Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

byta hårdisk c till d?

Permalänk
Medlem

byta hårdisk c till d?

Hejsan!

Har precis köpt en ny dator som jag har installerat windows 7 på. Det var min granne som installerade windows. Nu när jag har börjat använda datorn så ser jag att han har installerat windows på min gamla hårddisk som bara är på 250 gb, så nu är den C disken i datorn. Jag vill ju såklart ha min stora hårddisk på 2tb som "main" disk. Kan jag ändra om detta?

Permalänk
Medlem

Installera om.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Enklast är att ominstallera!

Annars går det att klona 250 GB disken till 2 TB. Norton Ghost är ett program för detta, finns många olika.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugosilf:

Hejsan!

Har precis köpt en ny dator som jag har installerat windows 7 på. Det var min granne som installerade windows. Nu när jag har börjat använda datorn så ser jag att han har installerat windows på min gamla hårddisk som bara är på 250 gb, så nu är den C disken i datorn. Jag vill ju såklart ha min stora hårddisk på 2tb som "main" disk. Kan jag ändra om detta?

Det klokaste är att ha så lite på samma disk som windows, så du kan rädda så mycket som möjligt vid behov av ev. formatering.
Du bör alltså vara nöjd som det är då det är det lämpligaste.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk

Vill du ha Windows på din stora disk är det enklaste sättet att installera om Windows på den och formatera den lilla.
Du kan även byta bokstav på diskarna, men det har mindre praktisk betydelse.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Vilken av diskarna är snabbast om man får fråga? Och hur gamla är de? Är den på 250gb snabbare och hyfsat fräsch så skulle jag ha den som huvuddisk. Du kan ju ändå komma åt den andra större disken för att spara bilder och filmer osv samt även installera program och spel på. Och som tidigare sagts så är det smart att inte ha Windows på samma disk som bilder och annat, för att underlätta framtida ominstallationer utan att saker försvinner

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Men han sa att när han skulle välja vilken han skulle bota windows på så kunde han bara välja 250 gb. Varför är det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugosilf:

Men han sa att när han skulle välja vilken han skulle bota windows på så kunde han bara välja 250 gb. Varför är det så?

om jag vore du skulle jag behålla det som det är. det är bästa att ha windows på en separat disk, och sedan ha allt annat skrot på andra diskar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

hur gör jag då så att allt annat sparas på D disken isånafall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugosilf:

hur gör jag då så att allt annat sparas på D disken isånafall?

om du menar program och spel så är det bara välja Avancerat eller liknande när du installerar, då får du välja vart det ska installeras.
menar du filmer, bilder och andra "vanliga filer" så är det bara lägga dom vart du vill.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

men man kan inte göra så att alla spel sparas automatiskt på D disken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugosilf:

men man kan inte göra så att alla spel sparas automatiskt på D disken?

nej, men de 20 sekunder extra som det tar att skriva en ny sökväg är inte så jobbiga

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

nej

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugosilf:

...Nu när jag har börjat använda datorn så ser jag att han har installerat windows på min gamla hårddisk som bara är på 250 gb, så nu är den C disken i datorn. Jag vill ju såklart ha min stora hårddisk på 2tb som "main" disk....

Det vill man så klart INTE. När något går åt skogen så bruka det var den där Windows ligger på. Då vill man inte desperat sitta och försöka rädda alla saker man inte vill förlora.

Därför skapar man en mindre partition på en stor disk eller har Windows, program på en mindre disk. På stora disken/partitionen har man saker som inte går att få tillbaka genom att installera om. Spel lägger du på den disken de får plats.

Om du installerar om Windows så ska du bara ha 1 disk kopplad. Den andra kopplas in efteråt. Då undviker du ännu fler problem då och långt senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

nej, men de 20 sekunder extra som det tar att skriva en ny sökväg är inte så jobbiga

Jo det går att ändra i windows registeret så att en annan disk än windows är default för lagring och installation, kan leta fram det när jag ko mer hem från jobbet om ingen annan hinner före.