Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av HasseY:

Undra om de skickar det i efterskott också? Jag fick aldrig ngt SMS från FedEx, utan de bara körde hem den direkt.

Ptja, det återstår att se. Men med tanke på att jag fick sms och att jag inte fick ut något om jag inte betalar först så är det nog så att du kom undan. Grattis!

Permalänk
Skrivet av huttala:

Jag fick hem min Qnix 2710 idag.
Och kan inte säga annat än att DET ÄR HELT OTROLIGT att jag fick denna skärm för 1900kr.

Färgerna är som på min Eizo EV2736, glossy ytan gör att det ser 10 gånger bättre ut, jag har verkligen 0 i BLB, OCH jag sitter just nu med 100hz på skärmen.

Allt som allt så tycker jag denna skärm är bättre än min Eizo för 7500kr. Vilket är lite surt med tanke på att jag lagt ner 7500kr på en skärm jag kommer använda som sekundär skärm, men å andra sidan har jag hittat min drömskärm.

Bra färger, 100hz, 2560x1440 upplösning.. Knappt så man tror det är sant.

Kul!

Glossy är nice!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av highspeed:

Kul!

Glossy är nice!

Glossy är bra, men det gäller att man kan styra ljuset i rummet man sitter i, annars blir det riktigt jobbigt på dagtid om solen får för sig att besöka genom fönstret.

Permalänk

Hm .

Vilken skärm anser ni vara det bästa man kan få i skrivandes stund ( vill helst överklocka till 120hz). Budget är inget problem då skärmarna är otroligt billiga jämfört med andra IPS/PLS skärmar.

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, skrev ni in +46 7xxxxxxxx som telefon-nr till eBay? Eller +46 07xxxxxxxx. Fyllde i det förstnämnda, men stod sedan vid bekräftelse av köp "Telefonnr: 7xxxxxxxx", blev lite fundersam, men slutförde köpet. Vill inte direkt missa något SMS från DHL när dem kommer, eller får man allt på mail också?

Permalänk
Medlem

första 0:an brukar försvinna/plockas bort som standard.

har dock aldrig missat något när jag skrivit +46 7*******

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

första 0:an brukar försvinna/plockas bort som standard.

Det var så jag tänkte också, får hoppas det går bra ^^ Blev ev X-star DP2710 från bigclothcraft för 2100kr~. Återkommer (kanske med några bilder) när den är levererad!

Permalänk

Har beställt en qnix jag med nu. Beställde den 24e och den har tagit sig från Korea till Kina. Jävlar va pepp man är

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ljud
Lurar: Sennheiser hd600, AKG Q701, Ultrasone hfi-780,Etymotic hf3, a-jays 4.
Dac/amp: Argon ha2, Nuforce icon mobile, Fiio e5.

Permalänk
Medlem

Är så sugen på att köpa någon av dessa skärmar. Men frågan är vilken skärm som är "bäst" (vill överklocka helst till 100hz +) men det finns så himla många helt förvirrande...

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag råkade starta upp en tråd nr 2(!) hade glömt bort denna tråd. (anmälde mig själv för det så mods avgör om de skall slås ihop.) Trevligt att den fortfarande lever!

I denna nystartade tråd... fick jag upp ögonen för Qnix QX2710
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Qnix QX2710 tycks också vara riktigt intressant.

Något jag grubblar över är också att någon nämnde att överklockade ips kan bli lite blurry då de inte är gjorda för ~100Hz. Vore intressant att höra åsikter om detta av de som jämfört.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag råkade starta upp en tråd nr 2(!) hade glömt bort denna tråd. (anmälde mig själv för det så mods avgör om de skall slås ihop.) Trevligt att den fortfarande lever!

I denna nystartade tråd... fick jag upp ögonen för Qnix QX2710
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Qnix QX2710 tycks också vara riktigt intressant.

Något jag grubblar över är också att någon nämnde att överklockade ips kan bli lite blurry då de inte är gjorda för ~100Hz. Vore intressant att höra åsikter om detta av de som jämfört.

Det folk har sagt angående Qnix/X-star skärmarna är att de blir rätt mörka vid högre hz, annars verkar det fungera fint. Jag kan försöka komma ihåg att posta bilder när jag får hem min (denna eller nästa vecka tror jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adyzz:

Det folk har sagt angående Qnix/X-star skärmarna är att de blir rätt mörka vid högre hz, annars verkar det fungera fint. Jag kan försöka komma ihåg att posta bilder när jag får hem min (denna eller nästa vecka tror jag).

Tack! Men vad innebär det i praktiken? Går att lösa eller inte lösa genom att höja ljusstyrka?

Grubblar en del över vilka problem OC kan ge. Om det blir blurry eller ej, andra sidoeffekter?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Kul att det blivit ett par köpare nu! Även jag föll till föga och beställde en QX2710 från hulustar, återstår att se hur lång tid frakten tar. Hur länge fick ni vänta? Ska bli spännande att få hem och köra ett varv med spindeln!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Tack! Men vad innebär det i praktiken? Går att lösa eller inte lösa genom att höja ljusstyrka?

Grubblar en del över vilka problem OC kan ge. Om det blir blurry eller ej, andra sidoeffekter?

Finns en stor tråd på overclock.net - http://www.overclock.net/t/1374065/korean-qnix-qx2710-evoluti...
Finns några bilder där som visar skillnaden i ljus-styrka vid 60/t.ex 120hz, kolla igenom och läs lite, mycket nyttig information om man är intresserad av dessa skärmar.

Eftersom jag inte har fått min skärm än kan jag inte helt 100% svara på vad exakt det innebär och hur stor skillnaden är etc, kan bero på enskilda exemplar också, ingen som vet direkt. Men tror inte att det är så att skärmen blir kolsvart när du kör 120hz och vitt som ett lakan vid 60

Permalänk
Avstängd

En sista koll innan jag drar iväg beställningen, denna:
http://www.ebay.com/itm/Pixel-Perfect-QNIX-QX2710-LED-Evoluti...
Om jag förstått det rätt borde man kunna dra upp den där i 100hz med? Så man inte gör nån miss i sista minuten, riktigt sugen nu
Det är "rätt" om man säger så?

Permalänk
Medlem

http://www.ebay.com/itm/Glossy-QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-2...
Köpte mig en sådan, troligen så billigt som det går att få, ska bli nice att få en riktig datorskärm efter att jag kört på en tv de senaste åren

Permalänk
Medlem

Fick hem min QX2710 igår.

Tog ca 10 Dagar från att dream-seller skickade skärmen tills den var hemma hos mig.

Överklockningen till 120Hz gick helt utan problem.

Gällande ljusstyrkan vid 120Hz så blir den något längre, men trade-off för 120Hz så är det värt det.
Det finns även en ICC profil som är kalibrerad vid 120Hz i Overclock.net tråden länkad här över, den ger så korrekt färgåtergivning som möjligt.

Helt klart ett värt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaakz:

Fick hem min QX2710 igår.

Tog ca 10 Dagar från att dream-seller skickade skärmen tills den var hemma hos mig.

Överklockningen till 120Hz gick helt utan problem.

Gällande ljusstyrkan vid 120Hz så blir den något längre, men trade-off för 120Hz så är det värt det.
Det finns även en ICC profil som är kalibrerad vid 120Hz i Overclock.net tråden länkad här över, den ger så korrekt färgåtergivning som möjligt.

Helt klart ett värt köp.

Vad hade du för skärm innan? Hur jämför den sig?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

SA23700D

Skrivet av IceDread:

Vad hade du för skärm innan? Hur jämför den sig?

Jag hade en Samsung SA23700D.
TN panel, 2MS samt 120HZ, jag är en gammal hardcore fps "hårdvaru" gamer, väldigt kräsen med hårdvaran.

När det gäller färgerna går det inte att jämnföra, natt och dag, PLS panelen i QX2710 är rätt självklart bättre.

När det gäller att spela FPS som quakelive och liknande är rörelserna och inputlag ganska identiska, skillnaden blir att i 1440p är det mycket "skarpare" rörelser, vilket i min mening gör det lättare att aima då allt är mer distinkt och skarpt. På 120HZ TN panelen var musrörelserna lika direkta, men mer "mjuka".

Men det viktiga för mig var att input kändes bra, och det gör den, väldig direkt och inget eftersläpande eller ghosting.

Permalänk

Hur "kalibrerar" man lättast sin Crossover 27Q LED-P? Använder jag ett slags program eller hur fungerar det?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Ninotramp:

Hur "kalibrerar" man lättast sin Crossover 27Q LED-P? Använder jag ett slags program eller hur fungerar det?

Man använder en spindel att kalibrera med.
Denna är riktigt prisvärd, den är inte den bästa på marknaden, men den är bra att börja med.

Värt att tänka på är att den bara fungerar med en skärm, om man ska använda sig av spyders mjukvara. Sedan finns det annan mjukvara att få tag på. Själva spindeln är den samma som spyder 4 elite (den för 2000kr) så den är det inga fel på.

Och har man bara en korea skärm så har man ingen större nytta av att använda sig av andra kalibratorer med tanke på att det inte finns någon OSD på korea skärmarna.

Permalänk
Medlem

QNIX PLS landade för ett tag sedan från Dream-seller, inge skillnad what so ever mot min shimian lite, den var nååågot ljusare men då jag inte laddat nått färgfilter för pls skärmen bara för min ordinarie, dock för övrigt helt lika bild, jämförde sida vid sida, samma glossy samma trevliga färgdjup och överlag en grym och väldigt trevlig skärm, rekommenderas!
pris 1880:- plus moms som kommer snart från Fedex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaakz:

Fick hem min QX2710 igår.

Tog ca 10 Dagar från att dream-seller skickade skärmen tills den var hemma hos mig.

Överklockningen till 120Hz gick helt utan problem.

Gällande ljusstyrkan vid 120Hz så blir den något längre, men trade-off för 120Hz så är det värt det.
Det finns även en ICC profil som är kalibrerad vid 120Hz i Overclock.net tråden länkad här över, den ger så korrekt färgåtergivning som möjligt.

Helt klart ett värt köp.

Går det att överklocka alla QX2710 monitorer eller är det speciella exemplar bara (som de andra Koreaskärmarna)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Går det att överklocka alla QX2710 monitorer eller är det speciella exemplar bara (som de andra Koreaskärmarna)?

De flesta går att få upp i 96 hz och många går även till 120 hz. Det är slumpmässigt vilka som kan eller inte, precis som överklockning på tex grafikkort och processorer.

Permalänk

Slängde iväg en beställning från bigclothcraft på den matta versionen. 2370 inkl frakt har jag för mig det gick på. Vet inte hur det funkar med paypal, men verkar som någon tog ut en extra avgift eftersom det egentligen skulle gå på 2300 jämnt. Jaja, sjuttio spänn hit eller dit, men ändå lite mystiskt.

Enligt bigclothcraft får skärmen ha max en död pixel vilket jag tyckte verkade bra. Hoppas den inte har en massa backlightbleed bara.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem

Ska köpa en Qnix 2710

Vilket ska man ha?

Glossy eller matt? Jag har inte så ljust i mitt rum så vad ska man satsa på ? Vilken ger bäst bild?

Antar att det är en personlig fråga så jag vill gärna ha synpunkter från de som äger en.

Går från en Samsung 20 tum 1680*1050 lcd och den sjunger på sista versen.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Man använder en spindel att kalibrera med.
Denna är riktigt prisvärd, den är inte den bästa på marknaden, men den är bra att börja med.

Värt att tänka på är att den bara fungerar med en skärm, om man ska använda sig av spyders mjukvara. Sedan finns det annan mjukvara att få tag på. Själva spindeln är den samma som spyder 4 elite (den för 2000kr) så den är det inga fel på.

Och har man bara en korea skärm så har man ingen större nytta av att använda sig av andra kalibratorer med tanke på att det inte finns någon OSD på korea skärmarna.

Det går strålande att använda Spyder 3 Express med tillhörande mjukvara till flera skärmar, det handlar bara om att använda följande knep för att komma runt problemet:

http://robertrath.com/blog_tomtom/archives/19-Using-the-Spyde...

Har själv gjort det på mina nuvarande skärmar, längtar tills jag kan kasta iväg den gamla 19" mot QX2710:an. Den befinner sig för tillfället någonstans mellan mig och Leipzig, hatar att vänta på saker.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Har under en längre tid funderat på en Korea skärm. Ser att många har pratat om någon Qnix hur är dessa jämfört med en Crossover eller Yamakasi, vad är fördelarna med en PLS panel istället för IPS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

PLS är Samsungs variant av LG:s IPS, helt enkelt. De är i stort sett lika bra när det kommer till färgåtergivning, det är lite annorlunda karaktär på bilden men det är egentligen bara en smaksak, och antagligen inget som man märker någon skillnad vid.

Den stora fördelen med Korea-PLS-skärmarna är att de dels är billigare än motsvarande IPS:er, men även att alla tycks överklocka till åtminstone 96 Hz, något som i princip bara handplockade IPS:er gör nu, alternativt sådana som har custom-kort i. I vilket som av de båda fallen så är dessa betydligt dyrare än de ~300 dollar man får betala för en PLS.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det funkar att använda en crossover/yamakasi skärm ihop med en Imac 27" ?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(