Fråga gällande frost mages

Permalänk
Medlem

Fråga gällande frost mages

Börjat spela nu igen (frost mage) och kör lite LFR. Jämför självfallet min DPS med andra mages och funderar lite på varför vissa ibland har mer Ice Lance skada än Frostbolt skada när jag tittar på Skada modden. FoF är väl bara en RNG procc? Nu pratar vi single target bosses.

Sen har jag hört att folk tycker Frost Bomb är bättre än Nether Tempest och jag testade FB lite igår men tycker det är en halvsvår spell att leka med då det är en delay mellan att den sprängs och att CDn tar slut (detta beror antagligen på att jag är van vid NT som inte har en CD).

Vad tycker ni om FB vs NT?

Sen har jag även börjat lära mig Alter Time vilket bara handlar om att få dubbla FoF plus en FFB proc, poppa Alter Time använda proccsen för att 6 sec senare återvända dit jag var med alla tre procs oanvända som jag kan använda igen. Eller är det något jag missat?

Min rotation är Evocation (för buffen), Frost Bomb, Frost Orb, Alter Time (när procs är uppe) och sedan Icy Veins och Frostbolt osv. Kan man förbättra det på något sätt? Ligger på 58-62k DPS på LFR bossar (tror jag) med ca 488ilvl.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag kör själv frost mage (http://eu.battle.net/wow/en/character/tarren-mill/Mizaru/simp...), jag brukade köra FB tidigare (denna delay du pratar om har jag ingen aning om), men sen jag fick en trinket som bara proccar vid periodic damage så bytte jag till NT, och jag gillar den starkt! Brain freeze proccen för NT är så jävla RNG så att det inte finns, en gång fick jag 5 brain freeze proccar på en NT, ibland bara en.

Ett tips när det gäller alter time; använd den alltid när du har proccs uppe, dvs: 2 st FoF, 1 BF, trinket proccs och du ska ALLTID använda alter time när du har icy veins + pot uppe, detta så klart för att förlänga dess tid uppe.

Frost är en galet rolig specc och jag hoppas att du fortsätter spela den, lycka till och ge inte upp!

/Mizaru

Visa signatur

Anime is the only valid reason to skip school.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetZX:

Jag kör själv frost mage (http://eu.battle.net/wow/en/character/tarren-mill/Mizaru/simp...), jag brukade köra FB tidigare (denna delay du pratar om har jag ingen aning om), men sen jag fick en trinket som bara proccar vid periodic damage så bytte jag till NT, och jag gillar den starkt! Brain freeze proccen för NT är så jävla RNG så att det inte finns, en gång fick jag 5 brain freeze proccar på en NT, ibland bara en.

Ett tips när det gäller alter time; använd den alltid när du har proccs uppe, dvs: 2 st FoF, 1 BF, trinket proccs och du ska ALLTID använda alter time när du har icy veins + pot uppe, detta så klart för att förlänga dess tid uppe.

Frost är en galet rolig specc och jag hoppas att du fortsätter spela den, lycka till och ge inte upp!

/Mizaru

Hej.

Med delayn menade jag att CD för Frost Bomb är typ 8 sec eller något men när man kastar den på en mob så sprängs den efter typ 3 sekunder eller vad det är. Mao måste man vänta några sekunder innan man kan kasta en ny. Har man använt Living Bomb tidigare är det lite jobbigt att vänja sig eftersom LB inte har någon CD.

Periodic Damage trinket var ett bra tips. Känner igen den och ska se vart den droppar.

Sen fick jag också höra det med PoT (antar du menade Presence of Time) att man skulle köra den och sen Alter Time för att få två instant Frostbolts. Icy Veins är jag däremot lite mer skeptisk till för du har ju ingen jätteanvändning för haste increase när du har fyra instants att kasta. Känner att det är vid Frostbolt spam som Icy Veins ger mest utdelning?

Fått upp min ilvl lite mer nu så det är bra Dock ser jag fortfarande frost mages med samma eller sämre gear som slår mig så nu börjar jag bli lite fundersam på vad jag gör för fel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Fixa WoL (World of Logs) så kan nog folk enklare hitta vart du gör fel.
Hjälper också dig att enklare se skillnaden mellan dig och andra mages.

Vanligaste felen jag ser på andra hunters (är då hunter själv) är: Inte nog med hit, långt ifrån 100% uptime på DoTs, glömmer CDs, använder inte keyspells hela tiden (t.ex BM som missar killcommand).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Fixa WoL (World of Logs) så kan nog folk enklare hitta vart du gör fel.
Hjälper också dig att enklare se skillnaden mellan dig och andra mages.

Vanligaste felen jag ser på andra hunters (är då hunter själv) är: Inte nog med hit, långt ifrån 100% uptime på DoTs, glömmer CDs, använder inte keyspells hela tiden (t.ex BM som missar killcommand).

Du menar att jag skall göra en WoL loggning när jag kör en LFR och sedan posta den så jag kan jämföra mig med andra mages?
Har dålig koll på det, tips? Kan iofs kika själ men all hjälp uppskattas

Är hitcappad så det är nog något i rotationen. Sen spelar såklart RNG med crit in men det borde inte vara massiv skillnad.
Tror jag ligger på runt 90k dps när jag står hyfsat stilla på en single target boss med ilvl 502 och det känns lågt. Borde jag inte ligga på 100+?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Du menar att jag skall göra en WoL loggning när jag kör en LFR och sedan posta den så jag kan jämföra mig med andra mages?
Har dålig koll på det, tips? Kan iofs kika själ men all hjälp uppskattas

Är hitcappad så det är nog något i rotationen. Sen spelar såklart RNG med crit in men det borde inte vara massiv skillnad.
Tror jag ligger på runt 90k dps när jag står hyfsat stilla på en single target boss med ilvl 502 och det känns lågt. Borde jag inte ligga på 100+?

Nu vet jag inte hur stor skillnad det är mellan Frost mage och Elemental Shaman men min elem shammy med ilvl 492 i elem gearet gör över 100k dps på en fight där jag bara står stilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Du menar att jag skall göra en WoL loggning när jag kör en LFR och sedan posta den så jag kan jämföra mig med andra mages?
Har dålig koll på det, tips? Kan iofs kika själ men all hjälp uppskattas

Är hitcappad så det är nog något i rotationen. Sen spelar såklart RNG med crit in men det borde inte vara massiv skillnad.
Tror jag ligger på runt 90k dps när jag står hyfsat stilla på en single target boss med ilvl 502 och det känns lågt. Borde jag inte ligga på 100+?

Ja, ska gå att logga LFR om jag inte är helt vilse =D
Ja du borde vara på 100k+.
Men du tror du gör en viss dps? Har du inte recount eller skada?

Jag gick över 100k i t14 med 490~ som hunter och mage gör ju ännu mer dmg på alla sätt =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla http://www.askmrrobot.com/

Där kan du optimera hit rating > Alla andra stats och få så bra reforge som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Nu vet jag inte hur stor skillnad det är mellan Frost mage och Elemental Shaman men min elem shammy med ilvl 492 i elem gearet gör över 100k dps på en fight där jag bara står stilla.

Ele shamaner har helt sjuk AoE vet jag men hur single target är har jag sämre koll på.

Skrivet av BergEr:

Ja, ska gå att logga LFR om jag inte är helt vilse =D
Ja du borde vara på 100k+.
Men du tror du gör en viss dps? Har du inte recount eller skada?

Jag gick över 100k i t14 med 490~ som hunter och mage gör ju ännu mer dmg på alla sätt =D

Okej, får definitivt testa det.
Ajdå, då måste jag verkligen kolla vad jag gör för fel.
Jo men det är ju olika DPS på olika bossar tycker jag. Är det en AoE fight med adds så ökar ju självklart DPSen.
Ska köra LFR idag och kolla lite mer noggrant.

Skrivet av wRRM:

Ett tips är att kolla http://www.askmrrobot.com/

Där kan du optimera hit rating > Alla andra stats och få så bra reforge som möjligt.

Ja, det kanske där felet ligger. Vet att jag har en del mastery men kanske borde ha mer haste eller något sådant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ele shamaner har helt sjuk AoE vet jag men hur single target är har jag sämre koll på.

Okej, får definitivt testa det.
Ajdå, då måste jag verkligen kolla vad jag gör för fel.
Jo men det är ju olika DPS på olika bossar tycker jag. Är det en AoE fight med adds så ökar ju självklart DPSen.
Ska köra LFR idag och kolla lite mer noggrant.

Ja, det kanske där felet ligger. Vet att jag har en del mastery men kanske borde ha mer haste eller något sådant.

AoE kan jag verkligen hålla med om! Körde på min DK innan och tyckte jag hade hyffsad AoE dps. Men Elemental slår det med hästlängder och lite till!

Dock verkar singletarget dpsen vara medel typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

AoE kan jag verkligen hålla med om! Körde på min DK innan och tyckte jag hade hyffsad AoE dps. Men Elemental slår det med hästlängder och lite till!

Dock verkar singletarget dpsen vara medel typ.

Jo precis. Kör jag LFD med en shaman vet jag att han kommer ligga på 250-500k på trash (konstant).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vill du maximera din dps som mage så föreslår jag arcane. Ta en titt på denna sida, där finns en hel del information att hämta!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Vill du maximera din dps som mage så föreslår jag arcane. Ta en titt på denna sida, där finns en hel del information att hämta!

icy-veins har mycket bättre info, noxxic är ok just i början men har lite saker fel så följer du dem kanske du hamnar i dåliga rutiner.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Vill du maximera din dps som mage så föreslår jag arcane. Ta en titt på denna sida, där finns en hel del information att hämta!

Är arcane fortfarande jättelätt eller måste man hålla reda på saker nu för tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

icy-veins har mycket bättre info, noxxic är ok just i början men har lite saker fel så följer du dem kanske du hamnar i dåliga rutiner.

Tack för tipset, gillar dock noxxic då sidan är väldigt lätt att navigera i och man hittar snabbt det man söker.

This World of Warcraft PvE guide is a quick-to-use resource for raiders. Each page is updated with the latest optimal information from extensive play testing and research done with SimulationCraft, spec-specific spreadsheets or simulators, and feedback/discussion from Noxxic visitors.

Skrivet av wRRM:

Är arcane fortfarande jättelätt eller måste man hålla reda på saker nu för tiden?

Har själv en mage men den är dock bara lvl 65. Så kan inte svara på din fråga, tror dock det har blivit lite mer att hålla koll på. Inte kul att spela när det är för lite att göra eller för lätt.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Inaktiv

Mage är för OP och har alltid varit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Mage är för OP och har alltid varit..

Iallafall för dem som vet hur man spelar dem på rätt sätt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wRRM:

Iallafall för dem som vet hur man spelar dem på rätt sätt

Ja, Vet inte hur många tangentbord jag har slagit sönder för jag blivit dödad på 4 sek

Permalänk
Medlem

Arcane mages är väl lite svårare nu men tror det fortfarande är den lättaste att spela faktiskt.
Har själv lagt av att spela men bytte från just Arcane till Fire.
Dem minska ju debuffen man får till 4 stacks, och gjorde RoP värdelös.
Ökade mana kostnaden för spells osv.
Om du är intresserad av att testa Arcane så är rotation:

Evocation - Nether Tempest - Spamma Arcane Blast till du har 4 stacks - AM ifall du fått proccs annars Arcane Barrage.
Refresha NT innan den tar slut och använd Evocation när innan buffen tickar ur.
Alter Time använder du med 4 stacks av Arcane blast debuffen och Arcane Power. Försök även få med BL/pots/trinkets osv.

http://icy-veins.com/arcane-mage-wow-pve-dps-rotation-cooldow...
Bra guide dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Tack för tipset, gillar dock noxxic då sidan är väldigt lätt att navigera i och man hittar snabbt det man söker.

This World of Warcraft PvE guide is a quick-to-use resource for raiders. Each page is updated with the latest optimal information from extensive play testing and research done with SimulationCraft, spec-specific spreadsheets or simulators, and feedback/discussion from Noxxic visitors.

Jo den är enkel men har då några punkter på hunters fel.
Monk, druid, warrior sägs också vara fel på noxxic. Alla på div andra forum rekommenderar att ingen använder noxxic om man bryr sig om sitt spelande =D

icy-veins ska väll iaf ha "Seal of Approval" av Method och Paragon.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

AoE kan jag verkligen hålla med om! Körde på min DK innan och tyckte jag hade hyffsad AoE dps. Men Elemental slår det med hästlängder och lite till!

Dock verkar singletarget dpsen vara medel typ.

Hur lyckas du inte göra mer AOE dps som DK?, howling blast gör ju 50-70k och hälften av det på alla runt om, går att kasta 4st och och sen göra Frost Strike och förhoppningsvis 3-4 till.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Hur lyckas du inte göra mer AOE dps som DK?, howling blast gör ju 50-70k och hälften av det på alla runt om, går att kasta 4st och och sen göra Frost Strike och förhoppningsvis 3-4 till.

AoE som elem shaman med t15 2set bonusen är mycket sjukare.

Jag kan göra chain lightning i flera minuter utan att gå oom, 2 set bonusen ger chans på 24k damage på alla runt om som dessutom kan critta.

Lägger man dessutom earthquake under ett stort AoE pack så lovar jag dig att dpsen är bättre än som DK.

Chain lighting crittar förövrigt över 100k

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

AoE som elem shaman med t15 2set bonusen är mycket sjukare.

Jag kan göra chain lightning i flera minuter utan att gå oom, 2 set bonusen ger chans på 24k damage på alla runt om som dessutom kan critta.

Lägger man dessutom earthquake under ett stort AoE pack så lovar jag dig att dpsen är bättre än som DK.

Chain lighting crittar förövrigt över 100k

Antar att du har en poäng, sen är ju scaling på DK's dåligt i övrigt. Men omöjligt är det inte att göra mer dps som en frost dk än som en elemental shaman.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8