Permalänk
Medlem

Behöver nytt nätagg?

Tidigare idag smällde de till i min dator och nätagget luktade bränt. Jag behöver nu ett nytt. Hade ett corsair förut, men vet inte alls va man bör köra på. Har ett graffekort så bör räcka med ca 500W?

Kan detta ha skadat övriga delar i datorn?

Blev lite hastigt skrivet detta från mobilen.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0zk:

Tidigare idag smällde de till i min dator och nätagget luktade bränt. Jag behöver nu ett nytt. Hade ett corsair förut, men vet inte alls va man bör köra på. Har ett graffekort så bör räcka med ca 500W?

Kan detta ha skadat övriga delar i fatorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Corsair brukar ha upp till 5-7 års garanti på sina nätaggregat. Har du kollat om du har garanti kvar? Det hade ju varit nice om du kan få ett nytt gratis.

Permalänk

500W bör räcka men skriv dina hårdvaruspecifikationer för säkerhets skull.

Ja, det _kan_ ha skadat andra delar i datorn. Det är möjligt att problemen inte uppstår förrens om ett tag.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Corsair brukar ha upp till 5-7 års garanti på sina nätaggregat. Har du kollat om du har garanti kvar? Det hade ju varit nice om du kan få ett nytt gratis.

Tror jag hade 5 år (ej säker). Dock så har jag haft mitt i 5år och en vecka .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

500W bör räcka men skriv dina hårdvaruspecifikationer för säkerhets skull.

Ja, det _kan_ ha skadat andra delar i datorn. Det är möjligt att problemen inte uppstår förrens om ett tag.

Har tyvärr ej helt koll på pc speccs i huvet. Nvidia gtx (vet ej vilket), Asrock moderkort (vet ej vilket), i5, 8 gb ram.

Bör jag vara orolig att de tog skada? Övriga delar utom nätagget är inköpt iår.

Ber om ursäkt för jag är kass på sånt här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0zk:

Har tyvärr ej helt koll på pc speccs i huvet. Nvidia gtx (vet ej vilket), Asrock moderkort (vet ej vilket), i5, 8 gb ram.

Bör jag vara orolig att de tog skada? Övriga delar utom nätagget är inköpt iår.

Ber om ursäkt för jag är kass på sånt här.

Skickades från m.sweclockers.com

CPU-Z är ett väldigt trevligt (och gratis) litet program för att se alla möjliga specs om en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0zk:

Har tyvärr ej helt koll på pc speccs i huvet. Nvidia gtx (vet ej vilket), Asrock moderkort (vet ej vilket), i5, 8 gb ram.

Bör jag vara orolig att de tog skada? Övriga delar utom nätagget är inköpt iår.

Ber om ursäkt för jag är kass på sånt här.

Skickades från m.sweclockers.com

Ladda ner HWmonitor, där kan du få upp vad du har i datorn

Permalänk
Medlem

Ja men jag kan ju inte starta utan nätagg
Drf jag satt och försökte klura ut i huvet vad jag har i burken.

Inne från mobilen nu och ska eventuellt införskaffa nytt nätagg imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har smällt 2 nätagg på det senaste året. Risken för skada för övriga komponenter är extremt liten. Kör just nu ett XFX 650W modular som jag köpte nytt för 40dollar. Funkar finfint

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0zk:

Ja men jag kan ju inte starta utan nätagg
Drf jag satt och försökte klura ut i huvet vad jag har i burken.

Inne från mobilen nu och ska eventuellt införskaffa nytt nätagg imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

hehe. Då blir det svårt att installera program ja.
Men du kan ju ta fram skruvmejseln och skruva ut nätaggregatet och se vad det står på det. Glöm inte dra ut strömsladden från datorn/nätaggregatet innan dess.

Permalänk
Skrivet av 0zk:

Har tyvärr ej helt koll på pc speccs i huvet. Nvidia gtx (vet ej vilket), Asrock moderkort (vet ej vilket), i5, 8 gb ram.

Bör jag vara orolig att de tog skada? Övriga delar utom nätagget är inköpt iår.

Ber om ursäkt för jag är kass på sånt här.

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge du kör med ett grafikkort och inte överklockat saker och ting så ska 500W räcka fint.

Utgå från att de inte har gått sönder. Men ifall delar tog skada så kan du nog köra en fuling och reklamera dessa om garantin fortfarande gäller. Man nämner självklart ingenting om att nätagget dog.

Största felet folk gör då de köper datorer är att de lägger minst prioritet på nätagget. De köper alltså ett billigt nätagg och så blir det så som du har det nu.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Tur för dig att dom inte är kända för sabba andra delar. MEN fortsätter du att stirra dig blind på pris och antal watt som kommer du garanterat komma hem ett budget (eller ännu dåligare) nätagg som inte klarar BRA grafikkort oavsett antal watt på nätaggets klisterlapp.

Pga det ska man undvika tex CX och GS serierna från Corsair.