antec 920- fläktarna reagerar inte på mjukvaran

Permalänk
Medlem

antec 920- fläktarna reagerar inte på mjukvaran

Hej!

Jag har precis byggt ihop min dator och allt fungerar galant. Enda problemet är att fläktarna på min antec 920 dundrar på i höga varvtal utan anledning. Ja har installerat Chillcontrol, som är deras mjukvaruprogram för att kunna styra fläktarna. Fläktarna ignorerar helt programmet men leden på pumpen förändras när jag ändrar den i programmet.

Jag har bytt ut standardfläktarna mot ett par gentle typhoon- fläktar

Jag har startat om datorn men fläktarna fortsätter att dundra på. Jag testade att köra i silent mode men fläktarna brydde sig inte om det heller. Är det någon som har nåt förslag?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

Vad sitter de i för kontakt?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Vad sitter de i för kontakt?

jag har kopplat pumpen till CPU_FAN samtidigt som fläktarna är kopplade till pumpens tvådelade sladd. USB-n sitter som den ska.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk

Har samma skit, över 1 år utan att jag har lagt ner någon mer energi på den där jävla kylarn.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajaxoptimal7:

Har samma skit, över 1 år utan att jag har lagt ner någon mer energi på den där jävla kylarn.

Den fungerade mycket bra på mitt förra bygge.

Inget fel med temperaturerna heller. HWmonitor ger en temp på ca 34 grader. Chillcontrol säger att vätsketempsen är på 31 grader.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Skrivet av Holmfrid:

Den fungerade mycket bra på mitt förra bygge.

Inget fel med temperaturerna heller. HWmonitor ger en temp på ca 34 grader. Chillcontrol säger att vätsketempsen är på 31 grader.

Höll på i cirkus 1 månad med att försöka få igång den där kylarn, kan lova dig att jag har provat allt.

Verkar som att den bara inte funkar med vissa mb's.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmfrid:

Hej!

Jag har precis byggt ihop min dator och allt fungerar galant. Enda problemet är att fläktarna på min antec 920 dundrar på i höga varvtal utan anledning. Ja har installerat Chillcontrol, som är deras mjukvaruprogram för att kunna styra fläktarna. Fläktarna ignorerar helt programmet men leden på pumpen förändras när jag ändrar den i programmet.

Jag har bytt ut standardfläktarna mot ett par gentle typhoon- fläktar

Jag har startat om datorn men fläktarna fortsätter att dundra på. Jag testade att köra i silent mode men fläktarna brydde sig inte om det heller. Är det någon som har nåt förslag?

Kör själv samma kylare med ett par GT 1450rpm fläktar. Dessa fläktar har inte PWM styrning, så ja de kör i max hela tiden. Själv har jag inte ens brytt mig att koppla dem till pumpen utan direkt till nätagget. Då 1450rpm versionerna jag använder är relativt tysta i sig själv på max, 21dB typ.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Har ni läst HELA bruksanvisningen?

Där står det att när Windows vill installera USB modulen så ska man AVBRYTA det. annars så blir det som i era fall att den inte hittas av mjukvaran. Så det är NI som har gjort fel. Hitta vilken USB enhet den är installerad som. Avinstallera och sedan Gör Om, Gör Rätt!

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Kör själv samma kylare med ett par GT 1450rpm fläktar. Dessa fläktar har inte PWM styrning, så ja de kör i max hela tiden. Själv har jag inte ens brytt mig att koppla dem till pumpen utan direkt till nätagget. Då 1450rpm versionerna jag använder är relativt tysta i sig själv på max, 21dB typ.

Jag testade att koppla dom till den inbygga fläktkontrollen i min Fd r4 och det funkade galant! nu kan jag styra hastigheten någorlunda iallafall

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Har ni läst HELA bruksanvisningen?

Där står det att när Windows vill installera USB modulen så ska man AVBRYTA det. annars så blir det som i era fall att den inte hittas av mjukvaran. Så det är NI som har gjort fel. Hitta vilken USB enhet den är installerad som. Avinstallera och sedan Gör Om, Gör Rätt!

Provade det, var i kontakt med Antec's support utan framsteg, låter kylarn köra utan software & det funkar helt ok.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk

Oftast är det att moderkortet kräver PWN men fläktarna som kopplas in är inte det.
Det är då Zalman Fanmate 2 kommer in

Permalänk
Medlem

Är det inte så att dom vanliga fläktarna ligger på mycket högre rpm, och när du byter fläktar så blir fläktarnas högsta varvtal lägre än det minsta i mjukvaran?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150