[Diskussion] Samsung Galaxy S4 (Android 4.2)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpnk:

Ni som köpt en sån här och bytt från S2 eller S3. Vad ser/märker ni för stor skillnad om man bortser från en större skärm?

jag har en rootad S2a med senaste JB
jämförde sida vid sida med en jobbarpolares nya S4 och det är inte sån förbannat stor skillnad mellan dom två som man kan tro
S4an är lite mjukare i UIt men laggar nästan mer än S2an när man skrollar internet sidor (beror troligtvis på en ej optimerad webbläsare)
lite skarpare text än S2an men även där är det inte som dag och natt.

färgerna är näst intill identiska då båda har OLED
dock får du mer djup i färgerna med S4an då det är mer pixlar på skärmen.
fler pixlar= fler färger kan visas samtidigt
S4ans skärm upplevs att ha lite mer djup i sig jämfört med S2an.

sen har du lite mer lull lull som du inte har på S2an

själv ska jag köpa en S4 om några veckor men eftersom jag redan har en Nexus 10 surfplatta med superupplösning (300ppi) som jag surfar på så kommer jag ändå inte att använda S4an för surf.
5" är fortfarande för sniket om man ska surfa på webben.

så varför köper jag en S4a för kan man undra?
S2an är ju ungefär som en S4a med mindre skärm trots att den har två år på nacken.
kul att ha det senaste så därför uppgraderar jag

det sura är att jag blir av med FM radion från S2an men det finns väl en app för att fixa tillbaka den vad jag fattat.

rent funktionsmässigt i dagligt bruk så är nog det du kommer att märka att S4an har en större skärm inget annat.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

jag har en rootad S2a med senaste JB
jämförde sida vid sida med en jobbarpolares nya S4 och det är inte sån förbannat stor skillnad mellan dom två som man kan tro
S4an är lite mjukare i UIt men laggar nästan mer än S2an när man skrollar internet sidor (beror troligtvis på en ej optimerad webbläsare)
lite skarpare text än S2an men även där är det inte som dag och natt.

färgerna är näst intill identiska då båda har OLED
dock får du mer djup i färgerna med S4an då det är mer pixlar på skärmen.
fler pixlar= fler färger kan visas samtidigt
S4ans skärm upplevs att ha lite mer djup i sig jämfört med S2an.

sen har du lite mer lull lull som du inte har på S2an

själv ska jag köpa en S4 om några veckor men eftersom jag redan har en Nexus 10 surfplatta med superupplösning (300ppi) som jag surfar på så kommer jag ändå inte att använda S4an för surf.
5" är fortfarande för sniket om man ska surfa på webben.

så varför köper jag en S4a för kan man undra?
S2an är ju ungefär som en S4a med mindre skärm trots att den har två år på nacken.
kul att ha det senaste så därför uppgraderar jag

det sura är att jag blir av med FM radion från S2an men det finns väl en app för att fixa tillbaka den vad jag fattat.

rent funktionsmässigt i dagligt bruk så är nog det du kommer att märka att S4an har en större skärm inget annat.

Men surfar man inte främst på telefoner när man är ute, på bussen, hos kompisar och i butiker? Släpar man med sig surfplatta överallt? Det känns som att när man väl är nära sin surfplatta så är chansen stor att man är nära en dator med.

Permalänk
Medlem

Högtalaren trasig :/

Högtalaren vid örat för samtal la av för 2 dagar sen ! Helt stendöd ( Inget problem med 3,5 uttags-pins eller så)! Nån annan som råkat ut för detta ? Borde väl gå att DOA telefonen även om jag haft den i ca 2 v ?? Känns löjligt att ha en s4 och inte kunna ringa me den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaotica:

Högtalaren vid örat för samtal la av för 2 dagar sen ! Helt stendöd ( Inget problem med 3,5 uttags-pins eller så)! Nån annan som råkat ut för detta ? Borde väl gå att DOA telefonen även om jag haft den i ca 2 v ?? Känns löjligt att ha en s4 och inte kunna ringa me den

Har DOA tiden passerat så lär butiken vilja skicka in den på reparation, men du kan ju försöka att DOA den.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Meddelande har raderats pga att det bryter mot § 9. Annonser sker i Marknaden.

/KimTjik

Permalänk

En sak som är sjukt störande är att när man drar ner ljudet när/om någon pratar högt så drar man även ner ringsignal nivån!
Detta måste väl gå o fixa?

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Medlem

Jag fick min S4 för några dagar sedan efter att ha kört iPhone 4 i snart 3 år. En sak jag har lagt märke till nu de dagarna jag har använt den är att batteritiden är till och med sämre än min iPhone 4. Någon annan som har lagt märke till att batteritiden är lite halvkass på S4an?

Värt att notera är ju att jag faktiskt brukar stänga av de program som ligger i bakgrunden.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Jag fick min S4 för några dagar sedan efter att ha kört iPhone 4 i snart 3 år. En sak jag har lagt märke till nu de dagarna jag har använt den är att batteritiden är till och med sämre än min iPhone 4. Någon annan som har lagt märke till att batteritiden är lite halvkass på S4an?

Värt att notera är ju att jag faktiskt brukar stänga av de program som ligger i bakgrunden.

Jag tycker den är helt okej. Sen är det ju standard att halvera batteritiden varje generation mobiltelefoner

Kolla i inställningar --> Mer --> Batteri. Själv hade jag Google Maps som drog batteri som in i helvete.
Försiktigt med vilka appar du stänger ner också. Kanske är appar som systemet använder så de startas upp igen. Då drar det bara mer batteri. Sen tror jag faktiskt att det drar med batteri att ha på skärmen den tid som behövs för att rensa appar, än att ha apparna vilande i bakgrunden.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Jag tycker den är helt okej. Sen är det ju standard att halvera batteritiden varje generation mobiltelefoner

Kolla i inställningar --> Mer --> Batteri. Själv hade jag Google Maps som drog batteri som in i helvete.
Försiktigt med vilka appar du stänger ner också. Kanske är appar som systemet använder så de startas upp igen. Då drar det bara mer batteri. Sen tror jag faktiskt att det drar med batteri att ha på skärmen den tid som behövs för att rensa appar, än att ha apparna vilande i bakgrunden.

Ligger något i det du säger! Sen kan det ju faktiskt vara så också att jag låser upp mobilen och tittar på den oftare än vad jag själv vill erkänna eller tänker på. Blir ju lätt så när mobilen är ny och det kliar i fingrarna

Det jag dock har tänkt på är att när den ligger i fickan utan att ha igång några program, så känns det som att den droppar flera procent batteri efter bara någon timme. (Nu menar jag när jag inte ens tar upp den och kollar klockan eller nånting alls) Det gäller samma när den bara ligger på skrivbordet här hemma. Men kan ju vara jag som är nojig

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Big Lars:

Ligger något i det du säger! Sen kan det ju faktiskt vara så också att jag låser upp mobilen och tittar på den oftare än vad jag själv vill erkänna eller tänker på. Blir ju lätt så när mobilen är ny och det kliar i fingrarna

Det jag dock har tänkt på är att när den ligger i fickan utan att ha igång några program, så känns det som att den droppar flera procent batteri efter bara någon timme. (Nu menar jag när jag inte ens tar upp den och kollar klockan eller nånting alls) Det gäller samma när den bara ligger på skrivbordet här hemma. Men kan ju vara jag som är nojig

Se till att 4G bara är på när du använder det. Det drar något enormt med batteri...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Se till att 4G bara är på när du använder det. Det drar något enormt med batteri...

Okay tack för tipset, har nämligen alltid på det.

Det är möjligtvis inte någon som vet någon bra fotoredigerings app? Har hittat några bra där man tar kort, men gillar inte själva redigeringsdelen av det.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Se till att 4G bara är på när du använder det. Det drar något enormt med batteri...

Hur stänger man av det? Och hur stänger man av knappljudet när man skriver sms? Att bocka av "knappljud" hjälpte bara när man flippar runt i telefonen men inte i SMS.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tänk att vuxna människor kan sitta och tjafsa över något så banalt som en telefon (läste igenom tidigare inlägg i tråden).
Det blir en S4 för min del i alla fall. Har idag en HTC Incredible S, så det lär bli en jävla skillnad. Jag minns för några år sedan när alla telefoner var gjorda i plast. Det var ingen som klagade då. Märkligt...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mocka:

Hur stänger man av det? Och hur stänger man av knappljudet när man skriver sms? Att bocka av "knappljud" hjälpte bara när man flippar runt i telefonen men inte i SMS.

Antingen genom inställningar, slå av data, eller om du skaffar en widget som ger dig en genväg.

Pröva stänga av haptisk återkoppling, men det kanske bara stänger av vibrationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Tänk att vuxna människor kan sitta och tjafsa över något så banalt som en telefon (läste igenom tidigare inlägg i tråden).
Det blir en S4 för min del i alla fall. Har idag en HTC Incredible S, så det lär bli en jävla skillnad. Jag minns för några år sedan när alla telefoner var gjorda i plast. Det var ingen som klagade då. Märkligt...

Kan bara hålla med 100%.

Permalänk

Köpte mig en http://www.coolstuff.se/Gametel men får den inte att fungera till min S4a... några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Tänk att vuxna människor kan sitta och tjafsa över något så banalt som en telefon (läste igenom tidigare inlägg i tråden).
Det blir en S4 för min del i alla fall. Har idag en HTC Incredible S, så det lär bli en jävla skillnad. Jag minns för några år sedan när alla telefoner var gjorda i plast. Det var ingen som klagade då. Märkligt...

Nej det är svårt att ha en åsikt om allt är likadant.
Men när fler val tillkommer så tillkommer även olika tycken, knappast konstigt eller hur?
Det kan du ta på precis vilket område som helst, tv, fordon, hell mat.

Folk tycker olika, och när det finns val så gör folk val.

Så det sista du skrev saknar verkligen grund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Antingen genom inställningar, slå av data, eller om du skaffar en widget som ger dig en genväg.

Pröva stänga av haptisk återkoppling, men det kanske bara stänger av vibrationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyckte det var intressant att S4an har på 4G hela tiden medan min går från 3G till H+ när den skall tanka något (viss fördröjning när telefonen ska slå om från 3G till H till H+)

Ska testa det andra du skrev.

PS. S4an är inte min, det är en kompis.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mocka:

Tyckte det var intressant att S4an har på 4G hela tiden medan min går från 3G till H+ när den skall tanka något (viss fördröjning när telefonen ska slå om från 3G till H till H+)

Ska testa det andra du skrev.

PS. S4an är inte min, det är en kompis.

Det är ju konstigt att den skulle byta till ett långsammare nät när den ska tanka något...

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: ahh, ignorera detta... Jag tänkte tvärtom.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Big Lars:

Okay tack för tipset, har nämligen alltid på det.

Det är möjligtvis inte någon som vet någon bra fotoredigerings app? Har hittat några bra där man tar kort, men gillar inte själva redigeringsdelen av det.

Denna använder jag, hur bra som helst: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.niksoftware.snapseed&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5uaWtzb2Z0d2FyZS5zbmFwc2VlZCJd

Skrivet av Mocka:

Hur stänger man av det? Och hur stänger man av knappljudet när man skriver sms? Att bocka av "knappljud" hjälpte bara när man flippar runt i telefonen men inte i SMS.

Stänga av 4G: inställningar - fler nät - mobila nätverk - nätläge, välj "GSM/WCDMA"... GSM=2G, WCDMA=3G, LTE=4G
Stänga av ljud för tangentbordet: inställningar - min enhet - språk och inmatning - samsung-tangentbord - avancerat och bocka ur ljud vid knapptryck

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nej det är svårt att ha en åsikt om allt är likadant.
Men när fler val tillkommer så tillkommer även olika tycken, knappast konstigt eller hur?
Det kan du ta på precis vilket område som helst, tv, fordon, hell mat.

Folk tycker olika, och när det finns val så gör folk val.

Så det sista du skrev saknar verkligen grund.

Jaså, hur är det svårt att ha en åsikt om en produkts plastighet, oavsett om alla är av plast eller inte?
Jag tycker inte att det jag skrev saknar grund, utan är snarare grundat på att när det bara fanns plasttelefoner hörde jag aldrig någon klaga över det, men så fort det fanns alternativ fanns det helt plötsligt nackdelar med plast som ingen hade poängterat tidigare. Det tycker jag är konstigt, inte att det finns alternativ och att folk tycker olika.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Var i princip exakt något sånt jag letade efter!

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av all-seeing:

Stänga av 4G: inställningar - fler nät - mobila nätverk - nätläge, välj "GSM/WCDMA"... GSM=2G, WCDMA=3G, LTE=4G

Man kan trycka o hålla inne på snabbknapparna i notifikationsfältet för att komma till den platsen i inställningar.
T.ex långtryck på Mobil data -> välj nätläge.

Permalänk
Skrivet av Big Lars:

Tack så mycket! Var i princip exakt något sånt jag letade efter!

Kul Den smidigaste jag testat!

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem

Någon som har någon idé vad man vågar tvätta ett S-cover med? Lyckats få någon ful röd missfärgning längs kanterna och på..."gångjärnet".

Testat att bara gnugga med en trasa o lite vatten men verkar inte hjälpa. Kan det vara nått fel med själva produkten? Känns konstigt att jag lyckats kladda nått precis runt hela kanten :S

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk

Detta är inte helt rätt tråd att skriva i men Samsung har nu utannonserat Samsung Galaxy S4 mini.

http://www.androidcentral.com/samsung-announces-galaxy-s4-min...

http://www.engadget.com/2013/05/30/samsung-confirms-galaxy-s-...

http://www.theverge.com/2013/5/30/4379002/samsung-unveils-s4-...

Ser ut att kunna bli rätt bra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ser inte ut att kunna erbjuda så mycket mer alls än en S2. Upplösningen är ju nästan densamma till och med. HD-upplösning hade varit kul.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ser inte ut att kunna erbjuda så mycket mer alls än en S2. Upplösningen är ju nästan densamma till och med. HD-upplösning hade varit kul.

Jo det är klart. Upplösningen på skärmen är inte jättebra men enligt rykten ska den ha en SoC från Qualcomm tror dom skrev 400 serien i någon av dom jag länkade till. Sen storleken på skärmen som är 4.3 tum känns riktigt lagom för min del.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte varför dom inte tog iaf 720p skärm, rätt besviken på S4 mini.
Men blir det ett riktigt bra pris så kan det ju slå bra.

Permalänk
Avstängd

vad är det här?
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2287882

nåt man behöver vara orolig över?
OLED panelen knäcks men inte gorillaglaset.
låter som för mycket flex i chassit?

är det nån här som knäckt sin skärm av att bara haft den i fickan?
jag får min S4a på måndag men funderar på att fixa en försäkring som täcker det där.

Edit: såg att jag hade Elektronik och Drulle försäkring på hemförsäkringen
då är det lugnt

men vad tror ni är det nåt fabrikationsfel eller har dom fått måndags ex?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|