Permalänk

TV som skärm hittas inte

Hej alla sweclockare! Jag bestämde mig för att sätta upp min några år gamla 23tums samsung TV och ha som en andra-skärm, men har stött på lite problem.
Jag har ett GTX 460 och det finns 2 DVI portar ut från den, men i TV:n fanns bara VGA och HDMI, så jag köpte en VGA -> DVI adapter och försökte koppla TV:n till datorn, men kan inte få det att funka.

Högerklick -> Skärmupplösning -> Hitta: funkar inte. Försökt flera gånger med att starta om både TV och dator. Jag kan inte heller markera det existerande "PC" på inställningarna i TV:n, kan bara markera "TV, EXT.1, EXT.2 och DTV" DTV använder jag för att kolla på TV och har testat alla men ingen funkar.

Snälla hjälp!

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Byt plats på DVI kabeln och DVI->VGA adaptern. Åtminstone med nyare grafikkort bruka VGA bara funka med den ena DVI porten. Äldre kort hade inte det problemet.

Starta och koppla TV först. Datorn sist. Det bruka bara vara vid problem och första gången man ställer in som man kan vara tvungen att starta i den ordningen.

Försök sen igen med att välja utökat skrivbord efter att du klickat på en av fyrkanterna med siffrorna 1 och 2. Glöm inte att fyrkanterna kan flyttas runt så att dess placering stämmer med hur TV och skärmen är placerat i verkligheten.

Jag antar att du kopplat via VGA för att det stod så i TV manualen pga problemet äldre Samsung TV hade med HDMI porten när de kopplades till en datorn med ett äldre grafikkort.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att ena porten endast stödjer DVI-D, dvs. det finns ingen analog signal för din VGA. I sådan fall är det bättre med HDMI, då HDMI är digital.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk

panpon98:Antingen förstod du inte mig eller jag inte dig :).
Men ur TV:n är det VGA, där har jag satt en adapter (VGA->DVI) För att jag endast hade DVI-kabel hemma, sedan går DVI kabeln till ett utav mina 2 DVI-utag i grafikkortet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakNivez:

panpon98:Antingen förstod du inte mig eller jag inte dig :).
Men ur TV:n är det VGA, där har jag satt en adapter (VGA->DVI) För att jag endast hade DVI-kabel hemma, sedan går DVI kabeln till ett utav mina 2 DVI-utag i grafikkortet!

Testat byta plats på dem? Så att TV:n är satt på den port som du normalt fall har din primära skärm.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakNivez:

panpon98:Antingen förstod du inte mig eller jag inte dig :).
Men ur TV:n är det VGA, där har jag satt en adapter (VGA->DVI) För att jag endast hade DVI-kabel hemma, sedan går DVI kabeln till ett utav mina 2 DVI-utag i grafikkortet!

Men eftersom det är vga i skärmen är det vga signal den behöver ha genom din dvi-sladd, och det brukar bara vara ena dvi på grafikkort som klarar det. Prova alltså att byta plats på kablarna i grafikkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Tack för alla svar men det funkade inte att byta plats vid grafikkortet :/
Om du kanske har några andra lösningar skulle jag vara tacksam ^^

Permalänk
Medlem

Prova de andra 2 sakerna jag nämnde också så att du inte missat något.

Permalänk

Att starta TV innan dator hjälpte tyvär inget :/
God, what is this? :S

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte exakt vilket grafikkort du har, eller om det kortet ens har DVI med analoga signaler. Om fallet är så att båda portarna är DVI-D är din adapter värdelös, det du behöver är en aktiv signalomvandlare. De kan dock kosta en del, så mitt tips är att du skaffar en HDMI adapter. Jag ser inga andra lösningar med den infon du gett oss.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk

Jag skulle säga att det är DVI-I (Dual Link) På båda uttagen i grafikkorten, fast till vänster på båda uttagen är det som ett kors med 4 prickar, alltså ett till sträck vertikalt. I adaptern är det likadant.

Permalänk
Medlem

Vet nån om det kan vara DVI kabeln som inte släpper ingen den analoga (VGA) signalen eftersom han satt adaptern vid skärmen istället för grafikkortet?

Hur som helt verka du behövas en annan kabel för du har nog testat allt jag kan komma på med nuvarande.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=615991#extra
Är det ett Gigabyte GTX 460 du har?
Nvidia och ATI bruka låta andra företag göra olika varianter av sina grafikkort där kontakter, kylare mm ofta varierar.

Permalänk

Jag är ganska säker på att det är Gigabyte GeForce GTX 460 jag har.
Har haft datorn i några år men först nu märkte jag att jag hade Mini-HDMI, satt en plastbit som täckte så var svårt att se ._.
Så behöver jag fixa Mini-HDMI-HDMI kabel? (om det finns)

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan inte koppla en dvi till vga adapter "baklänges" det finns ingen dvi signal i vga kontakten.
Du har dessutom troligen bara vga utgång på en av dina dvikontaker på grafikortet.
Det bästa är att du kör via hdmi ingången på tvn, men annars:
Anslut en vga kabel i skärmen och andra änden via adaptern i grafikkortet och ta reda på vilken kontakt som ger vga, anslut sen monitorn med dvi i den andra kontakten på grafikkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det fungerar annars med en DVI till HDMI-kabel (DVI i Grafikkortet och HDMI i TVn), men då får du köra ljudet med separat kabel, tror jag

DVI till HDMI 1 m:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"