Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Rengöra prosessor

Goder dag!
Vad skall jag använda när jag byter cpu-kylare? Alltså vad skall jag använda när jag rengör min processor?

Mvh Joel

Permalänk
Medlem

ESD band samt coolingpaste remover + tops/bomull brukar jag köra

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag körde med hushållspapper och tops sist, gick kanon bra.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av NjoelN:

Goder dag!
Vad skall jag använda när jag byter cpu-kylare? Alltså vad skall jag använda när jag rengör min processor?

Mvh Joel

Det som ovan säger + lite kemiskt ren bensin eller annan motsvarighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Såg någon som tipsade om kaffefilter för att torka bort kylpastan. Ta bort så mycket du kan med papper/kaffefilter topz eller vad du har till hands. Tag sedan aceton utan olja eller annat lösningsmedel som inte lämnar rester (isopropyl alkohol TROR jag att många använder, t-röd brukar jag själv köra med men det lämnar nog lite skit efter sig). När den är rengjord ska du bara använda kylpasta motsvarande ett kokt riskorn för den nya kylaren

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NjoelN:

Goder dag!
Vad skall jag använda när jag byter cpu-kylare? Alltså vad skall jag använda när jag rengör min processor?

Mvh Joel

T-Röd brukar jag köra med, fungerar ypperligt. Någon droppe på en topps, sen är det bara att köra på.

ESD-Armband kan också vara bra om du inte vet vad du gör.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Jag brukar topsa den lite, sedan hälla upp en mini shot vodka (2cl), typ Smirnoff eller Bols och doppa topsen i och rengöra cpun sedan vodkan som är kvar får jag

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra på med tändvätska och tops!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11

Permalänk
Medlem

T-RÖD (finns billigt på macken) och sen toa-papper. Avsluta med kaffe-filter. Min metod funkar prima. Tändvätska skulle jag INTE tvätta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

T-RÖD (finns billigt på macken) och sen toa-papper. Avsluta med kaffe-filter. Min metod funkar prima. Tändvätska skulle jag INTE tvätta med.

T-Röd skulle jag inte använda då det inte är helt rent utan innehåller lite andra saker som inte försvinner.

Permalänk
Medlem

Tändvätska låter riskabelt - kanske om man låter det dunsta ordentligt innan man kör igång igen. Men vad vet jag då jag inte provat... och aldrig kommer prova hehe.

Jag kör med isopropylalkohol utspädd med 1/3 avjoniserat vatten (i.e batterivatten) och tops. När jag är klar så kör jag en snabb vända med en ren microfiber duk, viktigt att det är en sort som inte bildar någon statisk el, för att ta polera och bort eventuellt ludd som topsen lämnat efter sig.

Att ha avjoniserat vatten i isopropylalkoholen är helt frivilligt och baserat på hur ren alkoholen är. Min isopropylalkohol är industriell och väldigt nära 99% ren, enkelt sagt så nära gas det går, så den dunstar för snabbt för att användas praktiskt- så man vill gärna spä ner den till 50% - 75% med avjoniserat vatten. Det viktiga är att alkoholen fortfarande dunstar relativt snabbt, utan att ha för mycket vatten i sig.

Finns säkert andra sätt som går lika bra, det mesta som skiljer handlar om att få ur bästa resultat. Det viktiga är bara att det du använder inte skadar något bara.

Permalänk
Medlem

OKej, tack så mycket för informationen, kommer nog att klara det nu. Jag skulle rekommendera Absolut vodka istället för smirnoff eftersom den är renare och jag jobbar där!

Permalänk

Du Joel vad dricker ni på firmafesten

Permalänk
Medlem

Isopropanol...

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

T-Röd skulle jag inte använda då det inte är helt rent utan innehåller lite andra saker som inte försvinner.

Det blir lite rester ja. Men det är så otroligt lite så det kvittar. Man putsar bort det endå med kaffe-filtret på slutet. Det är en väl beprövad metod.

Permalänk
Inaktiv

Jag brukar ta lite papper, det fungerar bra nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag brukar ta lite papper, det fungerar bra nog

Är tempsen bra så är det ok.