Google klättrar på listan över världens mest värdefulla varumärken

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thompaam:

Men det räknas ändå till det fjärde mest värdefulla företaget i världen enligt denna undersökning. Det visar något, tycker jag.

Det är väl inget konstigt med det, till skillnad ifrån telefoner och datorer så behöver vi mat för att överleva, så att ett företag som säljer mat är med på listan är knappast förvånande.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Hehe, tror inte att man kan ranka religioner bara sådär...visst, mest "god" publicitet kanske, men även mycket dålig "präster och småbarn"..(Sedan orkar jag faktiskt inte Googla om Katolicismen är störst, för det är jag inte säker att de är). Håller dock med lite angående AT&T...har själv aldrig haft med dem att göra, men vad jag läst så dissas nästan alla stora amerikanska telekom bolag ganska friskt...fast det är ju lite så i Sverige med...

Jag undrar om andra utländska marknadsförings firmor skulle kommit fram till samma resultat...Att Apple är störst och Google högt upp är kanske inte konstigt...däremot finns det ett par märken på listan som jag har lite funderingar över.., bla UPS, MasterCard, Oracle och Shell. Sedan när brukar bensinjättar ligga i topp? Visst, pengamässigt kan jag instämma, men annars...har bensinbolag goda rykten om sig...?

Katolicismen är en religion, katolska kyrkan är ett gammalt supercentraliserat företag med företagsledningen och HQ i Rom. De omsätter mer pengar per år än alla andra företag på listan tillsammans, det är stor skillnad. Kanske "the cult of apple" är framtidens religion, men än så har de inte en julle.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Är väl inte så konstigt att Marlboro ligger på 8a igentligen?

Det är ju inte en lista om "bästa, miljövänligaste eller renaste" företagen.

Det är ju ett respekterat märke och dem tillverkar inte bara cigaretter.

Jag sa inte att det var konstigt, jag sa att det var sorgligt Att ett företag som tillverkar cigarretter ligget hack i häl med mcdonalds och coca cola. Vi borde verkligen inte röka så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag sa inte att det var konstigt, jag sa att det var sorgligt Att ett företag som tillverkar cigarretter ligget hack i häl med mcdonalds och coca cola. Vi borde verkligen inte röka så mycket

På så sätt så är det ju lite sorgligt att Coca-cola och Mcdonalds också ligger så högt upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Hehe, tror inte att man kan ranka religioner bara sådär...visst, mest "god" publicitet kanske, men även mycket dålig "präster och småbarn"..(Sedan orkar jag faktiskt inte Googla om Katolicismen är störst, för det är jag inte säker att de är). Håller dock med lite angående AT&T...har själv aldrig haft med dem att göra, men vad jag läst så dissas nästan alla stora amerikanska telekom bolag ganska friskt...fast det är ju lite så i Sverige med...

Jag undrar om andra utländska marknadsförings firmor skulle kommit fram till samma resultat...Att Apple är störst och Google högt upp är kanske inte konstigt...däremot finns det ett par märken på listan som jag har lite funderingar över.., bla UPS, MasterCard, Oracle och Shell. Sedan när brukar bensinjättar ligga i topp? Visst, pengamässigt kan jag instämma, men annars...har bensinbolag goda rykten om sig...?

Tänk så här, om du fick 1% ägarandel i företagen hur skulel du ranka det värdet, plötsligt flyger shell upp efterosm bränsle verkligen kröävs om inte världen ska stanna i nuvarande utförande, samam med telkom, skulel bli otroligt ofunktionellt samhälle utan dem. Dock inom mobil telekom kan en aktör duka upp om nästan dominera inom en otroligt kort period på 5-10 år, så lite osäker på om man då bör tillskriva så stora värden till At&T osv. Fast deras kontrakt gör att kunderna siitter fast betydligt mer än i europa, SIM kort finns ju knappt i USA, det går liksom inte att byta operatör med operatörens telefon, oavsett hur high-end den är... Se det inbyggda värdet i en kundbas på 100 miljoner som knappt kan byta och som betalar för alla samtal som rings TILL! dem, gör att värdet är högt även om det är en verixon telefon som ringer til en At&T telefon, At&T kräver betalning även för det...

Samsung på en tiondels värde av apple känns lite konstigt dock om man ser hur bred deras portfölj är. TV är ju kung i usa, och de flesta skulel väl peka på samsung för kvalitet och välkändhet.

McDonalds har juen enorm igenkännbarhet i princip hela världen. platsräknat dock är jag då lite förvånatd att jag inte såg Subway alls som nu har fler restauranger, men mpnga är inbyggda i bensinstationer osv. McD är ju nästan en garant för fungerande toaletter osv runt om i världen när man reser. Mycket goodwill-värde där, oavsett om man inte gillar det mesta på deras meny.

Permalänk
Skrivet av Dj_Xearo:

Hur fan kan man värdesätta ett företag som Apple, helt absurt. Inget annat än ett märke. Och är det det som värdesätter så förstår jag. Dom är inget mer än det.

De är värda så mycket just för att folk värdeseätter dem så högt, och folk värdesätter dem så högt för att de är värda så mycket. För detta har väl inget att göra med intäkter osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det är väl inget konstigt med det, till skillnad ifrån telefoner och datorer så behöver vi mat för att överleva, så att ett företag som säljer mat är med på listan är knappast förvånande.

Det är maten de säljer som är problemet. Den är onyttig och just detta visar på vilken monsterindustri snabbmat som gör befolkningen fet är.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Vänta wtf, Volkswagen är inte alls med bland top 50, stämmer det? Det är ju ett oerhört stort företag

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thompaam:

Det är maten de säljer som är problemet. Den är onyttig och just detta visar på vilken monsterindustri snabbmat som gör befolkningen fet är.

För det första så är maten inte så otroligt onyttig som många verkar tro, för det andra så är det inte McDonalds fel att folk blir feta, det är den fria viljans fel. Om man äter McDonalds i måttlig mängd så är det kolugnt, men häver du i dig 3 QP cheese plus en stor pomme och 0.5L Coca Cola varje dag, så är det inte så konstigt att man blir fet. Vissa kan helt enkelt inte behärska sig.

Men man kan ju knappast begränsa folk ifrån att köpa hur mycket mat de vill, och det är verkligen inte McDonalds som är boven i dramat, det är folk som är ignoranta och trycker i sig meny efter meny. Jag själv åt McDonalds och liknande mat en hel sommar då vi renoverade huset, gick inte upp ett endaste kilogram.

Och nej, jag är inte nån liten tjockis som sitter här och försvarar McDonalds, är väl relativt vältränad med minimal mängd kroppsfett.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elitist:

Jättekonstig lista.

För att inte Google ligger först?

Permalänk
Skrivet av danedi:

Katolicismen är en religion, katolska kyrkan är ett gammalt supercentraliserat företag med företagsledningen och HQ i Rom. De omsätter mer pengar per år än alla andra företag på listan tillsammans, det är stor skillnad. Kanske "the cult of apple" är framtidens religion, men än så har de inte en julle.

Jag skulle vilja veta var du får denna fakta ifrån, med att de omsätter mer pengar än de andra företagen tillsammans? Har otroligt svårt att se detta. Var får de pengarna ifrån? Kollekten? Jag tror inte man får så mycket pengar från staten heller, inte ens i länder som Polen, Italien och Brasilien, som är väl de mest katolska som finns. Finns ju inget land i världen som "bara" skulle sponsra den statliga religionen. Sedan att någon på gatan, eller i kyrkan för den delen, säljer ett kors eller rosenkrans, betyder inte att pengarna går till kyrkan. Kan lika väl gå in i Kowalski´s ficka.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av azz0n^:

Gött, ner med Apple nu!

Dröm på

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon142735:

Dröm på

Vadå dröm har du kollat aktien? dom har mycket pengar i kassan men vad ska dom göra med alla pengar?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Vadå dröm har du kollat aktien? dom har mycket pengar i kassan men vad ska dom göra med alla pengar?

Sen när var det ett problem att ha så mycket pengar så man inte vet vad man ska göra.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

På så sätt så är det ju lite sorgligt att Coca-cola och Mcdonalds också ligger så högt upp

Nej. Att Coca-Cola ligger så högt upp är näst intill ett bevis på att det faktiskt finns en god gud.

Permalänk
Medlem

Bra Google :)... Är helt klart värda att hamna på första plats. De vågar satsa, och gör dessutom bra programvaror :).

Permalänk
Medlem

Bra jag som får en känsla av att en ny teknik bubbla är på g?

Permalänk
Medlem

Kul med såna här listor! Någon som har koll på vart Apple och AT&T låg innan iPhone? Måste varit en riktigt sjuk resa de två företagen har gjort sedan den lanseringen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Vänta wtf, Volkswagen är inte alls med bland top 50, stämmer det? Det är ju ett oerhört stort företag

Toyota är dock världens största biltillverkare.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

På så sätt så är det ju lite sorgligt att Coca-cola och Mcdonalds också ligger så högt upp

Det är ju tack vare mig och alla LANare som gör att Coke ligger så högt.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

För det första så är maten inte så otroligt onyttig som många verkar tro, för det andra så är det inte McDonalds fel att folk blir feta, det är den fria viljans fel. Om man äter McDonalds i måttlig mängd så är det kolugnt, men häver du i dig 3 QP cheese plus en stor pomme och 0.5L Coca Cola varje dag, så är det inte så konstigt att man blir fet. Vissa kan helt enkelt inte behärska sig.

Men man kan ju knappast begränsa folk ifrån att köpa hur mycket mat de vill, och det är verkligen inte McDonalds som är boven i dramat, det är folk som är ignoranta och trycker i sig meny efter meny. Jag själv åt McDonalds och liknande mat en hel sommar då vi renoverade huset, gick inte upp ett endaste kilogram.

Och nej, jag är inte nån liten tjockis som sitter här och försvarar McDonalds, är väl relativt vältränad med minimal mängd kroppsfett.

Ungefär som att säga att det inte är knarklangarnas fel att folk köper knark. (Överdrivet och olagligt)

Folk köper mer ju bättre tillgängligheten är, ju smidigare det är.
McDonalds är bla den funktionen i samhället.

Inte för att jag är emot MD på något sätt.

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Det är ju tack vare mig och alla LANare som gör att Coke ligger så högt.

lol, trodde att "lanare" drack energi drycker som redbull, energy och monster nu för tiden....

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Den som kan tänka till kan lista ut varför Google ligger två.

Följande argument är mina anledningar.

1 : Google äger allt sökande. Söker du idag efter något så är det Google som ligger bakom.
2 : Google köpte upp Youtube som någon annan startade från början
3: Google kopierade alla andra webbläsare och döpte det till Chrome
4: Google äger Android som används av flera miljoner användare
5: Google kopierar andra företag med övriga tjänster som mail med mera
6: Google snor åt sig marknaden för kartor
7: Väldigt många fria program kommer med en "banner vill du installera Chrome"
8: öppnar man upp IE och söker med Google så dyker det upp den förbannade banner installera Chrome'
9 : Google forkade en stor del av Webkit
10: Google har kontrakt med Mozilla som gör att sökmotor ligger som standard. Mozilla används av ca 500 miljoner

Sist men inte minst så såg jag en dokumentär där Google använder ett kryphål i lagen om att kopiera böcker som medförde till att Google kunde sno all information utan att ens betala upphovsmännen. Som sagt Google må ligga tvåa däremot är det ett företag som pysslar med väldigt mycket fuffens och när någon annan skapar något bra så kopierar man och döper med eget namn. Med andra ord Google äger oss och ingen har rätt att säga ifrån så länge man inte kan matcha rent ekonomiskt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Ungefär som att säga att det inte är knarklangarnas fel att folk köper knark. (Överdrivet och olagligt)

Folk köper mer ju bättre tillgängligheten är, ju smidigare det är.
McDonalds är bla den funktionen i samhället.

Inte för att jag är emot MD på något sätt.

Så irrelevant och inkorrekt att jag inte riktigt vet vad jag ska säga.

Jag anser att man väljer själv om man vill äta fem st menyer eller en meny på McDonalds, sen vad knark har med saken att göra vet jag inte riktigt.
Tänker du att mat fungerar som en drog då, eller på något helt annat?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon142735:

Sen när var det ett problem att ha så mycket pengar så man inte vet vad man ska göra.

Har inte sagt att det är ett problem.
Men dom måste göra något snart annars kommer folk tappa total intresset i Apple.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Den som kan tänka till kan lista ut varför Google ligger två.

Följande argument är mina anledningar.

1 : Google äger allt sökande. Söker du idag efter något så är det Google som ligger bakom.
2 : Google köpte upp Youtube som någon annan startade från början
3: Google kopierade alla andra webbläsare och döpte det till Chrome
4: Google äger Android som används av flera miljoner användare
5: Google kopierar andra företag med övriga tjänster som mail med mera
6: Google snor åt sig marknaden för kartor
7: Väldigt många fria program kommer med en "banner vill du installera Chrome"
8: öppnar man upp IE och söker med Google så dyker det upp den förbannade banner installera Chrome'
9 : Google forkade en stor del av Webkit
10: Google har kontrakt med Mozilla som gör att sökmotor ligger som standard. Mozilla används av ca 500 miljoner

Sist men inte minst så såg jag en dokumentär där Google använder ett kryphål i lagen om att kopiera böcker som medförde till att Google kunde sno all information utan att ens betala upphovsmännen. Som sagt Google må ligga tvåa däremot är det ett företag som pysslar med väldigt mycket fuffens och när någon annan skapar något bra så kopierar man och döper med eget namn. Med andra ord Google äger oss och ingen har rätt att säga ifrån så länge man inte kan matcha rent ekonomiskt.

Och vad är nu problemet med att google gör saker som andra också gör?
Hur kan man sno åt sig marknaden för kartor t.ex?
Är det kanske inte så att google helt enkelt gör sakerna bättre och billigare än vad andra gör?

Man får anpassa sin strategi efter marknaden och inte tvärt om, det är just detta som inte företag som microsoft och alla andra som sitter med i den där fairsearch dyngan.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Inaktiv

Känns ju som Brazzers borde vara med där haha

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Har inte sagt att det är ett problem.
Men dom måste göra något snart annars kommer folk tappa total intresset i Apple.

Sant, Det kommer nog nånting snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Och vad är nu problemet med att google gör saker som andra också gör?
Hur kan man sno åt sig marknaden för kartor t.ex?
Är det kanske inte så att google helt enkelt gör sakerna bättre och billigare än vad andra gör?

Man får anpassa sin strategi efter marknaden och inte tvärt om, det är just detta som inte företag som microsoft och alla andra som sitter med i den där fairsearch dyngan.

Google Maps är ett av det största som finns eller vill du jag skall skriva det i klartext åt dig.

Nej Google är inte bäst bara för att dem har pengar. Finns så mycket annat som är bättre än Google däremot har marknaden hypat Google så oerhört mycket att det får en att spy gala.

Man behöver inte pracka på mindre företag att för att ni skall kunna bli stora och tjäna en extra slant så skriv in i koden att det skall ligga en banner med installera Google Chrome som är ett stort jäkla skämt. Det är ju så det ser ut idag och företagen borde iallafall kunna se på någon annan strategi.

Kan dra en rolig parallell. Mozilla får så där någon miljard av Google avtalet. Mozilla utvecklar en ny del i sin JavaScript motor och är ikapp Google på alla fronter och nu helt plötsligt får Google själva för sig att ändra till Blink. Google blir flåsade i nacken samma sak gäller det senaste projektet som Mozilla är på gång att lansera som heter ASM.JS(heter även OdinMonkey), gissa vilket företag som är intresserade att sno delar av koden.

Permalänk
SpelClockers

Företaget jag arbetar på ligger på en tredje plats och företaget jag arbetar mot på en femte plats.

Rätt coolt.

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming