Hjälp att välja diskar till ny filserver.

Permalänk
Medlem

Hjälp att välja diskar till ny filserver.

Hej, jag har planer på att bygga en till filserver och undrar nu vilka hdds som är mest stabila i dagsläget, har hört massa dåligt om både Seagate och WD så jag undrar därför vad man ska välja.
Mina nuvarande diskar är från Samsung och dom har fungerat bra 24/7 i ca 4 års tid men nu gör ju inte Samsung diskar längre som jag förstått.
Jag kommer som max köra 7 diskar och storleken på diskarna bör vara 1-2TB styck, så hjälp mig nu att välja en bra och stabil disk som inte behöver vara megasnabb då jag bara vill ha driftsäkerheten och inget annat.
Jag kommer inte ha diskarna i raid utan dom är "lösa" diskar.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

Western Digital Red eller RE, RE är mer riktade åt proffesionellt bruk men Red är ett mer prisvärt alternativ som förmodligen passar dina behov bättre.
1-2tb är onödigt smått, kör på 3tb direkt så får du plats med extra diskar att ta backup av övriga diskar till.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Ok, tack då vet jag, på min nuvarande server har jag 7st 1tb diskar och jag lagrar bara saker som jag lätt kan få tag på igen, så skulle en disk ge sig så är det ingen "jätte" förlust. Men tanken har slagit mig på att göra backup men tar så mycket plats i onödan tycker jag därför har jag bara kört 1tb då det inte blir lika mycket som försvinner vid en crash.
Men RED diskarna ska vara driftsäkra utan problem ?, WD greendiskar var/är? totalt värdelösa och är bara problem med, har haft ett par av dom första greendiskarna och dom gav upp inom 6 månader.

Förövrigt fungerar 2-3tb diskarna med alla moderkort eller måste man ha ett nytt moderkort för och få det att fungera? eller kan man ha ett moderkort som är ett par år gammalt ?

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk

Hur har du tänkt använda servern?
a) Blir det mycket skrivande till diskarna
eller b) knappt något skrivande alls?

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem

I stort så kommer skrivandet endbart bli vid inläggning av filer, sen kommer den bara stå för läsningen, så det blir hyffsat lite skrivande till diskarna.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Snusfri

Jag skulle helt klart satsa på 3-4st 3TB WD RED, kör dessa i både min stationära och servern, riktigt nöjd med dom.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro