Kommer en dual-band N300 USB-sticka öka hastigheten för mig?

Permalänk
Medlem

Kommer en dual-band N300 USB-sticka öka hastigheten för mig?

Hej,

Jag har ett N300 (single band) PCI nätverkskort (No-name kort, "Level One WNC0601") som ansluter till en ASUS RT-N66U router (40 MHz). Från routern är kabel dragen till min raspberry pi (htpc). Om jag mäter hastigheten med iperf från dator till pi landar jag runt 35 Mbit/s. Jag sitter ca 5m från routern (nästan parallellt). Bakom routern och bakom datorn är det betong väggar, se bild nedan. I bilden som syns, så står datorn i nedre högra hörnet.

Ett par frågor har dykt upp;
1. Är 35 Mbit/s en rimlig hastighet för min setup? Jag personligen är väldigt dålig på wifi men hade räknat med mer från N300 klient kort till en N450 router, men är som sagt dålig på detta :). Kan nämna att min länk hastighet enligt windows är 135 Mbit/s (kanske kan duga till jämförelser, vad vet jag).
2. Skulle ett USB nätverkskort (N300 dual band) öka hastigheten? Min spontana reaktion är att tack vare mina taskiga hastigheter (35 Mbit/s) så borde antingen något fel finnas i kedjan eller så är det helt enkelt för mycket störningar på vägen, och då är kanske 5 GHz waste?

Nåja, någon som kan hjälpa mig?

P.S Jag är även mycket dålig på att rita på datorn =>

Permalänk
Medlem

Låter som en rätt rimlig hastighet med tanke på betongväggar.

Det du borde skaffa är ett kort med stöd för 450Mbit, dvs 3 antenner.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Förresten, om det ser ut som du ritat förstår jag inte varför du inte drar en sladd istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Låter som en rätt rimlig hastighet med tanke på betongväggar.

Det du borde skaffa är ett kort med stöd för 450Mbit, dvs 3 antenner.

Tack, då får jag kika lite på det istället.

Skrivet av Json_81:

Förresten, om det ser ut som du ritat förstår jag inte varför du inte drar en sladd istället.

Jo, det är inte alls alltför svårt, men jag är hyfsad allergisk mot fula kablar som är dragna. Bor i en hyresrätt så vill inte göra några märken efter mig heller. Hade jag haft hus / bostadsrätt hade jag direkt dratt kabel i lister etc. Men nu har jag inte riktigt de ambitionerna. Efter att jag fick NT-R66U i present tänkte jag att det är lika bra att försöka styra upp så det funkar att streama 1080p på wifi.. Men jag håller med, kabel hade varit det bästa, ur alla synvinklar

Permalänk

testa att sätta routern i mitten av lägenheten bara för testa. din hastighet kommer att gå upp

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

testa att sätta routern i mitten av lägenheten bara för testa. din hastighet kommer att gå upp

Jo, det är också ett alternativ, men då tillkommer kablar till tv-bänken där routern står idag. Och jag har egentligen bara vardagsrummet jag kan ha routern i, och då kvarstår alla betongväggar som den skall ta sig igenom. Men det kan ju vara värt att testa och se om det ökar en del iallafall..

Permalänk
Medlem

Såg att du inte var så sugen på att dra kabel men kan definitivt tipsa om denna. Billig, väldigt tunn, grymt följsam och smidig och enkel att dra vid listerna (har dragit några sådana bara genom att lägga dem på ovankanten av golvlisten och satt dubbelhäftande punktvis imellan). http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/natverkskablar/cat6/utp-cat6-tunn-patchkabel-6mm-bred-och-1-4mm-tjock-10m-vit.php

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av aka2:

Hej,

Jag har ett N300 (single band) PCI nätverkskort (No-name kort, "Level One WNC0601") som ansluter till en ASUS RT-N66U router (40 MHz). Från routern är kabel dragen till min raspberry pi (htpc). Om jag mäter hastigheten med iperf från dator till pi landar jag runt 35 Mbit/s. Jag sitter ca 5m från routern (nästan parallellt). Bakom routern och bakom datorn är det betong väggar, se bild nedan. I bilden som syns, så står datorn i nedre högra hörnet.

Ett par frågor har dykt upp;
1. Är 35 Mbit/s en rimlig hastighet för min setup? Jag personligen är väldigt dålig på wifi men hade räknat med mer från N300 klient kort till en N450 router, men är som sagt dålig på detta :). Kan nämna att min länk hastighet enligt windows är 135 Mbit/s (kanske kan duga till jämförelser, vad vet jag).
2. Skulle ett USB nätverkskort (N300 dual band) öka hastigheten? Min spontana reaktion är att tack vare mina taskiga hastigheter (35 Mbit/s) så borde antingen något fel finnas i kedjan eller så är det helt enkelt för mycket störningar på vägen, och då är kanske 5 GHz waste?

Nåja, någon som kan hjälpa mig?

P.S Jag är även mycket dålig på att rita på datorn =>

http://img850.imageshack.us/img850/9458/layoutfp.jpg

Du kommer nästan aldrig få en lika stabil och snabb lina över wifi som via kabel. Men eftersom du inte vill ha en kabel så blir ju wifi enda alternativet.

Du kan göra så att du skaffar en AP (wifi router som du dödar dhcp servern i (enkel config) och kan då också leka lite mer med set-up's och lan alternativ, tex att ha ap'n som dedikerad media router.

Är din PI datorn som du har ritat på bilden?

Tycker att 35Mbit/s är ganska högt. Prova att ladda ner en stor fil från sunet.ftp och flytta runt måldatorn för att se vart det kan finnas störningar?

Lister ska inte vara något problem att sätta upp som hyresgäst.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsch:

Såg att du inte var så sugen på att dra kabel men kan definitivt tipsa om denna. Billig, väldigt tunn, grymt följsam och smidig och enkel att dra vid listerna (har dragit några sådana bara genom att lägga dem på ovankanten av golvlisten och satt dubbelhäftande punktvis imellan). http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/natverkskablar/cat6/utp-cat6-tunn-patchkabel-6mm-bred-och-1-4mm-tjock-10m-vit.php

Tack för länken, den såg faktiskt riktigt intressant ut! Synd att den inte fanns som 15m, ungefär så långt den skulle behöva dras. Men den såg onekligen väldigt smidig ut.

Skrivet av Pan.Pan:

Du kommer nästan aldrig få en lika stabil och snabb lina över wifi som via kabel. Men eftersom du inte vill ha en kabel så blir ju wifi enda alternativet.

Du kan göra så att du skaffar en AP (wifi router som du dödar dhcp servern i (enkel config) och kan då också leka lite mer med set-up's och lan alternativ, tex att ha ap'n som dedikerad media router.

Är din PI datorn som du har ritat på bilden?

Tycker att 35Mbit/s är ganska högt. Prova att ladda ner en stor fil från sunet.ftp och flytta runt måldatorn för att se vart det kan finnas störningar?

Lister ska inte vara något problem att sätta upp som hyresgäst.

Min pi ligger ca 0.5m från routern och är ansluten med kabel. Vill inte gärna sätta upp några lister, däremot har jag en list som löper i taket (förlängning av fiber etc) som går in till routern i stort sett. Så ett alternativ hade nog varit att gå upp och fästa en kabel i/utanför den listen. Tror den är fullsmetad men kanske kan få plats om den är så liten och nätt som länken ovan. Känns nog som om jag struntar i wifi och satsar på att försöka dra en kabel. Känns meningslöst med wifi.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Väcker denna tråd lite då jag köpt en nätverkskabel som jag inte riktigt är helt nöjd med prestandan med. Är det stor skillnad mellan kabel och kabel? Jag menar, om man jämför två kablar som är märkta med CAT 5E, hur mycket kan man märka skillnad i fråga om hastigheter? Om man som jag köpt en riktigt billig kabel, är det rimligt att bara få ut ca 30 Mbps internt mellan stationär dator till raspberry pi? (Gigabit-kort -> router Asus rt-n66u -> pi med lan-port på 100 Mbps)

Permalänk
Skrivet av aka2:

Väcker denna tråd lite då jag köpt en nätverkskabel som jag inte riktigt är helt nöjd med prestandan med. Är det stor skillnad mellan kabel och kabel? Jag menar, om man jämför två kablar som är märkta med CAT 5E, hur mycket kan man märka skillnad i fråga om hastigheter? Om man som jag köpt en riktigt billig kabel, är det rimligt att bara få ut ca 30 Mbps internt mellan stationär dator till raspberry pi? (Gigabit-kort -> router Asus rt-n66u -> pi med lan-port på 100 Mbps)

köpta kablar ska vara same/same gissar på att det är nån fel på närverkskortet/drivrutinerna i stationära då.. testa med flera olika datorer skumt att det ska va sån skillnad

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att kabeln i fråga är: http://online.netpoint.nu/kablar-adaptrar-2/natverksablar/15-.... Är medveten om att den är brutalt billig. Är väl helt enkelt som så, är man dumsnål så är man :> Men trodde nog att den skulle leverera mer än 30-40 Mbps..

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på att raspberry pi är den begränsande faktorn, inte kabeln.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Jag skulle tippa på att raspberry pi är den begränsande faktorn, inte kabeln.

Hittade mycket riktigt många forumsinlägg som klagade på dålig throughput till pi'n. Jag tror jag nöjer mig där, alla mina 1080p-rullar som jag provat (inte kollat hela filmer än) verkar lira utan att buffra - vilket var målet! Blev bara konfunderad när hastigheten från wifi -> kabel bara ökade med ca 10 Mbps, men det vara ju vara nog för mig

Tack för svar!