Datorn låser/fryser spontant flera gånger om dagen

Permalänk

Datorn låser/fryser spontant flera gånger om dagen

Hej!

Oavsett vad jag gör med datorn så kan den utan anledning frysa till. Ingenting reagerar och har jag musik igång så fastnar det på en ton i låten.

Jag har själv monterat in allt i datorn och har under korta stunder kört utan ESD-armband (då det lossnat från chassit). Jag har dessutom dammsugit över 4 års damm ut ur den med allt utom nätagget urplockat.

Ibland fryser den när jag kollar på videos, ibland vid Skype eller t.o.m. direkt vid uppstart. Värt att notera är kanske att om det fryser samtidigt som något laddar så rullar laddningshjulet vid muspekaren 5-10 sekunder extra.

Jag gissar på moderkortet då jag dessutom måste dra ur och stoppa in tangentbordet vid varje uppstart.

Nätagget är det äldsta i burken tillsammans med förvarings-HDD och själva lådan (2008).

Tacksam för alla konkreta svar!

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter och operativsystem? Har du kollat temperaturer? Använd tex HW monitor för detta. Har du gjort en virussökning?

Permalänk

SSD 128GB A-Data SATA3 2.5", MLC, SP900
MK MSI Z77A-S01 INET EDITION, ATX, Z77
CPU Core i5 3570K 3,4Ghz
Corsair 8GB (KIT) DDR3 VENGEANCE LP
ASUS GeForce GTX 580

Inga virus, normala temps. Kör med 64-bit windows 7 home premium

Permalänk
Medlem

Jag har ett likadant problem med min dator.
Jag felsökte under en lång period varje komponent och till sist så hittade jag mitt problem det var mitt Nätagg som spökade.
Mitt tips testa ladda ner moderkortets mjukvara program från deras hemsida där du kan monitor strömförsörjningen under tiden du använder datorn för att kunna se ifall det är det som är problemet.
Hursomhelst reklamerade mitt nätagg och nu fungerar datorn problemfritt i 1 vecka.
Mina frysningar kunde ske helt random när jag surfa, spela eller när den bara står idle ibland 1 gång om dagen ibland 3 gånger om dagen upp till 1 gång i veckan. Så inte hundra på om problemet är löst än men datorn känns betydligt stabilare sen jag bytte agget.

Så prova med mjukvaran för att övervaka volten.
Kolla också att du har den senaste BIOS hos MSI hemsida.

Lycka till.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects