Köpråd Tv/filserver och virtualisering Intel Xeon E3-1265Lv2

Permalänk
Medlem

Köpråd Tv/filserver och virtualisering Intel Xeon E3-1265Lv2

Hej!

Jag tänkte köpa ny TV/filserver som även används för virtualisering. Jag har idag en Core 2 duo e8400 med 6GB DDR2 Ram 12 TB Lagring ingen raid med Zotac GeForce GT 610 för att få TV korten att fungera. Har nu tänkt att skaffa en ny server då det inte är direkt gratis med DDR2 och jag behöver mer ram. Jag vill ha en strömsnål processor då den står på24/7 och helst med inbyggd grafik så jag kan skippa zotac kortet. Jag har tänkt mig någon av dessa två en med inbyggd GPU och en utan Intel Xeon E3-1265Lv2 45w TDP eller Intel Xeon E3-1230v2 69 w TDP och 32 GB DDR3 men inte ECC då det bara är en hemmaserver. Jag vill gärna ha åsikter om detta och förslag på moderkort till detta.

Förslag på inköp
Processor
Intel Xeon E3-1230v2
Intel Xeon E3-1265Lv2

Minnen
Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL10 4x8GB

Moderkort minst 8 SATA
Asus P8Z77-V
Eller annat bra moderkort kanske c206 chipset?

Permalänk
Medlem

Bara en fundering. Varför begränsa dig till kort med minst 8 sata? Finns ju M1015 eller liknande kort till billig peng. Diskuteras just nu på forumet. Om du kör virtualisering är det ett bra alternativ då kontrollern på moderkortet kan bli problematiskt att forwards till din virtuella maskin som kör fil servern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Du får se till att ditt moderkort stödjer pass through så du kan ge en VM access till hårdvaran.

Vet ej vad du kommer använda för mjukvara för virtualisering men vet att ESX/ESXi kräver mycket RAM. Så det bör du också tänka på.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är klart att man kan använda ett M1015 men det drar ju med sig ytterligare 1500:- i kostnad men det kanske är ett bättre alternativ. Vilken processor ska man satsa på då? Gärna tips på moderkort.

Permalänk
Medlem

Har du till 100% uteslutit AMD?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nej, kanske inte, var inne lite på en Opteron 3380 ett tag.

Permalänk
Medlem

AMD borde ha bra potential, relativt billigt, många pci-e banor. sen så är det väll så att alla deras cpuer har IOMMU (amd variant av vt-d)?

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Det som gjorde att jag avstod amd var strömförbrukningen.

Permalänk
Medlem

Satsa antingen på budgetserver och köp dom prylarna du tänkt dig men i3/i5/i7 cpu istället eller gå fullt ut och köp xeon e3 med c2x6 chipset och ecc ram. Visst ecckretsarna kostar 50-100% mer men det ger lextra skydd som jag anser datan är värd men det är en smaksak.

Ordentligt HBA tex m1015 är ungefår samma sak trevligt för enkelhet och prestanda men beror på vad man vill uppnå.

Som moderkort för xeon e3 så funkar supermicro x9scl strålande men man får vänja sig vid att det verkar dött en liten stund i början då det är ett serverkort med ipmi.

annars ser ju asus p8b i olika varianter lovande ut även om jag inte kört dom själv och intels s1200* serie är okej standardkort även om dom små saknar basicfunktioner som vt-d troligen pga biosval hos intel.

Permalänk
Medlem

Aluser sammanfattar det jag tänkte skriva nästan ordagrant. En fundering som slog mig direkt är varför du vill ha Xeon prolle när du inte ska köra ECC? Bättre då som aluser skriver att antingen köra vanlig core-prolle (K-modellerna t.ex. i5 3570K stöder INTE VT-d) eller gå hela vägen med xeon+ecc+serverkort. Om du väljer att gå budgetvarianten så vill jag varna dig angående Asus moderkort när det kommer till VT-d. Det är nämligen så att långt ifrån alla deras kort klarar VT-d trots att de har chipset som stöder det. Kolla upp kortet noga på forum och liknande och se ifall det fungerar för folk att köra VT-d utan problem om det är något du efterfrågar!

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut nu Supermicro server velar mellan processorena men det lutar nog åt 1245 v2 då jag behöver skaplig grafik till mina tv-kort. Tacksam för åsikter kring detta?

Permalänk
Medlem

"Tv-kort" snackar vi någon form av dvb-t/s/c här nu? Dem behöver väll inget grafikkort till hjälp? Jag kan ju ha missat något

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Jag kör i dag DVB-S på servern och streamar ut det till de övriga HTPC jag har. Och då har jag inte fått det att fungera utan någon form av graffe.

Permalänk
Medlem

Det måste då vara någon form av begränsning i programmet som du streamar DVB-S med idag som kräver ett anslutet grafikkort då grafikkortet inte ska vara inblandat alls i att skapa en nätverksstream.

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Medlem

Inte för att skapa själva strömmen, jag kör med dvbviewer idag och jag har inte fätt det att fungera annars. Men ingen vore gladare än jag om jag inte behöver något grafikkort för då krymper man ju energiförbrukningen. Får prova och rycka ur mitt grafikkort och inaktiver ljudet också så får vi se vad resultatet blir.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att dvbviewer kräver ett fungerande grafikkort för att starta och köras normalt. Om du kör virtualiserat så kommer du ju att få ett virtuellt grafikkort hur som helst, så det kanske räcker med det? Däremot är det ju en helt annan sak att få tv-kortet/tv-korten att fungera felfritt i en virtualiserad miljö.

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Medlem

Jag kör inte tv servern virtualliserad den kör jag på Windows server 2012 Essentials Det jag ska köra virtualliserad är en ytterligare server och testa om jag kan få en tv server med mediaportal och Windows 7/8 att fungera.