Köpråd högtalarsystem till dator

Permalänk

Köpråd högtalarsystem till dator

Hej,

sitter och letar efter ett par högtalare och har fastnat för två stycken olika. Den ena är 2.0 och den andra en 2.1.

Jag ska använda dom för att lyssna på musik och film, bor i en lägenhet så allt för mycket bas är nog inte så uppskattat men jag vill ändå kunna få ut lite tryck, justerbar bas skulle vara till fördel. Jag har inget externt ljudkort, får man bättre ljud om man kör högtalarna via RCA-anslutning än AUX?

Högtalarna måste stå på datorbordet, kan eventuellt skruva upp dom på väggen bakom om det behövs. Är det långa kablar så gömmer jag helst baslådan bakom soffan.

Jag är inte så kunnig när det kommer till ljud, så har ni några andra att rekommendera så skriv nedan. Min budget ligger på högst 3000:-.
Är såna här högtalare likvärdiga med Logitechs system (tänker på t ex Z632, Z906, Z5500)

Här är högtalarna jag har fastnat för:

ARGON 7350A v2 aktiva högtalare (2.0)
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/system/argon_73...
Om någon äger dessa, hur är basen i detta ljud?

ARGON C1/SUB640 2.1 högtalarsystem
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/system/argon_c1...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

"får man bättre ljud om man kör högtalarna via RCA-anslutning än AUX? "

Svar nej. AUX är att föredra.

När det kommer till vad som är bra ljud och inte så anser jag att det är en smakfråga. Självklart finns det högtalare för 199 kr som är rentav dåliga, men när vi snackar högtalare för 2000 kr och uppåt, så är det en smakfråga.

Vilka högtalare tycker DU låter bra? Köp dom som du gillar.

Personligen vill jag ha spikrakt och extremt ärligt ljud, därför kör jag studiomonitorer. Många skulle tycka att det låter lite dåligt med sånt ljud, men jag föredrar det.

Så vad DU tycker är bra ljud, är det som egentligen spelar roll.

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem

Skulle också rekommendera Behringer Truth fast denna version istället då den har mer enhetlig spridning av ljudet: http://www.thomann.de/se/behringer_b2031a_truth_aktivmonitor....

Värt att tänka på är att dom är aktiva så du behöver ingen separat förstärkare för dom. Det finns en billigare version som är passiv om du redan har förstärkare och inte vill köpa ny http://www.thomann.de/se/behringer_b2031p_truth.htm men aktiv är väldigt smidigt

Permalänk

Skulle föredra att köpa från en svensk butik, har kollat på dessa 2.0 aktiva högtalare: http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/ar...

För det priset måste dom väl vara rätt bra? Är ingen entusiast när det kommer till ljud så är inte allt för kräsen. Tanken är att jag ska kunna spela lite musik och kolla på film, alternativt använda dom vid spelande. Och så kan man köpa till en sub-bas senare.

Permalänk
Medlem

Inget fel på Thomann. Jag har köp grejor för närmare 10000kr från dom. Har även haft returärende (jag ville byta produkt) och det gick jättesmidigt. Dom har en svensk anställd som tar hand om supportärenden inom Sverige så kommunikation är aldrig några problem.
Frakten är €15 (fast fraktpris oavsett pris, vikt, storlek osv) och inga avgifter tillkommer. Frakttiden är en eller ett par dagar längre än om man köper inom Sverige men det är inga problem direkt. Jag väntar faktiskt just nu på ett paket från Thomann som borde komma idag eller imorgon.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Behringer högtalarna som länkades ovan, antar att dom är bättre? i beskrivningen på 'B3031A Truth' står det "active 2-way studio monitor with 8 3/4" Kevlar woofer and 2" velocity ribbon transducer" är Kevlar woofern mellanregister på 8"? och så står det "automatic standby mode (defeatable)", på Argonhögtalarna jag länkade står det att dom också har automatisk avstängning och att många har problem med det, antar att defeatable betyder att man kan stänga av den funktionen?

Går det koppla in en sub-bas till dessa vid senare tillfälle?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jointe1992:

Behringer högtalarna som länkades ovan, antar att dom är bättre? i beskrivningen på 'B3031A Truth' står det "active 2-way studio monitor with 8 3/4" Kevlar woofer and 2" velocity ribbon transducer" är Kevlar woofern mellanregister på 8"? och så står det "automatic standby mode (defeatable)", på Argonhögtalarna jag länkade står det att dom också har automatisk avstängning och att många har problem med det, antar att defeatable betyder att man kan stänga av den funktionen?

Går det koppla in en sub-bas till dessa vid senare tillfälle?

Ja på allt
Det är en 2 vägshögtalare så bas/mellanregister är samma element (som i nästan alla 2 vägare)
Strömbrytaren har av, på eller auto som känner av insignalen.
Med en reservation att man inte kopplar subben via topparna i de flesta fall utan endera via ett externt filter eller så har subben ett filter, att koppla in subbar går bra, men via subben eller nån form av extern enhet som filtrerar, kanske en hembiomaskin.
Ladda hem manualen och läs detaljerna http://www.behringer.com/assets/B3030A_P0084_OI_EU.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Köpte ett högtalarsystem från Logitech för ca 600:- kr

Kopplade in det i ljudkortet och boostade det som faeeen

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeadPixel:

Köpte ett högtalarsystem från Logitech för ca 600:- kr

Kopplade in det i ljudkortet och boostade det som faeeen

Hur menar du då?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Köp argonhögtalarna du, de är bra!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av lakej:

Hur menar du då?

Det jag menar är att om man inte har en stor budget så räcker det med ett billigare val av högtalare och sedan köpa ett ljudkort så får man ett väldigt kraftfullt ljud ändå. Sen får man vara hur kräsen man vill men tro det eller ej.

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadPixel:

Det jag menar är att om man inte har en stor budget så räcker det med ett billigare val av högtalare och sedan köpa ett ljudkort så får man ett väldigt kraftfullt ljud ändå. Sen får man vara hur kräsen man vill men tro det eller ej.

Ljudkortet spelar inte så stor roll som alla säger. En som aldrig haft ett par finare högtalare förut och som tror att bra ljud är lika med mycket bas kommer nog knappast höra någon större skillnad. Det är ändå högtalarna som sätter gränserna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Ljudkortet spelar inte så stor roll som alla säger. En som aldrig haft ett par finare högtalare förut och som tror att bra ljud är lika med mycket bas kommer nog knappast höra någon större skillnad. Det är ändå högtalarna som sätter gränserna.

Blev en enorm skillnad enligt mig iaf!

Jo kraftfullare ljud har jag då hört, med mina andra 2 badboys!

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Skrivet av DeadPixel:

Blev en enorm skillnad enligt mig iaf!

Jo kraftfullare ljud har jag då hört, med mina andra 2 badboys! http://forumbilder.se/CE9N0/123.jpg?width=150

Lovar att du skulle säga att dessa högtalare skulle låta gudomligt om man bara skaffade det här ljudkortet.....
Det som gör störst skillnad är högtalarna! Spelar ingen roll hur bra ljudkort eller förstärkare du har, det är högtalarna som avgör hur pass bra det kommer att låta. Sen ska man alltid försöka matcha högtalare med en lämplig förstärkare och dac.

Till TS: Kör på Argon högtalarna. Dem låter bra för den pengen man betalar. Det kan vara lite strul med "standby mode", men så länge man inte har för låg ut signal från datorn så funkar det gallant!
Kom ihåg att du kommer behöva köpa en högtalarkabel som går emellan den aktiva och den passiva högtalaren samt en RCA->3,5mm eller en 3,5->3,5mm kabel (om du inte redan har allt vill säga )

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadPixel:

Blev en enorm skillnad enligt mig iaf!

Jo kraftfullare ljud har jag då hört, med mina andra 2 badboys! http://forumbilder.se/CE9N0/123.jpg?width=150

Min gissning är att på det gamla ljudkortet hade du någon konstig EQ eller DSP inkopplad som gjorde att ljudet blev sämre. Eller så tvärtom, att du på det nyare ljudkortet har någon konstig EQ eller DSP som förvränger ljudet mer efter din smak. Det blir dock inte bättre för det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av saindrenan:

Lovar att du skulle säga att dessa högtalare skulle låta gudomligt om man bara skaffade det här ljudkortet.....
Det som gör störst skillnad är högtalarna! Spelar ingen roll hur bra ljudkort eller förstärkare du har, det är högtalarna som avgör hur pass bra det kommer att låta. Sen ska man alltid försöka matcha högtalare med en lämplig förstärkare och dac.

Till TS: Kör på Argon högtalarna. Dem låter bra för den pengen man betalar. Det kan vara lite strul med "standby mode", men så länge man inte har för låg ut signal från datorn så funkar det gallant!
Kom ihåg att du kommer behöva köpa en högtalarkabel som går emellan den aktiva och den passiva högtalaren samt en RCA->3,5mm eller en 3,5->3,5mm kabel (om du inte redan har allt vill säga )

Lets go apeshit!

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Min gissning är att på det gamla ljudkortet hade du någon konstig EQ eller DSP inkopplad som gjorde att ljudet blev sämre. Eller så tvärtom, att du på det nyare ljudkortet har någon konstig EQ eller DSP som förvränger ljudet mer efter din smak. Det blir dock inte bättre för det.

Mitt svar är att dom var inkopplade i moderkortet först.

huehuehue vilken jävla shitstorm

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag digital signal till kompetent förstärkning. Så för ett minimalbygge till pc:
Ljudfokus.se
T-amp + 2 valfria satteliter. Dynavoice rekommenderas.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadPixel:

Mitt svar är att dom var inkopplade i moderkortet först.

huehuehue vilken jävla shitstorm

Och i moderkortets drivrutin så hade du högst troligt någon DSP eller EQ aktiverade vilket gjorde ljudet sämre.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Och i moderkortets drivrutin så hade du högst troligt någon DSP eller EQ aktiverade vilket gjorde ljudet sämre.

Det kan jag inte påstå att jag hade,

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk

Jag tycker nr2 av dinna förslag men du kommer aldrig att få djup och skön bas som jag får med minna 15"s högtalare ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

Ljudkortet spelar inte så stor roll som alla säger. En som aldrig haft ett par finare högtalare förut och som tror att bra ljud är lika med mycket bas kommer nog knappast höra någon större skillnad. Det är ändå högtalarna som sätter gränserna.

Man ska upp några prisklasser i högtalare / hörlurar innan det spelar roll. Med logitechs datorsystem duger vanliga moderkortets inbyggda, det låter ändå inte som det ska.

Visa signatur

lolclockers