Överväga uppgradering (ubuntu server)

Permalänk
Medlem

Överväga uppgradering (ubuntu server)

Hej, skulle vilja ha lite input angående min server.

Är en linux nybörjare, men har lite mindre kunskaper som iaf gett mig möjligheten å köra min ubuntu server (natty)
Den är mestadels en webserver, men används till diverse annat också ftp.

Mitt problem är att jag börjar stöta på en del problem här å där, med bland annat repositories som inte gillas, och saker jag vill göra guider etc, skrivs för nyare versioner av ubuntu.
Överväger do-relase-upgrade, men min stora fråga är kommer jag sabba något av min setup.
Setup/configen jag gjort nu har jag gjort under en lång tid och jag vet knappt om jag skulle kunna göra det igen.

Är som sagt definitivt en nybörjare, men har lite basic kunskaper.

Tacksam för svar

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Hedersmedlem

Du skriver inte vilken version du har i nuläget. Om du sitter på en så gammal version att supporten är slut så bör du uppgradera. Om inte så är du fri att låta den rulla och "bara fungera", så att säga.

Om du inte har möjlighet att sätta upp datorn igen så lever den bara tills disken kraschar el dyl, vilket är ett problem i sig. Med det sagt så är åtminstone tanken med uppgraderingar att allt ska fungera som innan, fast med nya paket. Ibland kräver vissa delar handpåläggning, men det beror återigen på hur antik din nuvarande installation är.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Du skriver inte vilken version du har i nuläget. Om du sitter på en så gammal version att supporten är slut så bör du uppgradera. Om inte så är du fri att låta den rulla och "bara fungera", så att säga.

Om du inte har möjlighet att sätta upp datorn igen så lever den bara tills disken kraschar el dyl, vilket är ett problem i sig. Med det sagt så är åtminstone tanken med uppgraderingar att allt ska fungera som innan, fast med nya paket. Ibland kräver vissa delar handpåläggning, men det beror återigen på hur antik din nuvarande installation är.

Tack för ditt svar jag kör just nu 11.04 (natty narwhal) så den är relativt gammal.

Jag har ingen direkt super avancerad setup sådär, men jag skulle gärna slippa configurera om apache för alla viritual servers, webmin, postfix.
Det har tagit mig mkt blod svett och tårar att få det som jag vill och fungerande.

Det jag är rädd för är att jag kommer tillbaka efter release uppgradering och får gå igenom varrenda config fil rad för rad igen för inget fungerar.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matte54:

Tack för ditt svar jag kör just nu 11.04 (natty narwhal) så den är relativt gammal.

11.04 är inte längre supportad vad gäller säkerhetsuppdateringar och annat. Vissa releaser är s k "long-term support"-releaser (LTS), och de supportas i 5 år. 11.04 var dock en mellanrelease som bara supportades i 18 månader (nya mellanreleaser fr o m 13.04 kommer bara supportas i 9 månader, men som kompensation så supportas desktopvarianten av LTS sedan 12.04 lika länge som servervarianten, dvs 5 år).

Om man vill installera en server och låta den kunna stå med minimal handpåläggning så är det bra att satsa på just en LTS-release. 12.04 är den senaste, supportad till april 2017. Hade du haft Ubuntu Server 10.04 installerad så hade den på samma sätt varit supportad till april 2015.

Kan lägga in en brutalt tydlig bild över supportade versioner, från https://wiki.ubuntu.com/LTS:

Skrivet av matte54:

Jag har ingen direkt super avancerad setup sådär, men jag skulle gärna slippa configurera om apache för alla viritual servers, webmin, postfix.
Det har tagit mig mkt blod svett och tårar att få det som jag vill och fungerande.

Det jag är rädd för är att jag kommer tillbaka efter release uppgradering och får gå igenom varrenda config fil rad för rad igen för inget fungerar.

Konfigurationen är koncentrerad till just de textfiler som ligger i `/etc`, så har du backup på dem så är mycket vunnet. Alla serverprogram brukar ha som absolut prioritet att vara bakåtkompatibla, men ibland så sker versionsbyten, och ibland så krävs konfigurationsändringar i samband med detta. Vad gäller dina programvaror så skulle jag gissa att det inte är något problem. Du kör troligen Apache 2.2, och det är ett byte till Apache 2.4 i faggorna, men inte än. Det är även minimala ändringar som krävs, och det är mycket väldokumenterat.

Vid uppgradering, så om du har ändrat någon standardinställning i de filer som anses vara en del av distributionen, samtidigt som formatet på filerna uppdaterats i den nya programversionen, så kommer installationsprogrammet be dig att kontrollera skillnaderna mellan varianterna. Vanligen brukar det bara handla om att det lagts till nya konfigurationsalternativ, så att behålla den gamla versionen brukar vara riskfritt (och är tom det som händer per default om man inte väljer att göra något annat), men det är ofta bra att kolla igenom vilka nyheter som finns — kanske har det tillkommit någon funktionalitet du vill använda.

Det är tusen gånger bättre att medvetet hantera en uppgradering än att bara försöka vänta ut det ofrånkomliga, och sitta med en icke-fungerande setup utan att ha någon aning om varför inget funkar.

I ditt fall skulle jag rekommendera att uppgradera fram till Ubuntu 12.04 och stanna där. Eftersom det är just en LTS-release så används den flitigt och kommer fortsätta erhålla uppdateringar i många år till. Det är ett reellt problem att du som nu har en release utan säkerhetsuppdateringar stående med servertjänster direkt ut mot internet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Detta med LTS var något jag inte visste om, väldigt bra att veta.

Jag har svaga minnen om en uppgradering jag gjorde för länge sen om det där systemet att lägga till rader i config filerna och verkar väldigt säkert,
väl medveten att det är en risk att stå över säkerhetsuppdateringar osv.
Och du har antagligen rätt att det är väl en olycka som bara är en tidsfråga innan den kommer.

Enda anledningen att jag ens tänkt tanken på att uppgradera var när repositories filerna genererade errors när servern gjorde dagliga cron-jobs.
Plus att jag har ett problem att min modsecurity version inte tillåter android webläsare som inte skickar request headers.
Antar att man är för bekväm och inte vill förstöra ett fungerande concept.

Men du har övertygat mig att göra uppgraderingen.
Tack

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Håller med om att du borde köra en LTS version och i detta fall 12.04 64bit

Permalänk
Medlem

Ville bara nämna här i tråden för framtida sökare och mina tipsare, att jag gjorde idag uppgraderingen och allt gick som smör!

Inga som helst problem och är nu LTS version så förhoppningsvis kan jag slippa problem i framtiden

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!