Spara ner datorns C: till VHD för att starta senare?

Permalänk
Medlem

Spara ner datorns C: till VHD för att starta senare?

EDIT:
Det verkar inte gå att starta Windows Professional från VHD med så kallad Boot from VHD. Man behöver Windows Enterprise för att det ska fungera. Däremot går det att Mounta VHD-filen i Windows 8 och då komma åt alla gamla filer.. Räddade några savefiler jag glömt!

Hej
Jag ska uppgradera min Windows 7 till Windows 8 och behöver rensa min 120gb SSD helt för att starta fresh. Jag har massor med configs och grejer på datorn som jag inte vill förlora. Då jag har ett par TB stora HDDs vill jag kunna lägga de 120GB på nån av diskarna och sedan kunna starta datorn från den positionen sen. Går det?

Tex, Spara ner 120gb C: till en VHD(Virtual HardDrive) fil på 120gb, sedan i framtiden när jag har Windows 8 ändra bootloader och starta om datorn med den gamla Windows 7 VHD installationen. Går detta?

Jag har testat Windows 8 när det var Consumer Preview från en VHD som sen var enkel att ta bort.. radera VHD filen och ta bort den bootraden ur boot (msconfig) informationen. Gick jättebra.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2