Permalänk

Köpa CNC?

Hej!

Går i tankarna på att köpa en CNC maskin så att jag kan börja att skära ut egna "modifikations" delar till framtida byggen. Då jag inte har en blekaste aning hur något sådant fungerar får ni gärna hjälpa mig.

Tittade lite på ebay och då fanns det den Här 3040 för cirka 6k Då jag inte vet måtten på dessa och hur den fungerar så får ni gärna tipsa om hur man t ex "fräser" ut i en CNC maskin från datorn om man nu gör det?

//NJB Mods

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Inaktiv

Kan ej heller mycket om CNC men tänkte bara säga att det där ser ut som en graveringsmaskin snarare än en fräs. Kan ha fel dock.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en graveringssak

Sist jag gjorde något i CNC var maskinen i den här storleken.

Hänger ju ganska mycket på vad du ska göra och hur mycket pengar du har.
Sitter ju inte och letar fräsar på blocket men har aldrig hört om någon under 100k.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Är det inte något sådant du är ute efter: http://www.qimtek.se/UsedEquipment/cnc_frasar-22SLX1646.html
Utöver att de tar ohyggligt med plats och antagligen vill bli matad med 100tals ampere, så lär man behöva utbildning för att manövrera den?

Permalänk
Medlem

Det du länkade till är en fräs(kallas portalfräs) och den duger nog åt att fräsa i olika plaster och trä men vill du kunna fräsa i aluminium bör du ha en kraftigare(och dyrare) fräs.
Kan rekommendera att du tittar in på denna sida: http://www.elektronikforumet.com/forum/index.php
Söker du lite där och läser Mekatronik-delen kommer du hitta massa bra info och trådar om just 3040-modellen.

Hur man fräser? Förenklat så här:
* Skapa modell i CAD
* Skicka modellen genom ett CAM-program
* Ladda in G-koden som CAM-programmet skapat till en motion controller som styr fräsen.

För enklare detaljer brukar det dock vara bäst att skriva G-koden själv men det gäller ju att man har koll på skärdata då.

Permalänk

finns enklare modeller för att ställas på tex en arbetsbänk. kostar cirka 20k

Permalänk
Medlem
Skrivet av dsk:

Det du länkade till är en fräs(kallas portalfräs) och den duger nog åt att fräsa i olika plaster och trä men vill du kunna fräsa i aluminium bör du ha en kraftigare(och dyrare) fräs.
Kan rekommendera att du tittar in på denna sida: http://www.elektronikforumet.com/forum/index.php
Söker du lite där och läser Mekatronik-delen kommer du hitta massa bra info och trådar om just 3040-modellen.

Hur man fräser? Förenklat så här:
* Skapa modell i CAD
* Skicka modellen genom ett CAM-program
* Ladda in G-koden som CAM-programmet skapat till en motion controller som styr fräsen.

För enklare detaljer brukar det dock vara bäst att skriva G-koden själv men det gäller ju att man har koll på skärdata då.

Jag tvivlar på att 200w räcker för att fräsa annat än plexi/plast. Den är gjord för att gravera med och inte fräsa djupt med.

Permalänk

Så att en fräsmaskin är det när man graverar saker?, Trodde det var när man skär ut plåt och annat dylikt?

Antar att detta är "fräsning"

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Denna kan du ta en titt på.
http://www.ebay.co.uk/itm/CNC-3040T-DJ-Router-Engraver-Millin...
Jag har köpt en och jag vet två andra som köpt samma maskin och de fräser plexi, plast och mindre alu-jobb utan några som helst "problem". Lite tweak i början men de ger riktigt bra resultat.
Kika t.ex. Asphiax cnc tale på facebook, han har en sådan jag länkade till. (liknande i din första länk).
Men ska du rent av skära ut bitar ur tjockare aluminium bör du nog som tidigare sagts titta på något fetare.

Bild från en engelsk moddare som fräst lite Alu med en 3040.

Plastfräst med 3040

Se hans bygglogg här om du vill se mer -> http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=226595

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av HCP:

Denna kan du ta en titt på.
http://www.ebay.co.uk/itm/CNC-3040T-DJ-Router-Engraver-Millin...
Jag har köpt en och jag vet två andra som köpt samma maskin och de fräser plexi, plast och mindre alu-jobb utan några som helst "problem". Lite tweak i början men de ger riktigt bra resultat.
Kika t.ex. Asphiax cnc tale på facebook, han har en sådan jag länkade till. (liknande i din första länk).
Men ska du rent av skära ut bitar ur tjockare aluminium bör du nog som tidigare sagts titta på något fetare.

Bild från en engelsk moddare som fräst lite Alu med en 3040.
http://i555.photobucket.com/albums/jj461/tobyak/Arclight%20up...

Plastfräst med 3040
http://i555.photobucket.com/albums/jj461/tobyak/Arclight%20up...

Se hans bygglogg här om du vill se mer -> http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=226595

Sjukt bra, Men dock är det jag undrar om den kan skära ut plåt plast osv?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Sjukt bra, Men dock är det jag undrar om den kan skära ut plåt plast osv?

Det ser du väll på bilderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Sjukt bra, Men dock är det jag undrar om den kan skära ut plåt plast osv?

Hur långt är ett grönt snöre?
Hur tjock plåt? hur mycket?

Har du 1mm plåt, så ja, den kan säkerligen köra ut ett par bitar med manuell kylning, detaljfräsning, inte hela bitar i mängd.
Men om det är 3mm och du ska skära ut bitar till ett chassi, nja, jag skulle inte använda denna till det.

Är det primärt metaller du ska skära/fräsa, titta på något annat.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Det ser du väll på bilderna?

Tänkte mest på första bilden?, Du ser kanterna som man har skärt?

Skrivet av HCP:

Hur långt är ett grönt snöre?
Hur tjock plåt? hur mycket?

Har du 1mm plåt, så ja, den kan säkerligen köra ut ett par bitar med manuell kylning, detaljfräsning, inte hela bitar i mängd.
Men om det är 3mm och du ska skära ut bitar till ett chassi, nja, jag skulle inte använda denna till det.

Är det primärt metaller du ska skära/fräsa, titta på något annat.

Jag har ju tänkt och skära ut metaller mest, Men det kanske är en annan sorts maskin som gör detta? Men jag har ju också tänkt och gravera väldigt mycket?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Tänkte mest på första bilden?, Du ser kanterna som man har skärt?

Jag har ju tänkt och skära ut metaller mest, Men det kanske är en annan sorts maskin som gör detta? Men jag har ju också tänkt och gravera väldigt mycket?

Du ser ju på bilden att Plast och Alu funkar menar jag.

Permalänk
Medlem

För det första vet du ju inte hur det fungerar, vilket tar sin tid att lära sig (har gått CNC i skolan)
Sedan ska du ju köpa något program vilket inte heller är så billigt.

Och sen att köpa stora aluminium block är ju en stor kostnad det med, så jag skulle avråda dig då det kommer bli pissdyrt och svårt!

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Skrivet av tonix:

För det första vet du ju inte hur det fungerar, vilket tar sin tid att lära sig (har gått CNC i skolan)
Sedan ska du ju köpa något program vilket inte heller är så billigt.

Och sen att köpa stora aluminium block är ju en stor kostnad det med, så jag skulle avråda dig då det kommer bli pissdyrt och svårt!

finns freeware som ska funka bra med billigare maskiner

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

Så att en fräsmaskin är det när man graverar saker?, Trodde det var när man skär ut plåt och annat dylikt?

Antar att detta är "fräsning"

Det finns ju inget som hindrar dig att fräsa hela vägen igenom materialet. Du kanske får köra 2-3ggr beroende på tjocklek.

Permalänk

CNC behöver inte vara stort eller nödvändigtvis dyrt. Det finns de som kopplat upp och använder sina dremmelmaskiner för att göra jobbet.
Här är lite inspirerande klipp dock orelaterade till just dremmel:
Female torso machined in aluminium
http://youtu.be/ytFQMEeq3Bk

STOR! Fastest 5 axis CNC Machine in the world! Time lapse garden sculpture
http://youtu.be/5jw6xkPvym4

Visa signatur

Cooler master 1000 | Silent Pro M700 | Intel Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte GA-EP45-UD3P | 16 GB Aeneon DDR2-800 CL2.5 RAM | systemdisk Western Digital VelociRaptor WD3000GLFS - 300GB 10000rpm 16MB | 4 st Samsung SpinPoint F1 HD103UJ - 1TB 7200rpm 32MB | PowerColor Radeon HD 4850 PCS 2048MB PCIe 2xDVI/TV | | 2 st Samsung SyncMaster 2493HM | PS3:a med Samsung Spinpoint M6S HM500LI - 500GB 5400rpm 8MB 2.5zoll - SATA300

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Du ser ju på bilden att Plast och Alu funkar menar jag.

Du tänker så

Skrivet av tonix:

För det första vet du ju inte hur det fungerar, vilket tar sin tid att lära sig (har gått CNC i skolan)
Sedan ska du ju köpa något program vilket inte heller är så billigt.

Och sen att köpa stora aluminium block är ju en stor kostnad det med, så jag skulle avråda dig då det kommer bli pissdyrt och svårt!

Alltså typ en meter höga och cirka 50 cm långa borde väl inte kosta så mycket?

Skrivet av deepforce:

finns freeware som ska funka bra med billigare maskiner

Precis

Skrivet av Hoggaforfan:

Det finns ju inget som hindrar dig att fräsa hela vägen igenom materialet. Du kanske får köra 2-3ggr beroende på tjocklek.

Men tror du inte att det sliter ut på maskinen?

Skrivet av Fridaybrew:

CNC behöver inte vara stort eller nödvändigtvis dyrt. Det finns de som kopplat upp och använder sina dremmelmaskiner för att göra jobbet.
Här är lite inspirerande klipp dock orelaterade till just dremmel:
Female torso machined in aluminium
http://youtu.be/ytFQMEeq3Bk

STOR! Fastest 5 axis CNC Machine in the world! Time lapse garden sculpture
http://youtu.be/5jw6xkPvym4

Om man ska använda dremel så tror jag nog det är lite för avancerat för en fjorton åring men skulle säkert vara sjukt roligt

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Du tänker så
Alltså typ en meter höga och cirka 50 cm långa borde väl inte kosta så mycket?

Precis
Men tror du inte att det sliter ut på maskinen?

Om man ska använda dremel så tror jag nog det är lite för avancerat för en fjorton åring men skulle säkert vara sjukt roligt

Så du tycker att en dremel är för avancerat jämfört med en CNC?
Hur har du tänkt att styra CNCn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Om man ska använda dremel så tror jag nog det är lite för avancerat för en fjorton åring men skulle säkert vara sjukt roligt

Haha, ursäkta men va? Du tycker ett handverktyg som en Dremel är för avancerat men du vill hålla på med CNC?
Du vet att folk jobbar (yrke) som CNC-operatörer men du vill ha det i vardagsrummet för att Dremel är för svårt? :/

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Så du tycker att en dremel är för avancerat jämfört med en CNC?
Hur har du tänkt att styra CNCn?

Nej, men att göra själva maskinen? om det var det han tänkte på?
Jag vet inte hur jag har tänkt ochs tyra CNCn men antar väl att det borde fungera via datorn?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Haha, ursäkta men va? Du tycker ett handverktyg som en Dremel är för avancerat men du vill hålla på med CNC?
Du vet att folk jobbar (yrke) som CNC-operatörer men du vill ha det i vardagsrummet för att Dremel är för svårt? :/

Asså nej ni har totalt missuppfattat, eller jag?

Killen som skrev att jag skulle använda dremel som än fräsare, så antog jag att han menade att jag skulle bygga en CNC maskin av en dremel?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Nej, men att göra själva maskinen? om det var det han tänkte på?
Jag vet inte hur jag har tänkt ochs tyra CNCn men antar väl att det borde fungera via datorn?

Alltså, är du ute efter en manuell fräs där du mest kan köra rakt fram och åt sidorna eller en automatisk där du har en modell från datorn som den fräser ut? Vad ritar du i för program för dessa modeller?

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Alltså, är du ute efter en manuell fräs där du mest kan köra rakt fram och åt sidorna eller en automatisk där du har en modell från datorn som den fräser ut? Vad ritar du i för program för dessa modeller?

En automatisk skulle väl passa bäst?, Det jag inte vet?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

En automatisk skulle väl passa bäst?, Det jag inte vet?

Lär bli svårt då du inte verkar ha gått CAD utbildning eller CNC utbildning :/

Permalänk
Medlem

Är det bara frästa saker ni är ute efter? känner mig lite utanför som cnc svarvare

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Lär bli svårt då du inte verkar ha gått CAD utbildning eller CNC utbildning :/

Därför jag frågar om hjälp så att jag kan lära mig?;)

Skrivet av Tornex:

Är det bara frästa saker ni är ute efter? känner mig lite utanför som cnc svarvare

Nej? Det jag är ute efter är en maskin som kan skära saker, (Har dock en dremel till det) men också en maskin som kan fräsa saker

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

kan fräsa i min svarv dock så har jag inget cad program...får köra med fanuc manual guide...vilket kanske inte är det ultimata