Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Formatera en Hårddisk med SSD Cache till W7?

Permalänk
Medlem

Formatera en Hårddisk med SSD Cache till W7?

Hej!
Har köpt en Asus S56CM bärbar, den kommer färdiglevererad med Windows 8 vilket jag vägrar lära mig just nu har inte tid eller tålamod, jag undrar, denna dator har en normal HDD och sedan en SSD Cache på 24gb, läste någonstans att formaterar jag bort allt på hårddiskarna kommer inte SSD Cachen fungera som normalt?

Behövs det några extra steg för att få om denna dator till en W7 eller bara köra in och trycka Next Next Next??

Med Vänlig Hälsning

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd

Har aldrig pillat med Hybriddiskar.
Låter som galenskap att det extra Solid State minnet inte kan användas utan Original installationen.
Om datorn kan använda minnet så kan det nås av OS:et.

Ett användningsområde för minnet när man använder det under Win7, är få minnet att monteras som en mapp i Windowskatalogen eller annan plats:
Högerklicka på datorn ->Hantera/Manage -> och partitionera minnet "assigned to a folder" i Windowsmappen eller program mappen eller C:\

(Sitter just nu och pustar ut efter att klippt gräset, vid Gamla HTPCn/Nya skrivbords-datorn med ett engelskt WinXP
2010 användes bara en 5GB partition för WinXP på 2TB disken, sedan uppgraderades den till Win7 och SSD men Win7 har aldrig spelat boll med datorns hprdvara och nu är det åter WinXP på SSDn.)

Prövade att skapa denna 5GB partitionen som en mapp i mappen Windows (Fortfarande WinXP )
I Lokal disk hanteringen/Disk Management valde jag partitionen -> Primary part. -> Allt "Unallocated" -> "Mount partition in The following empty NTFSC folder -> Valde [:\Program Files\Spel]" Fick skapa den tomma mappen Spel. -> Döpte partitionen "Spel" + formaterade den -> Valde Finishing och partitionen skapades som en mapp i Program Folder...

I WinXP kommer man åt partitionen på 5-6GB i C:\ (SSD)\Program Files\ Där ligger partitionen markerad med Hårddisk ikon.
Provade bara att skapa en tom mapp men det verkar funka...

Däremot kanske speciella filer för att använda minnet som rent Cache för Windows bara finns för Win8 men både WinXP och Win7 har ju funktioner för att använda snabba USB-minnen för cache och snabba upp datorn.

Red: Såg att jag skjöt bom, tänkte skapa den i Windowskatalogen men den hamnade i Programmappen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Har aldrig pillat med Hybriddiskar.
Låter som galenskap att det extra Solid State minnet inte kan användas utan Original installationen.
Om datorn kan använda minnet så kan det nås av OS:et.

Ett användningsområde för minnet när man använder det under Win7, är få minnet att monteras som en mapp i Windowskatalogen eller annan plats:
Högerklicka på datorn ->Hantera/Manage -> och partitionera minnet "assigned to a folder" i Windowsmappen eller program mappen eller C:\

(Sitter just nu och pustar ut efter att klippt gräset, vid Gamla HTPCn/Nya skrivbords-datorn med ett engelskt WinXP
2010 användes bara en 5GB partition för WinXP på 2TB disken, sedan uppgraderades den till Win7 och SSD men Win7 har aldrig spelat boll med datorns hprdvara och nu är det åter WinXP på SSDn.)

Prövade att skapa denna 5GB partitionen som en mapp i mappen Windows (Fortfarande WinXP )
I Lokal disk hanteringen/Disk Management valde jag partitionen -> Primary part. -> Allt "Unallocated" -> "Mount partition in The following empty NTFSC folder -> Valde [:\Program Files\Spel]" Fick skapa den tomma mappen Spel. -> Döpte partitionen "Spel" + formaterade den -> Valde Finishing och partitionen skapades som en mapp i Program Folder...

I WinXP kommer man åt partitionen på 5-6GB i C:\ (SSD)\Program Files\ Där ligger partitionen markerad med Hårddisk ikon.
Provade bara att skapa en tom mapp men det verkar funka...

Däremot kanske speciella filer för att använda minnet som rent Cache för Windows bara finns för Win8 men både WinXP och Win7 har ju funktioner för att använda snabba USB-minnen för cache och snabba upp datorn.

Red: Såg att jag skjöt bom, tänkte skapa den i Windowskatalogen men den hamnade i Programmappen

Jag har nu kommit till installationen av Windows 7 och tyvärr var jag för snabb att trycka Formatera på just C Disken, den är i GPT format (?) och jag kan inte fortsätta installationen och windows är ju borta, jag kan ta bort ALLA hårddiskarna och köra vidare men jag vill helst lämna kvar Recovery för jag läst att OEM datorer vill oftast ha OEM Windows ifall det blir garantiärende?

så hur går man tillväga nu..?

borde fan inte va omöjligt att nergradera windows??

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd

Har du inte flera partitioner på Disken?
De mindre är Återställningspartitioner och de två? (ASUS) stora, är C:\ och D:\. Du kan spara den partitionen som utgör D:\

C:\ Partitionen kan du ta bort helt och hållet. Win7 kommer dessutom skapa en 100MB partition så har du en sådan redan kan du ta bort den med.

Ajaj! Du skulle gjort återställningsskivor av återställningspartitionerna, först. Fast Microsoft säljer gärna en ny Win8 till dig för 800-900kr. Din datormodells alla drivrutiner och program finns hos ASUS för gratis nedladdning och bränning som säkerhetskopia.

Funkar inte det, på grund av GPT formatet Blås hela disken ren. Skapa två partitioner i rent NTFS-format. En C:\ för Win7 + program och D:\ för egna filer som inte får försvinna vid andra ominstallationer av Windows...

Vem vet, när du köper Windows OEM så kanske det är Win8.1 som gäller?

Visa signatur