En till SSD eller en mekanisk?

Permalänk
Medlem

En till SSD eller en mekanisk?

Hej!

Tänkte bara höra vad ni tycker är smartast att göra.
Har nyligen uppgraderat min dator med nytt grafikkort och ny hårddisk samt chassi. Innan hade jag en gammal 140gb mekanisk hårddisk som var riktigt trött... Så bestämde mig för att byta ut den och köpa en SSD istället. Men tog dock bara en 120gb för ekonomin tillät inte mer just nu.

Märker dock att 120gb är ganska lite. Och jag hade inte tänkt på det så mycket på senaste tiden då jag inte hade installerat så många nya spel på min mekaniska, utan jag började tänka på det först nu när jag körde in alla spel på min nya SSD hur lite igentligen 120gb:ish är.

Iallafall... Jag skulle vilja skaffa lite mer utrymme i framtiden när ekonomin som sagt tillåter det.
Men min fråga är nu. Vad tycker ni jag ska gå på?
Ska jag kanske gå på en ny SSD på 240GB och lägga till så jag har 360GB?
Eller tycker ni det är bättre att ta en mekanisk 1 eller 2TB p.g.a priset eller vad ni nu tycker?

Hjälp. Kan inte bestämma mig. Gillar ju snabbheten med SSD:n iof. Känns ju konstigt att gå tillbaka till en mekanisk igen. Men å andra sidan så är det ju mycket utrymme för pengarna för en mekanisk...

Aja, Jag ska inte skriva allt för mycket.
Vad säger ni? Vad tycker ni? Förslag?

Mvh deXXa

Visa signatur

"We and I know many things. Travel from Great Salt Water to home of biting lizards."

Permalänk
Medlem

Ha det du spelar mest på SSD:n och lagra ALLT annat på den mekaniska?

Om du redan har typ en 1TB mekanisk ser jag dock inte varför du inte skulle köpa en till SSD om du behöver mer utrymme

edit: För trött, jag läste nu att du bara hade en mindre mekanisk. Skulle isåfall satsa på en snabb mekanisk med 1TB utrymme. Tror du kommer ha mer nöja av att inte behöva bry dig lika mycket om vad du sparar. Personligen hatar jag verkligen och "rensa upp" när mina 3TB börjar ta slut

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Ska du ha spel lagrade så ta en SSD. Film och musik mm, kan ju ligga på en mekanisk.

http://cdon.se/hemelektronik/samsung_840_series_basic_250gb_s...

Kör själv på Samsung 840 serien och det funkar kanon!

Permalänk
Medlem

Hmmm.. Ja det här var knepigt, Du har ju en poäng Zcorc i att man slipper bry sig lika mycket om vad man sparar om man har en mekanisk 1TB t.ex. Men å andra sidan så är ju SSD sååååå snabbt så det känns som man går tillbaka till stenåldern. Eller kanske inte?...

Kan jag ha två olika märken på SSD tillsammans om jag nu skulle bestämma mig för att köra på SSD? Har just nu en Kingston SSDNow V300, kan jag köpa en Samsung 840 SSD som Jonny91 länkade och ha båda två tillsammans? Eller måste det vara samma märke?

Tack för svaren

Visa signatur

"We and I know many things. Travel from Great Salt Water to home of biting lizards."

Permalänk
Medlem

Du kan blanda olika märken det är inga problem.
Oftast rekommenderas det att köra tex stora spel på en mekanisk disk då laddtiderna inte är så långa ändå. Men det är klart, har du kulorna till det så är det såklart kul att ha spelen på en SSD. Ha dock i åtanke att spelupplevelse inte höjs, det är enbart laddtiderna och ingen annat så blir något kortare.

Permalänk
Medlem

Köp en till Kingston SSD V300 120GB och kör raid kanske?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

Jag tycker du ska köpa en mekanisk större disk än en till ssd. Visst är det fint med ssd utrymme, men ha dom spelen du spelar mest på ssd så långt det räcker. Sen resterande på HDD
Eventuellt ha lite i åtanke vilka spel som nyttjar ssd mer än andra också
Då har du gått om plats åt andra eventuella filer osv. Och för en "billig" peng^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att det blir stramt att pula in spelen på SSDn när man bara har 120. Men jag är en som byter spel ofta, så det blir många installationer/avinstallationer. Med det sagt, du får göra en avvägning, vad är jobbigast? Att skyffla runt spelen på SSDn eller att inte ha någon lagring?
I mina ögon? Satsa på en HDD du, lagring är ju ett måste, 7200 RPM är inte så fasligt långsamt.
En tumregel: 5TB HDD/250GB SSD. ;D

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Jag förstår. Alla era svar har gett mig bra svar på mina frågor. Tackar för det. Som biorrith sa: "det är enbart laddtiderna och ingen annat så blir något kortare." Då spelar det ju ingen roll om jag kör på att köpa mig en mekanisk istället. Men... Jag ska fundera lite till och återkommer med ett litet inlägg i den här tråden om hur jag gör. Tackar igen allihop!

Visa signatur

"We and I know many things. Travel from Great Salt Water to home of biting lizards."