Permalänk
Medlem

Arbetsdator 6000:-

Tjenare

Mor och fars arbetsdator börjar bli alldeles för gammal och tar för lång tid att använda. Jag har nu fått i uppdrag att bygga ihop en ny för upp till 6000kr.
Är inte så kunnig med vad man ska köpa så att allting ska fungera, så därför frågar jag nu Er om hjälp.

Kraven är då följande:
Den ska ha ganska bra utrymme på hårddisken (runt 500Gb).
Den ska även ha plats för den nuvarande hårddisken (ingen SATA-anslutning).
En vettig skärm ska helst inkluderas i priset.

Hoppas någon vänlig person kunde kolla lite snabbt på detta

Mvh

Josmos

Permalänk

Det var ju oväntat dåligt med svar idag. Hoppas jag kan ge dig något användbart då

Jag vet inte riktigt hur du definierar arbetsdator men jag antar att det kan klassas som en surfdator. Här har du iaf ett AMD paket som jag tycker du bör ta en titt på.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3244454/mini

En liten låda(tror dina föräldrar uppskattar volymen) som rymmer flera diskar. Blev ingen 500 GB då jag tycker att man ska köra OS:et i en SSD (snabbare uppstart och allmänt trevligare) och er nuvarande HDD blir den huvudsakliga lagringsplatsen. Om ni insisterar på att inte köpa en SSD finns det 1TB HDD för dryga 500 kr.

http://www.inet.se/produkt/4304004/1tb-seagate-barracuda-7200...

Moderkortet jag valde har inbyggt bluetooth och trådlöst nätverkskort vilket är ett extra plus. APUn (processor med inbyggd grafik) är bland det bästa man kan köpa idag vad gäller surf och media men även lite spel. Med andra ord tror jag att paketet täcker dina föräldrars behov väl. Som du ser är priset långt ifrån din budgets gräns och du kan därför fritt välja en skärm som är tilltalande för er

Hoppas det var till hjälp och lycka till

PS, beroende på hur krävande program dina föräldrar använder kan du gå upp eller ner i APU-serien (A4-A10). Här valde jag ett A8, som är bättre än A4:an som jag själv har. Och jag kan garantera att A4:an för sina dryga 300 kr är mer än tillräckligt för en surfdator idag.