Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Cruicial M4

Hallåj

Har ett problem. Köpte för en knapp månad sen nytt grafik kort och en ssd cruical m4 256 2.5. Har nu börjat fått blåskärmar trodde det va kortet som gav det nvida 660 2 gb så tog ur det och satte i mitt gamla fast samma problem. har uppdaterat firmwaret på ssd till 0.70(det nyaste) fast fick blåskärmar ändå. har kollat ram minnen och de är ok men har även kollat ssd i crystaldisk info och där är den helt ok tydligen. har fått fram ntfs.sys och ntoskrnl.exe i windows bluescreenwiew som orsak.. Men vad ska jag göra någon som har någon ide?? uppdatera bios kanske(msi 870A-G54v17...)? ps kan nämnas att blåskärmarna främst kommer i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmlord:

Hallåj

Har ett problem. Köpte för en knapp månad sen nytt grafik kort och en ssd cruical m4 256 2.5. Har nu börjat fått blåskärmar trodde det va kortet som gav det nvida 660 2 gb så tog ur det och satte i mitt gamla fast samma problem. har uppdaterat firmwaret på ssd till 0.70(det nyaste) fast fick blåskärmar ändå. har kollat ram minnen och de är ok men har även kollat ssd i crystaldisk info och där är den helt ok tydligen. har fått fram ntfs.sys och ntoskrnl.exe i windows bluescreenwiew som orsak.. Men vad ska jag göra någon som har någon ide?? uppdatera bios kanske(msi 870A-G54v17...)? ps kan nämnas att blåskärmarna främst kommer i spel

Minnesproblem kanske? Testat köra memtest86?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Har du senaste firmware? Det fanns en bugg på M4 som gjorde att efter 5000 timmar så började den bete sig konstigt. Jag har en 64 GB M4:a i min filserver och drabbades tidigare av detta. Firmware-uppdatering gjorde dock susen.

Mer info här.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Har du senaste firmware? Det fanns en bugg på M4 som gjorde att efter 5000 timmar så började den bete sig konstigt. Jag har en 64 GB M4:a i min filserver och drabbades tidigare av detta. Firmware-uppdatering gjorde dock susen.

Mer info här.

Jag tänkte lite i samma banor först men TS skrev faktiskt "har uppdaterat firmwaret på ssd till 0.70(det nyaste)".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

tack för era svar:) får upp 07e som blåskärms fel och det kan ju va allt från himmel o jord som ja förstår:P har iaf lagt om windows för ja trodde det va en kb fil som sabba allt...men ICKE:P har kört minnestest inget utslag har kollat diskarna i olika program inget utslag samma gäller grafikkortet som just nu är ett gammalt 550 ti tills komplett behagar skicka mitt 7970. Temperaturena på processorn och gpun är helt ok enligt msi afterburner och coretemp och har även trycklufts rensat burken som är ett Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower som ska ge bra kylning påstås det:P.
Iaf installerade min ssd första gången ja haft en, ställde om til ahci som man ska. vet inte om ja kopplat in den rätt men den funkar ju och hastigheten på den är bra. har f-n provat allt nu och inget hjälper fast ja är ingen hackr direkt heller då:D nån som har nån aning?? ger blåsärm och lite fryslagg

SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED

0x1000007e

ffffffff`c0000005
fffff880`040b6644
fffff880`05f33c48
fffff880`05f334a0

cause: dxgkrnl.sys
Adress: dxgkrnl.sys+d7c7

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Har du senaste firmware? Det fanns en bugg på M4 som gjorde att efter 5000 timmar så började den bete sig konstigt. Jag har en 64 GB M4:a i min filserver och drabbades tidigare av detta. Firmware-uppdatering gjorde dock susen.

Mer info här.

den har gått 30 timmar:) (helt ny)

Permalänk

ps har nu gjort windows indexieringen och den gjorde tydligen någon omställning..men inte kan det ha löst problemet hade baar 5.3 första gången ja installera win på ssd:n nu va den helt plötsligt 7.9 istället?????!?!?!! sitter iaf och ska försöka få blåskärm igen...wish me luck XD

Permalänk

japp fick blåskärm igen fast nu tog det flera timmar och istälet för 7e va det 1 missmatch:P tippen nästa:D

Permalänk
Medlem

Återigen, varför tror du att det är ssd:n? Pröva med en annan disk först och se vad som händer...

Kör memtest ett antal vändor, stressa cpun med tex intelburn och stressa grafikkortet med furmark.