Permalänk
Medlem

Finns det någon tyst kylare som stödjer asrock?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Permalänk
Medlem

Detta är ju en ren gaming maskin

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tob@X:

Det är overoverkill. Du har valt en processor som de flesta andra här bara drömmer om till en HTPC. Och du har valt (i sammanhanget) bara 8 GB RAM som inte ens kommer köras i Quad Channel. Du har varken byggt en HTPC, en speldator eller en renderingsrigg.

Gör om, gör rätt! Vi hjälper gärna till!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Varför välja ett nätaggregat med fläkt till en HTPC ?!?!?! Kör fläktlöst GULD agg. till min, visserligen kostadce det ett par hundra lappar mer men är riktigt nöjd. Men det är klart trådskaparen skall ju i detta fallet har värsting CPU och kraftigt grafikkort så det kanske är bäst i det långa loppet med ett nätagg. med fläkt.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Jag har nyss byggt en htpc/filserver som har funkat riktigt bra för mig.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3380181/htpc
Enda skillnaden är moderkortet som jag redan hade men det är liknande (har 8 sata portar).
Processorkylaren funkar skitbra för priset och är tyst. Grafikkortet är väl det enda som är lite si och så med. Om du hade tänkt spela en massa skulle jag tipsa om asus gtx 670 mini men annars gillade jag det där. Det är tyst och funkar fint, notera dock att det är mini hdmi uttag så eventuellt behöver du köpa en kabel. Chassit får plats med 7 3.5"+2 SSD så det går bra med disk i den.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Rekordmedlem

Vilken tråd ! Handlar det om htpc eller nått annat ? Htpc är en helt ljudlös dator som dimensioneras för att klara av multimedia, den är normalt så liten och energieffektiv som möjligt och kyls helst passivt och saknar helst alla former av rörliga delar och man har lagringen en bit bort ansluten via lan för att inte få oljud från diskarna.
Men här är det nått annat som diskuteras, htpc är det verkligen inte så vad är det för nått du vill ha ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag tror vi har kommit på fel fot, eftersom ni inte är riktigt överräns så kan väl alla bygga varsin htpc runt 15000kr så ser vi vems som blir bäst. vi kan säga att det är en tävling

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tob@X:

jag tror vi har kommit på fel fot, eftersom ni inte är riktigt överräns så kan väl alla bygga varsin htpc runt 15000kr så ser vi vems som blir bäst. vi kan säga att det är en tävling

Man bygger inte en htpc för 15 000 kr för det går inte att köpa så dyra delar för att göra det om man inte vill bränna pengar på tex en designlåda
Köp en NUC och lägg 10 000 på lagring istället = en ljudlös htpc och >20 Tbyte utrymme för filer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför du vill köra Windows på en HTPC. I med ubuntu eller annan valfri dist. och installera XBMC. Boota direkt in i en XBMC-session och styr allt via bluetooth/wifi genom XBMC-app i mobilen. Alt. så köper du en IR-fjärr till.

Du får lätt en HTPC som är passivt kyld och klarar 1080p samt DTS-HD för under 8000kr. Lägg resterande pengar på en vettig NAS och hårddiskar till denna så att du har någonstans att ha ditt film-/musikbibliotek.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3380497/htpc-nas
Här saker till en tyst htpc, släng in en xbmc-buntu på den och vips så har du en perfekt htpc.
Slängde även in en nas med en 3tb disk, detta för att hålla filmer, musik och allt annat du nu vill lagra på. Sen streamas allt från nasen till htpcn över nätverket och när 3tb disken är full, slänger du bara i en till disk av lämplig storlek

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Är inte så kunnig, men varför har du satt en budget på 15k. För en HTPC som du bara ska se på film och lyssna på musik?
Då borde det ju räcka med en APU och moderkort mm, för ca 4-5k + ett bra ljudkort.(?)
Och till vad för ljudsystem ska du koppla din HTPC till?

Skrivet av Tob@X:

ljudet skall gå genom optisk eller hdmi, använder jag de kontakter på moderkortet eller behövs det ljudkort med optisk för att förbättra ljud?

EDIT jag har redan förstärkare och högtalare

Skrivet av Raffe:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3380497/htpc-nas
Här saker till en tyst htpc, släng in en xbmc-buntu på den och vips så har du en perfekt htpc.
Slängde även in en nas med en 3tb disk, detta för att hålla filmer, musik och allt annat du nu vill lagra på. Sen streamas allt från nasen till htpcn över nätverket och när 3tb disken är full, slänger du bara i en till disk av lämplig storlek

stort tack, men jag har redan nas

finns det något sätt om man spelar upp musik och vill se låt-titeln på typ en rullande rad. jag menar inte en extra skärm utan en liten "skärm" (ca10cm) som rullar text. jag har inte lust att hålla på med ardruino och sådant

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tob@X:

stort tack, men jag har redan nas

finns det något sätt om man spelar upp musik och vill se låt-titeln på typ en rullande rad. jag menar inte en extra skärm utan en liten "skärm" (ca10cm) som rullar text. jag har inte lust att hålla på med ardruino och sådant

Finns chassin med VFD, ex. OrigenAE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tob@X:

stort tack, men jag har redan nas

finns det något sätt om man spelar upp musik och vill se låt-titeln på typ en rullande rad. jag menar inte en extra skärm utan en liten "skärm" (ca10cm) som rullar text. jag har inte lust att hålla på med ardruino och sådant

Bara att skippa nasen&disken från kundvagnen som jag plockade ihop åt dig. Du kan kolla vilken låt som spelas och så genom xbmc-app i mobilen. Finns nog främst skärmar och så till windows och då antagligen anpassat efter windows media-center.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Finns chassin med VFD, ex. OrigenAE.

kan du förklara mer?

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tob@X:

kan du förklara mer?

En VFD är bara en digital display. OrigenAE är tillverkaren och dem sätter VFD på i princip alla sina chassin. Så sök på OrigenAE på prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

En VFD är bara en digital display. OrigenAE är tillverkaren och dem sätter VFD på i princip alla sina chassin. Så sök på OrigenAE på prisjakt.

det var ju smart, vet du hur en sådan pluggas in/programeras?

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tob@X:

det var ju smart, vet du hur en sådan pluggas in/programeras?

Du installerar dem medföljande drivrutinerna bara. Programvaran hämtar själv all information.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744608 är detta en sådan som kan visa information på skärmen?

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tob@X:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744608 är detta en sådan som kan visa information på skärmen?

eller http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=766462#extra

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tob@X:

jag tror vi har kommit på fel fot, eftersom ni inte är riktigt överräns så kan väl alla bygga varsin htpc runt 15000kr så ser vi vems som blir bäst. vi kan säga att det är en tävling

Skulle rekommendera en NUC eller kanske en Mac mini(men vänta på haswell), lägg resten av pengarna på att uppgradera din NAS.

Om man nu vill lägga 15k på bra ljud och bild hade jag personligen köpt en fin Oppo
http://www.hembioconsult.se/bild/Blu-ray/BDP-105EU---Regionsf...

Permalänk
Medlem

om du tar bort fläktarna från chassit så har du en HTPC som både pallar spel och filmer

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3380701/tyst-som-en-mus bör väl duga båda till de ena o de andra. kanske blir varmt i chassit men den är tyst

och för skoj skull http://www.inet.se/kundvagn/visa/3380727/2013-05-26

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tob@X:

Amen hallå x) Ska du se på film eller rendera film? För den där lämpar sig till det sistnämnda.

i3 + ITX bräda + SSD + PicoPSU = Fullt tillräcklig htpc, som dessutom är tyst.

Krävs inte mer om du inte ska spela.

Och vill du vara framtidssäker för att klara 4K så skit i det och köp en ny dator då istället.

Permalänk
Medlem

tack för den hjälp jag har fått av er, nu har jag byggt ett paket som passar mig och skall köpas!

//MVH

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Permalänk
Medlem

Men den där kommer ju inte ens vara tyst...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

ÅÅH SÅN BLIR BRA!

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem

jag hade köpt en http://www.inet.se/produkt/1406904/intel-nuc-dc3217iye-svart sen förstärkare + 2 högtalare för 8k eller nått sånt istället

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Troll ?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk
Medlem

okej grabbar, snabb fråga om man har ett sämre moderkort försämras då ljudkvalliten via hdmi?

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w