Hur veta max minnesmängd på kortläsare?

Permalänk
Medlem

Hur veta max minnesmängd på kortläsare?

Hej!

Jag köpte en ux32vd zenbook nyligen, en finfin dator med en minneskortläsare och jag undrar bara hur man kan veta hur stor minnesmängd den kan läsa som max? Kan alla läsa 64 gb-minneskort och klarar alla adaptrar av det? Använder 32 gb framgångsrikt men är lite sugen på att köpa en 64 gb men det skulle suga rätt hårt att köpa en sån för 430 kr och sen kan varken min mobil eller dator läsa den. Samma sak med min projektor som väl är 2-3 år gammal och kostade 2000 kr vid köptillfället då. Är sugen på lite mer lagring men har inte cash att slänga bort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Hej!

Jag köpte en ux32vd zenbook nyligen, en finfin dator med en minneskortläsare och jag undrar bara hur man kan veta hur stor minnesmängd den kan läsa som max? Kan alla läsa 64 gb-minneskort och klarar alla adaptrar av det? Använder 32 gb framgångsrikt men är lite sugen på att köpa en 64 gb men det skulle suga rätt hårt att köpa en sån för 430 kr och sen kan varken min mobil eller dator läsa den. Samma sak med min projektor som väl är 2-3 år gammal och kostade 2000 kr vid köptillfället då. Är sugen på lite mer lagring men har inte cash att slänga bort.

Kolla i enhetshanteraren vad den heter, och googla

Visa signatur

// Pengar är till för att göras åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BellAtoR:

Kolla i enhetshanteraren vad den heter, och googla

Okej, den ska stöda SDXC vilket alla är 64 gb men jag vill antagligen köpa en microSDXC och vet ej om adaptern som jag har en massa som kommer med mobilköp etc stödjer det?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av shabik:

... Jag köpte en ux32vd zenbook nyligen, en finfin dator med en minneskortläsare och jag undrar bara hur man kan veta hur stor minnesmängd den kan läsa som max? ...

Enligt ASUS hemsida för laptopen så "Kortläsaren är SDXC-kompatibel."
Enligt följande länk så innebär detta att läsaren klarar minneskort upp till 2TB samt att läsa äldre kortformat.

SD-kort klarar upp till 2GB (FAT16).
SDHC-kort klarar upp till 32GB (FAT32).
SDXC-kort klarar uppt ill 2TB (exFAT).

PS. Kort adaptrar som kan medfölja är helt passiva så det är minneskortet som sätter begränsningen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Enligt ASUS hemsida för laptopen så "Kortläsaren är SDXC-kompatibel."
Enligt följande länk så innebär detta att läsaren klarar minneskort upp till 2TB samt att läsa äldre kortformat.

SD-kort klarar upp till 2GB (FAT16).
SDHC-kort klarar upp till 32GB (FAT32).
SDXC-kort klarar uppt ill 2TB (exFAT).

PS. Kort adaptrar som kan medfölja är helt passiva så det är minneskortet som sätter begränsningen.

Nice! HIttade också det och då funkar det fint, asgött :). Tack!

Visa signatur