Behöver jag hörlursförstärkare?

Permalänk
Medlem

Behöver jag hörlursförstärkare?

Jag funderar på att skaffa Sennheiser PC 350 eller 360 till spel och film tittande.
Har läst att vissa tycker att ljudet är dåligt på de, så skulle förstärkare vara ett måste?

Har just nu Xonar DX + Sennheiser HD 212 pro, är väl helt ok ljud..

Permalänk
Medlem

du kanske har någon förstärkare stående eller till en du kan låna så är det ju bara att prova och se om du hör någon skillnad. Det är nog bästa sättet för dig att veta om det är värt eller inte.
Edit, svarade på om du behöver hörlursförstärkare eller inte

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Ditt ljudkort ska redan ha en höglursförstärkare omn jag ej minns fel. Knappast lika bra som om du lköper nbått för typ mer pengar än löjudkortet kostade men fan bör räcka. du kan gå till nån ljudbutik o testa med dina hörlrar och se om du märker skillnad på en annan dyrare DAC (hörlursförstärkare). Tror inte du behöver förstärkare. Om du ej vet om det lider du eh av det.
Full. stavfelll
EDIT fan:
Asså köper du en DAC på ditt ljudkort med hstärkare så är det liksom kakapå kaka. Köp en ordentlig USB ansluten DAC (sälj ljhudkortet oxå) eller behåll skithelvetet
EDITT
Asså skaffa ett par 360. De du har nu r väl typ sämst?? :S 360 ska väl va deras bästa gaming shit. Har bara hgört bra saker om det headsetet. Ditt ljudkort kommer kunna driva dem. vill du ha bättre ljud får du skaffa bättree lurar OCH en DAC

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vippan:

Ditt ljudkort ska redan ha en höglursförstärkare omn jag ej minns fel. Knappast lika bra som om du lköper nbått för typ mer pengar än löjudkortet kostade men fan bör räcka. du kan gå till nån ljudbutik o testa med dina hörlrar och se om du märker skillnad på en annan dyrare DAC (hörlursförstärkare). Tror inte du behöver förstärkare. Om du ej vet om det lider du eh av det.
Full. stavfelll
EDIT fan:
Asså köper du en DAC på ditt ljudkort med hstärkare så är det liksom kakapå kaka. Köp en ordentlig USB ansluten DAC (sälj ljhudkortet oxå) eller behåll skithelvetet
EDITT
Asså skaffa ett par 360. De du har nu r väl typ sämst?? :S 360 ska väl va deras bästa gaming shit. Har bara hgört bra saker om det headsetet. Ditt ljudkort kommer kunna driva dem. vill du ha bättre ljud får du skaffa bättree lurar OCH en DAC

var det en tung fredagskväll?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vippan:

Ditt ljudkort ska redan ha en höglursförstärkare omn jag ej minns fel. Knappast lika bra som om du lköper nbått för typ mer pengar än löjudkortet kostade men fan bör räcka. du kan gå till nån ljudbutik o testa med dina hörlrar och se om du märker skillnad på en annan dyrare DAC (hörlursförstärkare). Tror inte du behöver förstärkare. Om du ej vet om det lider du eh av det.
Full. stavfelll
EDIT fan:
Asså köper du en DAC på ditt ljudkort med hstärkare så är det liksom kakapå kaka. Köp en ordentlig USB ansluten DAC (sälj ljhudkortet oxå) eller behåll skithelvetet
EDITT
Asså skaffa ett par 360. De du har nu r väl typ sämst?? :S 360 ska väl va deras bästa gaming shit. Har bara hgört bra saker om det headsetet. Ditt ljudkort kommer kunna driva dem. vill du ha bättre ljud får du skaffa bättree lurar OCH en DAC

Har du nån öl å bju på ikväll?

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tippen:

Har du nån öl å bju på ikväll?

Som du kanse ser är den slut

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vippan:

Som du kanse ser är den slut

Sprit?

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vippan:

Man tager vad man haver... Får se om man får i sig nått mer innan käringen gnäller, hon tycker man ska sova nu... :/

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tippen:

Man tager vad man haver... Får se om man får i sig nått mer innan käringen gnäller, hon tycker man ska sova nu... :/

DAJUM! Sorry broheim :/

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vippan:

Ditt ljudkort ska redan ha en höglursförstärkare omn jag ej minns fel. Knappast lika bra som om du lköper nbått för typ mer pengar än löjudkortet kostade men fan bör räcka. du kan gå till nån ljudbutik o testa med dina hörlrar och se om du märker skillnad på en annan dyrare DAC (hörlursförstärkare). Tror inte du behöver förstärkare. Om du ej vet om det lider du eh av det.
Full. stavfelll
EDIT fan:
Asså köper du en DAC på ditt ljudkort med hstärkare så är det liksom kakapå kaka. Köp en ordentlig USB ansluten DAC (sälj ljhudkortet oxå) eller behåll skithelvetet
EDITT
Asså skaffa ett par 360. De du har nu r väl typ sämst?? :S 360 ska väl va deras bästa gaming shit. Har bara hgört bra saker om det headsetet. Ditt ljudkort kommer kunna driva dem. vill du ha bättre ljud får du skaffa bättree lurar OCH en DAC

Vilka hörlurar skulle passa Xonar DX bäst de med 50 impedans eller de med 150 impedans?
Sennheiser PC 350 (150 impedans) eller PC 360 (50 impedans).

Permalänk
Medlem
Skrivet av joioi50:

Vilka hörlurar skulle passa Xonar DX bäst de med 50 impedans eller de med 150 impedans?
Sennheiser PC 350 (150 impedans) eller PC 360 (50 impedans).

Googlade lite snabbt nu. Trodde du hade någon av Asus lite kraftigare varianter men de heter tydligen något snarlikt (DTX på slutet ist för DX,eller så).
Ett Xonar DX verkar ej ha en inbyggd hörlursförstärkare och kan med stor sannolikhet inte kräma ur allt ett PC 350 har att ge Att skaffa ett par nya lurar på ca. 50 Ohm verkar vara en bra idé Ursäkta gårdagen

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem

Ska man ha en lurstärkare så köp en riktig separat och inte nåt ljudkort med inbyggt,de brukar inte vara så speciellt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Ska man ha en lurstärkare så köp en riktig separat och inte nåt ljudkort med inbyggt,de brukar inte vara så speciellt bra.

Gäller det även dyrare kort som Xonar STX?
Skulle Xonar DX räcka för Sennheiser PC 360?

Kan man bygga billig förstärkare eller köpa billig kina förstärkare?

Permalänk
Medlem

Jag har ett stx till mina beyerdynamics mmx300 och de funkar riktigt bra. Sen är de lurarna inte särskilt tungdrivna. Stx är enligt mig prisvärt men vill man gå mer på ljudkvalitet så tror jag att USB dac och extern förstärkare är något man borde satsa på

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Ska man ha en lurstärkare så köp en riktig separat och inte nåt ljudkort med inbyggt,de brukar inte vara så speciellt bra.

Är de här bra:
http://www.headnhifi.com/diy-kits/o2-kit-full

Så jag lägger den mellan frontporten på XonarDX/datorchassi och hörlurarna?

Sedan så har jag svårt att avgöra var motsåndarna är i fps spel, skulle Sennheiser PC 350 hjälpa med det jämfört med HD 212 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joioi50:

Är de här bra:
http://www.headnhifi.com/diy-kits/o2-kit-full

Så jag lägger den mellan frontporten på XonarDX/datorchassi och hörlurarna?

Sedan så har jag svårt att avgöra var motsåndarna är i fps spel, skulle Sennheiser PC 350 hjälpa med det jämfört med HD 212 Pro.

Den ska vara rätt bra för priset,vad jag läst.
Det där med att du har svårt att höra motståndarna är tyvärr inget jag kan svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joioi50:

Gäller det även dyrare kort som Xonar STX?
Skulle Xonar DX räcka för Sennheiser PC 360?

Kan man bygga billig förstärkare eller köpa billig kina förstärkare?

STX har 10ohms utgångsimpedans,teoretiskt sett så ska lurarnas impedans vara typ minst 7-8gånger högre för att inte färga lurens orginalkaraktär men det är kanske inget man direkt bryr sig om i verkligheten,stx är prisvärt kort i alla fall om man har högimpedanslurar på över 100ohm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

STX har 10ohms utgångsimpedans,teoretiskt sett så ska lurarnas impedans vara typ minst 7-8gånger högre för att inte färga lurens orginalkaraktär men det är kanske inget man direkt bryr sig om i verkligheten,stx är prisvärt kort i alla fall om man har högimpedanslurar på över 100ohm.

Äger just nu Xonar DX (Hur får jag reda på utgångs impedans?).

Tror inte att STX är aktuellt då är det väl bättre med en AMP (som jag länkade) + Xonar DX (för DAC)?

Skulle jag bli besviken med Sennheiser PC 350 / 360 och enbart Xonar DX?
Mina nyvarande lurar har 32 impedans Sennheiser HD 212

För ca 650kr mer kan man tydligen få en hyffsad DAC också http://www.headnhifi.com/diy-kits
Blir i såfall 1200kr för DAC + AMP, heter O2 ODAC

Permalänk

Nu är jag inte någon ljudfanatiker i den bemärkelsen, men har kört xonar dx med pc360 i ett år nu och tycker det ger bra som fan. Visst kan man säkert kräma ut mer med bättre ljudkort men frågan är om det verkligen är värt pengarna om du redan har ett dx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Den ska vara rätt bra för priset,vad jag läst.
Det där med att du har svårt att höra motståndarna är tyvärr inget jag kan svara på.

Det jag menade var "ljud dimensionen" i spelet, vet inte riktigt rätta ordet men ta reda på om motsåndaren tillexempel är bakom till vänster eller framför till vänster som exempel.

Enligt inlägg #6 på denna tråd är tillexempel Astro Mixamp bra för FPS spel medan O2 är bra för musik:
http://www.head-fi.org/t/613766/object-2-vs-mix-amp-pro

Skrivet av WolfOfVengeance:

Nu är jag inte någon ljudfanatiker i den bemärkelsen, men har kört xonar dx med pc360 i ett år nu och tycker det ger bra som fan. Visst kan man säkert kräma ut mer med bättre ljudkort men frågan är om det verkligen är värt pengarna om du redan har ett dx.

Det lutar mot PC360, många verkar gilla de till FPS spel.
Fördelen med PC350 är att under filmtittandet kommer inte projektorn att störa pga av ljud isolering från PC350.
Vet inte hur det kommer bli med PC360 som har öppen ljud karäktar.

Vad jag läst så ska PC360 vara onekligen bättre jämfört med PC350, men om jag köper PC350 och är glad så kanske jag aldrig ångrar att jag inte köpte PC360 då jag inte vet hur mycket bättre de är