Permalänk

HTPC-spelmaskin?

Jag har kommit på att jag ska försöka sälja min laptop och skaffa stationär, eftersom det i mitt fall blir enklare. Pga utrymmesproblem måste jag ha ett liggande chassi, med stöd för åtminstone mATX. Vill gärna ha synpunkter, men tänk på att min bugdet är rätt begränsad - max 7 000 kr. Har lagringsenheter sedan tidigare.

Här är ett ihopplock från prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2299474

Kanske även skaffar ett grafikkort med referenskylare som blåser ut luften istället. Notera att nätagget får vara max 150mm djupt för att få plats, därav valet.

Blir det väldigt varmt i ett liggande chassi? Tyckte det verkade vara bra luftflöde i Grandian med 3 st 120mm-fläktar insug och 2 st 80mm utblås. Några andra förslag? Tänkte överklocka en aning men inte så mycket. Jag antar att sluten vattenkylning inte får plats?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du har tänkt väl. Bra processor, Z77-chipset på prisvärt moderkort, etc.
Drar grafikkortet verkligen så mycket att du behöver ett 600 W-nätaggregat?
Med budgeten du har hade jag lätt lagt på 500 spänn till och satt i 2 st. 8 GB-minnen i stället. (Jag satte in två sådana av samma sort du har där i listan i min frus dator när jag byggde den.)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk

Härligt att höra!
Jag tänkte också på nätagget. La in det lite för att det bara är 140 djupt, vilket är vad jag siktar på. Vill gärna ha förslag på bra, prisvärda och modulära nätagg runt 500w som är ca 140mm djupa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Ah, ok.
Jag sökte på Prisjakt på alla nätaggregat mellan 450–600 W som är 140 mm eller mindre i djup och som har 80+ brons eller högre:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s125364919&o=produkt_pr...

XFX Core Edition 450 och 550 är två populära val; det är Seasonic-nätaggregat i grunden. (Jag har själv 450 i en dator här hemma.)
Många verkar nöjda med sina BeQuiet-nätaggregat.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Skrivet av d97jro:

Ah, ok.
Jag sökte på Prisjakt på alla nätaggregat mellan 450–600 W som är 140 mm eller mindre i djup och som har 80+ brons eller högre:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s125364919&o=produkt_pr...

XFX Core Edition 450 och 550 är två populära val; det är Seasonic-nätaggregat i grunden. (Jag har själv 450 i en dator här hemma.)
Många verkar nöjda med sina BeQuiet-nätaggregat.

Dom är väl inte modulära? Känns som att man bör köra modulärt pga att möjligheterna till kabeldragning är lite begränsade. Verkar inte finnas mycket som uppfyller kraven 140 mm djup, ~ 500 W, modulärt och bra pris.

Har uppdaterat listan nu med ett Corsair CX500M istället för CX600M.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Verkar inte finnas mycket som uppfyller kraven 140 mm djup

Sant, jag bommade den biten i sökningen.
Jag har för mig att BeQuiet! har något i den klassen/djupet, och att folk är nöjda med dem.
Men ett 500 W från Corsair blir säkert bra. (Det är inte den modellen från dem som har sådana problem med coil whine, va?)

Visa signatur

/Joakim