Några frågor kring den mycket märkliga "halvnaken-tjej-bygger-med-MSI-produkter"-artikeln.

Permalänk
Medlem

Några frågor kring den mycket märkliga "halvnaken-tjej-bygger-med-MSI-produkter"-artikeln.

Som synes i rubriken; Några frågor kring denna märkliga artikel. Postar mitt och WaR's inlägg från den ursprungliga forumtråden här.

andii:
"En fråga till artikelförfattaren Andreas Dimestam och Sweclockers; Vad vill ni med den här artikeln? Jag ser inget av nyhetsvärde skymta någonstans. Något företag gör reklam för sig med en lättklädd kvinna. Och? Vad vill ni berätta för oss läsare?

Det här är trams och det vet ni om. Enda syftet med artikeln är att röra upp känslor här i forumet och samla klick till mer reklampengar (jag antar att det är så det går till iaf). Känner ni er nöjda med tråden? Sprider den god stämning här i forumet? Svaret är givetvis nej. Den här tråden lockar fram mer eller mindre medveten rasism och sexism ur främst era yngre läsare. Det luktar Avpixlat här inne. Var det ert syfte med "nyheten"? Självklart insåg ni att det skulle bli ett väldigt tjafsande mellan medlemmarna.

Det här är ett riktigt lågvattenmärke Andreas och Sweclockers."

Som ett svar på mitt inlägg postade WaR sedan:
"Precis. Kollade in igen nu för att se vad som hänt sen sist. MSI har plockat ner sin olistade Youtube-video, Sweclockers länkar om till en omhostad video på, erhm, Liveleak.com (uppladdad av en person från Sverige, registrerad igår), tråden har vuxit till senaste månadens näst mest kommenterade, diskussionen består sen start enbart om feminism/sexism/tandhygien och flera medlemmar har blivit avstängda på grund av "uppmaning till våld", moderatorerna rensar och ber om hjälp med att få regelbrott rapporterade. Att låsa tråden verkar dock inte vara på tal.

Samtidigt lyser Dimestam med sin frånvaro och frågorna om vad nyhetsvärdet i artikeln är fortsätter stå osvarade. Likaså frågorna om var och hur MSI "publicerat spektaklet" (olistade Youtube-videos går enbart att hitta om man har länken, den syntes alltså inte ens på MSI:s kanal). Existensberättigandet för tråden med sin grova debattnivå (och totala irrelevans för datorer/hårdvara) är ytterligare något som känns lite tvivelaktigt minst sagt.

Så länge det saknas klargöranden kring utelämnade uppgifter som åtminstonde skulle visa på att MSI publicerat videon är det här milt sagt ett riktigt lågvattenmärke och ett väldigt genomskinligt sätt att hetsa till högljudd debatt, som leder till mängder av sidvisningar som leder till mängder av annonsvisningar som leder till intäkter. Hade det varit kvällspressens rubriker har man kanske inte blivit förvånad, men Sweclockers har alltid känts som en seriös sida med relevanta nyheter av hög kvalitet. Får hoppas att detta var ett tillfälligt hjärnsläpp hos redaktionen..."

Vill Andreas och Sweclockers svara på frågorna som jag och WaR ställer?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hej Anddi,

Det var många synpunkter på en gång. Jag ska försöka svara på huvudfrågorna.

Citat:

En fråga till artikelförfattaren Andreas Dimestam och Sweclockers; Vad vill ni med den här artikeln? Jag ser inget av nyhetsvärde skymta någonstans. Något företag gör reklam för sig med en lättklädd kvinna. Och? Vad vill ni berätta för oss läsare?

Videon orsakar mycket riktigt en del uppmärksamhet i forumet. MSI har tidigare varit i blåsväder för att ha använt lättklädda damer i sin marknadsföring och det är något vi återkopplar till i den senaste nyheten. Sexism är ett omdebatterat ämne i spel/teknikvärlden.

Instruktionsvideon innehåller för övrigt två intressanta och ännu olanserade produkter: MSI Z87-GD65 Gaming och Intel Haswell. Såvitt jag vet är MSI även först med att visa upp ett moderkort i 8-serien med tillhörande CPU.

Citat:

Det här är trams och det vet ni om. Enda syftet med artikeln är att röra upp känslor här i forumet och samla klick till mer reklampengar (jag antar att det är så det går till iaf). Känner ni er nöjda med tråden? Sprider den god stämning här i forumet? Svaret är givetvis nej. Den här tråden lockar fram mer eller mindre medveten rasism och sexism ur främst era yngre läsare. Det luktar Avpixlat här inne. Var det ert syfte med "nyheten"? Självklart insåg ni att det skulle bli ett väldigt tjafsande mellan medlemmarna.

Givetvis ska vi skriva artiklar som berör våra medlemmar, det är syftet med SweClockers. En viktig journalistisk princip är konsekvensneutralitet. Går diskussionen överstyr rycker moderatorerna ut.

Citat:

Precis. Kollade in igen nu för att se vad som hänt sen sist. MSI har plockat ner sin olistade Youtube-video, Sweclockers länkar om till en omhostad video på, erhm, Liveleak.com (uppladdad av en person från Sverige, registrerad igår), tråden har vuxit till senaste månadens näst mest kommenterade, diskussionen består sen start enbart om feminism/sexism/tandhygien och flera medlemmar har blivit avstängda på grund av "uppmaning till våld", moderatorerna rensar och ber om hjälp med att få regelbrott rapporterade. Att låsa tråden verkar dock inte vara på tal.

Även om det förekommer en del trams i tråden, likt det gör i många kommentarstrådar, är den huvudsakligen ganska städad. Moderatorerna uppmanar alltid medlemmarna att rapportera regelbrott.

Citat:

Samtidigt lyser Dimestam med sin frånvaro och frågorna om vad nyhetsvärdet i artikeln är fortsätter stå osvarade.

Vi har två utomordentliga kommunikationsvägar för den som vill komma i kontakt med redaktionen (feedback-forumet och kontaktformuläret). Det är omöjligt att hänga med i allt som skrivs i forumet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Hej Anddreas (se, jag kan också stava namn fel)

Skrivet av Andreas D:

Videon orsakar mycket riktigt en del uppmärksamhet i forumet. MSI har tidigare varit i blåsväder för att ha använt lättklädda damer i sin marknadsföring och det är något vi återkopplar till i den senaste nyheten. Sexism är ett omdebatterat ämne i spel/teknikvärlden.

Instruktionsvideon innehåller för övrigt två intressanta och ännu olanserade produkter: MSI Z87-GD65 Gaming och Intel Haswell. Såvitt jag vet är MSI även först med att visa upp ett moderkort i 8-serien med tillhörande CPU.

Kom igen, hur lättlurad tror du jag är. Att ni körde artikeln pga hårdvaran i videon är en efterhandskonstruktion. Ett konsekvent fokus, ända från ingress till sista punkt, är den avklädda tjejen och den 'kontroversiella' aspekten. Och att Sweclockers skulle ha kört artikeln som en del av en sorts debatt om/granskning av kvinnosynen i branschen? Snälla...

Skrivet av Andreas D:

Givetvis ska vi skriva artiklar som berör våra medlemmar, det är syftet med SweClockers. En viktig journalistisk princip är konsekvensneutralitet. Går diskussionen överstyr rycker moderatorerna ut.

Fett nice med konsekvensneutralitet, viktig journalistisk princip. Och bra att gömma sig bakom när man inte vill svara på känsliga frågor om stämningen på forumet och reklampengar. Vill bara påminna om att detta var en artikel om "lättklädda damer" och "tits 'n ass" som ni själva beskriver det, inte direkt ett exklusivt avslöjande av Palmes mördare. Men jag tolkar din ovilja att ge ett ordentligt svar som att ni i det här fallet (eller i alla fall?) värderar reklamklick högre än god stämning bland medlemmarna. Jag sänker fr.o.m. nu mina förväntningar på relevans och kvalitet från den redaktionella delen Sweclockers.

Som du säkert förstår så blir jag upprörd av artikeln därför att jag gillar Sweclockers och vill fortsätta vända mig till er för min dagliga dos nyheter. Ja just det, nyheter. Inte redaktionella flamebaits som skapar ovänner och gruff bland medlemmarna. Vore ni smarta istället för klick-kåta så såg ni till att vårda användarbasen istället för att manipulera den.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av andii:

Hej Anddreas (se, jag kan också stava namn fel)

Kom igen, hur lättlurad tror du jag är. Att ni körde artikeln pga hårdvaran i videon är en efterhandskonstruktion. Ett konsekvent fokus, ända från ingress till sista punkt, är den avklädda tjejen och den 'kontroversiella' aspekten. Och att Sweclockers skulle ha kört artikeln som en del av en sorts debatt om/granskning av kvinnosynen i branschen? Snälla...

Fett nice med konsekvensneutralitet, viktig journalistisk princip. Och bra att gömma sig bakom när man inte vill svara på känsliga frågor om stämningen på forumet och reklampengar. Vill bara påminna om att detta var en artikel om "lättklädda damer" och "tits 'n ass" som ni själva beskriver det, inte direkt ett exklusivt avslöjande av Palmes mördare. Men jag tolkar din ovilja att ge ett ordentligt svar som att ni i det här fallet (eller i alla fall?) värderar reklamklick högre än god stämning bland medlemmarna. Jag sänker fr.o.m. nu mina förväntningar på relevans och kvalitet från den redaktionella delen Sweclockers.

Som du säkert förstår så blir jag upprörd av artikeln därför att jag gillar Sweclockers och vill fortsätta vända mig till er för min dagliga dos nyheter. Ja just det, nyheter. Inte redaktionella flamebaits som skapar ovänner och gruff bland medlemmarna. Vore ni smarta istället för klick-kåta så såg ni till att vårda användarbasen istället för att manipulera den.

Trist debatteknik du har. Du får komma med vilka anklagelser du vill, men artikeln är i högsta grad relevant för SweClockers och våra medlemmar, vilket inte minst den efterföljande diskussionen bevisar. Ang. reklampengar är det så tramsigt att det inte ens är värt att bemöta (MSI är för övrigt en av våra annonsörer).

Jag tror det är bäst att lämna det där.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Trist debatteknik du har. Du får komma med vilka anklagelser du vill, men artikeln är i högsta grad relevant för SweClockers och våra medlemmar, vilket inte minst den efterföljande diskussionen bevisar. Ang. reklampengar är det så tramsigt att det inte ens är värt att bemöta (MSI är för övrigt en av våra annonsörer).

Jag tror det är bäst att lämna det där.

Nej, vet du vad som är trist? När en människa med skrivande som yrke inte kan finna argumenten för beslut som han fattat. Istället måste jag utmålas som en dålig debattör, mina argument klassas null & void och inga av de jobbiga frågorna som värda ett svar? Det är bara för genomskinligt Andreas, men vi kan lämna det här om du inte orkar med lite snålblåst.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av andii:

Nej, vet du vad som är trist? När en människa med skrivande som yrke inte kan finna argumenten för beslut som han fattat. Istället måste jag utmålas som en dålig debattör, mina argument klassas null & void och inga av de jobbiga frågorna som värda ett svar? Det är bara för genomskinligt Andreas, men vi kan lämna det här om du inte orkar med lite snålblåst.

Jag har redan svarat på dina frågor. Ditt svar innehöll däremot en tirad av anklagelser, konspirationsteorier och förminskande utlåtanden. Där drar jag gränsen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av andii:

Fett nice med konsekvensneutralitet, viktig journalistisk princip. Och bra att gömma sig bakom när man inte vill svara på känsliga frågor om stämningen på forumet och reklampengar. Vill bara påminna om att detta var en artikel om "lättklädda damer" och "tits 'n ass" som ni själva beskriver det, inte direkt ett exklusivt avslöjande av Palmes mördare. Men jag tolkar din ovilja att ge ett ordentligt svar som att ni i det här fallet (eller i alla fall?) värderar reklamklick högre än god stämning bland medlemmarna. Jag sänker fr.o.m. nu mina förväntningar på relevans och kvalitet från den redaktionella delen Sweclockers.

Som du säkert förstår så blir jag upprörd av artikeln därför att jag gillar Sweclockers och vill fortsätta vända mig till er för min dagliga dos nyheter. Ja just det, nyheter. Inte redaktionella flamebaits som skapar ovänner och gruff bland medlemmarna. Vore ni smarta istället för klick-kåta så såg ni till att vårda användarbasen istället för att manipulera den.

Hmm, så nyheter som kan röra om i grytan för användare är dåliga nyheter? Nyheter som kan skapa motsättningar mellan medlemmar? Förstår du hur lite nyheter Sweclockers skulle publicera på sidan med den hållningen?
Sen att du inte gillar svaret så behöver inte det tyda på att dom gömmer sig bakom en journalistisk princip.

Självfallet får Sweclockers pengar av att folk kommer och läser på sidan. Det värderas högt bland alla som driver sådana här sidor, det är icke gratis.

Skrivet av andii:

andii:
"En fråga till artikelförfattaren Andreas Dimestam och Sweclockers; Vad vill ni med den här artikeln? Jag ser inget av nyhetsvärde skymta någonstans. Något företag gör reklam för sig med en lättklädd kvinna. Och? Vad vill ni berätta för oss läsare?

Det här är trams och det vet ni om. Enda syftet med artikeln är att röra upp känslor här i forumet och samla klick till mer reklampengar (jag antar att det är så det går till iaf). Känner ni er nöjda med tråden? Sprider den god stämning här i forumet? Svaret är givetvis nej. Den här tråden lockar fram mer eller mindre medveten rasism och sexism ur främst era yngre läsare. Det luktar Avpixlat här inne. Var det ert syfte med "nyheten"? Självklart insåg ni att det skulle bli ett väldigt tjafsande mellan medlemmarna.

Faktiskt, hon visar MSI produkter som du verkar totalt ha missat för du kollar på annat i videon. Du ser inte att hon har 2 olanserade produkter?
Detta är nyhetsvärde för mig.

Skrivet av andii:

Det är bara för genomskinligt Andreas, men vi kan lämna det här om du inte orkar med lite snålblåst.

HAHAHAHA bäst idag. Du vill inte att sådana här nyheter publiceras för det skapas "tjafs" i forumet, att det sprider "dålig stämning". Vem är det som inte klarar av lite snålblåst? Andreas har gett svar, du gillar inte svaren för det passar inte i din värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Jag har redan svarat på dina frågor. Ditt svar innehöll däremot en tirad av anklagelser, konspirationsteorier och förminskande utlåtanden. Där drar jag gränsen.

Ok, jag har varit ute och tagit en nypa frisk luft i ett regnigt Malmö nu. Hjärnan blev lite avsvalkad också Jag vet sedan länge att jag kan verka mycket hetsigare och provocerande i skrift än vad jag egentligen är. Särskilt när diskussionen handlar om något som jag faktiskt bryr mig om, som Sweclockers välmående. Sen ska jag erkänna att jag inte gillade sättet du fimpade all vidare diskussion på (även om jag förstår att du inte kan ägna hela dagen åt att käfta med mig). Men jag borde inte ha kontrat med en pungspark riktad mot din yrkesstolthet. Jag ber uppriktigt om ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Hej Anddi,

Det var många synpunkter på en gång. Jag ska försöka svara på huvudfrågorna.

Videon orsakar mycket riktigt en del uppmärksamhet i forumet. MSI har tidigare varit i blåsväder för att ha använt lättklädda damer i sin marknadsföring och det är något vi återkopplar till i den senaste nyheten. Sexism är ett omdebatterat ämne i spel/teknikvärlden.

Instruktionsvideon innehåller för övrigt två intressanta och ännu olanserade produkter: MSI Z87-GD65 Gaming och Intel Haswell. Såvitt jag vet är MSI även först med att visa upp ett moderkort i 8-serien med tillhörande CPU.

Givetvis ska vi skriva artiklar som berör våra medlemmar, det är syftet med SweClockers. En viktig journalistisk princip är konsekvensneutralitet. Går diskussionen överstyr rycker moderatorerna ut.

Även om det förekommer en del trams i tråden, likt det gör i många kommentarstrådar, är den huvudsakligen ganska städad. Moderatorerna uppmanar alltid medlemmarna att rapportera regelbrott.

Vi har två utomordentliga kommunikationsvägar för den som vill komma i kontakt med redaktionen (feedback-forumet och kontaktformuläret). Det är omöjligt att hänga med i allt som skrivs i forumet.

Så man ska tolka det som att din uppfattning och utgångspunkt är att videon är sexistisk och sexism-debatten är något som är relevant för publicering på Sweclockers? Sweclockers som är ett företag med 0/7 kvinnliga anställda, Sweclockers forum vars 28 moderatorer samtliga är män... Ska ni börja med scoop om sexism så kanske ni borde ta ombord ett par kvinnor också?

Men lite mer relevant, gällande mina tidigare ställda frågor: Var har MSI "publicerat" instruktionsvideon som det påstås att de gjort? Som sagt var videon olistad och det krävs alltså då den direkta Youtube-länken för att kunna se den. Du hade inte länkat till någon officiell källa eller publicering från MSI, och dessutom togs videon snabbt bort för att sen läggas upp av en svensk på Liveleak.com (Varför Liveleak.com? För att slippa undan att den plockas ned enligt Youtubes regler kring intelektuell egendom? Vem är den nyregistrerade svensken som la upp den åt er?). Det ser ut att vara helt taget ur luften, med överdrivna påståenden som verkar ha syftet att göra en höna av en fjäder genom att bre på och utelämna faktisk information kring omständigheterna. Eller i journalistiska termer sensationalism.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av WaR:

Så man ska tolka det som att din uppfattning och utgångspunkt är att videon är sexistisk och sexism-debatten är något som är relevant för publicering på Sweclockers?

Allt som händer i datorbranschen är relevant för oss, oavsett om det handlar om udda marknadsföring eller en produktlansering.

Citat:

Sweclockers som är ett företag med 0/7 kvinnliga anställda, Sweclockers forum vars 28 moderatorer samtliga är män... Ska ni börja med scoop om sexism så kanske ni borde ta ombord ett par kvinnor också?

Jag måste missat att det är krav på jämn könsfördelning för att kunna diskutera sexism i datorvärlden.

Citat:

Men lite mer relevant, gällande mina tidigare ställda frågor: Var har MSI "publicerat" instruktionsvideon som det påstås att de gjort? Som sagt var videon olistad och det krävs alltså då den direkta Youtube-länken för att kunna se den. Du hade inte länkat till någon officiell källa eller publicering från MSI, och dessutom togs videon snabbt bort för att sen läggas upp av en svensk på Liveleak.com (Varför Liveleak.com? För att slippa undan att den plockas ned enligt Youtubes regler kring intelektuell egendom? Vem är den nyregistrerade svensken som la upp den åt er?). Det ser ut att vara helt taget ur luften, med överdrivna påståenden som verkar ha syftet att göra en höna av en fjäder genom att bre på och utelämna faktisk information kring omständigheterna. Eller i journalistiska termer sensationalism.

Som jag förstår det låg videon uppe på MSI:s webbplats. Vilken medlem som laddat upp vad angår inte dig.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Att folk ens orkar ge sig in på såhär djupa tankar.
Om ni inte kunde se det som en kul grej, ignorera det och gå vidare.
Tror ni verkligen sweclockers tar skada av sådant här? Think again.

Jag personligen är som tur är inte så torr att jag inte kan se det roliga i saker.
Folk tycker tydligen om att tjafsa enbart för tjafsandets skull, kallar knappast detta debattera. Långt ifrån.

Sluta vara så extremt torra individer, låter som ett väldigt tråkigt liv

Sen skriver du andii att du bryr dig om sweclockers, men det är ju inte direkt som du är aktiv. 9 år och 60 inlägg, så ännu mer konstigt att du orkar ge dig in på värsta meningslösa debatten.

Är en nyhet inte till ens tycke så behöver man inte läsa den, så enkelt är det faktiskt i världen.