Vilken försäkring är bäst för mobilen?

Permalänk

Vilken försäkring är bäst för mobilen?

Jag planerar att köpa en Sony Xperia V snart och vill försäkra mig mot sprucken skärm vid tapp etc. Fick en stor spricka i displayen på min nuvarande telefon när jag tappade den och Xperia V verkar ännu bräckligare eftersom den har större skärm och är tunnare.

Vilken försäkring är bäst? Dvs ger faktiskt ersättning för olyckshändelser, ger ersättning utan tjafs och kostar minst?
Och vilken butik är bäst att handla i för att slippa tjafs vid garantiärenden?

Jag kommer nog att köpa mobilen på något av dessa ställen:

NetOnNet: Försäkring från Solid, 1 år för 795 kr, 195 kr självrisk, täcker ej stöld
Siba: Försäkring från Solid, 1 år för 899 kr, 195 kr självrisk, täcker ej stöld
Elgiganten: Försäkring från Moderna Försäkringar, 1 år för 899 kr, 295 kr självrisk vid utbyte, täcker stöld i bostad
Media Markt: Föräkring från Balder, okänt pris, 499 kr självrisk, verkar täcka rätt mycket

Alternativt kan jag köpa till allriskskydd i min hemförsäkring:
Trygg-Hansa, 360 kr per år, 1500 kr självrisk, åldersavdrag, täcker allt möjligt inkl. att tappa mobilen i sjön

Någon som har erfarenhet av ovanstående butiker och försäkringar och vet om de är bra?

Permalänk

Hej! Jag heter Helena och jobbar på Trygg-Hansa. Vad jag förstår så har du hemförsäkring hos oss. Vi rekommenderar dig att ha hemförsäkring med drulleförsäkring, sedan att du lägger till vårt nya tillägg hemelektronik. Det nya tillägget gör att du får en självrisk på 500 kronor istället för 1500 kronor. Du kan chatta eller ringa oss så kan vi kolla vad detta skulle ligga på för dig. Du kan chatta här: www.trygghansa.se/mailchat eller ringa oss på 077-11 11 600. Ha en trevlig söndag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Datoristen:

Jag planerar att köpa en Sony Xperia V snart och vill försäkra mig mot sprucken skärm vid tapp etc. Fick en stor spricka i displayen på min nuvarande telefon när jag tappade den och Xperia V verkar ännu bräckligare eftersom den har större skärm och är tunnare.

Vilken försäkring är bäst? Dvs ger faktiskt ersättning för olyckshändelser, ger ersättning utan tjafs och kostar minst?
Och vilken butik är bäst att handla i för att slippa tjafs vid garantiärenden?

Jag kommer nog att köpa mobilen på något av dessa ställen:

NetOnNet: Försäkring från Solid, 1 år för 795 kr, 195 kr självrisk, täcker ej stöld
Siba: Försäkring från Solid, 1 år för 899 kr, 195 kr självrisk, täcker ej stöld
Elgiganten: Försäkring från Moderna Försäkringar, 1 år för 899 kr, 295 kr självrisk vid utbyte, täcker stöld i bostad
Media Markt: Föräkring från Balder, okänt pris, 499 kr självrisk, verkar täcka rätt mycket

Alternativt kan jag köpa till allriskskydd i min hemförsäkring:
Trygg-Hansa, 360 kr per år, 1500 kr självrisk, åldersavdrag, täcker allt möjligt inkl. att tappa mobilen i sjön

Någon som har erfarenhet av ovanstående butiker och försäkringar och vet om de är bra?

Vi har en försäkring från falck, 205 kronor per år och då betalar de självrisken på allt som drabbar oss, inklusive cykelstöld mm... Max 5000 kronor dock. Det kanske låter mer som en tilläggsförsäkring men det är den enda försäkringen vi har genom dom.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk

Tack för svaren, det får nog bli en tilläggsförsäkring för min hemförsäkring.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Datoristen:

Jag planerar att köpa en Sony Xperia V snart och vill försäkra mig mot sprucken skärm vid tapp etc. Fick en stor spricka i displayen på min nuvarande telefon när jag tappade den och Xperia V verkar ännu bräckligare eftersom den har större skärm och är tunnare.

Vilken försäkring är bäst? Dvs ger faktiskt ersättning för olyckshändelser, ger ersättning utan tjafs och kostar minst?
Och vilken butik är bäst att handla i för att slippa tjafs vid garantiärenden?

Jag kommer nog att köpa mobilen på något av dessa ställen:

NetOnNet: Försäkring från Solid, 1 år för 795 kr, 195 kr självrisk, täcker ej stöld
Siba: Försäkring från Solid, 1 år för 899 kr, 195 kr självrisk, täcker ej stöld
Elgiganten: Försäkring från Moderna Försäkringar, 1 år för 899 kr, 295 kr självrisk vid utbyte, täcker stöld i bostad
Media Markt: Föräkring från Balder, okänt pris, 499 kr självrisk, verkar täcka rätt mycket

Alternativt kan jag köpa till allriskskydd i min hemförsäkring:
Trygg-Hansa, 360 kr per år, 1500 kr självrisk, åldersavdrag, täcker allt möjligt inkl. att tappa mobilen i sjön

Någon som har erfarenhet av ovanstående butiker och försäkringar och vet om de är bra?

Skrivet av Trygg-Hansa:

Hej! Jag heter Helena och jobbar på Trygg-Hansa. Vad jag förstår så har du hemförsäkring hos oss. Vi rekommenderar dig att ha hemförsäkring med drulleförsäkring, sedan att du lägger till vårt nya tillägg hemelektronik. Det nya tillägget gör att du får en självrisk på 500 kronor istället för 1500 kronor. Du kan chatta eller ringa oss så kan vi kolla vad detta skulle ligga på för dig. Du kan chatta här: www.trygghansa.se/mailchat eller ringa oss på 077-11 11 600. Ha en trevlig söndag.

Skrivet av Datoristen:

Tack för svaren, det får nog bli en tilläggsförsäkring för min hemförsäkring.

Detta kan jag varmt rekommendera. Dock måste mobilen fortfarande vara värd mer än 1500kr vid skadetillfället(efter värdeminsking) Vilket borde innebära runt 2år.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Även om du får ner självrisken så måste du tänka på nedskrivningen. Min 1 år gamla kamera fick en smäll så displayen sprack. Tog det på hemförsäkringen. Nypris för kameran var 4300 och jag fick ett år senare ut 250 kr...

Permalänk
Skrivet av Laban80:

Även om du får ner självrisken så måste du tänka på nedskrivningen. Min 1 år gamla kamera fick en smäll så displayen sprack. Tog det på hemförsäkringen. Nypris för kameran var 4300 och jag fick ett år senare ut 250 kr...

Med Trygg-Hansas drulleförsäkring med tillägg hemelektronik borde jag få ut 2150 - 500 = 1650 kr i motsvarande fall. 50% åldersavdrag för 1-2 år gammal digital kompaktkamera och 500 kr självrisk.
Men det är väl främst under första året som det är viktigt med försäkring. Det är då det är som mest surt om prylen går sönder för att man tappar den eller för att den går sönder på något sätt som tillverkaren vägrar laga trots att det egentligen är fel på prylen (t.ex. skärm som spricker av sig själv). Första året är det 100%-70% ersättning och det är helt ok.

Permalänk
Medlem

Fördelen med att ta det i hemförsäkringen är ju att man kan applicera det på alla prylar man äger. Man kan ju kolla med en eller flera reparationsfirmor vad det tex kostar att byta sprucket glas. Då ser man hur stor den kostnaden är mot självrisken. Sprucket glas är ju största risken men man kan ju tappa den i vatten eller få den stulen också.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Fördelen med att ta det i hemförsäkringen är ju att man kan applicera det på alla prylar man äger. Man kan ju kolla med en eller flera reparationsfirmor vad det tex kostar att byta sprucket glas. Då ser man hur stor den kostnaden är mot självrisken. Sprucket glas är ju största risken men man kan ju tappa den i vatten eller få den stulen också.

Jo precis. Jag har precis köpt en ny surfplatta-laptop-hybrid för ca 8000 kr som jag knappt vågar ta med mig hemifrån av rädsla att den skall gå sönder...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Datoristen:

Jo precis. Jag har precis köpt en ny surfplatta-laptop-hybrid för ca 8000 kr som jag knappt vågar ta med mig hemifrån av rädsla att den skall gå sönder...

Värt att nämna:
Hemelekronik-tillägget = Ingen värdeminsking alls på Fast elektronik de första 3åren.
Så stationära datorer, tv, skärmar, ljud projektorer etc har 0kr värdeminskning de första 3åren.

När de kommer till mobila saker så är det oftast 6månader på mobiltelefoner och surfplattor och 1år på laptops som är värdeminskningsfria men det har jag inte 100% koll på längre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trygg-Hansa:

Hej! Jag heter Helena och jobbar på Trygg-Hansa. Vad jag förstår så har du hemförsäkring hos oss. Vi rekommenderar dig att ha hemförsäkring med drulleförsäkring, sedan att du lägger till vårt nya tillägg hemelektronik. Det nya tillägget gör att du får en självrisk på 500 kronor istället för 1500 kronor. Du kan chatta eller ringa oss så kan vi kolla vad detta skulle ligga på för dig. Du kan chatta här: www.trygghansa.se/mailchat eller ringa oss på 077-11 11 600. Ha en trevlig söndag.

Den är ju värdelös om man har planearat att ha telefonen i längre än ett år, såvida ni inte har så man inte får åldersavdrag på elektronik.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME