Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

nja, det verkar som den är nedsatt 300:- från 2290:- till 1990:-
Dom kanske vill bli av med i3 varianten nu när i5 står runt dörren. kan ju finnas risk att i3 varianten kommer bli lite "kall"

Jag vet inte om i5 modellen tillför så mycket.
Den är ju också 2 kärnig fast med turbo.
Grafikdelen är den samma och har man nån flaskhals så ligger den ju där, inte hos CPU'n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag vet inte om i5 modellen tillför så mycket.
Den är ju också 2 kärnig fast med turbo.
Grafikdelen är den samma och har man nån flaskhals så ligger den ju där, inte hos CPU'n

I min värld så har i5 quad core och i3 dual core, stämmer inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

I min värld så har i5 quad core och i3 dual core, stämmer inte det?

Dom mobila varianterna har 2 kärnor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Core_i5#Core_i5_2

Permalänk
Medlem

aha, och man vet redan nu att nuc med i5 kommer med den mobila varianten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

aha, och man vet redan nu att nuc med i5 kommer med den mobila varianten?

Absolut helt 99% säker
Kan nästan garantera att det blir 17w varianten.

Permalänk
Medlem

isf så kanske man inte vinner så mycket med i5 varianten utan kan nöja sig med i3. Den kanske dock blir lite billigare snart in i april

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

isf så kanske man inte vinner så mycket med i5 varianten utan kan nöja sig med i3. Den kanske dock blir lite billigare snart in i april

Lite av min tidigare poäng.
Redan i3'an är kraftig nog att kännas rapp i alla situationer.
Och för allt grafiskt så sätter ju GPU'n stopp ändå.
Behöver man mer kräm kanske det är bäst att vänta på haswell, och vem vet när dom mobila varianterna dyker upp.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pruple:

Ska läsa på mera om NUCen men en fråga till er som använder den till att spela upp film.

Idag så använder jag en boxee för att spela upp film, den är i mitt tycke väldigt enkel att använda
för att spela upp filmer från en nas.
Går det att få NUCen lika enkel?

Jag håller inte med SnowJim om att den är särdeles krånglig eller att man 'förr eller senare får problem'.
Jag har kört XBMC först på en laptop, sen bytte jag till Boxee och sedan tillbaka till XBMC och den främsta anledningen till bytet var för att jag upplevde att XBMC funkade både bättre och krånglade mindre än Boxeen.

Allt du egentligen behöver göra är att installera programmet (next next next next), lägga till dina filer, låta den scanna igenom allting per automatik och sen är det bara att köra. Det enda du kan tänkas behöva krångla med (hur du sorterat dina filmfiler och inställningar för uppdateringsfrekvens t.ex.) behöver du krångla med på Boxee också.

Jag ser inte en enda fördel med Boxee egentligen och är mycket mycket mer nöjd med min NUC / XBMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag håller inte med SnowJim om att den är särdeles krånglig eller att man 'förr eller senare får problem'.
Jag har kört XBMC först på en laptop, sen bytte jag till Boxee och sedan tillbaka till XBMC och den främsta anledningen till bytet var för att jag upplevde att XBMC funkade både bättre och krånglade mindre än Boxeen.

Allt du egentligen behöver göra är att installera programmet (next next next next), lägga till dina filer, låta den scanna igenom allting per automatik och sen är det bara att köra. Det enda du kan tänkas behöva krångla med (hur du sorterat dina filmfiler och inställningar för uppdateringsfrekvens t.ex.) behöver du krångla med på Boxee också.

Jag ser inte en enda fördel med Boxee egentligen och är mycket mycket mer nöjd med min NUC / XBMC.

Jag förstår din åsikt och det är många som delar den med dig men det räcker att titta in på XBMC forum för att se att jag inte är ensam med att ha
"problem" med XBMC.

Sen får vi inte glömma att alla har olika förväntningar och är olika känslig för problem. Det är inte alla som tänker på att bilden "blinkar" när den panoreras, det är inte alla som provat full Export/Import o.s.v o.s.v.

Jag har kört XBMC på 3 olika hårdvaror genom åren i 3 olika "flavors" (Openelec, Windows, XBMC buntu) och alla har haft sina problem.

XBMC skulle precis som jag skrivit vara mitt förstahand val men man ska inte räkna med att det fungerar perfekt om man har lite krav.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag förstår din åsikt och det är många som delar den med dig men det räcker att titta in på XBMC forum för att se att jag inte är ensam med att ha "problem" med XBMC.

Till skillnad från Boxees forum som innehåller 3-4 trådar varav alla har titeln "Allting funkar bra"?

De fel som folk upplever med Boxeen skulle jag dessutom säga är mycket allvarligare än med XBMC (t.ex. att den inte startar alls slumpmässigt och måste startas om m.h.a norsk reset) och de buggar som finns i mjukvaran kommer finnas kvar eftersom den inte längre uppdateras, till skillnad från XBMC.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag lägger mig i, men kan vi inte hålla oss till ämnet och inte jämföra XBMC och Boxee. Kanske finns andra trådor som hanterar era funderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Till skillnad från Boxees forum som innehåller 3-4 trådar varav alla har titeln "Allting funkar bra"?

De fel som folk upplever med Boxeen skulle jag dessutom säga är mycket allvarligare än med XBMC (t.ex. att den inte startar alls slumpmässigt och måste startas om m.h.a norsk reset) och de buggar som finns i mjukvaran kommer finnas kvar eftersom den inte längre uppdateras, till skillnad från XBMC.

Hehe jag säger inte att Boxee inte har några problem, jag valde som sagt bort Boxee efter att ha provat den 1 vecka. Det var inget svårt val med tanke på alla de problem som fanns/finns. MEN precis som med XBMC så finns det en del folk som anser att det fungerar perfekt för dem och det är just vad jag vill komma till, allt handlar om vilka krav man har och hur känsligt man är.

Enligt prisjakt så finns det 225 betyg på Boxee och genomsnitt är 8/10 medan de 39 "proffs" recensionerna har ett betyg på 7/10. I mina öron låter det som att det finns en del som är ganska nöjda.

Som sagt, Inget fungerar perfekt, även XBMC har sina problem, thats all.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SnowJim:

Hehe jag säger inte att Boxee inte har några problem, jag valde som sagt bort Boxee efter att ha provat den 1 vecka. Det var inget svårt val med tanke på alla de problem som fanns/finns. MEN precis som med XBMC så finns det en del folk som anser att det fungerar perfekt för dem och det är just vad jag vill komma till, allt handlar om vilka krav man har och hur känsligt man är.

Enligt prisjakt så finns det 225 betyg på Boxee och genomsnitt är 8/10 medan de 39 "proffs" recensionerna har ett betyg på 7/10. I mina öron låter det som att det finns en del som är ganska nöjda.

Som sagt, Inget fungerar perfekt, även XBMC har sina problem, thats all.

Intressant inlägg i en tråd som handlar om Intel NUC, som inte nämns en enda gång!!

facepalm

Dold text
Permalänk
Medlem

Hej där alla NUC fantaster. Någon mer som upplevt problem med värmen från lilla lådan? Har en Rapoo 2700 och jag börjar bli helt övertygad om att värmen från lådan sabbar usbmottagaren för tangentbordet. Någon som vet nått eller har hittat en lösning på en bra trådlös variant som funkar på 4meters avstånd?

Permalänk
Skrivet av bloper:

Hej där alla NUC fantaster. Någon mer som upplevt problem med värmen från lilla lådan? Har en Rapoo 2700 och jag börjar bli helt övertygad om att värmen från lådan sabbar usbmottagaren för tangentbordet. Någon som vet nått eller har hittat en lösning på en bra trådlös variant som funkar på 4meters avstånd?

Enkel lösning om det är som du tror...
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/mobilt-bredband/adapter-kablage/kablage/usb-2-0-kabel-p98565

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

på tal om tangentbord till just NUC, någon som kan visa upp något litet bra med mus inbyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloper:

Hej där alla NUC fantaster. Någon mer som upplevt problem med värmen från lilla lådan? Har en Rapoo 2700 och jag börjar bli helt övertygad om att värmen från lådan sabbar usbmottagaren för tangentbordet. Någon som vet nått eller har hittat en lösning på en bra trådlös variant som funkar på 4meters avstånd?

Skulle det inte gå att lösa med aluminium folié i lådan på samma vis som man fixar HDMI överhettningen? Antar att du har den med svart lock(i3)? Jag har haft min mottagare för Logitech K400 på både baksida och framsida utan problem. Just nu har jag en förlängning efter som tangentbordet fick för dålig teckning när man satte mottagaren direkt på boxen.

Skrivet av ubbe1:

Intressant inlägg i en tråd som handlar om Intel NUC, som inte nämns en enda gång!!

Haha tack för att du postade min post ytterligare en gång då Kanske du borde prova anmälnings knappen istället? Men jag ser att du rör dig på en låg nivå så jag förstår ditt agerande.

Skrivet av kotten33:

på tal om tangentbord till just NUC, någon som kan visa upp något litet bra med mus inbyggt

Jag har letat efter detta och allt jag hittade(som fått bra omdömen) är Logitech diNovo Mini och Rapoo E2700. Problemet med de båda för mig var dock att de helt enket var för små om man visstas mer i ex Windows. För mig blev det Logitech Keyboard K400 får båda mina enheter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har ett väldigt skumt problem med min DC3217IYE NUC, den som var på erbjudande på dustin.

Om jag använder datorn är det inga problem, men om jag stänger av tv:n och datorn står igång så verkar hårddisken stängas av(?)
Vilket leder till att allt fryser sig, så jag får starta om datorn och då får jag upp felmedelande om att det inte finns nån bootbar disk...
Ifall jag drar ut och in strömsladden och startar datorn igen så funkar allt igen.
Är ett 120gb Intel msata ssd i den.

Har stängt av alla strömspar inställningar i windows, har uppdaterat bios och ssd:ns firmware

Permalänk

Jag kan göra det du beskriver utan problem, kör win7.

Jag skulle börjat med att reda ut om det är energisparläget som spökar eller skärmbortkopplingen genom att lägga in en vnc-server på NUC:en och vnc:a in på den från en annan dator för att kolla hur den beter sig när du stänger av tv:n.
Då kan du om du vill hålla igång den och lista ut om det är bortkoppling av skärm den inte gillar eller idle:andet. Prova också om det är likadant om du startar NUC:en före tv:n, dvs ogillar den alltid avsaknad skärm eller är det bara skärmen stängs av?

Hur lång tid efter att du stängt av tv:n tar det innan datorn låser sig förresten? Är det direkt eller är det när den idle:at ett tag?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av froggyfrog:

Jag kan göra det du beskriver utan problem, kör win7.

Jag skulle börjat med att reda ut om det är energisparläget som spökar eller skärmbortkopplingen genom att lägga in en vnc-server på NUC:en och vnc:a in på den från en annan dator för att kolla hur den beter sig när du stänger av tv:n.
Då kan du om du vill hålla igång den och lista ut om det är bortkoppling av skärm den inte gillar eller idle:andet. Prova också om det är likadant om du startar NUC:en före tv:n, dvs ogillar den alltid avsaknad skärm eller är det bara skärmen stängs av?

Hur lång tid efter att du stängt av tv:n tar det innan datorn låser sig förresten? Är det direkt eller är det när den idle:at ett tag?

Startar precis som vanligt om jag startar nucen innan TV:n, fungerar utmärkt.
Det verkar vara idle:andet den dör av, den dör inte direkt men efter 30 minuter kanske.
Har stängt av alla energisparlägen, som att hdd:n inte ska stängas av efter en viss tid.

När jag kommer tillbaka till datorn efter ett tag ser allt ut att funka, men direkt när jag trycker på nån ikon hänger den sig i en sekund, tillslut ser man bara bakgrundsbilden.

Riktigt trist, tanken var att NUCEN skulle stå igång hela tiden :/

Permalänk

Tips till alla er som ett bra LITET tangentbord med touchpad för er NUC, Logitech DiNovo mini på komplett för 449:-

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346160

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

undrar om dom nya nuckarna blir double the price som siten säger? Då måste ju dagen i3 för ca 2000:- vara ett fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Kör såhär, och se till att alla inställningar stämmer.
Dessa inställningar kör jag på min NUC och min vanliga dator också, och jag har inget lagg eller problem med ljud osv.
Kör med 1920x1080 60p i windows. Men det ska inte göra någon skillnad.

http://forumbilder.se/CDUIJ/screenshot001.png

http://forumbilder.se/CDUIJ/screenshot002.png

Jag har nu provat dessa inställningar och det blir faktiskt riktigt fint flyt och audio synkningen verkar vara hyfsad!

Det jag kan se är att drop ligger på vissa filmer upp på 120 men oftast nere runt 5-60, vad betyder detta?

Missed räknas upp ganska snabbt, kanske detta har med drops att göra?

Sen kan jag se att fel marginalen kan ligga på ett par 100% efter man hoppat i filmen men stabiliserar sig till 0-1% efter några sekunder?

Tackar så mycket för tipset, hur har du lyckats komma fram till detta? Det är ju inte någon självklart inställning direkt? Ialla fall inte om man är lekman som jag.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som inte får igång Netflix-appen i Metro UI:t på Windows 8?
Det laddar fram till 21% och sedan händer ingenting. Jag har Celeron-varianten och kör de senaste grafikkortsdrivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag har nu provat dessa inställningar och det blir faktiskt riktigt fint flyt och audio synkningen verkar vara hyfsad!

Det jag kan se är att drop ligger på vissa filmer upp på 120 men oftast nere runt 5-60, vad betyder detta?

Missed räknas upp ganska snabbt, kanske detta har med drops att göra?

Sen kan jag se att fel marginalen kan ligga på ett par 100% efter man hoppat i filmen men stabiliserar sig till 0-1% efter några sekunder?

Tackar så mycket för tipset, hur har du lyckats komma fram till detta? Det är ju inte någon självklart inställning direkt? Ialla fall inte om man är lekman som jag.

Den syncar ju mot ljudet så kan ha med det att göra med dropsen.
Tyckte inställningarna kändes relativt självklara faktiskt ^^
Har inte provat video clock sync. Men det känns som att ljudet skulle hacka då eftersom den droppar ljudet när det blir fel.
Medans någon frame hit och dit inte märks av direkt. Iallafall inte i det stora hela. Medans ljud skulle man höra direkt.
Sen kändes även att synca mot skärmens hz som ett rätt självklart val det med.
Jag kör samma inställningar på alla mina enheter och det fungerar klockrent. Är det som är huvudsaken
Drop ligger oftast på typ 0-5 för mig så vet inte varför du har så högt där.
Kanske vi inte menar samma sak?

Mina missed räknas upp ja. Sen så blir det ju felmarginal när man hoppar som du sa. Men det lägger ju sig igen efter 1 sek typ. Så är ju bara när allt syncas upp igen efter ett hopp.
Inget av detta oroas jag över. Det flyter så vitt jag ser
Det är möjligt att det finns någon bättre inställning. Men detta är de jag hittat som fungerar bra.

Tänk bara på att dom du tabbar ur XBMC så slutar hz syncen när du tabbar in igen. Du måste starta om videon för att det ska syncas igen.
Men du kan ju återuppta från samma ställe som du lämnade såklart.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman9:

Har ett väldigt skumt problem med min DC3217IYE NUC, den som var på erbjudande på dustin.

Om jag använder datorn är det inga problem, men om jag stänger av tv:n och datorn står igång så verkar hårddisken stängas av(?)
Vilket leder till att allt fryser sig, så jag får starta om datorn och då får jag upp felmedelande om att det inte finns nån bootbar disk...
Ifall jag drar ut och in strömsladden och startar datorn igen så funkar allt igen.
Är ett 120gb Intel msata ssd i den.

Har stängt av alla strömspar inställningar i windows, har uppdaterat bios och ssd:ns firmware

Fixade problemet igenom att börja använda skärmsläckaren, har inte krånglat efter det ;o

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Den syncar ju mot ljudet så kan ha med det att göra med dropsen.
Tyckte inställningarna kändes relativt självklara faktiskt ^^
Har inte provat video clock sync. Men det känns som att ljudet skulle hacka då eftersom den droppar ljudet när det blir fel.
Medans någon frame hit och dit inte märks av direkt. Iallafall inte i det stora hela. Medans ljud skulle man höra direkt.
Sen kändes även att synca mot skärmens hz som ett rätt självklart val det med.
Jag kör samma inställningar på alla mina enheter och det fungerar klockrent. Är det som är huvudsaken
Drop ligger oftast på typ 0-5 för mig så vet inte varför du har så högt där.
Kanske vi inte menar samma sak?

Mina missed räknas upp ja. Sen så blir det ju felmarginal när man hoppar som du sa. Men det lägger ju sig igen efter 1 sek typ. Så är ju bara när allt syncas upp igen efter ett hopp.
Inget av detta oroas jag över. Det flyter så vitt jag ser
Det är möjligt att det finns någon bättre inställning. Men detta är de jag hittat som fungerar bra.

Tänk bara på att dom du tabbar ur XBMC så slutar hz syncen när du tabbar in igen. Du måste starta om videon för att det ska syncas igen.
Men du kan ju återuppta från samma ställe som du lämnade såklart.

Hehe självklara inställningar? Jag provade runt en hel del och allt jag lyckades få fram var väldigt mycket lagg tills jag ställde in det exakt som du förelosg.

I vilket fall som helst så stötte jag på en serie igår som började bli smått ursynk på mitten och sen gick det bara utför. Genom att gå in i inställningar och sätta tillbaka alla inställningar till standard och sen starta videon igenom så blev det rätt. Visst nu laggar det något vid panorering igen. Det är mycket möjligt att det hade räckt med att stoppa/starta avstnittet för att få det i sync igen? Detta är första gången sen jag ställde om till dina inställningar som jag åkter på sync problem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide