Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

i5 2500k 4.4Ghz

Hallå allihopa!
Precis börjat med att klocka och följt den underbara guiden här på Swec.
En sak som jag undrar bara är att när jag kör Prime så stiger temperaturerna till ca 80c med en volt på 1.36.
Har multipliern på 44 som ni kanske förstår av rubriken.
Läste sedan några kommentarer av kylaren jag har att folk som har lika hög multiplier som mig men lägre temperaturer i full load. Handlar om upp till 20c i vissa fall.
Vad kan det bero på?
Är det övrigt luftflöde i burken och kanske andra voltinställningar?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Och vad har du för kyl då?

Permalänk

Luftflöde i burken spelar även in.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Om du inte vet att spänningen påverkar temperaturen så har du inte läst särskilt noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boobboo:

Hallå allihopa!
Precis börjat med att klocka och följt den underbara guiden här på Swec.
En sak som jag undrar bara är att när jag kör Prime så stiger temperaturerna till ca 80c med en volt på 1.36.
Har multipliern på 44 som ni kanske förstår av rubriken.
Läste sedan några kommentarer av kylaren jag har att folk som har lika hög multiplier som mig men lägre temperaturer i full load. Handlar om upp till 20c i vissa fall.
Vad kan det bero på?
Är det övrigt luftflöde i burken och kanske andra voltinställningar?

Tack på förhand!

Inte så farligt hög volt men du kan troligen ta ner den lite utan att det blir ostabilt såvida du inte redan prövat detta? För som iSw3de skriver i guiden, så är ALLA CPUer helt olika. Inga är identiska det kan finnas en 2500K som går till 4,8 på dendär volten, finns såna som inte ens kommer up i 4,4 osv..
Vad har du för kylare och chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Inte så farligt hög volt men du kan troligen ta ner den lite utan att det blir ostabilt såvida du inte redan prövat detta? För som iSw3de skriver i guiden, så är ALLA CPUer helt olika. Inga är identiska det kan finnas en 2500K som går till 4,8 på dendär volten, finns såna som inte ens kommer up i 4,4 osv..
Vad har du för kylare och chassi?

Har ett Cooler Master 430 chassi och en Cooler Master Hyper 212 EVO. Har inte testat med lägre volt än. Tog lite inställningar från en annan guide bara för att testa hur det funkar och just nu verkar det flyta på bra så kanske ska testa och sänka volten lite och se vad som händer.

Skrivet av Falcon:

Och vad har du för kyl då?

Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Dom flesta som överklockar och har CM hyper 212 byter ut fläkten och kör med scythe gentle typhoon, gärna i push n pull konfiguration.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av boobboo:

Har ett Cooler Master 430 chassi och en Cooler Master Hyper 212 EVO

80° är ingen fara när man kör prime95.
Och med spänningen du har på runt 1.36v skulle jag säga att det är fullt normalt.

Jag kör min i5 med multipel 47, d.v.s 4,7GHz @ som mest 1.40v. Ligger på 78° som mest med Noctua's U12P.

Övrigt luftflöde spelar också in, samt rumstemperaturen.

Permalänk
Medlem

jag har kört min i5 2500k i 4,5 @ 1,3v

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

Har du för mycket eller för lite kylpasta prova att montera om kylaren. Byt till annan pasta av ett annat märke det kan bli bättre.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Du har rätt hög CPU spänning för 4,4 Ghz på den processorn. Jobba vidare med klockningen och försök få ner spänningen och därmed temperaturen. Försök hitta "sweetspot" som är där spänningen börjar behöva ökas kraftigt för att gå vidare. Klockar du med offset metoden eller fast frekvens?

Vilken guide har du följt?

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Dom flesta som överklockar och har CM hyper 212 byter ut fläkten och kör med scythe gentle typhoon, gärna i push n pull konfiguration.

Vilken av dem fläktarna? Finns 7st olika att välja på från Inet

Skrivet av Gunner357:

Har du för mycket eller för lite kylpasta prova att montera om kylaren. Byt till annan pasta av ett annat märke det kan bli bättre.

Aldrig applicerat kylpasta själv förut, så vet inte om jag har för mkt eller för lite. Jag tryckte ur lite från tuben och smetade ut ett tunt lager som det stod i beskrivningen.

Skrivet av Falcon:

80° är ingen fara när man kör prime95.
Och med spänningen du har på runt 1.36v skulle jag säga att det är fullt normalt.

Jag kör min i5 med multipel 47, d.v.s 4,7GHz @ som mest 1.40v. Ligger på 78° som mest med Noctua's U12P.

Övrigt luftflöde spelar också in, samt rumstemperaturen.

Nej vet att det inte är någon fara med 80c i Prime. Undrade bara varför min låg så högt i temperatur jämfört med vissa andra, som jag fått en del svar på Mitt övriga luftflöde är ett insug i fram och ett i botten, och sen är det två utsug i toppen och en i bak

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Du har rätt hög CPU spänning för 4,4 Ghz på den processorn. Jobba vidare med klockningen och försök få ner spänningen och därmed temperaturen. Försök hitta "sweetspot" som är där spänningen börjar behöva ökas kraftigt för att gå vidare. Klockar du med offset metoden eller fast frekvens?

Vilken guide har du följt?

Började först att följa guiden här på swec. Sen följde jag dessa inställningar:
4.4 Ghz set-up

M/B Intelligent Tweaker

Advanced Frequency Settings - 44x
CPU Ratio - 44x
Advanced CPU Core Features - Press Enter
Internal CPU PLL Overvoltage - Enabled
Real Time Ratio Change in O/S - Enabled
Intel Turbo boost tech - Auto
Turbo power limit (watts) - set to 150
Core current limits (Amps) - set to 150
Intel Turbo boost tech - Disabled
System Memory Multiplier - 16.00
Advanced Voltage Settings - Press Enter
Load-line Calibration - Enabled
Dynamic Vcore - +0.050v
Dram Voltage - 1560v

Jag har en fast frekvens så klockar med Offset. Men det konstiga med mitt moderkort är att det inte finns nån vanlig Vcore inställning, Utan måste ändra på Dynamic Vcore som du ser i listan ovanför.

Permalänk
Medlem

Temperaturen beror i ditt fall på hög CPU spänning i första hand. Dom flesta 2500K klara 4,5 Ghz på 1,3V och jag tror inte du gjort din klockning färdigt på rätt sätt. Är inte hemma på Gigabytes benämningar men tror du bör läsa på lite till.

Går det att ställa in LLC (load Line Calibration) till annat än enabled/disabled? Med den kan man i så fall bromsa maxspänningen från att sticka iväg uppåt.

Den här tråden är den du bör ha läst med den typ av klockning du gör...
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Temperaturen beror i ditt fall på hög CPU spänning i första hand. Dom flesta 2500K klara 4,5 Ghz på 1,3V och jag tror inte du gjort din klockning färdigt på rätt sätt. Är inte hemma på Gigabytes benämningar men tror du bör läsa på lite till.

Går det att ställa in LLC (load Line Calibration) till annat än enabled/disabled? Med den kan man i så fall bromsa maxspänningen från att sticka iväg uppåt.

Testar nu med lite lägre spänning.
LLC har jag för mig att det bara fanns enabled/disabled/auto att välja på.

Permalänk
Medlem

Här kan du se mina inställninga för 4,5Ghz på en ASUS bräda med max Vcore 1,3 och det är med en i7 med hypertreading på, det kanske kan ge någon ledtråd...
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boobboo:

Vilken av dem fläktarna? Finns 7st olika att välja på från Inet

Jag kör 2st sånna här: http://www.inet.se/produkt/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo... Men jag kör dom i 1200rpm istället för 1850.
Sen tror jag att 2 är enormt overkill och det gör säkert bara 1-2 graders skillnad om jag får gissa.
Så om du har någon typ av fläktkontroller så kan jag varmt rekommendera den fläkten, men den är något bökig att montera för ramen och hålen är inte 100% standard.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Jag kör 2st sånna här: http://www.inet.se/produkt/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo... Men jag kör dom i 1200rpm istället för 1850.
Sen tror jag att 2 är enormt overkill och det gör säkert bara 1-2 graders skillnad om jag får gissa.
Så om du har någon typ av fläktkontroller så kan jag varmt rekommendera den fläkten, men den är något bökig att montera för ramen och hålen är inte 100% standard.

Det är absolut inget fel på standard fläkten, och det är många som testat push n pull och det skiljer inte många grader. Tror nog hellre att den är monterad snett mot cpun än att byta fläkt, jag har Hyper 212 Evo med standard fläkt och 3570k går max upp i ca 70 grader på 4.2ghz vilket motsvarar din klock på 2500k(ungefär). Kan också vara att du satt fläktkurvan manuellt så inte fläkten går upp till det den borde så därför får du höga gradera, det kan du ändra i bios sätt den på automatisk.

Permalänk
Medlem

Sänkte spänningen nu. Hoppar mellan 1.32v och 1.33v i CPU-Z för tillfället med temperatur runt 68c i prime så det får duga.
Tack för hjälpen alla!