batch fil på skolan och nu snack med rektorn?

Permalänk

batch fil på skolan och nu snack med rektorn?

hej jag skapade nyligen en batch fil på en skol dator (inte som någon autostart eller något,bara på min egen lilla del på servern)

Koden:

och tydligen har någon lärare sätt när jag gjorde det och sagt det till rektorn och jag får nu prata med han eftersom att han hävdar att det kan leda till avstängning av wifi anslutning för min del, i avtalet man var tvungen att skriva på stog det att man inte får ladda ned program som skulle kunna skada datorn,
"ladda ned", och eftersom att jag har gjort det själv borde det inte gälla tycker man

är det något att oroa sig för? (it lagar etc)

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
99:e percentilen

Löjligt. Åker du dit för detta så ska jag göra allt jag kan för att hjälpa dig.

Kräv att läraren/rektorn visar hur din fil kan skada datorn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det påverkar väl ändå bara dig OM du trycker på den? Är det ett skämt eller?

Visa signatur

Intel Core i7 @ 3.50GHz | MSI Z77A-G43 | AMD Radeon Sapphire 7970 3gb | 16 GB Corsair DDR3 RAM | STOCKKYLARE FTW

Permalänk

Berätta hela historien för rektorn och visa honom även batch-filen. Det borde åtminstone få honom att mjukna lite iaf. Tycker det låter löjligt, men vissa personer som inte är så insatta i datorer tror att allt som är okänt för dem är farligt.

Visa signatur

"Helghan belongs to the Helghast!"

Permalänk
Medlem

Be att skolans it-admin är med och kollar vad du gjorde. Det där skriptet startar ju bara massa google fönster? Han/hon kommer ju bara skratta och förhoppningsvis förklara att det inte är något farligt. Men kan förstå lärarens reaktion, för många är konsolfönster = haxx

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk

förresten när dom hittade min har dom kollat runt lite på andra användare och min kompis skrev nyss till mig att han har skapat en sådan fil (filen heter start.bat) på hanns del av servern

ping "skolans ipv4" -t -l 65000 start start.bat

tänkte den skulle ju kunna skada lite mer men eftersom att han bara har lagt den på sin egen del kan den ju ite skada någon annan
och han var också lite orolig eftersom att dom söker runt lite nu

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kallepårymmen:

förresten när dom hittade min har dom kollat runt lite på andra användare och min kompis skrev nyss till mig att han har skapat en sådan fil (filen heter start.bat) på hanns del av servern

ping "skolans ipv4" -t -l 65000 start start.bat

tänkte den skulle ju kunna skada lite mer men eftersom att han bara har lagt den på sin egen del kan den ju ite skada någon annan
och han var också lite orolig eftersom att dom söker runt lite nu

Din skola måste ha sjukt lite kunskaper inom teknik och datorer och operativsystem -.-

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Eftersom du hela tiden nämner "sin del av servern", vad betyder detta? Sitter du uppkopplad mot någon server när du gjorde dessa filerna eller är det på din personliga skoldator?

Permalänk
Skrivet av anon150287:

Eftersom du hela tiden nämner "sin del av servern", vad betyder detta? Sitter du uppkopplad mot någon server när du gjorde dessa filerna eller är det på din personliga skoldator?

det finns liksom en server på 1tb skulle jag tro och vi har som en egen del där vi kan spara filer på.
(vi lånar datorerna från biblioteket)

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Din skola måste ha sjukt lite kunskaper inom teknik och datorer och operativsystem -.-

true story

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

det finns liksom en server på 1tb skulle jag tro och vi har som en egen del där vi kan spara filer på.
(vi lånar datorerna från biblioteket)

En server på 1tb???????

Vad menar du????

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

En server på 1tb???????

Vad menar du????

Hela skolan har en server på 1 tb och alla elever loggar in på den och delar på den men man ser bara sin egen "del"

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

En server på 1tb???????

Vad menar du????

En nätverkshårdisk/Lagring.
Det är alltså inten Unix server som eleverna kan logga in på och starta nå program.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Säg som det är; du ville lära dig lite basic batch-scripting. Det om något är väl utbildning?

Du kan ju kalla det för ett enkelt benchmark-program som testar hur lång tid det tar att starta x antal fönster/tabbar med google.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Eftersom du hela tiden nämner "sin del av servern", vad betyder detta? Sitter du uppkopplad mot någon server när du gjorde dessa filerna eller är det på din personliga skoldator?

Det är antagligen domäinloggning så som på alla andra skolor, och en del större företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

En server på 1tb???????

Vad menar du????

NAS i stort sett skulle jag tro som datorerna når eller så kör datorerna med att servern är deras operativsystem (virtuella burkar som delar på flertal diskar som speglas i raid blir någorlunda vettigt då en maskin kan gå 24/7 medans restan kan kopplas ur och bytas utan större förändring)
och datorerna behöver anslutning till den för att komma in i operativsystemet och nå filerna också kanske eller ?

(ganska smidigt och hålla reda på en maskin och sköta den med defrag samt backup av grejer som ligger på den till en annan disk och hålla systemet stabilt för vanliga användare som inte kan mkt med datorer och inte gör såna BAT filer heh men jobbigt när dem är sega som maskinerna min skola bestämde sig för att skaffa när jag gick i 8an i salarna jag var mest i.)

Då kan man förstå att de blir lite förbannade då den antagligen kör med serverhårddiskar som kostar några tusen om de får skrivfel och krashar...
(min förra skola hade ett par såna burkar som jag förklarade ovan (citrix operativsystem och datorerna var typ Nettops med intel atom 1,6 ghz singlecore och 1 gb ram och drevs av laptop laddare på 90w )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

En server på 1tb???????

Vad menar du????

En hemkatalog knuten till hans användarkonto.

Skrivet av mini-z1994:

NAS i stort sett skulle jag tro som datorerna når eller så kör datorerna med att servern är deras operativsystem (virtuella burkar som delar på flertal diskar som speglas i raid blir någorlunda vettigt då en maskin kan gå 24/7 medans restan kan kopplas ur och bytas utan större förändring)
och datorerna behöver anslutning till den för att komma in i operativsystemet och nå filerna också kanske eller ?

(ganska smidigt och hålla reda på en maskin och sköta den med defrag samt backup av grejer som ligger på den till en annan disk och hålla systemet stabilt för vanliga användare som inte kan mkt med datorer och inte gör såna BAT filer heh men jobbigt när dem är sega som maskinerna min skola bestämde sig för att skaffa när jag gick i 8an i salarna jag var mest i.)

Då kan man förstå att de blir lite förbannade då den antagligen kör med serverhårddiskar som kostar några tusen om de får skrivfel och krashar...
(min förra skola hade ett par såna burkar som jag förklarade ovan (citrix operativsystem och datorerna var typ Nettops med intel atom 1,6 ghz singlecore och 1 gb ram och drevs av laptop laddare på 90w )

Skulle "serverhårddiskar" faila på grund av det där batchscriptet hade nog den IT-miljön blivit utsedd till årtusendets sämsta.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kallepårymmen:

hej jag skapade nyligen en batch fil på en skol dator (inte som någon autostart eller något,bara på min egen lilla del på servern)

Koden:

och tydligen har någon lärare sätt när jag gjorde det och sagt det till rektorn och jag får nu prata med han eftersom att han hävdar att det kan leda till avstängning av wifi anslutning för min del, i avtalet man var tvungen att skriva på stog det att man inte får ladda ned program som skulle kunna skada datorn,
"ladda ned", och eftersom att jag har gjort det själv borde det inte gälla tycker man

är det något att oroa sig för? (it lagar etc)

Varför pratar du inte med dina föräldrar instället? Herre gud.

Permalänk
Medlem

Haha vilka minnen
Gjorde precis samma sak på klassrumsdatorn, gjorde en ny genväg till Internet Explorer som öppnade x antal fönster till Kamrat och Lunarstorm (enda fjortisarna var ute på ) och sen när första offret föll gapskrek en idiot ut att det var jag som gjort det, med en lärare i rummet såklart men lyckades blåneka mig ur det.

En annan sak vi gjorde var att neka alla åtkomst till vår nätverksserver utom oss själva, gissa om alla lärare svettades när de inte kunde komma åt våra filer ifrån sina egna konton

BOT så verkar dina lärare vara lika hjärndöda som mina var när det kommer till datorer, om du nu måste gå till rektorn så be någon IT kunnig förklara vad du gjort.
Nästan så jag skulle kunna dyka upp personligen och banka lite vett i denne.

Visa signatur

Citera.

Permalänk

alla som svarar att jag ska snacka med it teknikern så är han lika hjärn
död han...

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem

Haha, det måste vara ett skämt. Själv har vi bytt ut i stort sett alla skolans datorers skrivbordsgenvägar till diverse omogna batch skript.

Skolan hade noll säkerhet så det var bara att gå in i alla lärares privata mappar.

Sen står huvudswitchen lite dåligt placerad, det är jätte lätt att dra ur strömkabeln så försvinner hela skolan ner.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

alla som svarar att jag ska snacka med it teknikern så är han lika hjärn
död han...

Om du åker fast för att ha skapap den batch filen och eran IT-admin säger att den är farlig så ligger du sjukt risigt till..
1: dom vet ej vad dom håller på med.
2: ?????
3: Profit!.

F.Ö: När jag gick i grundskolan så gjorde jag en keylogger med mouse recording och lyckades att få allas inlogg å skoj skoj i skolan. Blev ingen rolig historia när adminsen märkte av ett nytt konto och att någon hade admin privelegier :), men när dom tog mig så sa jag att dom hade extremt stora problem med säkerheten och hur dom kunde fixa det. Fick bara godkänt i datorkunskap p.g.a. det...

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Selmalagerlöf:

Om du åker fast för att ha skapap den batch filen och eran IT-admin säger att den är farlig så ligger du sjukt risigt till..
1: dom vet ej vad dom håller på med.
2: ?????
3: Profit!.

F.Ö: När jag gick i grundskolan så gjorde jag en keylogger med mouse recording och lyckades att få allas inlogg å skoj skoj i skolan. Blev ingen rolig historia när adminsen märkte av ett nytt konto och att någon hade admin privelegier :), men när dom tog mig så sa jag att dom hade extremt stora problem med säkerheten och hur dom kunde fixa det. Fick bara godkänt i datorkunskap p.g.a. det...

Samma på våran skola, alla ADMIN konton stog i klartext om man mappade till server. SMART !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nästan alla lärare är inkompetenta idioter, det är en riktigt skyddad verkstad. Så att de skulle förstå sig på detta är ytters osannolikt. Det är väl som vanligt någon bässervisse utan utbildning eller erfarenhet som ska göra bort sig lite utan att själv förstå det efteråt. En sak är iaf säker, och det är att dom inte duger till för den vanliga arbetsmarknaden. Allt klagande på att de inte hinner rätta 20 prov men dock verkar de ju har tid för den här skiten. Var är skolan på väg egentligen?

Permalänk
Inaktiv

För övrigt installerade jag Windows 7 (ist för XP) på min skoldator, ingen har sagt något sedan jag lämnade in den efteråt.

Permalänk
Skrivet av RaBoX:

Nästan alla lärare är inkompetenta idioter, det är en riktigt skyddad verkstad. Så att de skulle förstå sig på detta är ytters osannolikt. Det är väl som vanligt någon bässervisse utan utbildning eller erfarenhet som ska göra bort sig lite utan att själv förstå det efteråt. En sak är iaf säker, och det är att dom inte duger till för den vanliga arbetsmarknaden. Allt klagande på att de inte hinner rätta 20 prov men dock verkar de ju har tid för den här skiten. Var är skolan på väg egentligen?

Håller helt klart med dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

hej jag skapade nyligen en batch fil på en skol dator (inte som någon autostart eller något,bara på min egen lilla del på servern)

Koden:

och tydligen har någon lärare sätt när jag gjorde det och sagt det till rektorn och jag får nu prata med han eftersom att han hävdar att det kan leda till avstängning av wifi anslutning för min del, i avtalet man var tvungen att skriva på stog det att man inte får ladda ned program som skulle kunna skada datorn,
"ladda ned", och eftersom att jag har gjort det själv borde det inte gälla tycker man

är det något att oroa sig för? (it lagar etc)

Hahahahahaha ! Skriv gärna vad som händer sen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

hej jag skapade nyligen en batch fil på en skol dator (inte som någon autostart eller något,bara på min egen lilla del på servern)

Koden:

och tydligen har någon lärare sätt när jag gjorde det och sagt det till rektorn och jag får nu prata med han eftersom att han hävdar att det kan leda till avstängning av wifi anslutning för min del, i avtalet man var tvungen att skriva på stog det att man inte får ladda ned program som skulle kunna skada datorn,
"ladda ned", och eftersom att jag har gjort det själv borde det inte gälla tycker man

är det något att oroa sig för? (it lagar etc)

"inte får ladda ned program som skulle kunna skada datorn"
Detta säger allt. Du har inte brutit mot denna regeln, eftersom en batch fil är bara en fil med konsollkommandon på rad. Och "start" är bara ett konsollkommando att starta ett program associerat med "www.google.com", dvs. det kommer starta en webbläsare som kommer gå in på denna länk.
Så:
1. Läraren är en idiot som inte förstår datorer.
2. Läraren är en idiot för man går inte till högsta instans direkt, utan din programansvarige eller ansvarig lärare för din klass.
3. Kommandot laddar inte ned något över huvud taget, utan startar ett program som redan finns installerat på datorn.

Och nu då, gå till din skolas IT ansvarige och visa scriptet och fråga om det laddar ned något program.
Om den IT ansvarige håller med läraren (så är denna en total idiot som inte har rätten att kalla sig för IT ansvarig, för denna har inte ens grundläggande IT kunskap), skriv här och så kommer du få ett svar från en riktig programmerare som verkligen kan datorer. Håller IT ansvarige med dig, att du inte brutit mot några regler, ta med denna till rektorn och be denna förklara hur korkad läraren är att ens hota med sådant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

Stackars ungar, på min tid körde vi "net send * DIN MAMMA" and hilarity ensured.
Då hade man iallafall gjort något fel på riktigt, särskilt med tanke på att hela kommunen körde samma domän

Eller om ni kommer ihåg "Netbus" av Carl-Fredrik Neikter. Han fick det lite hett om öronen då CIA (eller om det nu var FBI, minns tyvärr inte. ) kontaktade honom. XD

Permalänk
Medlem

Själv så lyckades jag och min kompis som tittade på (runt 13 år gamla) enligt skolan crasha hela Kungsbacka Kommuns inloggnings server genom att göra en .bat fil som om jag minns rätt bara öppnade massa fönster. Allt tack vare att en okunnig lärare trodde vi hackade när jag hade öppet CMD... (jag kom inte enns ihåg hur man gjorde då så filen fungerade aldrig).

Blev ett fint snack med lärare, rektor och föräldrar och en avstängning från allt dator användande tills terminen tog slut för oss båda. Alla arbeten vi gjorde var på datorer hela vägen tills vi gick på sommarlov så vi behövde inte göra ett piss (det var typ 2 månader)

Gött att man kan skryta om att man har "stängt ner" en hel kommuns nätverk ^^

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)