Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig själv HJÄLP!

Hej jag har en Hp pavilion som jag har köpt lite nya delar till men när jag startar nåt spel så låter datorn konstigt ljudet blir bara högre och högre tills den stänger av.
Har inte hittat vart ljudet kommer ifrån men tror det kommer från Cpu:n eller Nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

har du tittat i loggboken? kan ju vara så att du får upp en bsod fast eftersom den stänger av sig så ser du den inte?
skulle det kunna vara att cpun överhettar?

Permalänk
Medlem

Ska kolla,, nej processorn har typ aldrig gått över 50Grader

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet så är det för mycket ludd/damm mm i fläktarna, som varvar upp pga ökad värmeutveckling, men när dom inte räcker till så blir det ändå för varmt tillslut och den stänger av sig själv, det är en automatiskt skyddsfunktion.
Du måste med andra ord blåsa rent fläktar och kylflänsar ordentligt, kompressor eller sån där luft på burk som datorbutikerna säljer borde funka, glöm inte att blåsa ur nätagget också.

Okej, du säger att det inte är värmeproblem på CPU, hur har du kollat det? Medans du surfar osv? Du behöver ha t.ex HWMonitor igång när du startar spelet för att se CPU-tempen.

Men det blir så mkt enklare om du skriver vad du har för hårdvara, vad du nyligt köpt till osv

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkz:

Ska kolla,, nej processorn har typ aldrig gått över 50Grader

så ingeting i loggboken?

edit: kan det vara så att du köpt ny kylare till cpu och den inte sitter riktigt?

Permalänk
Medlem

Jag använder processorn kylarn som jag fick med processorn
har en vattenkylare hemma som passar socketen som jag inte kan använda för tilfället för jag behöver 1 till fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Med största sannolikhet så är det för mycket ludd/damm mm i fläktarna, som varvar upp pga ökad värmeutveckling, men när dom inte räcker till så blir det ändå för varmt tillslut och den stänger av sig själv, det är en automatiskt skyddsfunktion.
Du måste med andra ord blåsa rent fläktar och kylflänsar ordentligt, kompressor eller sån där luft på burk som datorbutikerna säljer borde funka, glöm inte att blåsa ur nätagget också.

Okej, du säger att det inte är värmeproblem på CPU, hur har du kollat det? Medans du surfar osv? Du behöver ha t.ex HWMonitor igång när du startar spelet för att se CPU-tempen.

Men det blir så mkt enklare om du skriver vad du har för hårdvara, vad du nyligt köpt till osv

Testar nu

Permalänk
Medlem

Vi behöver ändå veta vad för nya delar du köpte.

Permalänk
Medlem

1 Gtx 570 DuII, amd phenom ii x4 965 3,4Ghz, Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP,Asus SABERTOOTH 990FX R2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Vi behöver ändå veta vad för nya delar du köpte.

Gtx 570 DuII, amd phenom ii x4 965 3,4Ghz, Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP,Asus SABERTOOTH 990FX R2.0

Permalänk
Medlem

Köpa ett bättre grafikkort men behålla nätagget från en märkes dator är en dålig ide. Det bruka vara budget agg som inte klarar av bättre grafikkort.

Det underlättar om du kunde avgöra om det var nätagget eller annat som blir så högljud.

Du har nog även gjort bygg relaterade fel. Ta isär allt. Även moderkort och processorn. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt.

Kylaren till processorn är folk dåliga på sätta fast och kontrollera om den faktiskt sitter. Kontrollera kylaren med händerna (känna/vicka) för det är omöjligt att se så länge chassit är i vägen. Helst tar du ut moderkortet när du monterar den. Vissa lovar och svär att den sitter och att de kollat hundra gången innan de erkänner misstaget. Vissa hade inte ens tagit bort plast skyddet trots att de lovade att de gjort det också.

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem så jag tyckte det var onödigt att starta en ny tråd. Jag har precis köpt nya dator delar som jag har monterat ihop. Allt är nytt förutom nätagget och grafikkortet som jag tog från min gamla dator. Problemet är iaf att datorn stänger av sig av sig själv vid slumpmässiga tillfällen. Det kan ta mellan fem minuter och tre kvart. Jag får ingen bluescreen utan det är som att strömmen till datorn bara bryts. Jag misstänker helt klart Psun då det är av ett tvivelaktigt märke och köpt på den lokala skumma Indiendatoraffären på hörnet, men det fungerade ju fint i min gamla dator. Problemet är inte relaterat till windows. Jag har fått felet i BIOS och med en linux live cd. Event loggen säger inget misstänkt heller. Har även testat med ett ramminne på bytt plats och med en annan hårddisk men det kan ju inte va där felet ligger.
Problemet borde alltså vara i antingen Psun eller moderkortet. Frågan är bara om jag kan ta reda på detta på något sett utan att behöva köpa ett nytt nätagg om det sedan skulle visa sig att felet ligger nån annan stans.
Glömde även att skriva att tempen på cpu ligger mellan 30 - 50 grader hela tiden, även vid tillfället då datorn dör (kollat detta i HWmonitor) ,
så jag misstänker inte att det är problem med överhettning av cpu eller någon annan komponent.
Har även försökt starta datorn utan grafikkortet men får ingen bild på det inbyggda grafikkortet i datorn av någon skum anledning.
Kan någon ge mig ett bra tips vore jag evigt tacksam.

Specifikationerna för datorn är:

Asus radeon HD7970
Xion Gaming Series 1000W PSU
INTEL CORE I7 3770K 3.5GHZ 8MB S-1155 IVY
INTEL 335 SERIES 2.5" 180GB SSD SATA/600 MLC 20NM RESELLER
CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)
ASUS P8Z77-V LK Z77 S-1155 ATX IVY
1 ANTEC PERFORMANCE ONE P280 XL-ATX SUPER MIDITOWER BLACK

Permalänk
Medlem

Moderkortets inbyggda grafik port stängs av så fort man satt i ett separat grafikkortet. Vill du ändå testa så måste du ta bort grafikkortet helt. Ofta (men inte alltid) går det att ändra i bios så att båda är påslagna samtidigt.

Du kan ha byggt datorn fel/dåligt. Ta isär allt. Moderkort och processorn också. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt.

Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit kan sitta på fel plats eller glömts bort. Det har tagit allt från 1 sekund till 2 månader innan folk fick allvarliga fel pga det misstaget.

Nätagget har du rätt i att den inte är nån vidare. Känt budget märke som är känt för att bara klarar budget grafikkort oavsett antal watt. Ger problem antingen direkt eller några månader efter att de börjat användas med de bättre grafikkorten.

stavfel
Permalänk
Medlem

Grafikkortet var uttaget när jag testade det interna grafikkortet i moderkortet. Distanserna är givetvis inte glömda. Har testat att montera ner datorn och sätta ihop allt igen men det gör ingen skillnad. Har även testat att uppdatera BIOS i livrädsla att datorn skulle krascha, men det gjorde inte heller någon skillnad.
Nästa steg blir att testa en annan psu.

Peace