Permalänk
Medlem

Vilket håll snurrar fläkten?

Finns det något enkelt sätt att se på en nyinköpt fläkt vilket håll den kommer att snurra på utan att sätta på den och då det inte finns någon manual? Var litan omständigt när jag installerade 2 chassifläktar som visade sig snurra på fel håll så att man får montera om dem.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Pröva att sätta ström i fläktarna och montera dem med datorn igång, kanske?

Permalänk
Medlem

Fläkten snurrar så att den blåser ut åt det håll där motorn sitter fast. Om inte du vänder på kontakten eller ansluter den på något annat sätt.

Permalänk
Medlem

bladen är skålade åt det håll som fläkten kommer blåsa, snurra på den så känner du.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Det står ju inte på fläkten i alla fall..

Permalänk
Medlem

Som sagt så blåser fläkten åt det hållet där plastramen sitter.

Permalänk
Medlem

Finns pilar som visar vilket håll fläktbladen roterar samt åt vilket håll luftflödet kommer röra sig. Seriöst... titta lite på fläkten så förstår du nog...

Permalänk
Medlem

den snurrar runt runt ;D , nä men den snurrar väl ändå medsols

Visa signatur

Gigabyte X670E Aorus Master| Ryzen 7700x| Custom vattenkylning| 32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c30| Asus Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC 8GB| 20.5TB HDD|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Finns pilar som visar vilket håll fläktbladen roterar samt åt vilket håll luftflödet kommer röra sig. Seriöst... titta lite på fläkten så förstår du nog...

Men det är ju inte alltid det står...

Permalänk
Medlem

men snälla, hur svårt är det att förstå åt vilket håll en fläkt snurrar? Alla som jag har sett snurrar medsols

Snurra lite på fläkten för hand och håll den andra handen framför så känner du åt vilket håll det blåser.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

De flesta fläktarna har blad som ser ut som bananer typ
Åt det hållet bananen på motorsidan snurrar fläkten...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Alla mina fläktar oavsett fabrikat blåser år det håll logon/etiketten sitter.

Står det ex, Papst på den ena sidan så blåser den åt det hållet. Annars brukar det sitta pilar i plasten på själva ramen runt fläkten.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Jag provade att vända mina två chassifläktar (papst 80mm) åt fel håll och det gav tre grader högre temperatur. Om Du testar med ett program för temperaturmätning, t.ex. Speedfan, så märker Du vilket som ger mest effekt.

Permalänk

Alla fläktar jag kollar på här (en 60mm Delta black lable, en noname 40mm som suttit på en gammal pentium-fläns, ett par gamla 80mm som suttit i gamla AT-nätagg, en 120mm 230V-fläkt från tidernas begynnelse, och några till.) har två pilar bredvid varandra. En som visar åt vilket håll bladen snurrar, och en som visar åt vilket håll det blåser. De är svåra att upptäcka ibland då de bara är som små små utbuktningar i plasten. De är inte färgade på något sätt.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros