Permalänk
Medlem

Bluescreens

Jag har fått bluescreens nu ett tag, trodde först att det var windows som höll på att krångla, men nu tror jag inte det längre.

Bluescreensen kommer helt random. Kan sitta och spela olika spel i 6timmar utan att det händer något.

Har instrallerat om Windows, köpt nytt RAM, rensat hårddiskarna totalt. (Har dessutom köpt nytt moderkort, nätagg & grafikkort, behövde uppdatera systemet. Hade bluescreens innan det också.)

nästan alla olika bluescreens adresseras till "ntoskrnl.exe"

Speccs:
AMD Phenom II x6 1090t klockad till 3.7 Ghz
Powercooler 7970
Corsair Vengance 16GB
Gigabyte GA-870A-UD3
Ocz Agility 3 38GB
Crucial RealSSD C300 64GB
Och 2xSamsung 1TB Hårddiskar.

Temps:
CPU ~40c i load
GPU ~50-60c i load

Kan det vara mitt tangetbord eller något annat som krånglar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla:

Jag har fått bluescreens nu ett tag, trodde först att det var windows som höll på att krångla, men nu tror jag inte det längre.

Bluescreensen kommer helt random. Kan sitta och spela olika spel i 6timmar utan att det händer något.

Har instrallerat om Windows, köpt nytt RAM, rensat hårddiskarna totalt. (Har dessutom köpt nytt moderkort, nätagg & grafikkort, behövde uppdatera systemet. Hade bluescreens innan det också.)

nästan alla olika bluescreens adresseras till "ntoskrnl.exe"

Speccs:
AMD Phenom II x6 1090t klockad till 3.7 Ghz
Powercooler 7970
Corsair Vengance 16GB
Gigabyte GA-870A-UD3
Ocz Agility 3 38GB
Crucial RealSSD C300 64GB
Och 2xSamsung 1TB Hårddiskar.

Temps:
CPU ~40c i load
GPU ~50-60c i load

Kan det vara mitt tangetbord eller något annat som krånglar?

ntoskrnl är bara att det blivit fel i systemet och att det inte går att spåra mer precist.

Jag har också haft en hel del blåskärmar på sistone, skulle tippa på grafikkortets drivrutiner och lite slumpmässiga situationer, eftersom det lika gärna kan hända efter några timmars spelande som när man bara sitter och surfar. Jag har kört en hel del stresstester utan problem, eftersom jag kör med överklockning, men det har inte visat på några problem med minnen eller överhettning iaf.

Programmet WhoCrashed, can ibland visa möjliga fel. Ibland står det att ntoskrnl har hängt datorn, men tittar man längre ner i loggfilerna som man analyserar, så finns det precis innan också fel i "atikmdag.sys" (ATI Radeon Kernel Mode Driver).

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Legendarisk

*Ohjälpsamma lmgtfy-länkar raderade*

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Har du provat att ta bort överklockningen?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Har du provat att ta bort överklockningen?

Yes, jag har prövat både med och utan. Fortfarande samma problem :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

ntoskrnl är bara att det blivit fel i systemet och att det inte går att spåra mer precist.

Jag har också haft en hel del blåskärmar på sistone, skulle tippa på grafikkortets drivrutiner och lite slumpmässiga situationer, eftersom det lika gärna kan hända efter några timmars spelande som när man bara sitter och surfar. Jag har kört en hel del stresstester utan problem, eftersom jag kör med överklockning, men det har inte visat på några problem med minnen eller överhettning iaf.

Programmet WhoCrashed, can ibland visa möjliga fel. Ibland står det att ntoskrnl har hängt datorn, men tittar man längre ner i loggfilerna som man analyserar, så finns det precis innan också fel i "atikmdag.sys" (ATI Radeon Kernel Mode Driver).

Okej, känner igen "atikmdag.sys" från några av bluescreensen. Hoppas det kommer nya drivrutiner snart, ifall det skulle vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla:

Okej, känner igen "atikmdag.sys" från några av bluescreensen. Hoppas det kommer nya drivrutiner snart, ifall det skulle vara det.

För ca 2 år sedan hade jag i princip aldrig haft drivrutinshäng, men nu händer det lite då och då, vissa dagar flera gånger i rad.

Problemet är väl att de jagar prestanda i massa enskilda spel för att slåss med NVidia (som gör likadant) som kanske lägger till nya buggar för gamla spel eller systemet i sig. Jag uppgraderade nyligen från 6850 till 7870XT, så det är ju samma arkitektur som 7950/7970 och det har blivit säkert 4-5 blåskärmar eller mer på två veckor.

Drog hem senaste drivrutinerna i helgen som var nu, 13.4 (24/4 2013), så de är ju bara en vecka gamla. Jag hoppas att det hjälper.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX