AMD släpper Radeon-märkta minnen för gamers

Permalänk
Medlem

Ska bli kul om man en dag kan ha alla delar från AMD, till och med chassi. ^^

Undrar däremot varför minnerna är på 2133 MT/s när det antagligen inte ens kommer märkas i spel. Tror de skulle få sålt mer om de var runt 1600, då det ofta betyder att de är betydligt billigare. Men jag antar att de först o främst satsar på hardcore AMD fans som köper saker även ifall de är dyra. ^^

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LucasSj:

Förstår inte hur det kan vara negativt.

Om deras minnen skulle vara kassa så skulle varumärket Radeon få ett dåligt vilket skulle återspegla sig i deras grafikkort.

Dessutom att använda samma varumärke för flera kategorier är redundant då alla deras produkter ändå redan ligger under varumärket AMD.
Eftersom alla produkter redan ligger under varumärket AMD så behöver du inte även ligga under varumärket Radeon.

Permalänk
Skrivet av MrMadMan:

... och installera om dem varje gång man startar om datorn. Nej tack.

Programmet sköter det snabbt och automagiskt om du så vill.
Det lagrar även på hårddisken och förs över till RAM när du rebootar.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Men wääääeee orka med microstuttering på minnena..

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shockwave:

Ska bli kul om man en dag kan ha alla delar från AMD, till och med chassi. ^^

Undrar däremot varför minnerna är på 2133 MT/s när det antagligen inte ens kommer märkas i spel. Tror de skulle få sålt mer om de var runt 1600, då det ofta betyder att de är betydligt billigare. Men jag antar att de först o främst satsar på hardcore AMD fans som köper saker även ifall de är dyra. ^^

Som sagt, AMDs integrerade grafik skalar väldigt bra med minneshastigheten för att de är begränsade av bandbredden mot RAM. Så genom att köra snabbare minnen får man en betydande prestandaökning i spel om man kör på den integrerade grafiken. Det är därför ett väldigt logiskt val av AMD. Det konstiga är inte varför de släpper snabba minnen, det konstiga är att de inte gjorde det från början.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hmm kanske en taktik för att få upp volymen på beställningar av minnen, vilket gör att man oftast får bättre pris.

Så de kan köpa in billigare minnen till tillverkning av grafikkort och sen dessutom sälja dessa med lite marginal. Marginalen på DDR minne kan ju idag inte vara särskilt stor så det måste vara synergi effekter man är ute efter.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Som sagt, AMDs integrerade grafik skalar väldigt bra med minneshastigheten för att de är begränsade av bandbredden mot RAM. Så genom att köra snabbare minnen får man en betydande prestandaökning i spel om man kör på den integrerade grafiken. Det är därför ett väldigt logiskt val av AMD. Det konstiga är inte varför de släpper snabba minnen, det konstiga är att de inte gjorde det från början.

Hmm kör man på integrerat grafik är man ingen gamer direkt som är ute efter spelupplevelse, ska man då lägga 1000 kr så gör man nog bättre i att lägga dem på ett externt grafikkort än ett minne...

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Tull & moms. Summa * 1.3 = hyffsat rätt.

Skrivet av Sisyfos:

Hmmmm, så ungefär 30% mer. Är ju inte så jävligt faktiskt, om man är ett riktigt fan av AMD är det väl värt det antar jag

Ingen tull på hemelektronik från US of A.
Om man räknar på 10kr per $1 så kommer man mycket nära totalkostanden med frakt (motsv. Posten) och skatter.

OnT: Jag förstår att anagramet MAD försöker profilera sig då de ligger ohjälpligt efter Intel och Nvidia och kan mycket väl tänka mig att köpa dessa minnen om det hjälper AMD överleva. Men vill nog se dem irl först innan jag håller mitt löfte

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Hmm kör man på integrerat grafik är man ingen gamer direkt som är ute efter spelupplevelse, ska man då lägga 1000 kr så gör man nog bättre i att lägga dem på ett externt grafikkort än ett minne...

A10 duger gott till spel på medelinställningar så en boost där uppskattas säkert. Dessutom svårt att få in ett grafikkort i en miniburk. Blir ju en helt annan formfaktor med enbart APU med låg kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av muscle:

Hmm kör man på integrerat grafik är man ingen gamer direkt som är ute efter spelupplevelse, ska man då lägga 1000 kr så gör man nog bättre i att lägga dem på ett externt grafikkort än ett minne...

Jag tror du underskattar prestandan hos nyare integrerad grafik och det finns anledningar att inte vilja ha ett diskret grafikkort. Jag är till exempel väldigt sugen på att köpa en APU från AMD och bygga en liten burk för lite slöspelande och filmtittande. Utan diskret grafikkort kan man fixa extremt små burkar. Sen tycker jag det är lite arrogant att säga att folk med integrerad grafik inte är en gamer. I så fall kan ju ingen som spelar konsol vara en gamer med tanke på hur de presterar jämfört med dagens PC. En gamer är någon som tycker om att spela spel. Du blandar ihop det med de som bara jagar e-penis, det är en helt annan grupp människor. Grafikprestanda är inte samma sak som spelupplevelse. Quake gav mig en betydligt bättre upplevelse än Crysis till exempel. Förstår inte riktigt varför folk envisas med att blanda ihop kvalité på grafik och kvalité på spel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Då är ni beredda att resa till USA för dem?

AMD:s nya minnesmoduler ska finnas ute i handeln inom kort, dock inte i Sverige. Några prisuppgifter är ännu inte kända.

Finns posttjänster!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

A10 duger gott till spel på medelinställningar så en boost där uppskattas säkert. Dessutom svårt att få in ett grafikkort i en miniburk. Blir ju en helt annan formfaktor med enbart APU med låg kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer att A10 mår bra av snabbt RAM, riktigt bra.
http://hexus.net/tech/reviews/cpu/46073-amd-a10-5800k-trinity...
Jag bortsåg från denna målgrupp, och tänkte bara i gamla banor där minne har minimal betydelse då grafikkortet har eget minne.

Skrivet av Zotamedu:

Jag tror du underskattar prestandan hos nyare integrerad grafik och det finns anledningar att inte vilja ha ett diskret grafikkort. Jag är till exempel väldigt sugen på att köpa en APU från AMD och bygga en liten burk för lite slöspelande och filmtittande. Utan diskret grafikkort kan man fixa extremt små burkar. Sen tycker jag det är lite arrogant att säga att folk med integrerad grafik inte är en gamer. I så fall kan ju ingen som spelar konsol vara en gamer med tanke på hur de presterar jämfört med dagens PC. En gamer är någon som tycker om att spela spel. Du blandar ihop det med de som bara jagar e-penis, det är en helt annan grupp människor. Grafikprestanda är inte samma sak som spelupplevelse. Quake gav mig en betydligt bättre upplevelse än Crysis till exempel. Förstår inte riktigt varför folk envisas med att blanda ihop kvalité på grafik och kvalité på spel.

Mycket riktigt var jag inne på gamer som jagar grafikupplevelse, och nödvändigtvist inte spelupplevelse,
schablonbilden jag har av en gamer är en som sitter på den senaste hårdvaran för att kunna spela de senaste spelen :D.

Men du har helt rätt vist tyst en låda med inbyggd grafik duger bra till soffspelande, har själv varit inne på tanken nu när steam finns anpassat till handkontroll. Trodde inte att minnet kunde göra så stor nytta där men enligt testet kan de ge en 25% förbättring gentemot 1600.

"Increasing the memory speed has a greater impact than overclocking the GPU alone, though the most benefit is derived from super-fast memory and a GPU overclock. We believe that any system integrator even contemplating marketing the A10-5800K as a gaming-grade GPU needs to take these basic steps into account, and we'll be on the lookout for well-optimised review systems in due course."

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Som sagt, AMDs integrerade grafik skalar väldigt bra med minneshastigheten för att de är begränsade av bandbredden mot RAM. Så genom att köra snabbare minnen får man en betydande prestandaökning i spel om man kör på den integrerade grafiken. Det är därför ett väldigt logiskt val av AMD. Det konstiga är inte varför de släpper snabba minnen, det konstiga är att de inte gjorde det från början.

Okej, visste inte att det gjorde så stor skillnad för AMD med snabba minnen. Jag har sett en massa tester med Intel och då har skillnaden varit så extremt liten att den knappt är märkbar i högre frekvenser.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shockwave:

Okej, visste inte att det gjorde så stor skillnad för AMD med snabba minnen. Jag har sett en massa tester med Intel och då har skillnaden varit så extremt liten att den knappt är märkbar i högre frekvenser.

Du kan få 20-25 % mer prestanda av att gå från 1333 eller 1600 MHz till minnen snabbare än 1866 MHz. Intel får inte alls samma prestandaökning då deras flaskhals verkar vara själva GPUn medan AMD har en flaskhals i minnesbandbredden. Så det är ett av få tillfällen det faktiskt är intressant att titta på hastigheten på minnen. Om man ska spela med integrerad grafik från AMD. I nästan alla andra lägen är hastigheten irrelevant då den gör så lite skillnad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du kan få 20-25 % mer prestanda av att gå från 1333 eller 1600 MHz till minnen snabbare än 1866 MHz. Intel får inte alls samma prestandaökning då deras flaskhals verkar vara själva GPUn medan AMD har en flaskhals i minnesbandbredden. Så det är ett av få tillfällen det faktiskt är intressant att titta på hastigheten på minnen. Om man ska spela med integrerad grafik från AMD. I nästan alla andra lägen är hastigheten irrelevant då den gör så lite skillnad.

Okej, förstår. Men gäller detta mest för APU eller även för CPU med AMD?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Programmet sköter det snabbt och automagiskt om du så vill.
Det lagrar även på hårddisken och förs över till RAM när du rebootar.

Åh. Det var något helt nytt (och rätt intressant) för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Ska bli kul om man en dag kan ha alla delar från AMD, till och med chassi. ^^

Undrar däremot varför minnerna är på 2133 MT/s när det antagligen inte ens kommer märkas i spel. Tror de skulle få sålt mer om de var runt 1600, då det ofta betyder att de är betydligt billigare. Men jag antar att de först o främst satsar på hardcore AMD fans som köper saker även ifall de är dyra. ^^

Minnerna är på 2133 pga av dom har redan amd minne och haft det bra länge. men max 1600mhz
och det är lite klent för visheran

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shockwave:

Okej, förstår. Men gäller detta mest för APU eller även för CPU med AMD?

Det gäller enbart den integrerade grafiken i deras processorer. När det gäller CPU-prestanda så skiljer det ju knappt något alls mellan olika typer av minnen vilket visats gång på gång.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det är inte första gången man kan köpa minnen med amd-loggan på...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Nästan kan man bygga hela datorn med bara amd delar snart

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Det är inte första gången man kan köpa minnen med amd-loggan på...

men det är nog första gången det inte är i samarbete med någon

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Fick ju åtminstone aktierna att åka uppför!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

men det är nog första gången det inte är i samarbete med någon

Du menar att det inte bara står "licensierad för amd produkter"? Kommer inte riktigt ihåg hur det var sist. Jag är har för mig att det var i samband med athlon 64:an...
Om jag har förstått det rätt så är det i alla fall patriot som står för tillverkningen av dessa minnen.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Kalajfa:

Men wääääeee orka med microstuttering på minnena..

HAHAHA den var bra

Häftigt, fast minnesmarknaden är ju översaturerad (svenskt ord?) så känns som en gimmick.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Bra drag av AMD att börja satsa på andra produkter än bara processorer och grafikkort, speciellt med tanke på hur tuff konkurrens de får av framförallt Intel. AMD har jobbat hårt i många år, får hoppas att de kan bli riktigt stora/störst i någon produktkategori snart.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Moderkort för gamers, minnesmoduler för gamers, nätagg för gamers. Nu får fan industrin ge sig.

Jag kan förstå gamerkeyboards/mice men vafan???!? är gamer det nya "pro"-ordet nu eller?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Moderkort för gamers, minnesmoduler för gamers, nätagg för gamers. Nu får fan industrin ge sig.

Jag kan förstå gamerkeyboards/mice men vafan???!? är gamer det nya "pro"-ordet nu eller?

Word!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av candyraver:

Moderkort för gamers, minnesmoduler för gamers, nätagg för gamers. Nu får fan industrin ge sig.

Jag kan förstå gamerkeyboards/mice men vafan???!? är gamer det nya "pro"-ordet nu eller?

Jag kan förklara namnvalet en gång till. Lite synd att de inte nämnde det redan i artikeln då det är relevant.

Hur som helst. AMD har ett par olika serier av minnen. De vanliga hastigheterna heter Value och Entertainment. Båda finns som 1333 och 1600 MHz men Entertainment finns med lite lägre latens samt att det finns som SODIMM. Sedan har vi Performance för hastigheter upp till 1866 MHz. Låter fortfarande som ett rimligt namn. Slutligen har vi den nya Gamer-serien som rullar på i 2133 MHz. Namnet gaming är väldigt logiskt då de siktar på sina egna APU-er där den integrerade grafiken är begränsad av minnesbandbredden. Så ökar man hastigheten på minnet så ökar man spelprestandan. Kolla lite i tråden så hittar du länkar till tester som visar på prestandaökningar på 20-25 % för snabba minnen. Så den stora frågan är inte varför de släpper en serie minnen som passar sin integrerade grafik utan den stora frågan är varför de inte gjorde det med en gång.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

HAHAHA den var bra

Häftigt, fast minnesmarknaden är ju översaturerad (svenskt ord?) så känns som en gimmick.

Det blir mättad på svenska. Rätt har du ju, undrar om detta kommer vara en nisch där oss som vill bygga en AMD HTPC skaffar detta eller om alla OEMs faktist börjar med vettiga datorer.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM