Permalänk
Medlem

HP Envy eller en MSI?

Tjenare, jag skulle behöva lite köpråd angående spellaptop.

Jag har funderat på http://goo.gl/KMusP och http://goo.gl/kr721

Nu är jag inte riktigt säker vilken som lönar sig? Har tidigare haft problem med HP datorer och tycker inte riktigt om allt krimskrams man får med när Windows är färdigtinstallerat.

TIPS ! Priset på båda ligger alltså runt 10.000kr så jag tar gärna emot tips om ni har några bättre förslag nånstans i den prisklassen.

EDIT: Har nu länkat till svenska sidor!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Lite svårt att förstå när det står på finska XD. HPn har ju bättre processor och MSIn har bättre grafik så då är det upp till dig själv : Spela med bättre grafik eller en snabbare processor. Tänk på att i5 i laptop bara är dual core.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Haha jag ursäktar för det.. Jag ska försöka hitta annan länk!

EDIT: Fixat!

Permalänk
Medlem

Lite punkter som kan underlätta:

MSI

  • Dubbelkärning CPU (i5-3230M)

  • 6Gb minne

  • 1920x1080 upplösning

  • Geforce GTX 660M

HP

  • Fyrkärning CPU (i7-3630QM)

  • 12Gb minne

  • 1366x768 upplösning

  • Geforce GT 635M

De verkar ha sina för och nackdelar men MSI har snabbare grafikkort men å andra sidan går det också åt mer till den högre upplösningen. Jag är absolut ingen expert men hade nog lutat åt MSI just för att skärmen har högre upplösning och då kanske upplevs som trevligare även när man inte spelar. Hoppas någon annan kan komma med råd, hur t.ex. det skiljer i prestanda mellan processorerna?

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Lite punkter som kan underlätta:

MSI

  • Dubbelkärning CPU (i5-3230M)

  • 6Gb minne

  • 1920x1080 upplösning

  • Geforce GTX 660M

HP

  • Fyrkärning CPU (i7-3630QM)

  • 12Gb minne

  • 1366x768 upplösning

  • Geforce GT 635M

De verkar ha sina för och nackdelar men MSI har snabbare grafikkort men å andra sidan går det också åt mer till den högre upplösningen. Jag är absolut ingen expert men hade nog lutat åt MSI just för att skärmen har högre upplösning och då kanske upplevs som trevligare även när man inte spelar. Hoppas någon annan kan komma med råd, hur t.ex. det skiljer i prestanda mellan processorerna?

Prestandan på processorn är i detta fallet, om TS skall spela, tämligen orelevant. Detta eftersom att en I5a duger fint tillsammans med ett 660m. Så om du skall spela så finns det egentligen inget val att göra, med andra ord ta MSI´n!

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Prestandan på processorn är i detta fallet, om TS skall spela, tämligen orelevant. Detta eftersom att en I5a duger fint tillsammans med ett 660m. Så om du skall spela så finns det egentligen inget val att göra, med andra ord ta MSI´n!

Tack för svaret! Trevligt att höra att MSIn tar "priset" eftersom känslan var bättre åt det hållet

Permalänk
Medlem

Men ni tror inte att arbetsminnet kommer ha så stor betydelse? Jag menar det är ju iaf dubbelt upp från 6 på HPn?

Permalänk
Skrivet av Chumppe:

Men ni tror inte att arbetsminnet kommer ha så stor betydelse? Jag menar det är ju iaf dubbelt upp från 6 på HPn?

Det finns dock bättre datorer för 10k än de som du länkar till

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013