Fick lite vibbar från Windows 3.1 där. Windows 8.1

Skräckscenariet vore om Microsoft bestämmer sig helt för att nästa Windows ska gå tjugo år tillbaka
http://www.guidebookgallery.org/pics/gui/desktop/firstrun/win...

Åh! Nu vill jag starta min fina dator i källarn som har Windows 3.11! Sååå fint

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)