Blizzardägda Vanilla-servrar - tankar och diskussion.

Permalänk

Har spelat en massor och det är riktigt skoj. Men svårt och det är så det SKA vara. Synd på lite små buggar men sånt får man leva med och world PVP är så extremt skoj.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att antalet spelare som hade kört Vanilla om det funnits hade varit förhållandevis liten just pga att Vanilla ställde mycket högre krav på spelaren än idag. Det fanns få addons, mouts kom sent, man kunde inte ta taxi överallt, många quests krävde att du skulle springa igenom flera länder för att lämna in osv. Samtidigt blev du belönad för din möda. Dödade du och guiden bossar i raids var ni antagligen rätt ensamma om att ha epics då få klarade av det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kan tänka mig att antalet spelare som hade kört Vanilla om det funnits hade varit förhållandevis liten just pga att Vanilla ställde mycket högre krav på spelaren än idag. Det fanns få addons, mouts kom sent, man kunde inte ta taxi överallt, många quests krävde att du skulle springa igenom flera länder för att lämna in osv. Samtidigt blev du belönad för din möda. Dödade du och guiden bossar i raids var ni antagligen rätt ensamma om att ha epics då få klarade av det.

Vanilla skulle aldrig gå att lansera idag så som det konceptet såg ut då. Samhället är helt annorlunda idag på bara de årens skillnad. Folk har inte tålamod, vill inte kämpa lång tid för att få något utan vill ha snabb respons direkt NU.
Det mest lysande exemplet på den samhällsförändringen är smartphones som ska kunna ge dig åtkomst till allt hela tiden var du än befinner dig. Förut kunde folk lugna sig och kolla upp saker på nätet när man kom hem, nu kollar man direkt annars struntar man i det istället. Samma attityd genomstrålar dagens spelare, de vill belönas nu, inte nästa vecka.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Vanilla skulle aldrig gå att lansera idag så som det konceptet såg ut då. Samhället är helt annorlunda idag på bara de årens skillnad. Folk har inte tålamod, vill inte kämpa lång tid för att få något utan vill ha snabb respons direkt NU.
Det mest lysande exemplet på den samhällsförändringen är smartphones som ska kunna ge dig åtkomst till allt hela tiden var du än befinner dig. Förut kunde folk lugna sig och kolla upp saker på nätet när man kom hem, nu kollar man direkt annars struntar man i det istället. Samma attityd genomstrålar dagens spelare, de vill belönas nu inte nästa vecka.

Mycket bra sagt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det som var roligt med vanilla var all world pvp och de raids som folk skapade för att ta sig in i UC, Ogrrimmar osv.
Sen kom BG's som var roligt för en stund, framförallt AV och dess bossar som faktorerna slogs om men detta tog ju självklart Blizzard bort...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kan tänka mig att antalet spelare som hade kört Vanilla om det funnits hade varit förhållandevis liten just pga att Vanilla ställde mycket högre krav på spelaren än idag. Det fanns få addons, mouts kom sent, man kunde inte ta taxi överallt, många quests krävde att du skulle springa igenom flera länder för att lämna in osv. Samtidigt blev du belönad för din möda. Dödade du och guiden bossar i raids var ni antagligen rätt ensamma om att ha epics då få klarade av det.

Det finns emulatorer och vanilla servrar till 1.12, dock inte blizzardägda.. Några av dem har flera servrar uppe och tusentals online, det är ganska likt vanilla sett till buggar och bossifghter/mechanics också. Vanilla är fortfarande kul för övrigt framförallt sättet man progressar i PvE.

Som sagt vanilla belönade dock färre, men som med alla spel man tyckt var riktigt bra brukar det vara så. Desto fler spelare ett spel ska vara attraktivt för desto mer kompromisser behöver göras. Jag gillade PvE skarpt i vanilla då du faktiskt behövde farma ihop dina egna consumables, resistance gear spelade roll för vissa fighter och det rent förberedelsemässigt var spelet mycket tungare. Numera sitter du ju bara i huvudstäderna och teleporterar dig till instancer och battlegrounds.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Skrivet av Kilgam:

Det finns emulatorer och vanilla servrar till 1.12, dock inte blizzardägda.. Några av dem har flera servrar uppe och tusentals online, det är ganska likt vanilla sett till buggar och bossifghter/mechanics också. Vanilla är fortfarande kul för övrigt framförallt sättet man progressar i PvE.

Som sagt vanilla belönade dock färre, men som med alla spel man tyckt var riktigt bra brukar det vara så. Desto fler spelare ett spel ska vara attraktivt för desto mer kompromisser behöver göras. Jag gillade PvE skarpt i vanilla då du faktiskt behövde farma ihop dina egna consumables, resistance gear spelade roll för vissa fighter och det rent förberedelsemässigt var spelet mycket tungare. Numera sitter du ju bara i huvudstäderna och teleporterar dig till instancer och battlegrounds.

Japp. håller helt med.

Sjukt skoj att köra oldschool igen och World pvp när man questar,lvlar,silithus eller bara gankar framför en ingång till en raid är hur skoj som helst

Plus att jag gillar att de är svårt, att saker tar tid och måste förberedas. I like it

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk

Har precis börjat på Emerald Dream. Bara lvlat 7 hitills !

Riktigt taggad på det här. Servern verkar stabil, ms på ca 50.

Återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

Det finns emulatorer och vanilla servrar till 1.12, dock inte blizzardägda.. Några av dem har flera servrar uppe och tusentals online, det är ganska likt vanilla sett till buggar och bossifghter/mechanics också. Vanilla är fortfarande kul för övrigt framförallt sättet man progressar i PvE.

Som sagt vanilla belönade dock färre, men som med alla spel man tyckt var riktigt bra brukar det vara så. Desto fler spelare ett spel ska vara attraktivt för desto mer kompromisser behöver göras. Jag gillade PvE skarpt i vanilla då du faktiskt behövde farma ihop dina egna consumables, resistance gear spelade roll för vissa fighter och det rent förberedelsemässigt var spelet mycket tungare. Numera sitter du ju bara i huvudstäderna och teleporterar dig till instancer och battlegrounds.

Hehe har kvar lite av det resistance gear som behövdes i banken. Shadow gear och frost gear

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Tänkte bara uppdatera lite om någon är intresserad :).

Har lagt in ca 20-25 timmar på Emerald Dream än så länge, och kan säga att jag är fast. Tycker man får en känsla som nyare versioner av spelet inte kan återskapa. Äventyr och upptäckande är en stor del och man måste jobba mer för allt i princip. Inget går snabbt eller är speciellt lätt. Man måste byta zoner i princip varje lvl för att hitta quest för sig egen lvl.

Det är utmanade och riktigt roligt om man spelar med lite polare.

Dock så måste man investera lite tid för att bli "bra". Detta är ingen live server där man lvlar max på 2 dar och skaffar full epic på 4. Som jag skrev ovan så har jag lagt in nästan 25 timmar, och jag är lvl 21.

Så är man sugen på äventyr/en mer utmanade version av wow så skulle jag rekommendera ett test på Emerald Dream.

Måste även tillägga att jag är ruggigt imponerad av deras dev team som utvecklar och patchar in content allt eftersom och fixar buggar osv. Känns riktigt seriöst.

Permalänk
Skrivet av CeaAndersson:

Tänkte bara uppdatera lite om någon är intresserad :).

Har lagt in ca 20-25 timmar på Emerald Dream än så länge, och kan säga att jag är fast. Tycker man får en känsla som nyare versioner av spelet inte kan återskapa. Äventyr och upptäckande är en stor del och man måste jobba mer för allt i princip. Inget går snabbt eller är speciellt lätt. Man måste byta zoner i princip varje lvl för att hitta quest för sig egen lvl.

Det är utmanade och riktigt roligt om man spelar med lite polare.

Dock så måste man investera lite tid för att bli "bra". Detta är ingen live server där man lvlar max på 2 dar och skaffar full epic på 4. Som jag skrev ovan så har jag lagt in nästan 25 timmar, och jag är lvl 21.

Så är man sugen på äventyr/en mer utmanade version av wow så skulle jag rekommendera ett test på Emerald Dream.

Måste även tillägga att jag är ruggigt imponerad av deras dev team som utvecklar och patchar in content allt eftersom och fixar buggar osv. Känns riktigt seriöst.

Det låter roligt. Jag har kört lite på rebirths server men är väldigt lite folk där och man är alltid ensam så ska ge Emerald Dream ett försök idag tänkte jag. Finns det några svenska guilder eller liknande på någon av sidorna? Och hur ser populationen ut mellan alliance/horde ni som spelar där?

Permalänk
Medlem

Vanilla lever bara på nostalgi.
"Want to buy red glow on weapon" - inte för att det gör någon nytta, utan för att det ser coolt ut.
Den känslan, som härstammar ur nyfikenhet och okunskap, kommer aldrig någonsin att uppstå igen. Inte ens i ett nytt MMO om det inte på något sätt helt skulle återuppfinna genren.

Anledningen till att Blizzard inte sätter upp Vanilla-servrar är enkel. Det kostar pengar och ger ingen som helst vinst.
Oavsett att det syns ofta på forumet, så är det en försvinnande liten del av spelarna som skulle vilja spela det och det skulle kosta enormt mycket att hålla skiten uppdaterad.

"Men mjukvaran finns ju redan, det är bara att köra igång en server" kanske någon säger då?
Nej, det är det inte. Det kommer behöva buggfixas, övervakas av GMs, support-ärenden till kundtjänst, server-tekniker på plats, fixa exploits så inte servern bara fylls av hackare som har åratal på sig att hitta hålen, och så vidare och så vidare.
Lägg till det att servern kommer vara ganska tom. Du kommer aldrig att stöta på 3 fulla 40-manna raids som slåss om att kontrollera Blackrock Mountain. Du kommer troligen inte ha 160 level 25-40 som springer fram och tillbaka i Hillsbrad och PvPar klockan sju på kvällen och Iron Forge kommer inte vara så fullpackat att du laggar ner i lavan om du använder epic mount.

Det finns servrar som profilerat sig som level 60 vänliga, där folk från battle.net-forumen samlats för att skapa level 60 karaktärer och raida vanilla-content och nästan uteslutande så lyckas ingen av dom fylla 40-manna raids och man ser alltid att dom frågar i trade-chatten efter någon höglevel som kan boosta dom.
Dom vill ha utmaningen, men vill bli boostad till gearen - precis som alla andra ska dom ha belöningen direkt.

Nej tyvärr, vanilla kommer aldrig att hända officiellt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K - ASRock Z77 Pro4 - CM Hyper 212 EVO - Asus DirectCU II GTX 670 - 32 GB Corsair Vengeance

Permalänk
Skrivet av Krasharen:

Det låter roligt. Jag har kört lite på rebirths server men är väldigt lite folk där och man är alltid ensam så ska ge Emerald Dream ett försök idag tänkte jag. Finns det några svenska guilder eller liknande på någon av sidorna? Och hur ser populationen ut mellan alliance/horde ni som spelar där?

Tjenare,

Jora det är allt roligt. Som sagt, allt tar längre tid och är aningen mer grind stuk, men så mycket mer belönande i slutändan.

Jag tror alliance har övertaget när det kommer till population, men det verkar var en hyffsad split ändå.

Mycket world pvp pågår när du kommer t ex till hillsbrad. Mycket horde raidar redrige osv. Så det är allt håll igång mellan sidorna.

Förvånansvärt mycket spelare också! Man ser folk hela tiden som springer omkring och lvlar. Mer än vad som är aktivt på live server kan jag tycka, iaf i de lägre lvlarna.

Tycker definitivt det är värt att ta sig en titt. Finns mycket seriösa raidguilder som kör igenom allt content varje vecka.

För tillfället är inte allt content releasat, utan dev-teamet släpper allt eftersom dem är nöjda med "blizzlike" grejor. Man får tag i GM om man behöver, så det känns riktigt seriöst för att vara en privat server.

Negativt :
* Laggar ibland
* Vissa quests är buggade
* Ibland saknar man basic grejor som man vant sig vid på live server

Permalänk
Medlem
Skrivet av ypolt:

Vanilla lever bara på nostalgi.
"Want to buy red glow on weapon" - inte för att det gör någon nytta, utan för att det ser coolt ut.
Den känslan, som härstammar ur nyfikenhet och okunskap, kommer aldrig någonsin att uppstå igen. Inte ens i ett nytt MMO om det inte på något sätt helt skulle återuppfinna genren.

Anledningen till att Blizzard inte sätter upp Vanilla-servrar är enkel. Det kostar pengar och ger ingen som helst vinst.
Oavsett att det syns ofta på forumet, så är det en försvinnande liten del av spelarna som skulle vilja spela det och det skulle kosta enormt mycket att hålla skiten uppdaterad.

"Men mjukvaran finns ju redan, det är bara att köra igång en server" kanske någon säger då?
Nej, det är det inte. Det kommer behöva buggfixas, övervakas av GMs, support-ärenden till kundtjänst, server-tekniker på plats, fixa exploits så inte servern bara fylls av hackare som har åratal på sig att hitta hålen, och så vidare och så vidare.
Lägg till det att servern kommer vara ganska tom. Du kommer aldrig att stöta på 3 fulla 40-manna raids som slåss om att kontrollera Blackrock Mountain. Du kommer troligen inte ha 160 level 25-40 som springer fram och tillbaka i Hillsbrad och PvPar klockan sju på kvällen och Iron Forge kommer inte vara så fullpackat att du laggar ner i lavan om du använder epic mount.

Svarar på dina tre paragrafer i ordning, då jag tycker några av dem är lite baserade på lösaktiga antaganden.

1) Du säger det som att det är något dåligt. Nostalgi är minnen om saker vi tyckte var bra och därmed får oss att hitta tillbaka till spelet. Att man inte känner den där nybörjarkänslan gäller ju för allting om man sett något liknande innan. Men du har rätt, vanilla lever på nostalgin från ett bra MMORPG helt enkelt. Inget fel med det.

2) Helt korrekt, folk förstår inte att det skulle kosta väldigt mycket pengar att ha en vanilla sektion av servrar. Inte värt det helt enkelt.

3) Jag skulle faktiskt vilja säga att du har fel på den där punkten om tomma servrar. Spelar på den snart ett år gamla Emerald Dream servern och det är storslagen PvP i Hillsbrad och det är bra mycket mer än 3 raiding guilder. Och det är en jäkla privat server! En officiell server skulle dra mycket mer folk än så. Pröva ED servern så får du se hur fel du har.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

1) Du säger det som att det är något dåligt. Nostalgi är minnen om saker vi tyckte var bra och därmed får oss att hitta tillbaka till spelet. Att man inte känner den där nybörjarkänslan gäller ju för allting om man sett något liknande innan. Men du har rätt, vanilla lever på nostalgin från ett bra MMORPG helt enkelt. Inget fel med det.

Håller med om detta. Det sorgliga är att Blizzard inte inser vilken stark kraft nostalgi är. Personligen har mitt intresse rasat efter de två senaste expansionerna för att de förändrar och (enligt min åsikt) därmed förstör gamla härliga dungeons och raids som funnits sedan början.

De två första expansionerna BC och WOTLK var fenomenala eftersom de var som en expansion ska vara i mina ögon, nytt innehåll lades till MEN utan att förstöra tidigare innehåll.
Detta förändrades genom Cataclysm och sedan även MoP som båda även ändrade på tidigare innehåll och därmed började gnaga sönder de härliga nostalgikänslorna man hade för vissa områden och dungeons.

Jag fullkomligt älskade de gamla fyra olika Monestary-dungeons som fanns, nu tack vare Blizzard kommer jag aldrig kunna köra dem igen. Denna utveckling förstör spelet helt för mig iaf. De började redan peta i dessa i Cataclysm men de ändringarna var okej och lät dem ändå nästan vara som förut, men efter MoP upphörde de fyra helt att existera.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

1) Du säger det som att det är något dåligt. Nostalgi är minnen om saker vi tyckte var bra och därmed får oss att hitta tillbaka till spelet. Att man inte känner den där nybörjarkänslan gäller ju för allting om man sett något liknande innan. Men du har rätt, vanilla lever på nostalgin från ett bra MMORPG helt enkelt. Inget fel med det.

Nostalgi är inget dåligt i sig, men det innebär absolut inte att det är lika bra när man upplever det igen. Och för att det ska vara värt att spendera
120 kronor i månaden på det i några år framåt så måste du uppleva det igen, och igen, och igen.
Folk har kommit att förvänta sig en viss nivå av kvalité, en viss valfrihet med hur man själv kan välja att spela och en viss enkelhet.
Vanilla var väldigt, väldigt begränsat. Det var sjukt välutvecklat och nyskapande för sin tid, och därav har vi så goa minnen av det.
Men jämfört med idag så står det inte pall mot särskillt mycket.
Bossarna var mestadels tank and spank, klasserna var begränsade i spelsätt, gearen var helt värdelöst utformad av Blizzard, 99% av alla questar gick
ut på att döda X antal mobs, inte ens döljt med något man skulle loota från dom, etc.

Det är nostalgi att springa igenom lite gamla raids på en kväll. Det är inte lika nostalgiskt att vara tvingad att spela holy som priest, spela warrior om du vill tanka eller att som Warlock bara få följa med på Garr.

Skrivet av Kilgam:

3) Jag skulle faktiskt vilja säga att du har fel på den där punkten om tomma servrar. Spelar på den snart ett år gamla Emerald Dream servern och det är storslagen PvP i Hillsbrad och det är bra mycket mer än 3 raiding guilder. Och det är en jäkla privat server! En officiell server skulle dra mycket mer folk än så. Pröva ED servern så får du se hur fel du har.

Jag ser gärna att jag har fel på den punkten, men jag tror tyvärr inte det.
Det låter absolut imponerande för en privat server. Jag tror dock även att det faktum att det är en privat server skulle kunna vara en anledning till det.
Folk som spelar på en privat server har oftast slutat spela vanliga WoW, därav känner många sig mer hemma i en tidigare expansion.
Det kan vara svårt att hitta en bra privat server, så om ryktet sprider sig om en så kan ganska många samlas där. Detsamma gäller förstås
på en Live server om det bara finns en som erbjuder vanilla, men då har du en anna barriär, nämligen månadsavgiften.
På en gratis privat server så kan folk titta in lite när dom vill, och du får på så sätt en "rotation" av mer eller mindre aktiva spelare.
Någon som betalar för spelet dras ofta till att få nytt content och när dom väl slutar att betala så är spelaren borta en längre period (månad+)

Kravet på vad som känns som "befolkat" minskar också på en privat server. Du skriver att det är storslagen PvP i Hillsbrad. Hur ofta? Hur många involverade? Hur planerat är det? Hur ofta raidar dessa raiding guilds? Hur jämn är spridningen på guilds i progress? Kan någon som vill raida Naxxramas 5 dagar i veckan lika lätt hitta guild som någon som vill raida ZG en kväll i veckan, och alla läger där emellan?
Hur många spelare stöter du på när du levlar i Desolace? Hur bra är ekonomin? Lever Auction House? Hur är balansen mellan Horde och Alliance? Hur snabbt får du ihop en grupp till UBRS? Finns det gott om crafters med alla recept?

Frågeställningarna kan fortsätta in absurdum nästan. Inte många punkter spelar någon roll på en privat server, men när folk ska betala 120 spänn i månaden så tenderar det att bli väldigt viktigt.

På live servrarna så kan man se en väldigt tydlig trend där low och medium populated servers blir mindre och mindre, och high populated servrar blir större och större. Då är det oftast ändå väldigt mycket folk på t.ex. en medium server, med bra spridning av guilds etc.
Men det faktum att det inte alltid sker massvis med saker oavsett vilken tid på dygnet folk loggar in gör att folk känner att deras server är tom.
Och dessa servrar har ändå tusentals spelare.

Som sagt, jag ser gärna att jag har fel men..
Hur som helst så kommer punkt två i mitt föregående inlägg alltid att sätta stopp.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K - ASRock Z77 Pro4 - CM Hyper 212 EVO - Asus DirectCU II GTX 670 - 32 GB Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Det jag kommer ihåg från vanilla var att man var tvungen att lägga innervate på en guildmedlem för att "bevisa" att man faktiskt var resto speccad och allt man gjorde var att lägga 3 sekunders healing touch, kanske tima med en 5 sekunders då och då. Farma pengar var ett rent helvete då man fick slåss om gearet med rogues och annat som såklart hade prio och respeccs blev bara dyrare och dyrare...

I TBC var det det andra bullar, BT, Sunwell etc. roligaste instanserna by far. Att dessutom krossa 2vs2 med en rogue med glaives och 4+4 set delar från Sunwell (Vann väl oftast på ca.20 sekunder) <3. DET vill man ha tillbaka, vanilla var roligt DÅ, nu vet man att det kan bli bättre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

Vanilla äger har precis börjat levla upp en char och är level 13, på dessa 13 levlar så har jag haft mer kul än jag haft på många år i WoW, det är svårare, det är lite grovhugget men spelglädjen infinner sig direkt. Det är som att köra Diablo 3 och gå tillbaka till Diablo 2, betydligt mer spelglädje sen kanske det är nostalgin som spelar en ett spratt men kul är det, får se hur det känns när man ska börja raida 40manna igen, det är en del att göra med farmning för consumables. När det gäller PVP så ska det bli roligt att få Zerga AV igen

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Skrivet av ruhler:

Vanilla äger har precis börjat levla upp en char och är level 13, på dessa 13 levlar så har jag haft mer kul än jag haft på många år i WoW, det är svårare, det är lite grovhugget men spelglädjen infinner sig direkt. Det är som att köra Diablo 3 och gå tillbaka till Diablo 2, betydligt mer spelglädje sen kanske det är nostalgin som spelar en ett spratt men kul är det, får se hur det känns när man ska börja raida 40manna igen, det är en del att göra med farmning för consumables. När det gäller PVP så ska det bli roligt att få Zerga AV igen

Låter kanon! Släng upp en stream vettja! Tänkte joina er herrar med "Plan B" när jag fått min nya rigg så hade vart gott med en stream tilsl dess haha

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat spela om dom drog upp Vanilla igen

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeaAndersson:

Så är man sugen på äventyr/en mer utmanade version av wow så skulle jag rekommendera ett test på Emerald Dream.

Måste även tillägga att jag är ruggigt imponerad av deras dev team som utvecklar och patchar in content allt eftersom och fixar buggar osv. Känns riktigt seriöst.

Låter ju riktigt intressant! Blir värt ett test när man väl kommer hem!

Permalänk
Medlem

För er som brukade spela "back in the days" av vanilla/tbc kan jag rekommendera denna twittern: https://twitter.com/HistoryCrafting. Mycket nostalgi!

Permalänk
Skrivet av Svag:

För er som brukade spela "back in the days" av vanilla/tbc kan jag rekommendera denna twittern: https://twitter.com/HistoryCrafting. Mycket nostalgi!

Tack för en trevlig länk, många fina minnen man får återse!

Permalänk

Aha, vanilla menar ni då riktiga vanilla eller den patchade varianten som blev sen?
I vanilla hade paladiner/hunters inga vettiga talent träd och det tog det ett tag innan de hade tre träd som gick å använda.
10-manna scholo? 20-manna ubrs där man va tvungen att skaffa en nyckel för att komma in?
Där man alltid var tvungen att rensa BRD för att komma in i MC?
Alltid ha reagent för Mark of the Wild?
Där det inte fanns någon loot i MC/Onyxia eftersom de inte var klara?
Där i princip hela spelet buggade och du kuna fastna lite överallt och de var tvugna och sedan patcha "Unstuck" knappen flertalet gånger för att det skulle funka?
Där man fick fet durability loss för att ressa vid en sprit healer?
När man kunde byta gear on the fly och äga vad som helst i princp bara man hade tillräckligt mycket macron?
Där DM/Uldaman/Utomhusbossarna och en hel del andra instanser inte fanns och det inte heller fans några summoningstenar så att man alltid tvingade en warlock och en mage att ta sig till instansen för att summona alla?

Bra spel det där, för den tidens standard var det riktigt bra. 10 år senare finns det inte något som skulle motivera att spela ett så trastigt spel som det var då.

Minnena finns kvar, men det var för att i princip alla man kände spelade och man alltid hade folk att snacka med och spela med. Inte för att spelet var så galet mycket bättre på den tiden. Snarare tvärtom och att det inte fanns någon vettig konkurrens.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Aha, vanilla menar ni då riktiga vanilla eller den patchade varianten som blev sen?
I vanilla hade paladiner/hunters inga vettiga talent träd och det tog det ett tag innan de hade tre träd som gick å använda.
10-manna scholo? 20-manna ubrs där man va tvungen att skaffa en nyckel för att komma in?
Där man alltid var tvungen att rensa BRD för att komma in i MC?
Alltid ha reagent för Mark of the Wild?
Där det inte fanns någon loot i MC/Onyxia eftersom de inte var klara?
Där i princip hela spelet buggade och du kuna fastna lite överallt och de var tvugna och sedan patcha "Unstuck" knappen flertalet gånger för att det skulle funka?
Där man fick fet durability loss för att ressa vid en sprit healer?
När man kunde byta gear on the fly och äga vad som helst i princp bara man hade tillräckligt mycket macron?
Där DM/Uldaman/Utomhusbossarna och en hel del andra instanser inte fanns och det inte heller fans några summoningstenar så att man alltid tvingade en warlock och en mage att ta sig till instansen för att summona alla?

Bra spel det där, för den tidens standard var det riktigt bra. 10 år senare finns det inte något som skulle motivera att spela ett så trastigt spel som det var då.

Minnena finns kvar, men det var för att i princip alla man kände spelade och man alltid hade folk att snacka med och spela med. Inte för att spelet var så galet mycket bättre på den tiden. Snarare tvärtom och att det inte fanns någon vettig konkurrens.

Tiden det tog att skaffa Full T2 tex och allt vad det innebar, känslan som "belöning" för att man lagt ner så mkt tid och även gold väger över mot allt ovanstående enligt mig, samt konkurensen om raidplatser samt till viss del även loot var också mer motiverande.
Content tog oerhört lång tid att plöja igenom när det var nytt även för de bästa guilderna, idag rensar man nytt content på några dagar som extrem hardcoreguild.

sen så vissa detaljer är ju bättre i dagens wow tex det där med summon stones det gör ju spelet bara snabbare inte lättare, "tidsbesparande förändringar" gillar jag så länge de inte gör saker och ting lättare.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Skrivet av Rincewind:

Aha, vanilla menar ni då riktiga vanilla eller den patchade varianten som blev sen?
I vanilla hade paladiner/hunters inga vettiga talent träd och det tog det ett tag innan de hade tre träd som gick å använda.
10-manna scholo? 20-manna ubrs där man va tvungen att skaffa en nyckel för att komma in?
Där man alltid var tvungen att rensa BRD för att komma in i MC?
Alltid ha reagent för Mark of the Wild?
Där det inte fanns någon loot i MC/Onyxia eftersom de inte var klara?
Där i princip hela spelet buggade och du kuna fastna lite överallt och de var tvugna och sedan patcha "Unstuck" knappen flertalet gånger för att det skulle funka?
Där man fick fet durability loss för att ressa vid en sprit healer?
När man kunde byta gear on the fly och äga vad som helst i princp bara man hade tillräckligt mycket macron?
Där DM/Uldaman/Utomhusbossarna och en hel del andra instanser inte fanns och det inte heller fans några summoningstenar så att man alltid tvingade en warlock och en mage att ta sig till instansen för att summona alla?

Bra spel det där, för den tidens standard var det riktigt bra. 10 år senare finns det inte något som skulle motivera att spela ett så trastigt spel som det var då.

Minnena finns kvar, men det var för att i princip alla man kände spelade och man alltid hade folk att snacka med och spela med. Inte för att spelet var så galet mycket bättre på den tiden. Snarare tvärtom och att det inte fanns någon vettig konkurrens.

Jag tror att de flesta pratar om vanilla som runt patch 1.12.1.

Generellt sett var ju vissa saker inte helt genomtänka back then.nmycket har tillkommit efteråt som gjort det både sämre och bättre, vi har alla olika uppfattning. Min mening är att jag tycker det var hårdare då. Du kunde ta 4-5 pots som boostade dn dps/healing/hp, du behövde lägga lite timmar på att farma saker. Det går hela tiden mot att bli mer casual. Nu får du nästan epics när du dingar 90. I vanilla var epics verkligen epics och allt inte inriktat på att erik 11 år ska kunna lägga 1 timme per dag efter han gjort läxorna och raida det svåraste som finns på HC. Nu är det inte riktigt så men åt det hållet. Du behövde jobba hårt för att få bra saker.

Vissa instanser kunde du köra 10/15/20 manna och behövde nyckel till. Skoj med omväxling från bara samma tråkiga 5 manna och roligt att inte alla kan komma åt vissa saker direkt när de dingar säger jag.

Reagents var lite muppigt, det håller jag med om. Ressa vid spirit healer ska ju inte vara gratis, att ta genvägar ska kosta.

Nu fanns det ju rätt bra med outdoor bossar i vanilla. De 4 Emerald drakarna, Lord Kazzak samt Azuregos. Uldaman har mig veterligen funnits sen spelet kom ut. DM kom väll i patch 1.3 som patchades i början på mars -05 och spelet släpptes i början på Feb -05 här i EU. Så 1 månads väntan på det var inte så farligt?

Att tvingas resa i världen till de olika ställen du ska till var väll bara positivt, det blev lite mer livat och roligt enligt mig.

Permalänk
Inaktiv

Ååh vad jag saknar WotLK, Har aldrig haft så roligt i ett spel någonsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Ååh vad jag saknar WotLK, Har aldrig haft så roligt i ett spel någonsin

BC var bättre. Möe bättre.

Skrivet av elev10:

Jag hade börjat spela om dom drog upp Vanilla igen

Samm här, hann inte uppleva vanilla ordentligt innan BC släpptes.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

BC var bättre. Möe bättre.

Samm här, hann inte uppleva vanilla ordentligt innan BC släpptes.

Och vanilla var mö bättre än TBC Det var under TBC jag slutade spela WoW, aldrig tagit upp det igen tack och lov

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av sj6:

BC var bättre. Möe bättre.

Samm här, hann inte uppleva vanilla ordentligt innan BC släpptes.

Hann heller aldrig riktigt testa vanilla innan tbc.. började nån månad innan tbc launch o spela inte mycket förräns tbc va igång :/ Men jag håller med.. tbc va minst 10ggr bättre än wotlk.. satan va jag hade kul i den expansionen.. sista expansionen det fortfarande va bra på den sociala biten. Efter tbc har jag inte fått kontakt med någon "random" i wow världen likt tbc. Har än idag många vänner från wow i tbc tiden som man tjötar med och to.m rest till m.m. Nu är det söka in till random group och flamea och lootwhorea och done. Den eran påbörjades smått i wotlk o ökade sen.

Skrivet av Jeddan:

Och vanilla var mö bättre än TBC Det var under TBC jag slutade spela WoW, aldrig tagit upp det igen tack och lov

haha kan inte uttala mig vanilla vs tbc av ovanstående anledning men tbc introducerade mycket som vanilla saknade.. t.e.x arena, heroics (när de fortfarande var respektabla) etc. Tbc var förövrigt den sista expansionen där world pvp var väldigt aktiv och rolig. Wotlk o senare minskade det drastiskt

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!