AMD Phenom II x4 965 Black Edition 3,4 GHz Går väldigt varmt?

Permalänk

AMD Phenom II x4 965 Black Edition 3,4 GHz Går väldigt varmt?

Hej jag har precis byggt ihop min egna dator med delar köpta på inet.se, bland annat en Phenom II x4 965 BE med stock kylare.
Det som jag oroar mig om är dock temperaturen på den då den under load i Bioshock: Infinite går upp till 64 grader på alla cores (HWMonitor).
Jag har kollat runt en del och det verkar som att 62 grader är amd's maxtemperatur på denna processorn? Dock så kollade jag även med CoreTemp där det stod att processorn hade Tj.Max på 83 grader?
Är detta okej temperaturer eller är det farligt? Jag tänker inte köpa en ny kylare just nu men antagligen så kommer jag göra det i framtiden.
Så farligt eller ej?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är ingen större fara med 64 grader, även om man borde ha den gåendes så kall som möjligt.

Rent allmänt sedan är jag imponerad över att du sitter med standardkylaren. Den är ju extremt högljudd.
Tog mig 3 dagar med min 965:a innan jag fick nog på ljudet och beställde ny kylare. Finns ju betydligt bättre och tystare alternativ för typ 200 kronor också.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Hej jag har precis byggt ihop min egna dator med delar köpta på inet.se, bland annat en Phenom II x4 965 BE med stock kylare.
Det som jag oroar mig om är dock temperaturen på den då den under load i Bioshock: Infinite går upp till 64 grader på alla cores (HWMonitor).
Jag har kollat runt en del och det verkar som att 62 grader är amd's maxtemperatur på denna processorn? Dock så kollade jag även med CoreTemp där det stod att processorn hade Tj.Max på 83 grader?
Är detta okej temperaturer eller är det farligt? Jag tänker inte köpa en ny kylare just nu men antagligen så kommer jag göra det i framtiden.
Så farligt eller ej?
Tack på förhand!

62° är max. 64° är absolut inte ok. Köp en ny kylare. Förslagsvis CM Hyper 212 EVO om du inte har mycket pengar över.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Hej jag har precis byggt ihop min egna dator med delar köpta på inet.se, bland annat en Phenom II x4 965 BE med stock kylare.
Det som jag oroar mig om är dock temperaturen på den då den under load i Bioshock: Infinite går upp till 64 grader på alla cores (HWMonitor).
Jag har kollat runt en del och det verkar som att 62 grader är amd's maxtemperatur på denna processorn? Dock så kollade jag även med CoreTemp där det stod att processorn hade Tj.Max på 83 grader?
Är detta okej temperaturer eller är det farligt? Jag tänker inte köpa en ny kylare just nu men antagligen så kommer jag göra det i framtiden.
Så farligt eller ej?
Tack på förhand!

Den tar inte skada men den ökar något i strömförbrukning ju varmare den blir efter det om jag inte minns fel...
har du bra moderkort så kan du undervolta din cpu lite för att få ner temperaturerna tills du kan få tag på en bättre cpu kylare :3
den rekomenderade maxtempen är 62c men den låg jag över i strax över ett halvår minns att jag låg på 73c som mest när jag belastade i prime 95 med spänningen på 1,4 som mitt moderkort satte (dammigt var det ) innan jag brydde mig och min cpu mår fint ännu.
din spänning ifall den ligger på 1,4 så kan du testa sänka den ett steg eller två och testa belasta ordentligt med något som bioshock som du spelade.
att tjmax var på 87 visar att ditt moderkort tycker det är okej upp dit innan den börjar säga ifrån och klocka ner skulle jag tro...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Make.Sense:

Det är ingen större fara med 64 grader, även om man borde ha den gåendes så kall som möjligt.

Rent allmänt sedan är jag imponerad över att du sitter med standardkylaren. Den är ju extremt högljudd.
Tog mig 3 dagar med min 965:a innan jag fick nog på ljudet och beställde ny kylare. Finns ju betydligt bättre och tystare alternativ för typ 200 kronor också.

Haha jag byggde ihop den för 2 dagar sen så än har jag inte slagit ditt rekord på 3 dagar! Tack för din åsikt

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

62° är max. 64° är absolut inte ok. Köp en ny kylare. Förslagsvis CM Hyper 212 EVO om du inte har mycket pengar över.

Jo det där är vad jag har sett också ville bara klagöra lite, tack!

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Den tar inte skada men den ökar något i strömförbrukning ju varmare den blir efter det om jag inte minns fel...
har du bra moderkort så kan du undervolta din cpu lite för att få ner temperaturerna tills du kan få tag på en bättre cpu kylare :3
den rekomenderade maxtempen är 62c men den låg jag över i strax över ett halvår minns att jag låg på 73c som mest när jag belastade i prime 95 med spänningen på 1,4 som mitt moderkort satte (dammigt var det ) innan jag brydde mig och min cpu mår fint ännu.
din spänning ifall den ligger på 1,4 så kan du testa sänka den ett steg eller två och testa belasta ordentligt med något som bioshock som du spelade.
att tjmax var på 87 visar att ditt moderkort tycker det är okej upp dit innan den börjar säga ifrån och klocka ner skulle jag tro...

Det var detta jag ville höra från någon som själv upplevt ganska hög värme! Men då tror jag att jag väntar till efter sommarjobbet och kanske köper en vattenkylare av något slag, kanske till och med ska överklocka då!
Just nu i HWMonitor när jag har igång Spotify, Chrome och Origin (laddar ner battlefield 3 atm) så ligger CPU VCORE på 1.368 V med min: 1.356 V, betyder det att den klockar sig själv litegrann?
Här är mitt moderkort: http://www.inet.se/produkt/1902353/asus-m5a78l-le

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Den tar inte skada men den ökar något i strömförbrukning ju varmare den blir efter det om jag inte minns fel...
har du bra moderkort så kan du undervolta din cpu lite för att få ner temperaturerna tills du kan få tag på en bättre cpu kylare :3
den rekomenderade maxtempen är 62c men den låg jag över i strax över ett halvår minns att jag låg på 73c som mest när jag belastade i prime 95 med spänningen på 1,4 som mitt moderkort satte (dammigt var det ) innan jag brydde mig och min cpu mår fint ännu.
din spänning ifall den ligger på 1,4 så kan du testa sänka den ett steg eller två och testa belasta ordentligt med något som bioshock som du spelade.
att tjmax var på 87 visar att ditt moderkort tycker det är okej upp dit innan den börjar säga ifrån och klocka ner skulle jag tro...

Skrivet av LemonIllusion:

62° är max. 64° är absolut inte ok. Köp en ny kylare. Förslagsvis CM Hyper 212 EVO om du inte har mycket pengar över.

Skrivet av Make.Sense:

Det är ingen större fara med 64 grader, även om man borde ha den gåendes så kall som möjligt.

Rent allmänt sedan är jag imponerad över att du sitter med standardkylaren. Den är ju extremt högljudd.
Tog mig 3 dagar med min 965:a innan jag fick nog på ljudet och beställde ny kylare. Finns ju betydligt bättre och tystare alternativ för typ 200 kronor också.

Jag har nu sänkt CPU VCORE till 1.248 V istället för 1.368 V och nu överstiger den inte 56° under load (Bioshock: Infinite) där den förut låg på 64°

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Jag har nu sänkt CPU VCORE till 1.248 V istället för 1.368 V och nu överstiger den inte 56° under load (Bioshock: Infinite) där den förut låg på 64°

Då är det ju chill nu.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Lite komiskt att folk oroar sig över mellan 60 grader när min 965 låg på 3.9ghz Clock runt 70 grader 24/7 med en h50 corsair

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

62° är max. 64° är absolut inte ok. Köp en ny kylare. Förslagsvis CM Hyper 212 EVO om du inte har mycket pengar över.

Föreslår också att du köper en hyper 212, då jag använt en sån till min phenom 965 med bra resultat!

Visa signatur

Chassi: Fractal design refine r3 Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD5 REV 3.0 Grafikkort: XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Crossfire Processor: AMD FX 8350@5Ghz CPU kylning: Corsair H110 Minnen: Kingston 16GB (4x4096MB) CL11 2133Mhz Beast Series Nätagg: XFX Proseries XXX Edition 850W Hd: Samsung SSD Basic 840-Series 120GB Fläktar: Cougar vortex 120mm*2, Fractal design silent series 140mm r2*4, Fractal design 120mm*2

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Det var detta jag ville höra från någon som själv upplevt ganska hög värme! Men då tror jag att jag väntar till efter sommarjobbet och kanske köper en vattenkylare av något slag, kanske till och med ska överklocka då!
Just nu i HWMonitor när jag har igång Spotify, Chrome och Origin (laddar ner battlefield 3 atm) så ligger CPU VCORE på 1.368 V med min: 1.356 V, betyder det att den klockar sig själv litegrann?
Här är mitt moderkort: http://www.inet.se/produkt/1902353/asus-m5a78l-le

Överklocka absolut inte med ditt moderkort då det inte ens har kylning till vrms!

Visa signatur

Chassi: Fractal design refine r3 Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD5 REV 3.0 Grafikkort: XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Crossfire Processor: AMD FX 8350@5Ghz CPU kylning: Corsair H110 Minnen: Kingston 16GB (4x4096MB) CL11 2133Mhz Beast Series Nätagg: XFX Proseries XXX Edition 850W Hd: Samsung SSD Basic 840-Series 120GB Fläktar: Cougar vortex 120mm*2, Fractal design silent series 140mm r2*4, Fractal design 120mm*2

Permalänk
Skrivet av TECH:

Överklocka absolut inte med ditt moderkort då det inte ens har kylning till vrms!

vad händer om vrms blir för varm? och hur många grader skulle vara max för vrms? vad är det ens btw (är väldigt noob på överklockning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

vad händer om vrms blir för varm? och hur många grader skulle vara max för vrms? vad är det ens btw (är väldigt noob på överklockning)

= VRM. De bättre moderkorten har en 8pin strömkontakt för cpu + kylning för VRM.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Jo det där är vad jag har sett också ville bara klagöra lite, tack!

Jag har för mig att den typ av processor du har börjar throttla över 62 grader.
Därför kan du inte använda processorns fulla potential då den går över 62, eller minns jag fel?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av Dussan89:

Lite komiskt att folk oroar sig över mellan 60 grader när min 965 låg på 3.9ghz Clock runt 70 grader 24/7 med en h50 corsair

Skickades från m.sweclockers.com

hur länga höll den med dom inställningarna?

Permalänk
Skrivet av TECH:

Föreslår också att du köper en hyper 212, då jag använt en sån till min phenom 965 med bra resultat!

Vad har du för temps på din?

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Jag har för mig att den typ av processor du har börjar throttla över 62 grader.
Därför kan du inte använda processorns fulla potential då den går över 62, eller minns jag fel?

Jag tror att AMD satte någon typ av max på 62 grader, har dock ingen aning om prestandan över det, min processorkylare går riktigt lågt också. Jag har inte hittat något bra program att styra den med, inte ens amd overdrive gör så att jag kan styra fläkten..

Permalänk
Medlem

Du kan sätta fläkten till "turbo" via bios. Du får helt enkelt kolla runt där.
Hyper 212 evo är en bra kylare. Använder den själv till min 4.0Ghz 965:a

Har även svarat dig i 4Ghz klubben-tråden.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

hur länga höll den med dom inställningarna?

Den är fortfarande fungerande, körde den klocken 24/7 i 1.5 år utan problem.

nu ligger den ner monterad i min pryl-låda

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Skrivet av stylarn:

Du kan sätta fläkten till "turbo" via bios. Du får helt enkelt kolla runt där.
Hyper 212 evo är en bra kylare. Använder den själv till min 4.0Ghz 965:a

Har även svarat dig i 4Ghz klubben-tråden.

jag är lite dålig på att kolla min mail så såg inte det Satan vad bra den kylarn är ändå! kommer lätt att köpa en sån senare under sommaren vad tror du om mitt moderkort är det safe att klocka på det eller borde jag ha köpt ett dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

jag är lite dålig på att kolla min mail så såg inte det Satan vad bra den kylarn är ändå! kommer lätt att köpa en sån senare under sommaren vad tror du om mitt moderkort är det safe att klocka på det eller borde jag ha köpt ett dyrare?

Du kan ju såklart klocka en liten bit, men hur mycket är en annan fråga. Du bör inte pressa kortet dock. Men du kan säkert nå 3.6 utan nå problem

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd

Det är väl ändå 64C TCase och inte Coretemp som gäller...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Det är väl ändå 64C TCase och inte Coretemp som gäller...?

Skickades från m.sweclockers.com

Räknar man inte coretempen?

Permalänk
Skrivet av Make.Sense:

Det är ingen större fara med 64 grader, även om man borde ha den gåendes så kall som möjligt.

Rent allmänt sedan är jag imponerad över att du sitter med standardkylaren. Den är ju extremt högljudd.
Tog mig 3 dagar med min 965:a innan jag fick nog på ljudet och beställde ny kylare. Finns ju betydligt bättre och tystare alternativ för typ 200 kronor också.

Jag känner igen mig... Jag beställde också en ny inom någon vecka, men att det tog så länge berodde mest på att det var sommar och att jag inte var hemma så mycket.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K