Dator startar ej men nätaggregatet fungerar.

Permalänk

Dator startar ej men nätaggregatet fungerar.

Försöker få liv i en fujitsu siemens gs 360-2 som inte startar.

När jag trycker på knappen så händer ingenting. Dock när jag testar att starta nätaggregatet enligt denna guiden http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7... så går nätaggregatet igång som det ska.

Så antar att det är någonting fel med kablarna?

Kablarna som går till knappen satt väldigt löst och någon har pillat på dom innan.

Har testat att koppla kapplarna i alla möjliga kombinationer i den röda rutan ni ser på bilden här: http://tinypic.com/view.php?pic=5zm6op&s=5

Antar att ingen av dom ska sitta i den blåa rutan?

Här är bild på kablarna: http://tinypic.com/view.php?pic=zmcadz&s=5

Någon som vet vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

Står det inte vid stiften vad som gör vad? Brukar stå på moderkortet med extremt liten test, tex power knappen brukar det stå som på kabeln, PWR SW.
Testa kortsluta dom stiften med en mejsel.

Permalänk
Skrivet av magic84:

Står det inte vid stiften vad som gör vad? Brukar stå på moderkortet med extremt liten test, tex power knappen brukar det stå som på kabeln, PWR SW.
Testa kortsluta dom stiften med en mejsel.

För att vara 100 nu. När du säger stiften så menar du stiften som sitter i den röda rutan? Lägga en mejsel på dom och starta datorn?

Permalänk
Medlem

Ja om du vet vilka 2 stift som är power switch.
Det enda knappen gör är att kortsluta ett stift mot jord.
Du hade ju testat nätagget, den gröna tråden där (power on) är ansluten till ett av stiften, det andra stiftet är jord (GND), när du trycker på power knappen kortsluts power on och GND och datorn startar.
Om det fungerar när du kortsluter med mejsel så är det fel på power knappen i chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRunnerAlfa:

Försöker få liv i en fujitsu siemens gs 360-2 som inte startar.

När jag trycker på knappen så händer ingenting. Dock när jag testar att starta nätaggregatet enligt denna guiden http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7... så går nätaggregatet igång som det ska.

Så antar att det är någonting fel med kablarna?

Kablarna som går till knappen satt väldigt löst och någon har pillat på dom innan.

Har testat att koppla kapplarna i alla möjliga kombinationer i den röda rutan ni ser på bilden här: http://tinypic.com/view.php?pic=5zm6op&s=5

Antar att ingen av dom ska sitta i den blåa rutan?

Här är bild på kablarna: http://tinypic.com/view.php?pic=zmcadz&s=5

Någon som vet vad felet kan vara?

Det är nog snarare i den blå rutan de ska sitta. Det brukar va standard att de sitter längst ned till höger på moderkortet. Försök ta en bättre bild så man kan läsa vad det står vid stiften.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

ja försök ta en närbild

Permalänk
Skrivet av magic84:

Ja om du vet vilka 2 stift som är power switch.
Det enda knappen gör är att kortsluta ett stift mot jord.
Du hade ju testat nätagget, den gröna tråden där (power on) är ansluten till ett av stiften, det andra stiftet är jord (GND), när du trycker på power knappen kortsluts power on och GND och datorn startar.
Om det fungerar när du kortsluter med mejsel så är det fel på power knappen i chassit

Jag vet inte vilka 2 stift specifikt som är till Power switch. Eftersom någon varit där innan och försökt att få igång den och har flyttat på dom. Känns som jag har testat alla stift på modekortet. Så som dom satt när jag fick den så satt dom såhär:

Blå/Svart (Power SW) 2stiften längst ner till höger.
Grön/Vit (Power LED) 2 stifen precis till vänster om Power SW.
Röd/Vit (H.D.D LED) 2 stiften ovanför Power SW.

Och detta fungerade inte.

Permalänk
Medlem

ha bara i power knappen när du testar, har du i tex led och den sitter fel så kortsluter den och då startar inte systemet.
Står det ingenting vid stiften?

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Det är nog snarare i den blå rutan de ska sitta. Det brukar va standard att de sitter längst ned till höger på moderkortet. Försök ta en bättre bild så man kan läsa vad det står vid stiften.

Skrivet av magic84:

ha bara i power knappen när du testar, har du i tex led och den sitter fel så kortsluter den och då startar inte systemet.
Står det ingenting vid stiften?

Det var rätt att dom skulle sitta i den blåa rutan. Nu verkar min mobil inte vilja skicka över bilder längre så ska försöka förklara vad som står vid stiften.

Om ni öppnar bilden med rutorna och tänker er att jag läser upp texten vid den blåa rutan ifrån höger till vänster.

R778

R783 Panel 1
R457
R779

Jag har kopplat in den blå/svarta Power SW kabeln vid stiften som sitter näst längst till vänster och nu startar fläkten på modekortet och nätagget (testat alla och den startar bara om den sitter där).

Men nu vet jag inte vart dom andra 2 ska sitta. Får fortfarande ingen bild på skärmen när bara den blåa/svarta sitter i.

Edit: modekortet är ett AMD690VM-FM om det är till något hjälp

Manualen finns att ladda ner HÄR

Enligt maualen så är det 11. PANEL1 - Front panel switch/LED header stiften heter.

Jag har satt H.D.D LED i pin 1&2
Jag har satt POWER LED i pin 3&4
Jag har satt POWER SW i pin 5&6

Startar datorn och den verkar starta för alla fläktar börjar snurra och lampor lyser men fortfarande ingen bild på skärmen?

Permalänk
Medlem

Du har satt power switch i 5&6 när det i manualen står att den ska vara i 6&8

6 = Power switch +
5 = Reset switch -

Borde ju tekniskt sätt fungera, men dra ut power led och hdd led, dom behöver du inte nu och kommer bara kortsluta systemet om du gör fel

Permalänk
Skrivet av magic84:

Du har satt power switch i 5&6 när det i manualen står att den ska vara i 6&8

6 = Power switch +
5 = Reset switch -

Borde ju tekniskt sätt fungera, men dra ut power led och hdd led, dom behöver du inte nu och kommer bara kortsluta systemet om du gör fel

Drog ut alla och satte POWER SW i 6&8. Datorn verkar starta som förut. Men fortfarande ingen bild.

Edit: Såhär långt har jag kommit nu

Satt fast POWER SW i pin 6&8
Satt fast H.D.D LED i pin 1&3
Satt fast POWER LED i 2&4

Startar jag datorn snurar nätagget fläkten och fläkten för processorn.

Ingen bild visas på skärmen när jag har den inkopplad till modekortet igenom VGA, skärmen som är en packard bell säger "Cable not connected"
Kopplar jag in skärmen till en LG monitor så är bilden helt svart.

Jag testade koppla in grafikkortet ifrån datorn jag skriver ifrån. och fick samma resultat på båda skärmarna. Fläkten på grafikkortet snurrar också.

Permalänk
Medlem

Okej, sitter grafikkortet i som det ska? Behöver det extern ström? Finns det flera minnesmoduler? i så fall ta ut alla utom en och prova, testa sen sätta in minnet på olika platser.

Permalänk
Skrivet av magic84:

Okej, sitter grafikkortet i som det ska? Behöver det extern ström? Finns det flera minnesmoduler? i så fall ta ut alla utom en och prova, testa sen sätta in minnet på olika platser.

Se min edit i inlägget ovanför.

Permalänk
Medlem

då kan det vara ram-minnerna. Om det hade varit processorn så har jag för mig att man kommer åt bios iallafall

Permalänk
Skrivet av magic84:

då kan det vara ram-minnerna. Om det hade varit processorn så har jag för mig att man kommer åt bios iallafall

Tillbaka nu igen.

Testade att byta ram-minnen men det fungerade inte ändå. testade med totalt 6 olika ram-minnen i varje slot. Tog ram-minnen ifrån min fungerande dator så vet att minnena fungerar. Får dock samma resultat svart skärm med "Cable not connected"

Så följande har jag testat:
Byt ram-minnen i varje slot (2 av minnena var från min fungerande dator)
Satt i ett externt grafikkort (som jag tog ifrån min fungerande dator)
2 olika skärmar (Som båda fungerar på datorn jag skriver ifrån)

Är det modekortet som har havrerat? Datorn piper dock inte som det brukar när något är fel.