Xbox One kan utföra grafikberäkningar i molnet

Permalänk
Melding Plague

Xbox One kan utföra grafikberäkningar i molnet

Hundratusentals servrar i Xbox Live ska inte enbart användas för multiplayerspel och sociala nätverk, utan kan även bistå med beräkningskraft.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm... Kan ju vara intressant.

Kanske någon form av folding inte är otänkbart?

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag är den enda, men jag är lite tveksam mot allt som har med moln att göra.

Permalänk
Inaktiv

Och hur blir det med responstider?

Permalänk
Medlem

Detta låter mer som något de kom på efter all negativ feedback från deras presskonferens..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ser att Microsoft lärt sig av vad som hände med Sim City...

Permalänk
Medlem

vare inte det EA sa om sim city?

Permalänk
Medlem

Asså Xbox One är fan bara ett enda stort skämt.

Permalänk
Medlem

The New Watercooler, The Cloud... När introducerar de torrent-teknik?

Permalänk
Avstängd

och detta ska funka i staterna där uppkopplingen är lika med Mördar Snigel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Låter troligt...

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Och hur blir det med responstider?

Från artikeln: "Exempelvis ska serverparken kunna behandla delar som inte är tidskritiska, exempelvis objekt i bakgrunden."

btw. hur citerar man en artikel?

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem

Om det funkar, OM så är nog detta bra! Har alltid undrat varför man inte "streamar" åtminstone singelplayer spel. Anat att det är responstiden som sätter käppar i hjulet...för på en 100Mbit lina borde det inte vara några problem att rymma de datamängder vi talar om....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Focal:

Jag vet inte om jag är den enda, men jag är lite tveksam mot allt som har med moln att göra.

Det som från början är ett fluffigt vitt litet moln kan ju senare visa sig vara början till en orkan.

Permalänk
Medlem

Tror det bara kommer att utnyttjas av exklusiva spel, förslagsvis Halo

Permalänk

Trams!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Och hur blir det med responstider?

Skrivet av _Merc_:

och detta ska funka i staterna där uppkopplingen är lika med Mördar Snigel.

Det kommer inte vara ett problem eftersom att detta antagligen kommer att användas till objekt som finns i bakgrunden, gräs, himmel, skit som är långt bort. Saker som du kanske till och med inte märker om det skulle försvinna. Detta är något som te.x Blizzard har använt under en längre tid nu. Jag tycker inte att Xbox One verkar vara nice överhuvudtaget, men detta är definitivt inte en "dålig" sak.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av destoxes:

Från artikeln: "Exempelvis ska serverparken kunna behandla delar som inte är tidskritiska, exempelvis objekt i bakgrunden."

btw. hur citerar man en artikel?

"Gå till avancerad" sedan gör du copy+paste, markera texten och välj "Omslut markerad text med [QUOTE]-taggar (citat)".
Det är knappen vänster till den gula smileyn

Permalänk

Detta tog dom upp i presentationen/panelen om jag minns rätt. Oavsett, som teknikintresserad är detta lite som porr. Nvidia är ju där och nosar redan.

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem

Menar de verkligen 300 000 servrar, wller 30 000 servrar?
Känns lite väl överdrivet att gå från 15 000 till 300 000.

EDIT: Såg att det visst var 300 000 servrar nu i en annan artikel.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

Idioti.

Permalänk
Entusiast

Både AMD och Nvidia har ju satsat en del kraft på den här typen av utrustning. Ska bli intressant att se hur bra det fungerar i verkligheten. Det skulle också förklara den sämre hårdvaran i Xbox One. Rätt smart att göra konsolen billigare för att få fler köpare och sedan lägga kostnaden på egna servrar. Det underlättar ju designen av själva konsolen också fast blir jobbigare med hårdvara. Får hoppas att de har ett bra API för det där i utvecklingsmiljön så det är enkelt för utvecklarna att implementera.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tycker att det är jävligt tråkigt hur en nyhet likt denna tas emot på ett teknikforum. Jag tror inte att detta komma att utnyttjas inom en snar framtid, men om dessa konsoler ska hålla lika länge som tidigare generationer så tror jag att detta kan vara ett utmärkt sätt att öka kvaliten på framtida spel, jämfört med hur detta har gjort med PS3 och 360 som har begränsats på olika sätt.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem

Kan vara bra för att rendera saker som sker i bakgrunden, t.ex. fotgängare i GTA eller djurliv i diverse spel och som inte kräver någon större detalj, men där detaljer krävs, forget about it.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

skitcoolt!

Xbox-plattan kommer om nått år, samma grafik fast surfplatta

Permalänk

Kan inte vara gratis att ha 300'000 servrar uppe. Lär ju kosta pengar mer pengar än idag att ha xbox gold (onlineläget) + att kravet på internetconnection kommer ju betyda att många väljer xbox live gold. MS kommer alltså att tjäna bra mkt mer pengar än det inkomsten från att sälja själva konsolen.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Kan inte vara gratis att ha 300'000 servrar uppe. Lär ju kosta pengar mer pengar än idag att ha xbox gold (onlineläget) + att kravet på internetconnection kommer ju betyda att många väljer xbox live gold. MS kommer alltså att tjäna bra mkt mer pengar än det inkomsten från att sälja själva konsolen.

Undrar hur många de kommer lägga ner efter ett par år om Xbox One inte blir någon succe (i stil med Windows 8 och Windows Phone typ).

Permalänk
Medlem

Är ju självklart intressant. Kommer säkerligen bli vanligare i framtiden. Inte så svårt iofs när det knappt finns idag antar jag, men ändå.

Kul att dom försöker driva saker framåt iaf. Servrar som kan göra grafikberäkningar, röststyrning, rörelsestyrning, styra med surfplatta eller mobiltelefon. Kul att det händer lite saker som vi inte alls trodde när Xbox kom 2002?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Xbox one presterar så dåligt att den behöver hjälp av molnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Om det funkar, OM så är nog detta bra! Har alltid undrat varför man inte "streamar" åtminstone singelplayer spel. Anat att det är responstiden som sätter käppar i hjulet...för på en 100Mbit lina borde det inte vara några problem att rymma de datamängder vi talar om....

*host* SimCity *host*

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB