Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

CPU utan kylare??

Är de någon som har lyckats??? Jag vet att många överklockar men hur många av er underklockar? Det finns många fördelar där också.

Har inte testat de nyaste processorerna men har själv q6600 av den nyare revisionen, hade gamla revisionen ifjol också. Det är stor skillnad på effekten, kan jag konstatera nu. Att bygga passiva HTPC bör inte vara så svårt... hela datorn drar 68w och på 100% belastning endast 85W. (2xDDR2, HD5450,1xssd,3xusb)

Jag undrar om det går att köra q6600 rentav utan kylare...Onödigt men intressant om den skulle klara sig in i WIN7 helst....
Okej. Jag kanske överdriver men det kan gå. Eller vad säger ni?

Sen när mitt system drar bara max 85-90W kan en sån här räcka??? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1275349

Permalänk
Medlem

Utan kylare så är även 68W för mkt.

Och ja, 160 är mer än 90.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Utan kylare så är även 68W för mkt.

Och ja, 160 är mer än 90.

68W på HELA systemet...

det finns ju olika verkningsgrad... så ja räknar inte att en sån liten skit på 160W skulle ens klara av 130W....
Någon som har en sån 150-160W???

Permalänk
Medlem

Det går säkert under kortare stunder utan nån vidare ansträngning på CPU'n, min spontana tro är att den kommer börja ryka i så fall. Finns ju passiva kylare om det kan vara ett alternativ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är nog stört omöjligt att köra en Q6600 utan kylare - PAssiv kylning funkar säkert, men det går nog inte utan heatsink - Till och med din mobiltelefon har ju en heatsink, och det är inte många watt på den lilla skrutten.

Permalänk
Skrivet av Batman:

Det går säkert under kortare stunder utan nån vidare ansträngning på CPU'n, min spontana tro är att den kommer börja ryka i så fall. Finns ju passiva kylare om det kan vara ett alternativ?

ryka knappast... det finns ju skydd mot sådant vid viss temperatur??

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Det är nog stört omöjligt att köra en Q6600 utan kylare - PAssiv kylning funkar säkert, men det går nog inte utan heatsink - Till och med din mobiltelefon har ju en heatsink, och det är inte många watt på den lilla skrutten.

jag tror att man kan köra 6x200 på 0,9V... nu har jag 0.975 i bios...... kommer kanske att testa vid nästa byte.

ja.. men q6600 är större och inte inpackad..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dual-Tjur:

68W på HELA systemet...

det finns ju olika verkningsgrad... så ja räknar inte att en sån liten skit på 160W skulle ens klara av 130W....
Någon som har en sån 150-160W???

Den processorn är det nog kört på. En t eller s processor från intel går nog att köra passivt ganska lätt. Speciellt med lite underklockning.

För att köra med en minimal heatsink är det nog intel y processorer (13W) som gäller. Men de finns ju inte direkt att köpa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

ryka knappast... det finns ju skydd mot sådant vid viss temperatur??

Ryka var lite fel ord, skyddet är väl antagligen nån form av temperatur-throckling och att den klockar ner sig rejält när den går för varmt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dual-Tjur:

ryka knappast... det finns ju skydd mot sådant vid viss temperatur??

Att köra utan heatsink är EXTREMT riskabelt. Även om prollen är underklockad så kommer den garanterat komma upp i väldigt höga temperaturer väldigt snabbt. Höjs temperaturen för snabbt så hinner inte alltid värmeskyddet slå igång och då kan prollen gå sönder.

Visserligen gamla processorer men du förstår nog vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Jäkligt kul film.

Pico PSU räcker gott.
köp ett streacom FC8 evo så har du ett trevligt chassi med.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Hedersmedlem

Har svårt att se att det skulle gå att hålla rimlig temperatur om processorn drar över 5 watt på den lilla ytan.
Kan du få ner strömförbrukningen över endast prollen till 2-3W så går det nog men jag tror inte en Q6600 kan gå i närheten av så lågt :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Att köra utan heatsink är EXTREMT riskabelt. Även om prollen är underklockad så kommer den garanterat komma upp i väldigt höga temperaturer väldigt snabbt. Höjs temperaturen för snabbt så hinner inte alltid värmeskyddet slå igång och då kan prollen gå sönder.

http://www.youtube.com/watch?v=Sw9-aP__lJA

Visserligen gamla processorer men du förstår nog vad jag menar.

att det är riskabelt det vet jag...men roligt är det ju (som i videon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

68W på HELA systemet...

det finns ju olika verkningsgrad... så ja räknar inte att en sån liten skit på 160W skulle ens klara av 130W....
Någon som har en sån 150-160W???

Nu skrev jag fel. 68W för hela systemet, så klart.

Jag tvivlar ändå starkt på att du kan få ner den CPUn till en så låg förbrukning att dess lilla yta kan avleda värmen tillräckligt effektivt.

Verkningsgrad hör inte hit, den ska klara att ge 160W. Så enkelt är det.

Sedan får man ju fundera lite kring vad det innebär att "köra en CPU utan kylare". Ska den vara användbar eller får den throttla hur mkt som helst?