Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

3 SSD Diskar, hur använda bäst? (840 pro 128, X25-M 120gb, M4 64gb)

Permalänk
Medlem

3 SSD Diskar, hur använda bäst? (840 pro 128, X25-M 120gb, M4 64gb)

Har 3 ssd diskar och tänkte se hur det är bäst att använda dom.

Samsung 840 pro 128gb
Intel X25-M 120gb
Crucial M4 64GB

Har kört M4 som windows disk med runt 20-25gb ledigt (inga spel på denna) och x25 som speldisk.

Är det bäst att fortsätta köra M4 som windows disk och 840 som "main" speldisk?

Eller använda 840 som windows disk + spel (Kan detta bli sämre prestanda? Jag vet 840 pro har problem med tung multitasking, så windows+spel+stream på 2a skärmen etc samtidigt kanske blir för tungt?
Utöver detta använda intel X25-M som 2a speldisk och lägga undan m4an.

Hur hade ni gjort ?

Har sata 6gb/s på moderkortet.

Permalänk
Medlem

SSD

Skrivet av Nivity:

Har 3 ssd diskar och tänkte se hur det är bäst att använda dom.

Samsung 840 pro 128gb
Intel X25-M 120gb
Crucial M4 64GB

Har kört M4 som windows disk med runt 20-25gb ledigt (inga spel på denna) och x25 som speldisk.

Är det bäst att fortsätta köra M4 som windows disk och 840 som "main" speldisk?

Eller använda 840 som windows disk + spel (Kan detta bli sämre prestanda? Jag vet 840 pro har problem med tung multitasking, så windows+spel+stream på 2a skärmen etc samtidigt kanske blir för tungt?
Utöver detta använda intel X25-M som 2a speldisk och lägga undan m4an.

Hur hade ni gjort ?

Har sata 6gb/s på moderkortet.

Ska jag vara helt ärlig tror jag inte att det spelar så stor roll vad du gör med diskarna.
1. jag skulle rekommendera att du tar och installerar Windows på 840 och även kör spel på den, om det tar slut med plats är det bara ta nästa disk..
2. Du skulle även kunna lägga Windows på den minsta då skrivhastigheten inte spelar så stor roll när det kommer till hur mycket fortare din dator kommer starta.
3. Om du gillar att ha organiserade diskar med "uppdelade" uppgifter så kan du ju ha windows på en disk, spel på en osv. men annars tror jag inte att det spelar så stor roll

Jag kör just nu på två stycken raidade (0) agillity 3 64 gb diskar, den ända ändringen jag gjort är att jag bytt ställde där den lägger download filerna så att de läggs på HDD:n. Använder du dig utav en HDD för lagring skulle jag nästan rekommendera att sälja en disk eller försöka byta till dig en SSD så att du har två likadana.

Permalänk
Medlem

M4an är perfekt storlek för att installera Windows på och en del program. Blir även en del utrymme över som är skönt.

Använd de andra SSDerna som separata speldiskar. Kanske smart att sortera spelen beroende på hur stora texturer, banor etc som måste laddas. T.ex skulle jag installera BF3 på 840 medans spel som WoW, LoL får sitta på den lite segare X25.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Skulle iofs gå, har 6 sata, 2 6gb/s.
Köra m4+840 i dom 2 sen SSD+3HDD i dom andra.

Lika bra att använda platserna man har eller hur