Hur kan en Hårddisken krascha så många gånger?

Permalänk
Medlem

Hur kan en Hårddisken krascha så många gånger?

Hej Sweclockers!
Ja en Notebook och de är en 750 GB Hårddisk och ja ha haft väldigt många gånger otur att hårddisken ha kraschat. Så om inte jag minns fel så är jag nog upp i 4 - 5 hårddisk krasch och just igår kväll så blev de ytterlig en krasch till.

Så vad kan detta beror på?

Ja ha datorn på bordet och knät och surfa bara på google chrome. Så ja inga stötande få hårddisken iaf.

Mvh Marcus

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk

Har du tappat datorn någon gång?

Permalänk
Medlem

Vad menar du med "krasch"? Om det är så att skrivhuvudet *kraschat* mot en platta så ska du nog dödsförklara disken och byta ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Har du tappat datorn någon gång?

Nej tyvärr aldrig faktiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk

I allmänhet räcker det ju att man stöter till hårddisken lite eller har den uppochner så kan det gå fel, men så många gånger har jag ingen aning om varför, om du inte gör samma fel hela tiden...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

hälsan på hårddisken ? kika det med crystaldiskinfo får du varningar där och massa tjafs så är det dags och byta ut den...

Har du ntfs och minst 4096 byte som allokeringsenhet ?
Har du en partition bara på disken över 500 gb så kör du högre än så för att inte bli av med data på disken lika lätt ^^
kör 4096 byte som allokeringsenhet på mina hårddiskar (två 500 gb diskar o en raptor 37 gb på 10000 rpm som snurrar på bra än trots snart 38,000 timmmar) och de har inte tappat data sen dess om. Jag nu inte råkat kommit åt strömdosan på golvet medans jag gjort virusskann på diskarna eller liknande

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Vad menar du med "krasch"? Om det är så att skrivhuvudet *kraschat* mot en platta så ska du nog dödsförklara disken och byta ut den.

Oj sorry självklart menade jag Kraschat. Jo jag kommer få ny hårddisk igen.

Men undra mest hur kan hårddisk bara krascha sådär utan några stötande mot något?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att där är något konstigt med strömförsörjningen till diskarna så att de får för hög spänning.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Oj sorry självklart menade jag Kraschat. Jo jag kommer få ny hårddisk igen.

Men undra mest hur kan hårddisk bara krascha sådär utan några stötande mot något?

Kan vara fel på moderkortet eller någon sataport eller så som gör att hårddiskarna rasar en efter en

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Oj sorry självklart menade jag Kraschat. Jo jag kommer få ny hårddisk igen.

Men undra mest hur kan hårddisk bara krascha sådär utan några stötande mot något?

fel formatering / allokeringsenhet som är för liten för storleken på disken eller dålig sata kabel.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt frågan.
Om det är samma hdd som "kraschar" så är det helt enkelt något fel på den och den bör bytas ut.
Om du får hdd utbytt varje gång och den nya också kraschar så kan det antingen bero på något fel på din dator (till exempel dålig el som sagts) eller något så enkelt som att du får dina nya hdd från samma batch och den är dålig. Men det beror ju på vem som byter ut diskarna och vilken omsättning på diskar de har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Oj sorry självklart menade jag Kraschat. Jo jag kommer få ny hårddisk igen.

Men undra mest hur kan hårddisk bara krascha sådär utan några stötande mot något?

Igen? Så det rör sig om flera hårddiskar och multipla kraschar på dessa? Ja då är det antingen skit bakom spakarna eller fel på hårdvaran annat än hårddiskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

I allmänhet räcker det ju att man stöter till hårddisken lite eller har den uppochner så kan det gå fel, men så många gånger har jag ingen aning om varför, om du inte gör samma fel hela tiden...

Jo men ja ha aldrig stöt till något så de skada hårddisken, den ligger oftast i mitt knä eller på bordet och de både en hårddisk klara tycker man. Sen va datorn på service också så jag fick den precis igår och de hände på kvällen när jag skulle precis uppdatera FAS 1 -3 men tydligen så hände det något vid 1:an.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Kan ju vara så att där är något konstigt med strömförsörjningen till diskarna så att de får för hög spänning.

Ja bruka ja strömkabeln i rätt mycket i även i fulladdning, men de både inte spela någon roll i.

Skrivet av Starric:

Kan vara fel på moderkortet eller någon sataport eller så som gör att hårddiskarna rasar en efter en

Moderkortet, processor och fläkt är precis ny byta fick den precis igår.

Skrivet av mini-z1994:

fel formatering / allokeringsenhet som är för liten för storleken på disken eller dålig sata kabel.

Okej sata kabel ser hel o fin ut

Skrivet av Aloysius:

Förstår inte riktigt frågan.
Om det är samma hdd som "kraschar" så är det helt enkelt något fel på den och den bör bytas ut.
Om du får hdd utbytt varje gång och den nya också kraschar så kan det antingen bero på något fel på din dator (till exempel dålig el som sagts) eller något så enkelt som att du får dina nya hdd från samma batch och den är dålig. Men det beror ju på vem som byter ut diskarna och vilken omsättning på diskar de har.

Ja de hårddiskar som ha suttit i dator ha kraschat i mellanrum.

Skrivet av iXam:

Igen? Så det rör sig om flera hårddiskar och multipla kraschar på dessa? Ja då är det antingen skit bakom spakarna eller fel på hårdvaran annat än hårddiskarna.

Ja de som jag ha haft i datorn sen när jag köpte den i 2012.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det låter som att det är något konstigt med den datorn, hyff lämna in den på service.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Det låter som att det är något konstigt med den datorn, hyff lämna in den på service.

Den ha varit på service och de byte ut rätt mycket på den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Men kan även nämna att hårddisken bruka oftast kraschar när han gör nån uppdatering på Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

rakt av utan att ha mer info så skulle jag gissa på en riktigt otur, eller värmerelaterat.

har du fått någon info om hur disken går sönder? mjuk crash eller fysisk defekt?

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Brukar du ha hårddisken full med filer? Annars så säger jag spontant att det är nån sorts värmeproblem i din laptop. En överhettad hårddisk kommer att rasa förr eller senare, förr snarare än senare.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

rakt av utan att ha mer info så skulle jag gissa på en riktigt otur, eller värmerelaterat.

har du fått någon info om hur disken går sönder? mjuk crash eller fysisk defekt?

Dom hårddisk testerna ja gjort så stor det Fail och inget mer.

Skrivet av Nimrood:

Brukar du ha hårddisken full med filer? Annars så säger jag spontant att det är nån sorts värmeproblem i din laptop. En överhettad hårddisk kommer att rasa förr eller senare, förr snarare än senare.

Ne inga tunga filer eller sånt ha jag. Ja kanske få skaffa mig nån sorts kylplatta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle använda mig av konsumentköplagen och häva köpet i detta fall. Vänd dig till din konsumentvägledare eller ARN om säljaren inte går med på det.

Hör även av dig till ditt försäkringsbolag för juridisk rådgivning.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

att sitta med datorn i knät.. så rör du säkerligen på datorn när den är igång.. frågan för hur bra en hårddisk som används mår av att flyttas runt. SSD har inga rörliga delar och skulle säkert klara sig bättre.. om det nu inte är nätagget eller något annat som är fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

att sitta med datorn i knät.. så rör du säkerligen på datorn när den är igång.. frågan för hur bra en hårddisk som används mår av att flyttas runt. SSD har inga rörliga delar och skulle säkert klara sig bättre.. om det nu inte är nätagget eller något annat som är fel på.

Fast en hårddisk för en stationär och en bärbar har lite olika förutsättningar, annars skulle var enda bärbara maskin vara död jämt. Bara en sån sak som att du kan ha den på ett bord när du åker tåg tex.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

att sitta med datorn i knät.. så rör du säkerligen på datorn när den är igång.. frågan för hur bra en hårddisk som används mår av att flyttas runt. SSD har inga rörliga delar och skulle säkert klara sig bättre.. om det nu inte är nätagget eller något annat som är fel på.

Hela din ifrågaställning är fel. Det är inga problem alls att flytta en laptop!
Faktum är, att du kan "Shaken laptop syndrome" väldigt kraftigt, och det ända som ska hända är en "tidsfördröjning & lite hack" om man gör det när man ser en film tex, med riktigt kraftiga skakningar, så blir skärmen svart och datorn startar om.

Men dom bärbara diskarna tar det, dom kraschar inte p g a det!
Så det du skriver "att sitta med datorn i knät.. så rör du säkerligen på datorn när den är igång.. frågan för hur bra en hårddisk som används mår av att flyttas runt" är inga problem alls.

Om det hade varit så som du skriver, så hade inte den bärbara datorn haft en framtid alls, då den inte hade gått att använda.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

att sitta med datorn i knät.. så rör du säkerligen på datorn när den är igång.. frågan för hur bra en hårddisk som används mår av att flyttas runt. SSD har inga rörliga delar och skulle säkert klara sig bättre.. om det nu inte är nätagget eller något annat som är fel på.

Inget problem för en laptopdisk.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Med all sannolikhet en defekt SATA-kontroller som dödar hårddiskarna efter en kort tids användande, på en laptop så är det dock lite svårare att bekräfta felen än på en stationär som ofta har flera kontrollers att välja mellan.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Inget problem för en laptopdisk.

Hmm okej, visste inte hur pass bra dom var
har som sagt aldrig prioriterat laptop då jag tycker stationära har vart mycket mer prisvärda.