Seasonic på topp igen, i RMA statistiken, sämst alltså.

Permalänk

Seasonic på topp igen, i RMA statistiken, sämst alltså.

Konstig är att det specifika agg som dom har mest RMA på, det är det som har hängt med längst
http://www.techsweden.org/nyhet/VqgY-rma-statistik-pa-flera-k...

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem

Att MSI ligger högst på RMA för moderkort förvånar mej inte med tanke på kvalitén det verkar vara på dom. EvilWord har klagat ett antal gånger på sitt. (främst BIOS). OCZ förvånar ju inte heller.
Sen är det ju värt att nämna att det är CX Y00-serien V2 som har högt RMA vilket bara är en del av CX Y00-serien. (skriver "Y" istället för "X" då "X" finns i modellnamnet).

Konstigt att Sapphire har ökat så mycket utan att jag märkt nån speciell höjning i forumet med folk som undrar vad felet på deras grafikkort är typ "- Sapphire 3,51% (mot 1,32%)" är inte direkt bra stats.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

tyckte det var väldigt låga RMA siffror endå, eller äre jag som läser siffrorna fel då?

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem

Dels är det gamla siffror (nästan ett år), dels ser jag inte hur många enheter undersökningen omfattar så det känns som att man kanske bör ta det lugnt med slutsatserna här.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Konstig är att det specifika agg som dom har mest RMA på, det är det som har hängt med längst
http://www.techsweden.org/nyhet/VqgY-rma-statistik-pa-flera-k...

Det är med största säkerhet RMA pga coilwhine.

Permalänk
Medlem

Specifika moderkort med högsta RMA andel:
- 5,88% ASUS Rampage IV Extreme <------ trodde jag absolut inte skulle toppa
- 5,59% ASRock H77 Pro4/MVP
- 4,94% MSI Z77A-G45
- 4,10% ASRock 960GM/U3S3
- 4,09% ASUS P8Z68-V PRO/GEN3

Permalänk
Medlem

Mest intressant är väl ändå att Corsair ligger relativt dåligt till i alla segment de deltar?

Rubriken på den här tråden borde kanske vara "Corsair är rätt dåliga ändå"?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooxy:

Specifika moderkort med högsta RMA andel:
- 5,88% ASUS Rampage IV Extreme <------ trodde jag absolut inte skulle toppa
- 5,59% ASRock H77 Pro4/MVP
- 4,94% MSI Z77A-G45
- 4,10% ASRock 960GM/U3S3
- 4,09% ASUS P8Z68-V PRO/GEN3

Folk överklockar sönder moderkortet, sen skyller dem på fabrikationsfel eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Folk överklockar sönder moderkortet, sen skyller dem på fabrikationsfel eller nått.

Jag tänkte inte på det..... facepalm....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

... dels ser jag inte hur många enheter undersökningen omfattar så det känns som att man kanske bör ta det lugnt med slutsatserna här.

Ligger något i det när man tittar på vilka produkter som finns med i listan, många av produkterna har jag en känsla av att de är vanligt förekommande bland medlemmarna på swec. Kanske även rent allmänt, så man kan ju inte låta bli att ifrågasätta statistiken en del. Populära produkter som har hög statistik rimmar lite illa i mina öron.

Skrivet av wRRM:

Folk överklockar sönder moderkortet, sen skyller dem på fabrikationsfel eller nått.

Där finns ju en anledning så god som någon kanske!

Skrivet av backfeed:

Mest intressant är väl ändå att Corsair ligger relativt dåligt till i alla segment de deltar?

Rubriken på den här tråden borde kanske vara "Corsair är rätt dåliga ändå"?

Just det som gör att man funderar på hur statistiken är jämförd! Vad gäller minnen så ser man ofta att folk har fel på sina Corsairminnen och får reklamera, har sällan sett en tråd om det rörande andra fabrikat. Å andra sidan så säljer Corsair antagligen mest till enskilda personer i vårt land.

Edit! http://translate.googleusercontent.com/translate_c?act=url&de...

Med den information man kan utläsa där så kan statistiken starkt ifrågasättas, tagen från en enda e-handels databas. Jag förstår det som att till exempel Plextor SSD kan ha sålts i 100 ex och lämnat exempelvis ett återköp, medans Samsung SSD kan ha sålts i 30 000 ex och därför fått betydligt fler återköp. Så en viss ledning kan statistiken ge, men om den är rättvis är väl en annan fråga! Hade nog varit bättre om man hade informationen från tillverkaren så att volymerna hade blivit betydligt större!