Isolera router bakom router (Hur fungerar VLAN?)

Permalänk
Medlem

Isolera router bakom router (Hur fungerar VLAN?)

Nu ska vi se hur jag ska förklara detta.
Blir kanske enklare om jag infogar en bild över scenariot.

Om inte hotlinks funkar: http://bayimg.com/naLNdAaeO

Just nu är inte Asus-routern med i bilden. Mitt problem är när jag ska komma åt data på NASen via Wifi på laptopen - det går i max 1mb/s, ibland 700kb/s. Anledningen är att Huawei och switchen är kopplade med en Powerlinegrej (ethernet över elnätet). Hur som helst, jag vill använda mig av RT-N66U'n här för att få upp farten men jag vet inte hur jag ska konfigurera switchen. Visst är det VLAN jag ska använda mig av, eller är jag ute & cyklar då?

Punktar upp lite här / TLDR;
1) Huawei och Asus-routrarna ska isoleras från varandra (det är väl nödvändigt? Router bakom router krånglar väl till allt?)
2) NASen ska -inte- isoleras från Huaweien; den ska ha internetaccess.

Är det nån som förstår sig på switchen jag har, och hur det här ska genomföras? Skulle vara väldigt tacksam faktiskt!

Edit: Ska väl tillägga att det även är datorer inkopplade på switchen utifall det spelar nån roll!

rubrik
Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Om det bara är wifi hastigheten du vill åt med asus routern så kan du brygga den vilket gör att den fungerar som en access punkt.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wisdom:

Om det bara är wifi hastigheten du vill åt med asus routern så kan du brygga den vilket gör att den fungerar som en access punkt.

Du menar Asus rätt in i Huawei? Blir det inte strul med IP-adresser och sånt då?

Har du tid att förklara bara litegrann hur man går tillväga, och vilka nackdelar det finns?

Tack!

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Sätt asusen i switchen för att få ut bäst hastighet till nasen. När man bryggar routern fungerar den som en access punkt vilket innebär att datorerna som ansluter till den kommer att få sin ip adress av huawei.
Kan inte asus gränsnitt men brukar inte vara så svårt att brygga en router. Fördelen är att du har ett nätverk och slipper konfigurera asus routern.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wisdom:

Sätt asusen i switchen för att få ut bäst hastighet till nasen. När man bryggar routern fungerar den som en access punkt vilket innebär att datorerna som ansluter till den kommer att få sin ip adress av huawei.
Kan inte asus gränsnitt men brukar inte vara så svårt att brygga en router. Fördelen är att du har ett nätverk och slipper konfigurera asus routern.

Ok! Jag ska testa den vägen istället då! Grejen är den att jag undvek just det här när jag satte upp allting, men jag kommer inte ihåg anledningen till varför... Nån annan som kan komma på varför det här inte är en bra ide?

Testar senare ikväll hur som helst! Tack wisdom för din visdom.

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk

Jag kan dela med mig lite av en uppsättning jag har som kanske är lite likt det du önskar.

Jag har ett nät där stadsnätet går in i en RB450G router där WAN porten är bryggad till ett virtuellt NIC på LAN sidan som taggas med VID 1024. Detta gör att jag kan t.ex ge min HTPC på mitt LAN direkt WAN access med eget WAN IP utan att jag behöver ha någon extra switch framför min router som grenar ut till den osv. Plus rätt behändigt att kunna tagga ut VID 1024 mot vilken port som helst när jag ska laborera med mina 10st IPv4 addresser hos Bahnhof

Permalänk
Medlem

Hmm...antingen är det där för avancerat för mig eller så hjälper inte det där mig särskilt mycket va?

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D