Titan och i7 klarar inte ett moddat skyrim på ultra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:

var 10 mellan 60 och 90 fov vilket kan vara märkbart om fpsen ligger under eller runt 60 strecket.

höll spelet pausat för jag ville ha alla bilderna identiska med bara en skiljande faktor, Fov

PRova utan att pausa, tryck bara Tilde helt enkelt.

Nej, 7 enl afterburner, eller om du kör det liknande programmet, precision.
Eller 6 snarare, då det står 73,9

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

PRova utan att pausa, tryck bara Tilde helt enkelt.

Nej, 7 enl afterburner, eller om du kör det liknande programmet, precision.
Eller 6 snarare, då det står 73,9

jag kollade genom fraps eftersom afterburner tar en mätning varje ~2-3 sec så är det värdet inte alls lika exakt som fraps

sen kommer afterburner inte med på alla bilder av någon anledning

jag tog även en 5-10 bilder på varje Fov steg och tog medelvärdet på dom bilderna, och det visar att FPS'en sakta men stadigt går neråt med ökad Fov

Edit: tänker inte ta nya bilder och unpausa spelet av några anledningar

1. då blir inte nästa bild identisk, alltså kan den vara tyngre eller lättare att driva änn den innan.
2. jag tycker jag bevisat att det finns en relation mellan FPS och Fov med dom bilderna jag har här, du sa att Fov inte påverkade FPS överhuvud taget, det var det jag ville ha reda på. är inte jätteintresserqad nu i alla fall att få reda på om skildnaden blir större / mindre om spelet unpausas, blir även svårare att få lika bilder då (om nån räv eller fågel drar in på bilder eller nåt sånt)

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Du vet väl att omgivningen oavsett om du har 60 fov eller 90 fov renderas lika mycket beroende på hur bra occluding utvecklaren använder?

Om du menar den occlusion jag tror du gör så handlar det om att inte rendera det utanför ditt synfält. Skulle du kanske kunna förkara lite djupare så att jag förstår hur du tänker?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Om du menar den occlusion jag tror du gör så handlar det om att inte rendera det utanför ditt synfält. Skulle du kanske kunna förkara lite djupare så att jag förstår hur du tänker?

occluding present participle of oc·clude (Verb)
Verb
Stop, close up, or obstruct (an opening, orifice, or passage).
Shut (something) in: "they occluded the waterfront with buildings".

Skrivet av Laggzor:

jag kollade genom fraps eftersom afterburner tar en mätning varje ~2-3 sec så är det värdet inte alls lika exakt som fraps

sen kommer afterburner inte med på alla bilder av någon anledning

Hahaha va? AFterburner mäter var 0.5 sek eller något.
Sluta ljuga nu.

Om du står på samma ställe (alltså du tar en bild med kanske 2 sek mellanrum herregud så svårt!) och inga NPCs kommer ivägen (fler i ena bild, mindre i andra) så är det inget problem gör så.

6fps = knappt nån skillnad överhuvudtaget för mig.
Fast vissa anser ju 5fps vara hur mycket som helst.

Ta en bild i en grotta, eller ute i ett öppet fält med inga NPCs runtomkring så kommer du få samma resultat på en 90 fov bild jämfört med en till 90 fov bild om du tar bilderna med t.o.m 10 sek mellanrum. Sluta överdriva laggzor. Så ta en bild igen, med rörelse.
Mitt skyrim är söndermoddat så jag kan inte visa samma skillnader + vsync.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

occluding present participle of oc·clude (Verb)
Verb
Stop, close up, or obstruct (an opening, orifice, or passage).
Shut (something) in: "they occluded the waterfront with buildings".

Hahaha va? AFterburner mäter var 0.5 sek eller något.
Sluta ljuga nu.

Om du står på samma ställe (alltså du tar en bild med kanske 2 sek mellanrum herregud så svårt!) och inga NPCs kommer ivägen (fler i ena bild, mindre i andra) så är det inget problem gör så.

6fps = knappt nån skillnad överhuvudtaget för mig.
Fast vissa anser ju 5fps vara hur mycket som helst.

Ta en bild i en grotta, eller ute i ett öppet fält med inga NPCs runtomkring så kommer du få samma resultat på en 90 fov bild jämfört med en till 90 fov bild om du tar bilderna med t.o.m 10 sek mellanrum. Sluta överdriva laggzor. Så ta en bild igen, med rörelse.
Mitt skyrim är söndermoddat så jag kan inte visa samma skillnader + vsync.

vadå ljuga?

min afterburner uppdateras ungefär varje 2-3 sec därför jag mätte enligt fraps som istället uppdateras ~10 gånger per sekund

och nej det var inte 6 fps skildnad det vad 10 fps skildnad mellan 60 och 90 fov, vilket mycket väl kan märkas om man är i situationen där man ligger o pendlar mellan 50-60 fps

jag gjorde ett snabbt test igen utan att ta bilder och FPS'en beter sig likadant med spelet unpausat / igång, vilket då för mig betyder att FPS'en hoppar ~10 fps ( exempel den står och pendlar mellan 65 och 75 FPS fast bilden är pausad och frusen ) därför jag också tagit flera bilder och använd medelvärdet för att få ett så exakt resultat som möjligt på hur mycket FPS'en sänktes i relation med Fov.

förstår heller inte varför du efterfrågar bilder som inte är identiska då det bara blir mer faktorer som påverkar FPS'en då.

du borde sluta titta på afterburner värdet, jag sa att det inte stämmer för den uppdateras sakta, medans fraps siffrorna från dessa bilder är medelvärdet från den hoppande FPS'en ( som afterburner får tag i lite då och då ) samt att afterburner inte ens kommer med i alla bilder av någon anledning, titta på fraps siffrorna så ser du att det är 10 fps mellan 60 och 90 fov

Du bad om bilder och jag gav dig bildbevis, nu kallar du mig lögnare istället, nej jag tycker nog det är du som ska lägga ner nu.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd

Varför uppdateras ditt afterburner per 2 sek+ istället för som alla andras?

DE ÄR JU FÖRSJUTTON IDENTISKA.
Nej jag kallar dig lögnare ang ditt "2-3 sekunder uppdatering" skitsnack som du snackar om.
Och då ditt afterburner tar "2-3" sek på sig, varför inte vänta "2-3" sek så får du korrekt siffra

Starta valfritt spel, fladdra runt med vyn och et voila din FPS counter uppdateras snabbare än du orkar med.

Sluta fjanta dig genom att hitta på massa strunt.

Titta på OSD :OOOO

Du måste ha någon magisk version av afterburner som inte kan visa din fps med en snabbare uppdatering

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Varför uppdateras ditt afterburner per 2 sek+ istället för som alla andras?

DE ÄR JU FÖRSJUTTON IDENTISKA.
Nej jag kallar dig lögnare ang ditt "2-3 sekunder uppdatering" skitsnack som du snackar om.
Och då ditt afterburner tar "2-3" sek på sig, varför inte vänta "2-3" sek så får du korrekt siffra

Starta valfritt spel, fladdra runt med vyn och et voila din FPS counter uppdateras snabbare än du orkar med.

Sluta fjanta dig genom att hitta på massa strunt.

jag hittar inte på massa skitsnack, min FPS i skyrim pendlar med +/- 5 FPS sa jag tidigare, och eftersom afterburner tar ett värde mycket mer sällan änn fraps så tar den ofta ett värde när min FPS är i ena änden av spektrumet ( 70 FPS +/-5 så afterburner kan dra till med 74 medans fraps är helt i nutiden på 70 t.ex )

Afterburner ger mig INTE en korrekt siffra på screenshot eftersom den uppdateras söligare änn fraps, i mina bilder jag tagit fram har jag utgått från fraps värdera och tagit många bilder och då tagit med medelvärderna för att kompensera att min FPS hoppar +/-5 vad är det du inte förstår med det?

jag fjantar inte runt och hittar på massa strunt, du påstog att FOV inte påverkade FPS på något sätt, jag tog fram bilder som visade att det visst gjorde det det var hela min poöng, men du har ju uppenbarligen kommit till punkten du brukar komma till när du börjar be om massa andra test / kalle en för lögnare istället för att bara kunna acceptera något.

Fov påverkar FPS och sen var det slut med det, om du fortfarande inte tror mig hoppa då in i skyrim o gömför säg 10 Fov med 150 Fov? enorm skilldnad och orealistiskt scenario, men det visar rätt tydligt en FPS skilldnad.

nu skiter jag i det här eftersom du bara fortsätter vrida mina "bevisbilder" och be om andra onldvändiga test, samt att det förmodligen bara kommer bli otrevligt annars

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:

jag hittar inte på massa skitsnack, min FPS i skyrim pendlar med +/- 5 FPS sa jag tidigare, och eftersom afterburner tar ett värde mycket mer sällan änn fraps så tar den ofta ett värde när min FPS är i ena änden av spektrumet ( 70 FPS +/-5 så afterburner kan dra till med 74 medans fraps är helt i nutiden på 70 t.ex )

Afterburner ger mig INTE en korrekt siffra på screenshot eftersom den uppdateras söligare änn fraps, i mina bilder jag tagit fram har jag utgått från fraps värdera och tagit många bilder och då tagit med medelvärderna för att kompensera att min FPS hoppar +/-5 vad är det du inte förstår med det?

jag fjantar inte runt och hittar på massa strunt, du påstog att FOV inte påverkade FPS på något sätt, jag tog fram bilder som visade att det visst gjorde det det var hela min poöng, men du har ju uppenbarligen kommit till punkten du brukar komma till när du börjar be om massa andra test / kalle en för lögnare istället för att bara kunna acceptera något.

Fov påverkar FPS och sen var det slut med det, om du fortfarande inte tror mig hoppa då in i skyrim o gömför säg 10 Fov med 150 Fov? enorm skilldnad och orealistiskt scenario, men det visar rätt tydligt en FPS skilldnad.

nu skiter jag i det här eftersom du bara fortsätter vrida mina "bevisbilder" och be om andra onldvändiga test, samt att det förmodligen bara kommer bli otrevligt annars

För i helvete du kan väl åtminstone skriva skillnad rätt.
10 vs 150 fov, vad dillar du om? Ska vi vara orealistiska nu?
60-90 fov = 6 fps skillnad.
Jag gjorde samma sak och fick 5fps.
Så ja, lögnare är vad du är.

Glöm inte videon bara

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

För i helvete du kan väl åtminstone skriva skillnad rätt.
10 vs 150 fov, vad dillar du om? Ska vi vara orealistiska nu?
60-90 fov = 6 fps skillnad.
Jag gjorde samma sak och fick 5fps.
Så ja, lögnare är vad du är.

http://img40.imageshack.us/img40/7174/skyrimfov.jpg

jag skrev att 10 vs 150 fov var orealistiskt om du läste

60 vs 90 fov gav 10 FPS skilldnad på ställen jag stog kolla mina bilder igen om du inte såg

visst du gjorde samma sak och du fick 5 FPS skilldnad, men du har inte samma inställningar och var inte ens på samma ställe i världen så omständigheterna var ju helt olika, så klart resultatet är olika

och jag måste säga att din afterburner uppdaterades sjukt mycket snabbare änn min, därför jag använde Fraps, min fraps uppdateras ~10 ggr / sec medans min afterburner bokstavligen uppdaterar värderna varje ~2 sec

trevligt du döpte youtube videon och personliga påhopp börjar du med angående att jag stavade fel på något, trevligt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd

Ja, du sa orealistiskt, efteråt. För att 10-150 = 140 skillnad.
Medans 60-90 ÄR realistiskt, och skillnaden mycket liten, knappt märkbar.

Började jag med personligt påhopp för att du stavar fel på skillnad, återigen?
Va?

Låter ju förövrigt som du antingen ändrat nåt i afterburner eller så använder du en stenålders (ditt OSD ser mer ut som Precision X dock) vilket gör att du inte vet hur du använder afterburner.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

occluding present participle of oc·clude (Verb)
Verb
Stop, close up, or obstruct (an opening, orifice, or passage).
Shut (something) in: "they occluded the waterfront with buildings".

Spelar du dum eller kan du inte föra diskussion på högre nivå?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Spelar du dum eller kan du inte föra diskussion på högre nivå?

Occluding = Små boxar (eller snarare fyrkanter/rektanglar som du kan ändra storlek på, genomskinliga) du lägger in i väggar/objekt/terräng och annat där du inte vill att användarens dator ska rendera saker på andra sidan som den inte kan se, dvs bättre prestanda då saker och ting du inte ser inte renderas, är du i en byggnad och tittar mot en vägg, så ska såklart ingenting bakom väggen renderas såvida du inte kan se det.

Du menar AO.
Som gör allt, oftast, fult med mörka moln runt kanter/gräs och annat.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Ja, du sa orealistiskt, efteråt. För att 10-150 = 140 skillnad.
Medans 60-90 ÄR realistiskt, och skillnaden mycket liten, knappt märkbar.

Började jag med personligt påhopp för att du stavar fel på skillnad, återigen?
Va?

Låter ju förövrigt som du antingen ändrat nåt i afterburner eller så använder du en stenålders (ditt OSD ser mer ut som Precision X dock) vilket gör att du inte vet hur du använder afterburner.

jag sa orealistiskt i samma styckte i samma text, hur kan du tyckta att det inte hörde dit?

du sa ursprungligen i den här tråden att Fov inte påverkar FPS överhuvudtaget och jag har bevisat att det visst gör det, sluta babbla om att skildnaden är liten / knappt märkbar, i de flesta scenarion är det knappt märkbart jag vet det, men i vissa scenarion kan 10 fps vara viktigt också.

ja du började med massa personliga påhopp om stavning på saker och kallar mig en lögnare, inte coolt

jag använder en gammal verition av afterburner ja och det är för att jag i princip enbart använder det för att överklocka grafikkortet och kunna se gpu load%, jag behöver inte ha programmet mer uppdaterat änn så men det skulle förklara varför min uppdaterar sällan.

visst jag vet väl inte hur man använder afterburner i och med att jag bara klockar med det men vad har det hit att göra? jag har gång på gång sagt att jag utgick från Fraps värderna i mina tester då det var dom jag gjorde testerna runt, ( medelvärden etc )

det är ofta du börjar kännas väldigt otrevlig i flera trådar här på swec, skippa sånt och var trevlig istället, skulle bli mycket bättre diskussioner.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:

jag sa orealistiskt i samma styckte i samma text, hur kan du tyckta att det inte hörde dit?

du sa ursprungligen i den här tråden att Fov inte påverkar FPS överhuvudtaget och jag har bevisat att det visst gör det, sluta babbla om att skildnaden är liten / knappt märkbar, i de flesta scenarion är det knappt märkbart jag vet det, men i vissa scenarion kan 10 fps vara viktigt också.

ja du började med massa personliga påhopp om stavning på saker och kallar mig en lögnare, inte coolt

jag använder en gammal verition av afterburner ja och det är för att jag i princip enbart använder det för att överklocka grafikkortet och kunna se gpu load%, jag behöver inte ha programmet mer uppdaterat änn så men det skulle förklara varför min uppdaterar sällan.

visst jag vet väl inte hur man använder afterburner i och med att jag bara klockar med det men vad har det hit att göra? jag har gång på gång sagt att jag utgick från Fraps värderna i mina tester då det var dom jag gjorde testerna runt, ( medelvärden etc )

Vart skrev jag överhuvudtaget?

Detta är det enda jag hittar

Citat:

6fps = knappt nån skillnad överhuvudtaget för mig

"Massa personliga påhopp" ja för du ljuger ang ditt afterburner (som ser ut som precision) och jag bevisade dig att afterburner uppdaterar myyyyyyyyyyyycket snabbare än det. Och det står ju tydligt på din bild: 73.9, vs 80 = 6.
Mina: 53,9 vs 58=4(skrev dock 5!)

Ändå skriver du fel på skillnad.
Verition? Ja, du behöver uppdatera afterburner. "hit att göra"? va?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Va?
Jag skrev innan vilken by jag menar, den till norr, finns bara en direkt norr, dawnstar.
http://images.uesp.net/thumb/e/ef/SR-map-Skyrim.jpg/400px-SR-...
Om jag menade Solitude hade jag sagt den till Nordväst, eller Winterhold så hade jag sagt Nordöst.

FoV har ingen påverkan på prestanda.
Sluta fjanta dig för i helvete, pilen visar vilket håll du ska titta åt, använder du din hjärna så fattar du att du ska titta åt det håll som pilen visar. Använd hjärnan, du föddes med en av en anledning.

där

Skrivet av Dwightschrute:

Vart skrev jag överhuvudtaget?

Detta är det enda jag hittar

"Massa personliga påhopp" ja för du ljuger ang ditt afterburner (som ser ut som precision) och jag bevisade dig att afterburner uppdaterar myyyyyyyyyyyycket snabbare än det. Och det står ju tydligt på din bild: 73.9, vs 80 = 6.
Mina: 53,9 vs 58=4(skrev dock 5!)

Ändå skriver du fel på skillnad.
Verition? Ja, du behöver uppdatera afterburner. "hit att göra"? va?

men jag har ju förklarat att min verision av afterburner tar värden sällan och därför hoppar värderna som afterburner plockar upp mycket.

därför jag sagt flera gånger att det är Fraps värderna i mina tester du ska utgå från i mina tester för det är medelvärdet av fraps resultatet jag tagit med i dom bilder jag länkat.

tagit medelvärdet för att förtydliga skilldnaden mellan olika fov inställningarna, min fps varierar +/-5 där jag stog (både när spelet var pausat och unpausat)

vi har kommit fram till att min afterburner är outdated (afterburner v 2.1.0 on screen display v 4.0.1) och jag har sagt att den inte visar rätt så kika igen på mina bilder och strunta totalt i afterburner på bilderna så ser du att skillnaden var större änn 6 fps.

Edit: jag behöver inte uppdatera afterburner för jag använder inte det för o se FPS den kommer med i några screenshots ändå av nån anledning, det var inte meningen att den skulle med från början.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Occluding = Små boxar (eller snarare fyrkanter/rektanglar som du kan ändra storlek på, genomskinliga) du lägger in i väggar/objekt/terräng och annat där du inte vill att användarens dator ska rendera saker på andra sidan som den inte kan se, dvs bättre prestanda då saker och ting du inte ser inte renderas, är du i en byggnad och tittar mot en vägg, så ska såklart ingenting bakom väggen renderas såvida du inte kan se det.

Du menar AO.
Som gör allt, oftast, fult med mörka moln runt kanter/gräs och annat.

Det är tydligt att vi talar om hidden surface determination men annars har jag ingen aning vad du försöker säga. Du har fått din chans att förklara dig men du har misslyckats fullständigt. Jag kan fortfarande inte bedöma om detta beror på att du spelar dum, men mitt tålamod tar slut här.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Det är tydligt att vi talar om hidden surface determination men annars har jag ingen aning vad du försöker säga. Du har fått din chans att förklara dig men du har misslyckats fullständigt. Jag kan fortfarande inte bedöma om detta beror på att du spelar dum, men mitt tålamod tar slut här.

Jag gillar inte din arrogans, var snäll och försvinn från Sweclockers.

Haha va?
Jag sa ju precis vad det är. Och du förstår mig precis.
För du säger ju:

Citat:

Det är tydligt att vi talar om hidden surface determination

Men sedan:

Citat:

men annars har jag ingen aning vad du försöker säga.

Och om du startar CryEngine 3 SDK eller Cryengine2 SDK (sandbox2) så kommer du se att Crytek kallar det för Occluders.

Så det är nog du som trollar.

Citat:

OccluderArea (Kort och gott Occluder)

This area functions like the height of a wall that blocks the engine from rendering everything that is behind it. It is used for performance optimization in areas where automatic occlusion from brushes and terrain don't work very well.

http://freesdk.crydev.net/display/SDKDOC2/Area+Objects#AreaOb...

Citat:

Occluding = Små boxar (eller snarare fyrkanter/rektanglar som du kan ändra storlek på, genomskinliga) du lägger in i väggar/objekt/terräng och annat där du inte vill att användarens dator ska rendera saker på andra sidan som den inte kan se, dvs bättre prestanda då saker och ting du inte ser inte renderas

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:
Citat:

FoV har ingen påverkan på prestanda

!= Överhuvudtaget.
Och 4-5-6fps i min mening är ingenting.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

!= Överhuvudtaget.
Och 4-5-6fps i min mening är ingenting.

fast nu är ju 4-5-6fps inte ingenting, ingenting är 0 fps, du menade väl omärkbar med det var inget du skrev i början där.

och i mitt fall var det ju till och med 10 Fps, jag vill påstå att det är ganska mycket ändå, särskillt om man ligger i trakten runt 55-70 Fps. om man då kör t.ex 90 fov istället för 60 då och kan börja få dropps ner mot 45 fps kan det kännas av

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Occluding, eller "room markers/portals" som det kallas i Skyrim, har ju dock inget med saken att göra. Nu handlar det ju om vad som faktiskt syns och renderas på skärmen, vilket som sagt blir mer ju högre FOV man har, särskilt i stora öppna omgivningar. Resurserna för området finns alltid laddade i bakgrunden, men aktiva/dynamiska effekter som jobbar längs renderade polygoner och pixlar, som tex AA och AO, är väl det som då drar ner prestandan en aning iom mer beräkningar på större yta. Så självklart blir det då märkbar skillnad i de flesta spelen, lite beroende på vilka grafikinställningar man har.

Om man sen berörs av en 4-10 fps förlust beror väl helt på vad man har för medel-fps. Det är ju en jäkla skillnad på tex 25 vs 35 fps, och även 35 vs 45. Då kan det vara värt att sänka sin FOV om man inte stör sig för mycket på det. Personligen står jag dock inte ut med mindre än 90 då jag föredrar runt 100-110.
Skyrim är ju också ett spel där man alltid kan öka det grafiska till nya nivåer på ett eller annat sätt, om man känner att man har fps att offra. Så det känns som att man alltid kämpar för att få till en bra balans mellan prestanda och grafik, och då spelar definitivt 4-10 fps en stor roll.

Men men, mata inte Dwightschrute för mycket Vi borde veta hur man hanterar troll.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr. Bravo:

Occluding, eller "room markers/portals" som det kallas i Skyrim, har ju dock inget med saken att göra. Nu handlar det ju om vad som faktiskt syns och renderas på skärmen

Saker renderas även om det är utanför din skärm. En viss del är ALLTID renderad, för att minimera popins.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Saker renderas även om det är utanför din skärm. En viss del är ALLTID renderad, för att minimera popins.

Visst är det så, till viss del iaf, av många fler anledningar än att minimiera pop-ins dessutom. Men det hör som sagt inte riktigt till diskussionen då det inte påverkas av FOV-inställningar. Det som alltid är renderat är ju alltid renderat liksom. Det som sänker prestandan är ju som sagt tex mer kant-utjämning på fler objekt, mer skuggor, specular effekter, alpha-texturer, etc, sådant som aktivt behandlas i din vy i större grad ju högre FOV du har.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Saker renderas även om det är utanför din skärm. En viss del är ALLTID renderad, för att minimera popins.

Renderas gör det inte men du tänker nog på att dom är med i beräkningarna och inte töms ur minnet när dom är utom synhåll.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Occluding, eller "room markers/portals" som det kallas i Skyrim, har ju dock inget med saken att göra. Nu handlar det ju om vad som faktiskt syns och renderas på skärmen, vilket som sagt blir mer ju högre FOV man har, särskilt i stora öppna omgivningar. Resurserna för området finns alltid laddade i bakgrunden, men aktiva/dynamiska effekter som jobbar längs renderade polygoner och pixlar, som tex AA och AO, är väl det som då drar ner prestandan en aning iom mer beräkningar på större yta. Så självklart blir det då märkbar skillnad i de flesta spelen, lite beroende på vilka grafikinställningar man har.

Om man sen berörs av en 4-10 fps förlust beror väl helt på vad man har för medel-fps. Det är ju en jäkla skillnad på tex 25 vs 35 fps, och även 35 vs 45. Då kan det vara värt att sänka sin FOV om man inte stör sig för mycket på det. Personligen står jag dock inte ut med mindre än 90 då jag föredrar runt 100-110.
Skyrim är ju också ett spel där man alltid kan öka det grafiska till nya nivåer på ett eller annat sätt, om man känner att man har fps att offra. Så det känns som att man alltid kämpar för att få till en bra balans mellan prestanda och grafik, och då spelar definitivt 4-10 fps en stor roll.

Men men, mata inte Dwightschrute för mycket Vi borde veta hur man hanterar troll.

http://i166.photobucket.com/albums/u96/Da__Tobb/troll_zps6b49...

Hahaha! Gjorde min dag i alla fall

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Titta på bilden så ser du ett X och en Pil.
Och vad har det att göra med TS? Jag svarade inte på TS inlägg.

Sweclockers: Vi Skriver innan vi Läser.

xD Jo, jag får lov att erkänna det gör jag ibland också, typ när jag är bakis eller trött efter jobbet. Det är jag iof alltid. Men ändå.

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Medlem

Dwightschrute, snälla, lämna SweC!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dAVEUS:

Ja du kontribuerar mycket du.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Relik 📜

*tråd låst*

Det är en intressant trådstart, vilken sedan dess spårat ur fullständigt. Moderatorkåren har inte alltid möjlighet att leka sandlådevakter och rensa knepiga inlägg, därför blir det tyvärr hänglåset den här gången.

Flera tillsägelser utdelade, riktigt dålig attityd från vissa håll. Anmäl inlägg ni inte tycker passar och ignorera sedan, att provocera och bråka gör bara att ni själva hamnar i skottgluggen precis lika mycket.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S