Permalänk

iPad USA

Jag skickar iväg sambon till NYC för att köpa iPad. Om jag vill köpa 3g varianten går dessa att använda i Sverige sen efter hon har tagit hem den.
Några tips och förslag från er som har gjort liknande är väldigt välkommet

Permalänk
Inaktiv

Skickade du ner hon bara för att hon ska köpa en iPad? Och jag det kommer funka om du köper AT&T Versionen den kör samma gsm som i Sverige!

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Skickade du ner hon bara för att hon ska köpa en iPad? Och jag det kommer funka om du köper AT&T Versionen den kör samma gsm som i Sverige!

Hehe nej då så lätt är det aldrig
Ok fint så länge jag köper den versionen så funkar det alltså. Är det jailbreak som gäller eller kan jag köra den som vanligt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fiasko1983:

Hehe nej då så lätt är det aldrig
Ok fint så länge jag köper den versionen så funkar det alltså. Är det jailbreak som gäller eller kan jag köra den som vanligt?

Hehe, Du behöver ingen jailbreak

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Hehe, Du behöver ingen jailbreak

Megens stort tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fiasko1983:

Megens stort tack!

Inga problem, Är det iPad mini du ska köpa eller?

Permalänk

Ett problem som garanterat kommer uppstå om hon går till alla stora tele-försäljare är att de INTE säljer 3g/4g varianten utan abbonemang, som i sverige. Finns hål-i-väggen affärer i många stora städer i US and A som importerar olåsta lurar utan simkort från bl.a tyskland för att sedan sälja vidare, tyvärr inte till någon "usa pris-vinst" för er dock. Kan rekommendera om hon ska vara där ett tag, att hon/du beställer på ebay och sedan får den fraktad till amerikansk adress, då slipper ni stora fraktkostnader, samt tullen om ni också använder den innan den flygs tillbaks hit. Är inte 110% ang. iPads och carriers i Usa, men det stämmer fullt ut med alla telefoner i alla fall, plattor bör inte vara annorlunda där.

PS: 4G fungerar endast med Tele2 på vissa platser i Sverige hittills, bor ni i en storstad så överväg då tele2

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Itchy Trojan:

Ett problem som garanterat kommer uppstå om hon går till alla stora tele-försäljare är att de INTE säljer 3g/4g varianten utan abbonemang, som i sverige. Finns hål-i-väggen affärer i många stora städer i US and A som importerar olåsta lurar utan simkort från bl.a tyskland för att sedan sälja vidare, tyvärr inte till någon "usa pris-vinst" för er dock. Kan rekommendera om hon ska vara där ett tag, att hon/du beställer på ebay och sedan får den fraktad till amerikansk adress, då slipper ni stora fraktkostnader, samt tullen om ni också använder den innan den flygs tillbaks hit. Är inte 110% ang. iPads och carriers i Usa, men det stämmer fullt ut med alla telefoner i alla fall, plattor bör inte vara annorlunda där.

Om man köper från Apple store så kan du köpa utan abbonemang. + Att garantin gäller även på Apple store i Sverige.

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Om man köper från Apple store så kan du köpa utan abbonemang. + Att garantin gäller även på Apple store i Sverige.

Såg det nu i efterhand, tack för påminnelsen

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Inga problem, Är det iPad mini du ska köpa eller?

Tänkte faktiskt iPad 4 med 64GB, antar den storleken borde räcka?

Permalänk
Skrivet av Fiasko1983:

Tänkte faktiskt iPad 4 med 64GB, antar den storleken borde räcka?

Med tanke på att du kommer ha internetuppkoppling mer eller mindre hela tiden så skulle jag gå på 32, räcker gott och väl för lite film och en massa musik. Resten går ju att streama via t.ex spotify etc.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiasko1983:

Tänkte faktiskt iPad 4 med 64GB, antar den storleken borde räcka?

Kommer bli bra, köpte min ipad2 på applestore i san francisco utan några problem.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fiasko1983:

Tänkte faktiskt iPad 4 med 64GB, antar den storleken borde räcka?

Okej, Själv har man en 32Gb och jag använder inte äns hälften av minnet För filmer och sånt behöver man inte nu när man har netflix och sånt

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Okej, Själv har man en 32Gb och jag använder inte äns hälften av minnet För filmer och sånt behöver man inte nu när man har netflix och sånt

Ja där fick du mig fundersam,skulle 32gb räcka? Kommer ha den till mycket dokument,kart och manualläsning. Därefter surfning och titta på filmer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fiasko1983:

Ja där fick du mig fundersam,skulle 32gb räcka? Kommer ha den till mycket dokument,kart och manualläsning. Därefter surfning och titta på filmer

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte ska lagra alla din filmer på den så kommer det att räcka. Men om du vill ha några filmer på den så kommer det inte vara nåt problem, Det är bara att ta bort dom efter du sett dom om du skulle behöva mer minne. Och dokument tar inte mycket?

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Om du inte ska lagra alla din filmer på den så kommer det att räcka. Men om du vill ha några filmer på den så kommer det inte vara nåt problem, Det är bara att ta bort dom efter du sett dom om du skulle behöva mer minne. Och dokument tar inte mycket?

Ok, då kanske jag kör på 32 gb ändå. Och det är helt 100% säkert att den kommer att funka i sverige utan problem, med andra ord så är det samma sak som om jag skulle köpa en iPad i Sverige? Likabra att dubbelkolla

Permalänk
Medlem

Ett tips är att packa upp den så att man inte behöver betala tull för den

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Ett tips är att packa upp den så att man inte behöver betala tull för den

Om den skickas med opackad finns det risk att tullen kommer att reagera? Om den går i vanliga resväska och inte handbagaget dvs

Permalänk
Medlem

Köpte min ipad m 3G från en applestore i Australien förra året och tog med hem ,nada problemas där.. Allt fungerade som det ska hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiasko1983:

Om den skickas med opackad finns det risk att tullen kommer att reagera? Om den går i vanliga resväska och inte handbagaget dvs

Om det är opackad bryr de sig inte om den oavsett om det är handbage eller inte, likaså med systemkameror och laptopar etc. Politikerna här i Sverige vill ju ta skatt på saker man inte ens köper i Sverige, varor av ett värde på upp till 4300kr får man ta in fritt, annars blir det diverse skatter och tullavgifter.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Bara så ni vet så kan man inte skicka in Amerikanska Ipads till svenska Applecare! tänkte bara varna!

Visa signatur

Amd 1055T @ 3.5ghz | Corsair 16382mb 1600 MHz 9-9-9-24 | MSI GeForce 680| Asus M5a88-M | Intel 330 120GBx2 + WD 500GB Green + WD 1000GB Black + WD 2000GB Green x2 | AX 850 | Windows 7PRO x64 | Define R3 White

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Om det är opackad bryr de sig inte om den oavsett om det är handbage eller inte, likaså med systemkameror och laptopar etc. Politikerna här i Sverige vill ju ta skatt på saker man inte ens köper i Sverige, varor av ett värde på upp till 4300kr får man ta in fritt, annars blir det diverse skatter och tullavgifter.

Ok men om den ligger kvar i kartongen så finns det en risk?

Skrivet av Vboman:

Bara så ni vet så kan man inte skicka in Amerikanska Ipads till svenska Applecare! tänkte bara varna!

Hur gör man om den skulle paja, går den då inte att lämna in på garanti, om det nu är ett garantiärende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiasko1983:

Ok men om den ligger kvar i kartongen så finns det en risk?

Vet inte om det spelar roll ifall den blivit uppackad innan, men så länge den finns i kartongen så kan det bli ett par dyra hundralappar

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiasko1983:

Ok men om den ligger kvar i kartongen så finns det en risk?

Hur gör man om den skulle paja, går den då inte att lämna in på garanti, om det nu är ett garantiärende?

Som jag förstått det så blir man refererad till Amerikanska applecare :S

Visa signatur

Amd 1055T @ 3.5ghz | Corsair 16382mb 1600 MHz 9-9-9-24 | MSI GeForce 680| Asus M5a88-M | Intel 330 120GBx2 + WD 500GB Green + WD 1000GB Black + WD 2000GB Green x2 | AX 850 | Windows 7PRO x64 | Define R3 White

Permalänk

Jag har aldrig haft ngra problem med att få service på mina enheter, köpte en air i Tokyo. Applicerade AppleCare köpt i Sverige utan problem. Det enda som krävs är ett bekräftat inköpsdatum, och köper du via en APR/Apple själva så fixas detta automatiskt. Annars kan du behöva fippla med kvitton och dylikt.
Dock kan det vara så att om du köper en version av iPaden som inte finns i Sverige så kan det bli problem, så se till att det är den versionen som Sprint och Verizon kör om du ska köpa en med 3G/4G, http://www.apple.com/ipad/LTE/.

Permalänk
Skrivet av TorrentKatten:

Jag har aldrig haft ngra problem med att få service på mina enheter, köpte en air i Tokyo. Applicerade AppleCare köpt i Sverige utan problem. Det enda som krävs är ett bekräftat inköpsdatum, och köper du via en APR/Apple själva så fixas detta automatiskt. Annars kan du behöva fippla med kvitton och dylikt.
Dock kan det vara så att om du köper en version av iPaden som inte finns i Sverige så kan det bli problem, så se till att det är den versionen som Sprint och Verizon kör om du ska köpa en med 3G/4G, http://www.apple.com/ipad/LTE/.

Tack för bra svar, så med andra ord ska jag inte köpta AT/T varianten utan då sprint/verizon istället enligt denna sida

Permalänk
Medlem

Apple skall ju ha WW garanti så det skall ej vara problem med deras saker i Norden.
Har själv några saker köpta över viken när jag har varit där men de har fungerat bra hittills iaf så har ej behövt lämna in dem på garanti reparation....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fiasko1983:

Ok, då kanske jag kör på 32 gb ändå. Och det är helt 100% säkert att den kommer att funka i sverige utan problem, med andra ord så är det samma sak som om jag skulle köpa en iPad i Sverige? Likabra att dubbelkolla

Är säker

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellog:

Apple skall ju ha WW garanti så det skall ej vara problem med deras saker i Norden.
Har själv några saker köpta över viken när jag har varit där men de har fungerat bra hittills iaf så har ej behövt lämna in dem på garanti reparation....

När ändrade de det? Har köpt ett antal äppelprylar genom åren i USA och när jag kollat upp det tidigare så gäller världsgarantin bara laptops. Ipad 1 och Mac mini anno 2008 fick jag dem att testa i Appple store och lova omedelbart utbyte om den skulle visa sig doa efter att ha frågat dem om garantierna.

Ska det vara en bra deal krävs dock att man handlar i en delstat utan sales tax. Kom ihåg att sådan aldrig är inräknad i priset i USA.

Permalänk
Skrivet av Fiasko1983:

Tack för bra svar, så med andra ord ska jag inte köpta AT/T varianten utan då sprint/verizon istället enligt denna sida

Nu vet jag inte riktigt vad som händer i denna tråd, men du ska INTE köpa Verizon versionen då Verizon använder CDMA, helt annat än de mobilnät vi har i Sverige. Är extremt säker på detta! Du _ska_ köpa AT&T och inget annat då Sprint också har CDMA.

Kolla här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cellular_frequencies#Carrier_Fre...

Vi har GSM / HSPA+ i Sverige.

Gällande garantin så är det ju bara att fråga Apple, ring deras kundtjänst i USA (gratis via Skype) och se vad dom säger.