Formatering för RAID? Ett måste?

Permalänk
Medlem

Formatering för RAID? Ett måste?

Jag har en WD RED 3tb som jag snart har fyllt ut.

Om jag införskaffar mig ännu en WD RED 3tb och en NAS för att sätta dessa 2 hårddiskar i en RAID konfiguration. Kommer RAID processen att formatera hårddiskarna? Vill helst behålla innehållet på min gamla WD RED...

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen så töms diskarna, men för att veta det så får du kolla info på just den nas du vill skaffa, men ta alltid för givet att datan försvinner när du bygger raid från start om det inta tydligt anges att den överlever. Men att göra en raid 0 eller 1 är svårt utan att tömma diskarna, 5-6 kan kanske funka men det stöds inte av enklare nasar.
Förresten, jbod kan behålla data, men det är ju inte riktigt raid då.
Kolla Manualen !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Troligen så töms diskarna, men för att veta det så får du kolla info på just den nas du vill skaffa, men ta alltid för givet att datan försvinner när du bygger raid från start om det inta tydligt anges att den överlever. Men att göra en raid 0 eller 1 är svårt utan att tömma diskarna, 5-6 kan kanske funka men det stöds inte av enklare nasar.
Förresten, jbod kan behålla data, men det är ju inte riktigt raid då.
Kolla Manualen !

Då vet jag, får väl skaffa mig 2 WED RED i så fall, eller ordna JBOD i värsta fall. Men ja, manualen är nog viktig att gå igenom vid eventuellt köp.

Tack för infon

Permalänk
Medlem

"De flesta" RAID enheter stödjer att man gör en RAID-1 array på bara en disk. När du lägger till nästa speglar den innehållet, och du får två likadana diskar, och inget extra ledigt utrymme. Jag antar att det inte är vad du önskade dig, utan att du var ute efter en RAID-0 array, där diskarna ser ut som en, dubbelt så stor. Eftersom man skriver en "stripe" på den ena disken, och sen en på den andra, och fram o tillbaka på det viset, så innebär det att de data du har på disken inte automatiskt kan flyttas över till en sådan lösning. Det är inte säkert att en JBOD lösning fungerar i heller, men en Windows Home Server "NAS" borde kunna lägga till disken i sin pool, utan att formatera den, och då ska jag grejerna vara tillgängliga...

Som mrqaffe skriver så formaterar de flesta "RAID host's" diskarna om inte annat så för att verifiera integriteten på diskarna.
Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har inte kört RAID0 sedan 2004, men då det begav sig satte jag in en disk till å angav att den nya skulle ingå i en RAID0 med den gamla.
Å vips, medan jag satt å körde systemet så skapades en 0-array. Å inte nog med det, satte in en 3:e disk som också den kom in i 0-arrayen. Mycket har hänt sedan dess, vilket tyder på att moderna NASar borde klara detta med glans. MEN, LÄS MANUALEN innan, en backup innan är aldrig fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

"De flesta" RAID enheter stödjer att man gör en RAID-1 array på bara en disk. När du lägger till nästa speglar den innehållet, och du får två likadana diskar, och inget extra ledigt utrymme. Jag antar att det inte är vad du önskade dig, utan att du var ute efter en RAID-0 array, där diskarna ser ut som en, dubbelt så stor. Eftersom man skriver en "stripe" på den ena disken, och sen en på den andra, och fram o tillbaka på det viset, så innebär det att de data du har på disken inte automatiskt kan flyttas över till en sådan lösning. Det är inte säkert att en JBOD lösning fungerar i heller, men en Windows Home Server "NAS" borde kunna lägga till disken i sin pool, utan att formatera den, och då ska jag grejerna vara tillgängliga...

Som mrqaffe skriver så formaterar de flesta "RAID host's" diskarna om inte annat så för att verifiera integriteten på diskarna.
Lycka till.
B!

Varför skulle han vilja ha en raid 0 på en nas? Om du tex har en Synology nas så kommer den formatera diskarna när du skapar raiden.

Permalänk
Medlem

Om du läser hans inlägg så framgår det att han vill utöka lagringsutrymmet, inte tillföra automatisk duplicering. För de flesta hemma användare är lagerutrymme prioriterat över redundant lagring, åtminstone tills de har förlorat en disk i en större RAID-0 array.

Synology, ReadyNAS, de flesta, helt enkelt, har ett mycket begränsat användargränssnitt, där man mycket riktigt åker på att formatera disken när den läggs till i en RAID array. Det är inte automatiskt sant för alla RAID-kontrollers, men jag föreställer mig att det är sant för "alla" budget NAS lösningar. Därför tipsade jag om burkar baserade på Windows Home Server v1 / 2011 eftersom de uppför sig annorlunda, och åtminstone i teorin har en möjlighet att lägga till diskar utan att formatera dem, och du har lika fria händer i en sådan som du har i en "riktig" dator. (Strikt talat är WHS burkar inte NAS'ar utan skärmlösa servrar. Sparka igång Remote Desktop och gör vad du behöver. Stäng inte av nätverksfunktionerna bara, det kan bli lite olyckligt...)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.